Rechter houdt beslag op dressuurpaard overeind

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Rechter houdt beslag op dressuurpaard overeind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-08 18:07

http://www.limburger.nl

Curator Kézér uit Helden hoeft vier in beslag genomen paardenpaspoorten niet af te geven aan een paardenfokker in Weert. Door die uitspraak gisteren van de voorzieningenrechter in Roermond kan een amazone uit Kelpen-Oler die tot de landelijke subtop hoort op dressuurgebied, nog steeds niet deelnemen aan concoursen.

Zonder paardenpaspoort mag het dier niet vervoerd worden en kan de amazone al enkele maanden niet deelnemen aan dressuurwedstrijden. De vrouw zou haar paard in bruikleen hebben van de paardenfokker uit Weert. De Weertenaar had een kort geding aangespannen tegen curator Kézér. De paardenfokker eiste van vier paarden en pony’s de paspoorten terug die de curator in zijn bezit heeft. Daaronder het paspoort van het paard dat de amazone berijdt. De man uit Weert claimt dat de dieren zijn eigendom zijn. De voorzieningenrechter in Roermond vindt echter dat de paardenfokker onvoldoende aannemelijk heeft gemaakt dat de paarden inderdaad van hem zijn. Om die reden heeft de rechter zijn vordering afgewezen. Tevens moet de man de proceskosten, ongeveer duizend euro, betalen.

Curator Kézér wilde de paardenpaspoorten niet afgeven omdat hij vreest dat de dieren anders onttrokken worden uit de boedel van het eerder failliet verklaarde agrarisch bedrijf van de amazone en haar echtgenoot. Haar man is in september opgepakt op verdenking van het ontrekken van spullen uit de boedel. Tegen de vrouw deed de curator aangifte wegens meineed.
In de visie van de curator zijn er paarden en pony’s van de familie uit Kelpen-Oler overgeschreven op naam van andere eigenaren, zoals de paardenfokker uit Weert, om ze zo aan de boedel te onttrekken.
De voorzieningenrechter kan zich de scepsis bij de curator voorstellen. Tegelijkertijd is volgens de rechter niet vast te stellen wie daadwerkelijk de eigenaar van de paarden en pony’s is. Evenmin kan zij nu uitmaken of de dieren wellicht aan de boedel zijn onttrokken.

Verwant artikel:

[VN] Curator legt beslag op dressuurpaard van subtop-amazone

Ania

Re: Rechter houdt beslag op dressuurpaard overeind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:14

Zo gaat lekker hier in kelpen Huilen van het lachen

Ik vraag me echt af wie het is...

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:49

Ik snap hier geen nota van of die paspoorten zijn niet in orde gebracht. Op het paspoort staat toch de eigenaar en via het stamboek kan men toch nagaan hoe lang een paard in iemand zijn bezit is als het paspoort altijd aangepast is na verkoop van het dier. Staat misschien zelfs in het paspoort. Dus als je een paard koopt/verkoopt volgens het boekje is de eigenaar gekend.

Trouwens ik dacht dat het paspoort altijd bij het dier moet blijven, stel dat je er dringend mee naar de kliniek moet. Vroeger werden de paarden zelf aangeslagen.

amstdgaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:12

Een paspoort is geen eigendomsbewijs. het is geen kenteken deel 3 zoals bij een auto. Wel heb je het paspoort nodig om het paard te vervoeren, en als je wilt starten. De curator probeert de belangen van de schuldeisers te behartigen. Dus dat de paspoorten niet zomaar aan iemand ,die zegt dat de dieren van hem zijn, worden mee gegeven is terrecht. Die persoon zou immers de paarden dan uit het zicht van de curator kunnen halen. Kennelijk heeft de curator aan de rechter duidelijk kunnen maken dat de personen waar het om gaat niet helemaal te vertouwen zijn. Dus heeft de rechter de belangen van de schuldeisers zwaarder laten wegen dan het belang van de handelaar die zegt dat hij eigenaar is. (De handelaar heeft dit niet aan de rechter duidelijk kunnen maken, door middel van een betalingsbewijs) Wel denk ik dat er afspraken zullen zijn gemaakt ingeval van calamiteiten zoals het vervoeren naar een kliniek bij acute ziekte.

