'Het werkpaard moet gewoon weer terug in de bosbouw'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

'Het werkpaard moet gewoon weer terug in de bosbouw'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 08:49

www.trouw.nl

Werkpaarden inzetten in de landbouw. Het lijkt nogal ouderwets, maar een Drontense landbouwschool gaat er weer les in geven.

Weg met de diesel slurpende bosbouwmachines en ronkende tractoren in het bos en op het platteland. Waar kan, moet het land weer ouderwets met paarden worden bewerkt.

Dat vinden ze bij de Warmonderhof in Dronten, een school voor biologisch dynamische landbouw. De opleiding geeft leerlingen sinds dit schooljaar weer les in land- en bosbouw met werkpaarden. „Paarden zijn CO2-neutraal en planten zichzelf voort. Ook verdrukken ze de bodem waarop ze werken niet, in tegenstelling tot zware machines”, zegt Arie Huisman, die de lessen verzorgt.

Gied Donkers, coördinator Praktijk bij de Warmonderhof, benadrukt dat de school niet terug wil naar de Middeleeuwen. „Het gaat om moderne paardentractie. Daarbij kunnen nog steeds moderne landbouwmachines gebruikt worden, alleen worden die dan getrokken door paarden.”

Is dat rendabel? „Als je efficiëntie niet alleen uitdrukt in geld, maar ook in gezondheid en CO2-uitstoot, kan werken met paarden op bepaalde bodemtypen zeker voordeliger zijn”, zegt Donkers.

Docent Huisman, voorheen koetsier bij het koninklijk staldepartement en nu houtsleper van beroep, pleit al langer voor meer gebruik van paarden bij bos- en landbouw.

„Het lijkt misschien ouderwets, maar dat leken windmolens ook. De stap terug in de tijd zou ook weleens een stap de toekomst in kunnen zijn.”

Huisman diende al eens een subsidieverzoek in bij innovatieplatform SenterNovem. Het woord paard verving hij consequent door machine. „Een piekvermogen van 23 pk, makkelijk te koppelen en volledig CO2-neutraal”, zo omschreef Huisman zijn uitvinding. Bijna leverde het hem acht ton subsidie op. Totdat deskundigen kwamen kijken en constateerden dat Huismans machine een doodgewoon paard bleek te zijn.

„Toch zijn er mogelijkheden te over”, meent Huisman. „Niet alleen op het land of in het bos. Ook postbezorging in binnensteden kan bijvoorbeeld prima per paard.”

Vorige week experimenteerde Natuurmonumenten met het gebruik van Nederlandse trekpaarden bij het verslepen van boomstammen op landgoed Einde Gooi bij Hilversum. „Het hout gebruiken we voor het opknappen van een boerderij”, zegt Rita Oppenhuizen van Natuurmonumenten.

„We zijn altijd op zoek naar manieren om klussen als het verslepen van hout zo duurzaam mogelijk uit te voeren. Dit beviel goed, al is het wel arbeidsintensief. Het waren nu twintig gekapte bomen, bij grotere klussen wordt het wel onhandig.”

Om die reden ziet Staatsbosbeheer niets in het gebruik van paarden bij het bosonderhoud.

„Voor grote percelen bos is het niet efficiënt”, licht woordvoerster Joke Bijl toe. „Werken met paarden betekent ook dat je de bomen handmatig moet omzagen. Dan krijg je te maken met arbo-wetgeving. Wij gebruiken grote machines op rupsbanden. Die zijn veel sneller klaar, zodat je de rust in het bos minder lang verstoort.”

Nick1963

Re: 'Het werkpaard moet gewoon weer terug in de bosbouw'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 11:55

Ja ik kwam ze tegen , het was een imponerend gezicht , twee grote belgen , met boomstam achter zich slepend.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:35

Goh, in Tilburg doen ze dat al veel langer, en dan gewoon de mensen die de bossen op orde houden, niks nie van een school uit of zo................. Haha! Haha!

