Nieuw beleid voor paardenhouders uit Bergen op Zoom

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuw beleid voor paardenhouders uit Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 16:05

www.deinternetbode.nl

Mensen die als hobby meer dan vijf paarden bij hun woning houden, hebben een probleem. Het college heeft namelijk besloten dat hier in het vervolg een vergunning voor aangevraagd moet worden.

De gemeente gaat vervolgens kijken of een paardenhouderij op de aangevraagde locatie gewenst is en binnen het bestemmingplan past. Hiermee wil het gemeentebestuur zorgen voor een duidelijke grens tussen een hobby en bedrijfsmatige activiteiten.

Erkende paardenstalhouders in de regio zijn blij met het besluit. Volgens hen komt het welzijn van paarden hiermee ten goede. Ook wordt illegale concurrentie volgens hen hiermee bestreden.

lonniejj

Re: Nieuw beleid voor paardenhouders uit Bergen op Zoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:22

Daar gaan ze hier niet blij mee zijn Nagelbijten / Gniffelen
Maar ik vind wel dat ze gelijk hebben om een grens te trekken.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:29

Dus als je zes of zeven shetlanders bij je woning hebt staan die op 1,5 hectare grond grazen ben je gelijk een paardenhouderij...?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:46

Ik vind het onzin,de volgende stap is waarschijnlijk dat je als je meer dan 5 paarden heb flinke belasting moet gaan betalen.Ze willen gewoon alles gaan registreren om er meer geld uit te kunnen trekken.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 16:52

Bij ons zijn ze hier ook eens over bezig geweest. Erg vervelend voor mensen die binnen de bebouwde kom wonen met anderhalf hectare land direct achter hun huis. Kan me voorstellen dat teveel paarden problemen kan geven in woonwijken maar nu wordt alles over 1 kam geschoven.
Bij ons wilden ze toen gaan verbieden om meerdere paarden hobbymatig te houden binnen de bebouwde kom. Op de vergadering werd echter aan ze gemeld dat je met 1 dekhengst ook bedrijfsmatig kan zijn. En iemand die voor zijn hobby 4-span pony rijdt heeft er zo 7 lopen.
Er staat bij ons ook een leuke woning te koop met dik 3 hectare land. Echter binnen de bebouwde kom en behalve een paar schaapjes of enkele paarden mag je er niks mee. Probeer dat dan maar te verkopen met een pracht ligboxenstal erbij.

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:16

Ja, wij hebben er jammer gnoeg ook last van. het speelt al langer dat je als hobbyboer niet meer dan 5 paarden mag houden. Bij ons heeft het betrekking op de hoeveelheid CO2 die er uitgescheiden wordt door de mest, en daardoor gaan ze moeilijk doen.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:18

goh dat hadden wij een aantal jaar geleden ene probleem gehad, we hadden in bergen op Zoom een 4h wei met 9 paarden erop die ik wedstrijd matig trainde. maar ze hebben aan de ene kant wel gelijk, maar voor mensen die hun paardjes gewoon voor de lol hebben is dit heel vervelend

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:20

Elisa2 schreef:
Ik vind het onzin,de volgende stap is waarschijnlijk dat je als je meer dan 5 paarden heb flinke belasting moet gaan betalen.Ze willen gewoon alles gaan registreren om er meer geld uit te kunnen trekken.

joh, het zou me niks verbazen, ze proberen echt overal uit geld te trekken, alsof mensen nog niet genoeg moeten betalen

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:22

G*tverdamme... ambtenaren Boos!
Zoiets kan alleen maar verzonnen worden door mensen zonder dieren. Die dan andere mensen (met dieren) de les weer eens willen lezen met dat opgeheven vingertje.... zo betuttelend en zo Nederlands weer.

En inderdaad, hoe wil je een 4-span hobby-ruiter die er inderdaad 7 heeft lopen in godsnaam tot bedrijf uitroepen!!! Dat gaat nog altijd via de KvK en BD, niet door een stelletje gemeente-ambtenaren!

Last van mest? Dat CO-2 verhaaltje is dan weer een zeer slap excuus, laten we dan eveneens vergunningen gaan vergeven aan SUV-wagens en brommers (want brommers schijnen nog het meest vervuilend te zijn).
Daarbij, indien de mest opgeruimd wordt en 1x per week afgevoerd... hoe kan je als ambtenaar dan nog moeilijk doen?

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:23

vind het egt onzin!!
als je goed voor de dieren kan zorgen is er tog geen probleem!!
waarom moeten ze van alles een probleem maken!!?

Myxyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:26

Ik vind het stom, je mag togh wel een paar shetlanders in een weitje hebben grazen?!

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:26

lekker dan Nagelbijten / Gniffelen
(mijn omgeving)
ken tot nu toe niemand met 5 paarden. maarja met een 4span kom je er snel aan Ja Nagelbijten / Gniffelen
ik vind het maar raar Nagelbijten / Gniffelen

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 17:42

ik ken iemand en die heeft er 12staan.
maar dat is in krabbendijke hopen dat het daar neit ingevoerd word!!

