'Paardenman van de eeuw' Jan Smits overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Paardenman van de eeuw' Jan Smits overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-08 11:14

www.ed.nl

In 1982 werd Jan Smits uitgeroepen tot ‘paardenman van de eeuw’. Donderdag overleed de 92-jarige Gerwenaar.

Hij was geen feestnummer, dronk nooit. Toch runde Jan Smits samen met zijn vrouw dertien jaar (1960-1973) niet onverdienstelijk café De Linde in Gerwen.

Maar de meeste bekendheid, tot in het buitenland aan toe, kreeg ‘Jantje Smits’ toch echt als (trek-) paardenman. Hij was er zo een die eerst zijn paarden te eten gaf en daarna pas zichzelf, zegt zoon Jan Smits (60). Nog niet zo lang geleden reed hij nog elke ochtend met bieten en hooi door het dorp.

Smits richtte in 1960 de Gerwense veulenkeuring op. Nog steeds worden op die jaarlijkse happening tachtig tot honderd paarden gekeurd. Op zaterdag 13 december is het weer zover. Vorig jaar zat de Gerwenaar in zijn Mercedes nog naar het gebeuren te kijken. Bij het dertigjarig bestaan maakte hij zich hard voor een bronzen paard op het plein. Met succes, het beeld staat er nog.

In hetzelfde jaar richtte Smits ook stal Uit de Linde op. Die draait anno 2008 op volle toeren onder leiding van zijn drie zoons. Die zijn ook allemaal gezegend met een paardenhart. Zijn vader had een echt kennersoog, een superneus voor goede paarden, zegt Jan Smits. De vier bronzen beeldjes op de tv wijzen op vier nationale titels. Keer op keer wist hij van zijn trekpaarden kampioenen te maken. En tot op hoge leeftijd liet Smits zijn neus graag in de (trek-) paardenwereld zien. Als zijn kleindochter moest rijden, belde hij soms al om te vragen hoe het ging voordat ze was begonnen.

„Een heel slimme man, iedereen te snel af”, typeert Jan Smits zijn vader. „Hij leefde helemaal voor de paarden, en voor Ajax. Hij heeft geluk gehad met alles, zelfs met zijn dood. Hij was bang voor het verpleeghuis, maar zover is het niet gekomen. Huil maar niet om mij, zei hij, want ik heb een mooi leven gehad.”

Jan Smits wordt donderdag begraven in Gerwen (11.30 uur).

Klik hier voor foto's.

kitag1rl

Re: 'Paardenman van de eeuw' Jan Smits overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:19

mijn schoon opa...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:28

kitag1rl schreef:
mijn schoon opa...

Ach gut

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:29

kitag1rl schreef:
mijn schoon opa...

Ach gut Wel een heel mooi stukje geschreven zeg!

kitag1rl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:32

ja klopt Lachen

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:22

Ik ken de goede man niet persoonlijk, maar het bewuste beeld wel.
Wij reden heel vaak daar in de buurt .
Heb zelfs een keer deze foto's gemaakt van het bronzen beeld, toen wij aan het rijden waren.

Afbeelding

Afbeelding

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:10

Emmaa_ schreef:
kitag1rl schreef:
mijn schoon opa...

Ach gut
Gecondoleerd dan...
Ach gut Ach gut

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:18

Ook ik ken een beetje familie van Jan Smits, Veel sterkte toegewenst allemaal !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 14:34

Jeetje, wat een rotnieuws!

Reed net nog door de straat Bloos!

Alle vrienden en familie heel veel sterkte!

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 15:57

Gecondoleerd! Zijn dat de Trekpaarden die links van de weg staan als je van Nuenen naar Son & Breugel rijdt (dichter bij Son dan bij Nuenen), of is dat een andere trekpaardenfamilie en beledig ik nu iemand Bloos ? Ik ben duidelijk niet zo heel erg thuis in de Trekpaardenwereld Vriendjes zijn? .

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:51

Gecondoleerd,maar klinkt als een erg mooi leven!

sjakyrolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 21:57

gecondoleerd..

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 02:41

Ik wens alle nabestaande veel sterkte en een mooie dienst morgen.

Vandaag stond ik op stal te praten met een verre familielid van Jan. Hij vertelde een mooi verhaal over Jan dat ik jullie niet wil onthouden.

Jan vertelde iedereen die het maar wilde horen (of niet). Dat je nooit zomaar de wei bij een merrie met veulen moet lopen. Nu was er eens een veulen geboren en dat was niet helemaal goed gegaan. het veulen lag op de wei te slapen en de moeder stond erbij. Jan sloop naar het veulen om het toch eens beter te bekijken. Dat had ie natuurlijk niet moeten doen. De merrie merkte Jan op en sloeg hem zo ongeveer de wei uit. Hij had geloof ik een aantal gebroken ribben, gescheurde lever en gescheurde milt. Op een of andere manier is hij naar huis gestrompeld. Daar stond hij met twee handen op de tafel geleund en zei heel droog. "Je moet maar eens 112 bellen want ik doe het niet meer" waarop hij ineen zakte.

Alles is goedgekomen. Wel een poos in het ziekenhuis gelegen. Het is al enkele jaren geleden gebeurt.

Kenmerkend voor Jan, schijnbaar.

We hebben even over hem gesproken en het klonk me in de oren alsof hij een paardenman was in hart en nieren. Nuchter maar vol liefde over 'zijn' trekpaarden ras.