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:29

Lijkt me dan ook zo'n moeilijk verhaal: wie betaald nu de stallingskosten.. En als de paarden geveild worden, moet de nieuwe koper dan die stallingskosten terugbetalen aan diegene die de paarden op dit moment verzorgt/onderhoudt? Want dan lijkt me dat de paarden voor niet al teveel centen geveild zullen worden. Maw. wat hééft zo'n curator eraan om die paspoorten voor 'n half jaar of jaar te houden ?

Inn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:52

Het is wel zielig, eigenlijk is zo'n dier niet meer dan een voorwerp voor die curator en rechter. En wie is er nu verantwoordelijk voor die paarden?

lohengrin39

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:40

de subtop ruiter heb ik wel eens van naam gehoord...maar wie is die handelaar uit weert??? dat vraag ik me toch af, want er zitten toch verschillende goeie handelaren daar in weert....wie zou er dan zo'n spelletje meespelen(mocht het allemaal waar zijn...)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:14

Ik dacht ook dat het papier/paspoort altijd bijnhet paard moest blijven.

Vraag me echt af om wie het gaat.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:36

Baal schreef:
Lijkt me dan ook zo'n moeilijk verhaal: wie betaald nu de stallingskosten.. En als de paarden geveild worden, moet de nieuwe koper dan die stallingskosten terugbetalen aan diegene die de paarden op dit moment verzorgt/onderhoudt? Want dan lijkt me dat de paarden voor niet al teveel centen geveild zullen worden. Maw. wat hééft zo'n curator eraan om die paspoorten voor 'n half jaar of jaar te houden ?

Nou, de curator probeert er voor te zorgen dat de schuldeisers van dit stel nog iets van hun geld terug zien. Dus niet zo zeuren over een paar paspoorten vasn paarden.

amstdgaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:48

@charley jij begrijpt het. @Baal: de stallingskosten zijn nog seeds voor rekening van de mensen die failliet zijn. Als de paarden worden geveild, dan kun je ze inderdaad voor weinig kopen. Maar je hebt ook geen rechten meer als het paard niet gezond is. De mensen die failliet zijn moeten blj zijn dat de curator de paarden niet bij iemand anders onder brengt. want dan zouden die kosten op hun, dus uit de failliete boedel, betaald moeten worden.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:05

Terrecht dat hij de paspoorten bij houdt! Eerst de schuldeisers betalen!

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:32

schiet niet op daar zeg, dat de "eigenaar" van de paarden dit spelletje mee speelt...
vind t voor de kids nog t ergste, wat kunnen hun er aan doen dat pappie en mammie vanalles doen wat niet mag. hun mogen de pony's ook niet meer uitbrengen aangezien daar de paspoorten van zijn ingenomen.

krackertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 22:54

Ik kan me voorstellen dat de curator de paspoorten vast houdt maar het zegt echt heel weinig tot niets, paspoorten zijn goed verkrijgbaar, men betaald en heeft wat Haha!

Ook is het zo dat een paspoort altijd het bezit is van het stamboek en bij het desbetreffende paard hoort dus weet ik niet hoe het zit richting het desbetreffende stamboek. Als het paard ziek wordt is het een reden om niet van huis te gaan zonder paspoort want je mag dan de weg niet op en dan hebben we het over dierkwelling????

Ik weet dat er dieren gewoon aan een beslag onttrokken worden, zoniet linksom dan wel rechtsom, dit houdt de boel echt niet heel lang tegen en loopt het ook door de regel genomen op een negatief verhaal uit, advies naar de curator is...heel snel korte metten maken zodat mens en dier weer door kan en jammer genoeg duurt dat verhaal vaak te lang voor de desbetereffende dieren.

De mens komt er met zijn belangen nogal eens achteraan en maakt het tot een vreselijk verhaal voor de dieren waar ze zoveel mee op zouden hebben!