Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 10:31

www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Afbeelding
foto door Eline

Veel paarden en pony's krijgen tijdens de herfst en wintermaanden een deken op. Die extra laag warmte zorgt echter in veel gevallen voor meer comfort bij de eigenaren dan bij de dieren zelf. Paarden hebben een super ingebouwde thermostaat: een dikke wintervacht.

Paarden hebben tussen de 10 en 21 dagen nodig om te wennen aan koudere temperaturen. Een voorbeeld: De eerste dag met een temperatuur van zo'n 1.5 graden boven het vriespunt, zal het paard het nog koud hebben, maar na zo'n 10 tot 21 dagen in deze temperatuur zal hij hier volledig aan gewend zijn en zich erg comfortabel voelen.

Wanneer de temperatuur opeens aan het zakken is, zul je veranderingen in het gedrag opmerken. De schuilstal zal meer worden gebruikt, de paarden gaan meer in groepen staan en ze keren hun achterwerk naar de wind toe. Dit zijn allemaal activiteiten die het paard helpen om meer lichaamswarmte te conserveren. Wanneer een paard het erg koud krijgt gaat het rillen, wat weer helpt bij het opwekken van lichaamswarmte. De opgewekte lichaamswarmte kan de inwendige organen weer warmhouden.

Studies uit Canada wijzen uit dat volwassen paarden in een koud klimaat een temperatuur van -15 graden celsius aankunnen zonder dat hun lichaamstemperatuur zal dalen, mits de dieren uiteraard gezond zijn. Ieder paard kan aan deze lage temperatuur wennen, zolang je ze maar de tijd geeft. Bij een temperatuur onder de -15 graden verliezen paarden hun lichaamswarmte te snel en hebben ze onze hulp nodig om te kunnen leven in de kou. We kunnen ze hierbij helpen door onderdak, extra voer, of dekens aan te bieden.
Alleen al een schuilstal kan warmte-verlies met 20% compenseren door het paard te beschermen tegen wind en regen!

Tijdens koud weer zullen de haren van een paard overeind gaan staan zodat er ruimte tussen kan komen om warmte op te vangen. Wanneer hier echter regen of wind bij kan komen gaan de haren plat liggen en wordt de warme lucht weggeblazen. Dit fenomeen kan ook voorkomen wanneer een paard de verkeerde dekens op krijgt. Doordat een paard soms een te zware deken op krijgt tijdens milde temperaturen gaan de haren plat liggen. Dit neemt de natuurlijke bescherming van het paard weg.

Hieronder staan een aantal simpele richtlijnen beschreven:

* Paarden die geschoren zijn of op stal worden gehouden met een flinke lichtbron om de groei van een wintervacht tegen te gaan, moeten een deken op krijgen wanneer de temperatuur onder de 15 graden zakt, of wanneer het regent of winderig is.
* Paarden met een redelijke vacht tolereren een lage temperatuur van rond de 4 graden. Wanneer een paard een zware wintervacht heeft, dan kan het dier vaak een temperatuur tot rond de 1 graden celsius aan. Natte weersomstandigheden kunnen dit echter veranderen, dus hou dit in de gaten wanneer je met dekens wilt werken.
*Een paard dat oorspronkelijk gewend was aan een warm klimaat kan wat extra hulp nodig hebben. Nadat ze zo'n 10 tot 21 dagen zijn blootgesteld aan het koudere weer zullen ze gewend zijn en minder hulp nodig hebben, maar tot die tijd is het noodzakelijk om een deken op te leggen tot de volgende winter.
*Oudere paarden die minder bewegen hebben veel baat bij dekens tijdens koudere temperaturen. Veel bewegen wekt ook lichaamswarmte op. Daarom zie je vaak veel paarden zo uitbundig worden wanneer de temperatuur buiten omlaag gaat.
*Haal de dekens geregeld van je paard. Wees er zeker van dat je paard niet achteruit gaat in conditie, geen last heeft van schuurplekken of verwondingen. Sommige paarden krijgen snel last van rainrot onder dekens.
*Wanneer het weer regenachtig is, controleer af en toe of de deken nog waterdicht is. Je hebt er niets aan wanneer je warme paard een natte deken op heeft. Hij blijft warmte verliezen en kan ziek worden. Plaats je hand regelmatig onder de deken rond de schouder.