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:19

Tja, als je er 5 van jezelf hebt lopen, moeten ze niet zeuren............. Haha!
Maar het wordt anders, als je 2 plaatsen over hebt en die gaat verhuren aan de " vriendinnen" van je dochter............ Tong uitsteken
Dan ben je dus een Paardenpension........ Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 18:47

hmmm, het was een optie om naar die regio te verhuizen, maar bij deze dus niet meer. Heb er momenteel vier staan, waarvan er een volgend jaar gedekt wordt en er komt nog wel eens iets bij voor een maandje om zadelmak te maken of omdat ik die normaal op locatie rij maar dat 's winters de ondergrond te slecht is. Ben ik dan afwisselend amateur en prof? Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:38

Ach weer een reden om gemeentebelasting te heffen. Daar draait het toch allemaal om bij de gemeentes? Ze doen net alsof ze het beste voor hebben met iedereen, maar de enigen die er financieel beter van worden zijn ze zelf. Geld, het gaat weer eens allemaal om geld. En waarom zou het paardenwelzijn hiervan verbeteren? Ook zo'n onzin, het gaat de erkende paardenhouders helemaal niet om het welzijn, maar om hun eigen broodwinning, zeg dat dan gewoon, ipv de moraalridders uit te hangen, bah. Moe wordt je ervan.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 19:41

Hm wel vervelend, maar aan de ene kant snap ik het ook wel. Naast ons hebben ze een soort van stalling (zonder vergunning) en daar staan ook 'n stuk of 10 paarden. (op een veel te klein stuk grond) Nou stinken dat dat doet.. niet normaal! Die beesten staan allemaal op een klein stukje modder. Van mij mag daar best wat aan gedaan worden.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:13

Maar dat lijkt me dan meer iets van de dierenbescherming dan van de gemeente. Je mag straks 1 paard, 1 auto, 1 tv, 1 fiets en 1 kind. En voor alles extra moet je betalen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 20:17

Doortje58 schreef:
Maar het wordt anders, als je 2 plaatsen over hebt en die gaat verhuren aan de " vriendinnen" van je dochter............ Tong uitsteken
Dan ben je dus een Paardenpension........ Knipoog

Dus??? Moet je dan gelijk een bedrijf worden omdat je iets vriendelijks doet naar een ander toe?
Straks mag ik m'n fiets al niet meer door een vriend laten maken, want hij is geen erkende fietsenmaker..

Dat die lokale paardenhouders dit wel zien zitten snap ik wel! Die zien het als concurrentie.. Ik vind het echt pure onzin, een paard van de buren stallen tegen kostprijs.. Wat is het probleem?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 21:28

Precies. Waarom ga je een eigen stal opzetten of proberen je paarden aan huis te houden? Omdat de professionele bestaande paardenhouderijen 350 Euro vragen voor een box. Doe het maar eens met je zes paarden dan...

Die_Balken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:00

Ik vind het voor mezelf nog geen uitgemaakte zaak.
Eerst moet er een duidelijke plan komen op landelijk niveau, over wat hobby is en wat professionele houderij is, voordat je kort weg de scheiding maakt op de basis van het aantal paarden/ponies dat iemand bezit.
Waar ik wel mee in kan komen is het inperken aan de hoeveelheid paarden die iemand in de bebouwde kom mag hebben, hoewel ik voorstel beter gekoppeld kan worden aan het aantal hectare dat iemand bezit/pacht/huurt. Dit komt dan het welzijn van het paard en de eigenaar ten goede.
Ik zou het plan voor registratie en limitaite dan stapsgewijs invoeren... eerst de bebouwde kom en later pas het buitengebied..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:09

suuszzzz schreef:
Hm wel vervelend, maar aan de ene kant snap ik het ook wel. Naast ons hebben ze een soort van stalling (zonder vergunning) en daar staan ook 'n stuk of 10 paarden. (op een veel te klein stuk grond) Nou stinken dat dat doet.. niet normaal! Die beesten staan allemaal op een klein stukje modder. Van mij mag daar best wat aan gedaan worden.

Zijn dat die mensen die nu die rijksweg in de achtertuin hebben liggen? Haha!

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:13

Bij honden is het net zo........... Verdrietig
Er zijn Gemeenten die zeggen dat je bij drie honden of meer, je moet inschrijven als kennel............... Knipoog
Lekker meer belasting betalen ook................... Boos!
Maar....of er een landelijke regel komt.............. Bloos
Ik denk haast van niet, dit is iets wat de Gemeenten zelf mogen beslissen............... Cool

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 22:51

Echt waar Doortje. Belachelijk zeg, drie honden of een kennel is ook nogal een verschil!

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 23:44

scoxxx schreef:
G*tverdamme... ambtenaren Boos!
Zoiets kan alleen maar verzonnen worden door mensen zonder dieren. Die dan andere mensen (met dieren) de les weer eens willen lezen met dat opgeheven vingertje.... zo betuttelend en zo Nederlands weer.

Dat is nu met recht een kromme beredenering.
Er zijn zat ambtenaren die ook paarden bezitten.
En er wordt gezegt dat je bij 5 paarden of meer een vergunning moet aanvragen.
Dat is toch hun goed recht dat er dan wordt gekeken of er hobbymatig ofwel bedrijfsmatig paarden worden gehouden?
Of je toont aan dat alle vijf de gezinsleden toevallig een paardje hebben of dat je gewoon een kleinschalig fokker bent of je bent bedrijfsmatig bezig.
Er zijn genoeg paardeneigenaren die zeggen dat het hobby is waarvan duidelijk is dat ze bedrijfsmatig bezig zijn.
Ze moeten toch ergens een grens trekken.