Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Droen schreef:Niet slecht:
Ahoy (Monarch Stb x Ronda)
Aktion (Pion x Ohnegleichen)
Avenir (Canada) (Patrick x Zabella)
Bazuin (Satelliet x Rijvona)
Elegant (Theoloog x Wendy)
Focus (USA) (Pele x Oberlina)
Galant (Theoloog x Parelstraum)
Gerlinus (Legaat x Noberlina)
IJsselmeer Ikepono (USA) (Vosmaer x Cadenza)
Koss (El Corona x Erona)
Laurentz (Bazuin x Erika)
Nickson (Fortissimo x Diane)
Parcival (Koss x Erika)
Rubus B (Ahoy x Alpenroos)
Sandor (USA) (Inspekteur x Jelma-Jane)
Sirius (Zichem x Iris)
Taxateur (USA) (Obelisk x Helena)
Unitas (Hoogheid x Tolina)
Upperville (Cabochon x Gecari)
Uromast (Manno x Zarelmoer)
Virtuoso (USA) (Garant = Flipper NWP x Minka)Vitens (Parcival x Nadien)
Vulcaan (Canada) (Patrick x Zabella)
Walser (Rentmeester x Odessa)
Wandango (Zwitzerland) (Legaat x Kitty Irene)
Wolfgang (Farn x Jolanda)
Zethar (Parcival x Panakeia)
Zichem (Gondelier x Nanja)
Zuidpool (Amor x Olga) 25 % XX
Maar .... het is eigenlijk zo'n zinloze discussie, want bijna alle hengsten (Koss, Amor & Farn enz. enz.), behalve Zichem & Satelliet & Theoloog, hebben bij de voorouders 'vreemd' bloed. Dus stellen dat de Gelderlander weer Gelderlander moet worden, is hetzelfde de ariërs in Nederland op te zoeken - die zijn er nagenoeg niet meer!
In het Fries stamboek was vreemd bloed nodig om de zaak in stand te houden, het Gelder paard -> laat het gewoon geen ras meer zijn, maar een type (zie artikel Levende Have)

linky schreef:Een kennis met een Gelderse ruin deed de ORUN opleiding; Johan Hamminga was helemaal weg van haar paard. tot hij vroeg wat de vader was: "Bazuin". Hij draaide zich om en heeft het dier nooit weer 1 blik waardig gegund.![]()
Het gemiddelde Gelderse paard kan waarschijnlijk al veel meer dan de gemiddelde Nederlandse ruiter/amazone..................![]()
Wat dat betreft is de "promotie" van het Gelderse paard bij het KWPN gewoon NAATJE.
EdskoTakens schreef:Verder heb ik wel eens het idee dat "men" bewust bijna geen nieuwe klassieke hengsten meer aankeurt om dan een goede babbel te hebben om gekruist bloed in te voeren vanwege de nodige bloedspreiding.
Nickeltje schreef:maar wel van juryleden die je op het veld met losrijden aanspreken, van goh, leuk paard, lekker aan het lopen, wat is het??
En als ik dan Gelders zeg kan ik ineens niks meer goed doen met haar...
linky schreef:Een kennis met een Gelderse ruin deed de ORUN opleiding; Johan Hamminga was helemaal weg van haar paard. tot hij vroeg wat de vader was: "Bazuin". Hij draaide zich om en heeft het dier nooit weer 1 blik waardig gegund.![]()
Als iemand op een voorlichtingsavond een paringsadvies vraagt voor haar Gelderse merrie, antwoordt Arie Hamoen: "Jazz".![]()
Het gemiddelde Gelderse paard kan waarschijnlijk al veel meer dan de gemiddelde Nederlandse ruiter/amazone..................![]()
Wat dat betreft is de "promotie" van het Gelderse paard bij het KWPN gewoon NAATJE.
Judje schreef:Natuurlijk zit in de meeste hengsten vreemd bloed. Dat is ook niet zo gek als je bedenkt dat je met een iets stevige kwpner al naar de keuring kan gaan en met een Gelderse naar huis kan gaan.![]()
al jarenlang wordt in Didam de schifting gemaakt tijdens de stamboekopname en worden de echte rijpaarden doorverwezen naar de rijpaardenkeuring
Waar het om gaat is dat je nu de keus maakt: of we fokken door en het verschil verdwijnt of we gaan nu weer strengere eisen stellen aan paarden, die ingeschreven willen staan als GP.
als je de meeste GP's gaat bekijken dan hebben ze echt nog wel minimaal 75 % klassiek bloed
Dat laatste ben ik zeker voor. Zelf heb ik een vrij grove ruin van Sirius (x Batello). Een prachtpaard vind ik zelf.