Meraki

Re: Het dekenseizoen: dekens op of dekens af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:45

Handig dit!

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:54

Wat nou als je een paard hebt die geen deken op heeft maar wel een normale wintervacht en die in een stal word gehouden en overdag in de paddock staat?
( staat niet in de paddock als het teveel regent )
Straks komen er nog koudere dagen aan, is het dan verstandig toch een deken op te doen?

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:57

uhm eerlijk gezegd geen nieuwtje meer dit, neem aan dat de meesten dit toch wel weten ondertussen Lachen

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 10:58

Ik begrijp het niet helemaal: het eerste stuk laat zien dat dekens vaak helemaal niet nodig zijn, of zelfs meer kwaad kunnen doen dan goed, en vervolgens staat er een aantal richtlijnen voor dekengebruik, waarbij ook het ondertstaande staat:

* Paarden met een redelijke vacht tolereren een lage temperatuur van rond de 4 graden. Wanneer een paard een zware wintervacht heeft, dan kan het dier vaak een temperatuur tot rond de 1 graden celsius aan.

Paarden kunnen toch prima tegen temperaturen tot min 15?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:02

Cayenne schreef:
* Paarden met een redelijke vacht tolereren een lage temperatuur van rond de 4 graden. Wanneer een paard een zware wintervacht heeft, dan kan het dier vaak een temperatuur tot rond de 1 graden celsius aan. Natte weersomstandigheden kunnen dit echter veranderen, dus hou dit in de gaten wanneer je met dekens wilt werken.
*Een paard dat oorspronkelijk gewend was aan een warm klimaat kan wat extra hulp nodig hebben. Nadat ze zo'n 10 tot 21 dagen zijn blootgesteld aan het koudere weer zullen ze gewend zijn en minder hulp nodig hebben, maar tot die tijd is het noodzakelijk om een deken op te leggen tot de volgende winter.

Onze Jack-Frutsel-hond heeft een heel dun vachtje... geen pluizig ondervachtje en evenmin mooie dekharen. Die bibbert binnen no time als een rietje van de kou. Ondanks zijn gebibber zal hij zijn lijfje nooit warm krijgen in slechte weeromstandigheden, zijn vacht is gewoon te slecht daarvoor.
Onze blonde Retriever-hond heeft een pracht-vacht: dikke ondervacht en gigantische dekharen. Die springt in weer en wind nog in het water om een stokje te halen. Die hond heeft het nooit koud!

Drie arabieren van mij lijken sterk op de Jack-Frutsel-hond.
Twee halve dravers van mij lijken sterk op de blonde Retriever-hond.

De 3 arabieren laat ik geen 10 tot 21 dagen kou lijden. Is niet nodig...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:03

VeerenAshley schreef:
Ik begrijp het niet helemaal: het eerste stuk laat zien dat dekens vaak helemaal niet nodig zijn, of zelfs meer kwaad kunnen doen dan goed, en vervolgens staat er een aantal richtlijnen voor dekengebruik, waarbij ook het ondertstaande staat:

* Paarden met een redelijke vacht tolereren een lage temperatuur van rond de 4 graden. Wanneer een paard een zware wintervacht heeft, dan kan het dier vaak een temperatuur tot rond de 1 graden celsius aan.

Paarden kunnen toch prima tegen temperaturen tot min 15?

Ze kunnen prima tegen temperaturen tot min 15 mits ze een schuilstal in de buurt hebben Ja
Ik denk dat ze met het tweede gedeelte zonder schuilstal bedoelen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:03

Ik vind het niet zozeer "handig" als dat ik mij afvraag wat de nieuwswaarde van dit bericht is...De genoemde gegevens zijn toch al een tijdje bekend bij de meeste paardeneigenaren.

