www.horses.nl / www.paardenkrant.nl
Springruiter Tony André Hansen is de laatste ‘dopingzondaar’ van de Olympische Spelen die wacht op uitspraak van de FEI. Met minder dan een volledige vrijspraak kan en wil de Noor niet leven. ,,Ik ben onschuldig en ik ben in deze hele affaire al meer dan genoeg gestraft.”
Bij Hansens paard Camiro (v. Cassini I) werden in Hongkong sporen van capsaïcin gevonden. Het kostte Hansen een plaats in de individuele finale en uitzicht op een medaille, zowel individueel als met het Noorse team. ,,Maar ik blijf hopen en geloven dat we die medaille straks toch krijgen, want ik ben onschuldig.”
,,De voorbije maanden zochten we vruchteloos naar een verklaring. Ik moet zeggen dat de hoeveelheid capsaïcin die werd aangetroffen zo miniscuul, zo klein was, dat je je kunt afvragen of het geen toevallige ‘besmetting’ is geweest of een verontreiniging of foutje in het lab. Niemand van het Noorse team heeft in Hongkong ook maar iets gebruikt dat capsaïcin bevat.”
De Noorse federatie stelt zich voorlopig neutraal op en dat doen de Noorse media ook, al zijn er uitzonderingen. “Maar het is niet zo dat ik al gevonnist en schuldig bevonden ben. Iedereen, federatie en media, wacht verder onderzoek af. Hoe dan ook, wij willen onze medaille terug en met minder dan vrijspraak zal ik geen genoegen nemen. We gaan desnoods verder en zetten volgende juridische stappen. In heel deze affaire ben ik al gestraft zonder dat ik schuldig bevonden ben. Ik kan al ruim drie maanden geen wedstrijden meer rijden. Het ergste vind ik dat me een kans op een individuele olympische medaille is ontnomen. Zo’n kans krijg ik misschien nooit meer.”