Friese hengst uit beroemde bloedlijn mag geen dekhengst zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Friese hengst uit beroemde bloedlijn mag geen dekhengst zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-08 10:48

www.rechtspraak.nl

Friese Stamboek blijft de hengst steevast weigeren.

De hengst, Gerben K, heeft in 2005 meegedaan aan de jaarlijkse hengstenkeuring en heeft op alle punten voldoendes gehaald. De jury vond echter dat hij toch onvoldoende 'toegevoegde waarde' had om te worden goedgekeurd voor de dekdienst. De eigenaar beklaagde zich erover dat de verantwoordelijke vereniging, Het Friesch Paarden Stamboek, geen duidelijke criteria heeft geformuleerd op grond waarvan een hengst als dekhengst kan worden aangemerkt. Met die klacht heeft hij zich in hoger beroep tot het gerechtshof Leeuwarden gewend. De rechtbank had zijn claim al afgewezen.

Ook het gerechtshof wees de vordering af omdat niet duidelijk was op grond van welke criteria de hengst dan wél had moeten worden ingeschreven. Dat de afgelopen jaren meerdere hengsten voor de dekdienst zijn ingeschreven die misschien zelfs minder hadden gepresteerd dan Gerben K, rechtvaardigde volgens het hof niet de conclusie dat Gerben K daarop ook aanspraak kan maken. De criteria waarop die beslissingen waren gebaseerd deugden volgens de eigenaar immers juist niet.

Verder was voorgeschreven dat de hengst die wordt goedgekeurd voor de dekdienst voor de fokkerij een duidelijke meerwaarde moet bezitten. Dat is volgens het hof een interne aangelegenheid van de vereniging. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen kan de rechter zijn eigen oordeel in de plaats stellen van dat van de vereniging. Gelet op de bloedlijn van Gerben K (een zogenaamde Jasperzoon, wat volgens het Friesch Paarden Stamboek juist niet een meerwaarde is) en gelet op de behaalde cijfers (gemiddeld een 6,6) vindt het hof niet dat de vereniging verplicht moet worden Gerben K als dekhengst in het stamboek in te schrijven.

Anoniem

Re: Friese hengst uit beroemde bloedlijn mag geen dekhengst zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:52

Ik denk dat je zo'n zaak altijd verliest. Zeker als deze meneer nog eens met een andere hengst komt.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 10:59

Ze willen nieuw bloed zien.................is eigenlijk niet eens zo gek, toch??? Bloos

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:09

nieuw bloed? hihi, hoe kan dat nu met een relatief jong opgebouwd ras waarvan de basis een minimaal aantal paarden waren en het inteelt percentage vrij hoog ligt. lijkt me lastig om daar nog nieuwe bloedlijnen mee te fokken. Knipoog

of moet ik het wat losser zien?

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:17

Ja het is en blijven Friezen!!!

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:22

Wou ik ook net zeggen: rare jongens die Friezen.
Zal wel politiek zijn?

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:36

[***] schreef:
Ik denk dat je zo'n zaak altijd verliest. Zeker als deze meneer nog eens met een andere hengst komt.

Daar kon je nog wel eens gelijk in hebben.
Verder vind ik zijn cijfers niet overtuigend juist omdat het een Jasperzoon is.
Daar zit de wereld al vol mee.
Als ie van een jonge hengst was vind ik het een heel ander verhaal.
Das precies de reden waarom onze Jasper niet voor de HK gaat omdat het een Jasper is.
Het is een bloedmooi dier ,super gefokt en ook nog eens heel best bewegen.
Maar ja ,het is wel een Jasper!!!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 12:37

Is idd zoals je zegt eilander. Ik denk ook dat ze net iets meer verwachten van deze afstammeling. Maar een verkeerde hengst vond ik het niet

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:31

Ik denk dat het Stamboek van een zo veel dekkende hengst als Jasper alleen een zoon met bovengemiddelde cijfers wil hebben; wat moet een zesjeshengst verbeteren?
Net als de Renovozonen bij de tuigers, er zijn er al zoveel, alleen een duidelijke uitschieter komt er nog in.
Ik ben het vaak oneens met het Stamboek maar hier geef ik ze volkomen gelijk in.

wemkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 13:41

hilden1971 schreef:

Ik ben ook een fries hoor Bloos Bloos

Het blijft een jurysport ook de keuringen.... zo denk ik dan. Andere keer beter.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 23:03

linky schreef:
Ik denk dat het Stamboek van een zo veel dekkende hengst als Jasper alleen een zoon met bovengemiddelde cijfers wil hebben; wat moet een zesjeshengst verbeteren?
Net als de Renovozonen bij de tuigers, er zijn er al zoveel, alleen een duidelijke uitschieter komt er nog in.
Ik ben het vaak oneens met het Stamboek maar hier geef ik ze volkomen gelijk in.

Inderdaad, net als bij Feitse zonen is er al vaak duidelijk aangegeven dat er een heel aparte moet komen om nog goedgekeurd te worden. Ditzelfde geldt ondertussen ook voor Jasper, gezien het feit dat hij zelf nog dekt en meerdere zeer goede goedgekeurde zonen heeft.

Dat wordt er bedoeld met nieuw bloed Pellie, niet dat er onverwante dieren zijn maar er zijn wel genoeg hengsten met een afstamming die specialer is dan deze hengst of hengsten met een vader die nog geen goedgekeurde zonen heeft voortgebracht die veel interessanter zijn om goed te keuren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 08:50

Ik zie het ook zo dat deze echt niks toe te voegen had en vind de kop van het artikel in die zin ook een beetje misleidend. Net of alleen een "beroemde bloedlijn" er toe doet...

Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:30

wemkelover schreef:
hilden1971 schreef:

Ik ben ook een fries hoor Bloos Bloos

Het blijft een jurysport ook de keuringen.... zo denk ik dan. Andere keer beter.

hoezo andere keer beter??
denk niet dat ze hem nog een keer toe laten omdat hij het zo aan vecht

frieslover12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 19:41

die hengst wordt niet alleen niet toegelaten vanwege zijn cijfers, maar vanwege zijn bloedlijn. er lopen zo godsganse veel nakomelingen rond van jasper dat het niet echt een 'toegevoegde waarde' heeft voor het stamboek.
ik vind die man echt overdrijven over zijn toegevoegde waarde.

hij heeft echter wel gelijk wat de betreft de jury. tegenwoordig weet je niet meer wat wel goed is en wat niet. zowel bij de merries als bij de hengsten. wij hadden dit jaar twee gevallen
1 merrie hadden we voor de keuring en we zeiden zelfs dat als hij hoger haalde dan gewoon stamboek dan waren we heel blij. we mochten dan ook terug komen en we gingen ervan uit dat we een derde premie hadden. we kregen een ster 2e premie. we waren supertrots.

maar later hadden we een supermerrie ervoor en die liet ook wel stukjes zien dat ze het kon. deze jury durfde het niet aan om haar omhoog te zetten en ze werd stamboek derde premie.