Romeinse paarden krijgen een stappenteller

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Romeinse paarden krijgen een stappenteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 17:08

http://www.z24.nl / http://www.timesonline.co.uk/

De negentig paarden die koetsjes met toeristen rondrijden in Rome, krijgen een stappenteller.

Dat meldt Times Online. Een klein kastje, het equivalent van een taximeter, moet registeren hoe lang het paard heeft gewerkt en of de vereiste rusttijden in acht zijn genomen.

De maatregel van de Romeinse gemeente volgt op een incident vorige week. Een paard bij het Colosseum raakt in paniek toen het geschampt werd door een auto. Het brak een been en werd uiteindelijk, na uren op straat te hebben gelegen, door dierenartsen met een injectie uit zijn lijden verlost.

Voor Italiaanse dierenactivisten was het aanleiding om nog eens hard aan de bel te trekken. Ze willen dat de paardenkoetsjes in Rome helemaal verdwijnen, omdat de beesten afgebeuld zouden worden in helse verkeersomstandigheden. Maar de burgemeester van Rome wil daar niets van weten. Hij noemt de koetsjes een "Romeinse traditie".

Wel belooft de gemeente strengere controle op de regels. Die schrijven nu voor dat een paard na een rit 30 minuten rust moet krijgen en in de zomer niet op de heetste uren van de dag actief mag zijn.

De koetsiers wijzen alle aantijgingen van de hand en zeggen dat ze hun dieren behandelen alsof het hun kinderen zijn.

Anoniem

Re: Romeinse paarden krijgen een stappenteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:10

Goed zeg! Ja Hopelijk komt dat er door! Zou ook niet weg zijn op sommige maneges... Knipoog

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:12

Tsja, toen ik laatst in Rome was, zag ik een paardje rondlopen met iets om z'n been dat nog het meest op gips leek.. Paardenwelzijn staat daar inderdaad niet op de eerste plaats.. Maar goed dat dit erdoor komt Ja .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:15

Het is niet Romeins maar Romaans.

En verder vind ik dit een geweldig plan. Laten ze daar maar eens wat voor die dieren doen ipv alleen maar eraan te verdienen.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:17

Toen ik in Rome was zag ik paarden die er best zielig uit zagen, maar ook wel paarden die er wel goed uit zagen. In ieder geval goed dat er maatregelen worden getroffen.

ghisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:47

zolang ze erg goed voor de paarden zijn en zich houden aan rusttijden enzo. In Griekenland heb ik ze ook vaak zien staan, die rijden iig niet tussen 12 en 3 vanwege de hitte, dan staan ze lekker onder bomen met natte lappen over hun lichaam. En voor hun neus bakken vol met voer en water. Het tuig zag er goed uit, paste goed en de paarden zelf glansden van gezondheid. Daar waren ze iig goed bezig, misschien dat ze het overal zo kunnen doen.

Manske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 18:39

'Romeinse traditie' Boos! , zeker net zoals de 'spaanse traditie... Dan weet iedereen wel waar ik op doel....

Maar goed, een stappenteller is het begin, maar er is nog een lange weg te gaan in mijn ogen.

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 19:43

Was vorige week ook in Rome, mijn schoonmoeder wilde een ritje maken met zo'n koets, nou mooi dat daar geen euro van mij heengaat, uitbuiterij! Paardjes waren allemaal chagrijnig en net niet mager, de lol straalde er niet bepaald vanaf. Goede zaak dus wat mij betreft! Heb me toen ook af staan vragen waar die paarden s'nachts gestald staan, zal ook nog wel eindje lopen zijn voor die beestjes...

Hannahnas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 20:18

Goed als het doorgaat, ik vind idd ook wel dat er meer controle moet komen...
Stappenteller is idd een klein begin.

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:20

Lijkt me een goed iets...

Onderstaande zin vond ik bedenkelijk..
Sammie schreef:
De koetsiers wijzen alle aantijgingen van de hand en zeggen dat ze hun dieren behandelen alsof het hun kinderen zijn.

Dat klinkt heel leuk.. maar als je ziet hoe sommige hun kinderen behandelen... Sigaar

Lelle04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 02:10

De gene die goed zijn voor hun paard zullen niets vrezen de gene die niet goed voor hun paarden zijn zullen het hardst roepen dat het onzin is
En dan heb ik het over de koetsiers

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 20:14

toen wij laatst in rome waren zagen we ook een hoop kreupele paarden, stokmagere paarden, paarden met drukkingen van hier tot ginder...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 10:38

Voor dat soort "tradities" heb ik het niet echt.
Mij zal je nooit op zo'n koetsje zien stappen.