De tractor kan soms helemaal niet komen waar je met een trekpaard wel kan komen....... Knipoog

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 12:48

Vanmorgen gehoord bij het ontbijtnieuws! Stuk mooier dan die stomme stinkende traktoren, sorry dat ik het zeg hoor.

Da's pas puur natuur!!!

Het paard komt weer HELEMAAL terug! (kan je lachen als er minder auto's komen en meer paarden op de weg... good times!)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:26

Ik denk ook juist dat het goed is voor veel mensen die nu met de machines werken. Oke, het zal arbeidsintensiever worden, maar ze ' onthaasten' wel hierdoor en het is al bewezen dat als je meer met je handen werkt op een ' natuurlijk' tempo dat je minder kans hebt op overspannenheid.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 13:29

Malenka schreef:
Ik denk ook juist dat het goed is voor veel mensen die nu met de machines werken. Oke, het zal arbeidsintensiever worden, maar ze ' onthaasten' wel hierdoor en het is al bewezen dat als je meer met je handen werkt op een ' natuurlijk' tempo dat je minder kans hebt op overspannenheid.

Mooi gezegd... ehhhh.... geschreven! Ga ik helemaal in mee!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 14:34

Top, ben er helemaal voor!! Werd wel weer eens tijd!

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:03

zoude ze nog opzoek zijn naar een belgisch trekpaard?
heb er 1 te koop.
weet iemand hoe ik daar achter kan komen?

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:11

Citaat:
De stap terug in de tijd zou ook weleens een stap de toekomst in kunnen zijn.

dit vind ik een mooie zin Lachen

Echt leuk dat ze opnieuw trekpaarden gaan gebruiken!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:12

het Goois Natuur Reservaat gaat liever met shovels de bossen in en de hei op.
Toevallig heb ik er 2 weken geleden nog met 2 heren van het GNR over gesproken.

Ik heb een zwaar trekpaard dat ook nog eens in de bosbouw heeft gewerkt, maar die paarden lopen de boel zo kapot in de bossen, dat hadden ze liever niet Verward Frusty

GEEN_ZIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 15:28

We gaan erop vooruit Haha!!!! Ik heb het zelf nog niet gezien maar ik kijk ook neit echt nieuws xD Al het nieuws dat belangrijk is is paarden nieuws en dat lees ik op Bokt Tong uitsteken

mel86

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 16:11

Joepie!! Go jij! Go jij!
Het is ook zo'n mooi gezicht..
Doortje58:
Het is volgens mij niet zo dat de Warmonderhof iets met bosbouw te maken heeft, maar echt met biologische landbouw, dus dat kan wel kloppen.. 't is ook nogal een stuk uit de richting.. Knipoog

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:24

Angela schreef:
„Voor grote percelen bos is het niet efficiënt”, licht woordvoerster Joke Bijl toe. „Werken met paarden betekent ook dat je de bomen handmatig moet omzagen. Dan krijg je te maken met arbo-wetgeving. Wij gebruiken grote machines op rupsbanden. Die zijn veel sneller klaar, zodat je de rust in het bos minder lang verstoort.”

Waarom zou dat nodig zijn? Alsof je een paard niet gewend kunt maken aan het lawaai van een kettingzaag... Of je kunt eerst zagen en dan slepen, wat ook met een zware machine zo moet. Voor grote percelen zal het idd heel intensief zijn, maar als er volk (en paarden) genoeg is, kan het even snel.

Groeten, SuSEQ

Sharrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 21:33

Ik vind het ook een goed idee! Minder van die stinkende tractoren tenminste Lachen

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:16

Ik ben voor! Niet alleen uit milieutechnische redenen, maar ook omdat het paardensport in het algemeen toegankelijker zal maken, en, vooral nog, meer begrip voor ruiters kan opleveren die veel buitenrijden. Als men paarden (weer) gaat zien als "maatschappelijk nuttig" is de veel voorkomende discussie met mensen die vinden dat paarden op een manege horen en er niet vanaf zouden moeten komen een heel stuk makkelijker.

