Steward: ‘Doping- en welzijnsproblematiek opgeblazen’

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Steward: ‘Doping- en welzijnsproblematiek opgeblazen’

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-08 15:47

www.horses.nl / http://www.paardenkrant.nl

Steward Har van de Venne is een van de vier actieve chiefstewards in Nederland. Werkzaam op 25 concoursen per jaar. Hij denkt dat de publieke ophef over doping en welzijn overdreven is. ,,De problematiek is opgeblazen, over het algemeen is het goed gesteld met het welzijn van de topsportpaarden.”

,,Op dit niveau zijn de paarden het kapitaal van de ruiters. Daar gaan ze uiterst zorgvuldig mee om.” Van de Venne ziet juist op landelijk niveau wel minder zorgvuldigheid. ,,Niet met opzet, maar uit onwetendheid. Loop hier maar eens door de stallen, dan zie je hoe die paarden verzorgd worden als topatleten. Je ziet juist door de jaren heen steeds meer aandacht voor het welzijn van de paarden.” De taak van de stewards bestaat uit het toezien op het welzijn van de paarden en het bedrijven van eerlijke sport. ,,Als er driehonderd paarden aan de start verschijnen, zit er echt wel eens een ruiter tussen die verkeerd wil doen, maar dat wordt door de strenge controles wel heel moeilijk gemaakt. Mochten er misstanden voorkomen, dan is de taak van de steward het geval te melden bij de voorzitter van de jury en uiteindelijk te rapporteren aan de FEI. Dat is in de ogen van Van de Venne echter een laatste stap. ,,Vaak is de sociale controle onder de ruiters zelf groot en is optreden van onze kant niet eens nodig.”

Van de Venne is ervan overtuigd dat er een verkeerd beeld wordt gevormd rond het manipuleren van springpaarden. ,,De paarden van nu zijn intelligent en gevoelig. Als je dat dier op maandag mishandelt, zal het op dinsdag beslist niet beter presteren. Het paard zal de ervaring meenemen en dat zal uiteindelijk tegen de ruiter werken.”

Verwant artikel:

[VN] Reportage over dopingbeleid binnen de paardensport *filmpje*

Arabesk

Re: Steward: ‘Doping- en welzijnsproblematiek opgeblazen’

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:14

Het welzijn van sportpaarden is over het algemeen om te janken. Er wordt niet voldaan aan soorteigen behoeftes.

Paarden die in een kooi staan de hele dag en er slechts uitkomen om aan de hand gestapt te worden, of aan de hand mogen grazen en dus nooit met een maatje op de weide in vrijheid zonder begeleider mogen lopen.

Schandalig!

Goed zorgen voor een paard is niet hetzelfde als hem opsluiten in een kooi met gouden tralies.

En dat mishandelde paarden niet presteren is ook lariekoek, anders zou het barreren nooit uitgevonden zijn en andere martelmethodes om paarden harder, hoger etc te laten gaan.

Een paard loopt niet hard op de renbaan omdat ie zo leuk getraind is, maar omdat het paard z'n vluchtinstinct op gang komt.

Ze kunnen links of rechts kronkelen hoog of laag springen, maar wat krom is, ís niet recht te praten.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:23

En weer krijg ik het gevoel dat het begrip 'welzijn' hopeloos wordt verward met het begrip 'gezondheid'.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:28

Cayenne schreef:
Loop hier maar eens door de stallen, dan zie je hoe die paarden verzorgd worden als topatleten.

Ik ben het eens met Arabesk. Inderdaad als topatleten, een concept dat de paarden zelf vreemd is, die zijn gewoon paard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 21:58

Mimpje schreef:
En weer krijg ik het gevoel dat het begrip 'welzijn' hopeloos wordt verward met het begrip 'gezondheid'.

Zeer strak ge-analyseerd! Haha!

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 22:45

Oei wat zet jij jezelf voor paal Arabesk. Een cursusje argumenteren zou je niet misstaan. Als je al argumenten noemt, zijn ze namelijk niet geldig, niet gerechtvaardigd en daarom bijzonder zwak. Bovendien zijn je uitroepen van weinig rationele aard. Je doet uitspraken over de werkelijkheid zonder daarvoor aan te tonen waarop je die baseert. Standpunten heb je genoeg zo te lezen, maar wees eens flink en verzin er wat argumenten bij. Ik heb namelijk sterk de indruk dat je gruwelijke onzin uit je duim zuigt. Om maar eens wat commentaar te formuleren:
Heb jij wel eens een paard in de wei zien rennen? Ja? Is dat dan ook omdat zijn vluchtinstinct 'op gang komt' (wat dat ook moge zijn, een op gang komend instinct Clown )? En wie zijn 'ze' in je laatste zin?