Wat mij vooral opvalt is dat het Gelders paard als recreatiepaard wordt aangemerkt (iha) en niet als veelzijdig sportpaard. Ik denk dat een goede promotie van het klassieke ras ook erg belangrijk is.
Het is een super ras voor mensen, die niet al te onrustige paarden willen, die toch nog vrij goed in de sport presteren in diverse disciplines.
Ik zeg niet dat alle Gelderse zo een GP proef kunnen lopen, maar om de promotie aan te passen van rustig recreatiepaard naar rustig, werkwillig, veelzijdig sportpaard lijkt mij een hele goede.
helaas ontbreekt bij de meeste bezitters/ruiters de tijd of inzet of kwaliteit of zin om hun paard te profileren als supersportpaard, de meeste blijven toch hangen in de recreatieve sfeer niets mis mee, maar wat lastiger wat promotie betreft. Misschien wel een goed idee om jouw Sirius een poosje bij Anky of een soortgelijk iemand neer te zetten, dat is pas promotie. Tsa, dat kost wat, maar dan heb je ook wat![]()
Daarnaast is het mij ook in Hengelo weer op gevallen: dat er zoveel Gelderse tussen lopen, die amper uit de boot zouden vallen op de kwpn-keuring. Heel jammer. Je ziet iha bij deze slankere versies dat ook het kwpn-karakter steeds duidelijker zichtbaar is.
In Hengelo viel alleen de Tango-merrie erg buiten de Gelderse boot. Voor de rest liepen daar kapitale merries, die zeker als ze volwassen worden en uitgezwaard zijn, nog uitstekend in het type passen. Wat eigenaardig dat deze jonge paarden, die dik in het voer staan en waarschijnlijk ook al even binnen zijn gehouden, wat druk zijn op zo'n evenement. Je hebt gelijk, een echte Gelderse moet als een dooie dodo meelopen op een dergelijk evenement![]()
Het nadeel van een deel van de kwpners vind ik: is dat iedere fokker probeert een topsportpaard te fokken. Logisch, want je wilt allemaal het beste natuurlijk. Aan de andere kant: lopen er nu zoveel paarden rond, die voor een groot deel van de ruiters niet geschikt is, omdat deze de kennis/ervaring niet heeft om hier mee om te gaan.
Ik ben dan ook vooral bang dat het karakter van het Gelders paard verloren gaat wanneer er niet ingegrepen gaat worden en men op deze wijze verder gaat met het verdoezelen van het Gelders paard.
je hebt hele brave rijpaarden en hele lastige Geldersen hoor
Dat het kwpn zo doet is opzich logisch. Het is voor hun ook maar een kleine neventak, die wss. in verhouding meer tijd en geld kost en er dus uitgewerkt moet worden. Wanneer we nu op deze lijn verder gaan is er over tig jaar geen Gelders type meer te zien en kunnen ze dus de afdeling sluiten.
Simpel toch?! Bedrijfstechnisch lijkt het makkelijk. Alleen jammer dat we daarvoor zulk mooi cultureel goed moeten laten verdwijnen...
Ben heel trots op onze Geldersen en heb echt niet het Calimero-gevoel ten opzichte van de rijpaarden. Alle mensen met Gelderse Paarden moeten hun paarden
uitbrengen en als ze het goed, komen ze vanzelf in een positief licht te staan
EdskoTakens schreef:Tuurlijk is dat jammer. Oorzaak: Je wordt voor een sufkop aangezien als je met een klassieke Gelderse hengst naar de KWPN keuring gaat. Ten eerste wordt het dier waarschijnlijk niet goedgekeurd tenzij het geweldig is en ten tweede; wordt het wel goedgekeurd dan krijg je geen dekkingen omdat het betreffende stamboek alleen de gekruiste dieren voorop en in de schijnwerpers plaatst.
Probeer maar eens met je valk, die maakt misschien nog wel een kansje met z'n aparte Rebus kleurtje.
Als stamboek zou je je bakermat moeten koesteren i.p.v. als tweederangs afschilderen en grotendeels willen vervangen door hetgeen waar je wel goed in bent.