Bovendien lijkt het mij tijdens een boswandeling (al dan niet te paard) een stuk prettiger om een mooie, zware Belg of zo aan het werk tegen te komen dan een zware bosbouwmachine met alle herrie en uitstoot, en die vaak nog te breed zijn ook voor de paden waarop ze rijden (geen ruimte meer voor wandelaars, fietsers en ruiters om normaal te passeren zonder dat je van het pad af moet en dus heibel kan krijgen met de boswachter) en die zo stinken dat je het door het hele bos kan ruiken. Ik kom in het bos voor rust en frisse lucht, niet om lastig gevallen te worden door allerlei machines. Als ik machines wil zien ga ik wel naar een machinefabriek.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 09:12

Mooi toch? Een paar stevige dikke stoere trekpaarden die uit alle macht een boomstam achter zich aanslepen? Nee, beter dan die zware bosbouwmachines waar mick75 het over heeft.

Bitchy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:11

Het verlies van efficiency waar in het artikel over gesproken wordt, kan wellicht reuze meevallen.
Onze oosterburen maken al jarenlang gebruik van een EU-subsidieregeling waarbij de inzet van (trek)paarden in de bosbouw gesubsidieerd en daarmee rendabel wordt. Om de een of andere vage reden doet Nederland dat niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 01:52

SuSEQ schreef:
Angela schreef:

Waarom zou dat nodig zijn? Alsof je een paard niet gewend kunt maken aan het lawaai van een kettingzaag... Of je kunt eerst zagen en dan slepen, wat ook met een zware machine zo moet. Voor grote percelen zal het idd heel intensief zijn, maar als er volk (en paarden) genoeg is, kan het even snel.

Groeten, SuSEQ

Met handmatig omzagen bedoelen ze hier waarschijnlijk ook met een (hand)kettingzaag. De genoemde grote machines kunnen dit volledig automatisch of bestuurd door één persoon.
Vastgrijpen, omzagen, ontdoen van takken en bast, verplaatsen en in transporteerbare stukken zagen, allemaal door één enkele machine, bestuurd door één persoon.

Als er grote percelen moeten worden geoogst, dan is het (financieel of qua tijd) onmogelijk om dit met de hand en met paarden te doen.

Voor het uittrekken van jonge boompjes worden nog wel eens vrijwilligers gebruikt die eens een dagje komen meehelpen. Voor het op grotere schaal rooien van bomen zijn echter mensen nodig die verstand hebben van wat ze doen, weten hoe ze dat veilig kunnen doen en hoe ze veilig met het materiaal moeten omgaan. Het is niet te doen om iedere vrijwilliger zomaar hiervoor op te leiden, dus daar zul je professionals voor nodig hebben. Om paarden veilig bomen te leren slepen in een bos waar met allerlei luidruchtig gereedschap wordt gewerkt, is helemaal veel tijd nodig.

Helaas zijn er niet genoeg mensen die de tijd en het geld hebben om cursussen of opleidingen hiervoor te volgen en daarna vrijwillig hun diensten aan te bieden aan staatsbosbeheer. Betaalde arbeid is nog duurder, dus is de enige betaalbare optie het gebruiken van 'grote machines'.

Op kleinere schaal en als demonstratie zullen best af en toe eens met de hand bomen gerooid kunnen worden om ze daarna met paarden weg te slepen, maar dat zullen toch echt de uitzonderingen zijn.

adoratie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:05

warmonderhof is een school voor biologisch dynamische landbouw.. je ziet er alleen veehouderij, akkerbouw, fruitteelt en tuinbouw, en paardentractie (ploegen, eggen en dergelijke) bosbouw krijgen we niet..

ze zoeken geen paarden ;)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:06

Is dit niet een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel OUD topic?