Dat gezondheid en welzijn door elkaar gehaald worden Mimpje, wat is daar mis mee? Gezondheid heeft namelijk betrekking tot de toestand van voorspoed ofwel goede gang van zaken, wat weer beter bekend staat onder de noemer geluk. Ik wens paarden niets dan een gelukkig leven, maar jij lijkt dat anders te zien. Wat er hopeloos aan is, kan ik niet begrijpen, hoe ik mijn brein ook breek.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:44

Arabesk schreef:
Paarden die in een kooi staan de hele dag en er slechts uitkomen om aan de hand gestapt te worden, of aan de hand mogen grazen en dus nooit met een maatje op de weide in vrijheid zonder begeleider mogen lopen.

Een paard loopt niet hard op de renbaan omdat ie zo leuk getraind is, maar omdat het paard z'n vluchtinstinct op gang komt.

Kan me in enkele argumenten vinden, maar v.w.b. hierboven.
In het artikel stond dat volgens de steward de paarden op concours tegenwoordig steeds vaker per dag uit de box kwamen. weidegang is bij JIM een beetje lastig. Ik weet dat weidegang van topsportpaarden niet overal gebruikelijk is, maar toch bij veel topruiters wel.

v.w.b. renpaard. ik mocht als kind eens, met mijn oom die hoefsmid was, mee naar een renstal in Scheveningen. Ik mocht mee op een renpaard tijdens de training op het strand. Een rit was voor mij genoeg. ogen dicht en meeliften maar, dat paard ging hard en ik had niets in te brengen. niet omdat het op de vlucht was, maar omdat het de ander wilde inhalen. Die ervaring heb ik later ook met dravers opgedaan. Gingen we baantraining doen en moest ik alles op alles zetten om het paard wat te remmen en zichzelf niet te overnemen. Omdat hij gewoon wilde winnen. kwam geen dwang of eng middel ofzo aan te pas, daar zou ik me nooit of te nimmer voor lenen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 23:54

weidegang is lastig, maar ze kunnen toch wel paddocks maken? Met een shet erbij die het paard kent, lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren, shet past altijd nog wel ergens in een hoekje van de vrachtwagen.

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 21:58

Arabesk schreef:
weidegang is lastig, maar ze kunnen toch wel paddocks maken? Met een shet erbij die het paard kent, lijkt me toch niet zo moeilijk te realiseren, shet past altijd nog wel ergens in een hoekje van de vrachtwagen.

Bedoel je paddocks op een Indoor concours?
Daar konden ze al niet genoeg boxen plaatsen, waar wil je die paddocks dan, in de parkeergarage van het MECC??

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:34

Als zoiets niet mogelijk is, is zo'n locatie dus wellicht niet geschikt voor een dergelijk concour. Sport zou niet ten koste moeten gaan van welzijn Sigaar

Het centraal station van Amsterdam is ook niet geschikt om geiten te houden. Koe

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 22:39

StableEnable schreef:
Arabesk schreef:

Bedoel je paddocks op een Indoor concours?
Daar konden ze al niet genoeg boxen plaatsen, waar wil je die paddocks dan, in de parkeergarage van het MECC??

Ach, voor die paar dagen die het concours duurt... dat lijkt me het probleem niet zo. Belangrijker lijkt me de thuissituatie.

En vluchtinstinct bij een lekker sprintje? Lijkt me larie. Ga maar eens een keer voluit op het strand.... (als je durft Clown ) Dan merk je dat er geen vluchtinstinct aan te pas komt hoor!

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 23:53

IDD. onze paarden gaan allemaal dagelijks de wei in. maar wij zijn ook meerdere keren per jaar weg voor een meerdaags concours. en dan kan dat nou eenmaal niet. helemaal niet erg. ik heb ook wel eens een dag dat ik het huis niet uit kom vanwege alles wat ik dan te doen heb. en op mijn werk zit ik het grootste deel van de dag op een stoel achter mijn buro.
dat wissel ik af met beweging. zolang er voldoende balans is in beiden is het paard naar mijn mening prima verzorgd. wil je permanent natuurgetrouwe omstandigheden? Dan moet je hier in Nederland al helemaal geen paarden houden. of honden. of katten. of vissen. heb jij paarden Arabesk? en houdt je die natuurgetrouw? dan lopen ze vast vrij rond ergens op de prairie.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 10:59

'zet je paard maar op de poesta' en 'als je echt natuurlijk wilt zijn moet je ook niet rijden'

zijn twee non argumenten waar ik niet meer op inga. Je moet echt met een betere argumentatie komen.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 11:42

Arabesk schreef:
Je moet echt met een betere argumentatie komen.

*proest*

Om eens een argumentum ad hominem in te zetten Arabesk: volgens mij ben jij degene die geen goede argumentatie brengt. Wat er allemaal mis mee is? Dat lees je een stukje verder naar boven.

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 10:38

Je haalt het echt totaal uit zijn verband Arabesk. Weidegang op een concours? Je kunt ook overdrijven..