Naar mijn mening hoort dit meer thuis op de diverse discussiefora elders en niet zozeer bij de nieuwsberichten. Want uiteraard verschillen hierover nog steeds de meningen en ik kan nu al garanderen dat het hieronder weer zal ontaarden in een heetgebakerde discussie tussen voor- en tegenstanders...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:04

Hangt van het paard af. Dat denk ik dus ook.
Mijn fokmerrie is altijd type teddybeer en een andere merrie op stal heeft bijna geen haar..
Wel hebben wij een (te)warme stal en dus zijn hele dikke dekens ook niet nodig.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:05

@Rijerijerije, over de nieuwswaarde kun je idd discussieren.
Maar het kan geen kwaad om mensen er nog eens over te informeren. Er zit ook een studie aan gekoppeld, vandaar dat het als nieuwsbericht naar buiten is gebracht denk ik Lachen

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:05

mariz schreef:
uhm eerlijk gezegd geen nieuwtje meer dit, neem aan dat de meesten dit toch wel weten ondertussen Lachen

Ik denk wel dat het nut heeft om dit te plaatsen. Er zijn veel jonge bokkers en onervaren bokkers die het misschien nog niet wisten.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:06

Rijerijerije schreef:
Ik vind het niet zozeer "handig" als dat ik mij afvraag wat de nieuwswaarde van dit bericht is...De genoemde gegevens zijn toch al een tijdje bekend bij de meeste paardeneigenaren.

Weet ik zo net nog niet.. er zijn er nog genoeg die dit zich afvragen hoor..

Het is namelijk zo, dat wanneer mensen het koud beginnen te vinden buiten.. vaak een deken op 't paard gegooid wordt..
Want die zal het dan ook wel koud hebben Knipoog

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:07

wij knoeien zelf met stallen en de lichten die we aan laten staan, waardoor de normale regeling van de haargroei verstoord raakt.
als je paard altijd zonder deken staat en een goede conditie heeft dan hoef je geen dek op te leggen.
als het maar een droogplekje heeft om te schuilen tegen langdurige wind en regen.

ladygiroc dat is waar Lachen

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:10

mariz schreef:

nou.. als ik bij ons op de manége kijk blijkbaar niet. Van de ongeveer 90 paarden en ponies staan er 4 zonder deken, waarvan drie van ons. Sommige paarden staan zelfs al met dubbele dekens op stal. In de stallen is het denk ik een graad of 18. Twee van onze paarden zijn andalusiers die oorspronkelijk gewend zijn aan koude nachten en de de derde (een mini paard) heeft een hele dikke wintervacht.
Die van mij krijgt pas een deken als hij geschoren is en dat doe ik pas zijn vacht te warm wordt om te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:12

Wel tegenstrijdig. In het bovenste stukje zeggen ze dat een paadr tot -15 best goed kan hebben. Bij de richtlijnen spreken ze dit weer tegen door te zeggen dat een paard met een zware wintervacht al een deken nodig heeft vanaf +1. Daar doen we de teddy's bij ons op stal echt geen plezier mee. Die staan al te zweten als ze 's nachts in een buitenstal zonder deken staan.

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:12

Citaat:
*Haal de dekens geregeld van je paard. Wees er zeker van dat je paard niet achteruit gaat in conditie, geen last heeft van schuurplekken of verwondingen. Sommige paarden krijgen snel last van rainrot onder dekens.

ik dacht dat rainrot juist kwam door veel buiten te staan in extreme regen ?
of door slechte hygienische omstandigheden...

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:13

En als je paard een dikke wintervacht heeft en je gaat fanatiek trainen (in bijv. binnenbak)? In de tijd dat het paard nodig heeft om op te drogen kan er kou op de spieren vallen. Verder ga ik ook echt geen 10 tot 21 dagen wachten tot dat mijn paard aangepast is aan de kou, dan zijn alle spieren verschrikkelijk stijf. En als ik ga rillen van de kou trek ik ook echt een jas aan, ondanks dat het rillen helpt bij het hoger krijgen van de temp.

Ik ben het wel eens met het feit dat de meeste paarden een veel te dikke deken op hebben. We kijken meer naar onze gevoelstemp. dan de werkelijke temp.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-08 11:16

dravergekkie schreef:
Citaat:

ik dacht dat rainrot juist kwam door veel buiten te staan in extreme regen ?
of door slechte hygienische omstandigheden...

Wanneer je paard onder een slecht ventilerende deken staat of onder een constant natte deken kan er ook rainrot optreden Lachen

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:20

Ja ik ook.Nouja .......... Ik heb mijn ''oude''man[ruin] toen het kouder en natter werd,al een najaarsdeken op gedaan.Oude paarden verliezen veel gauwer conditie en warmte dan jonge paarden.Nu staat hij dan ook onder een lekkere warme ,waterdichte deken.En ...........hij krijgt energierijk eten.Doe ik dat niet ,dan zie je hem minder worden.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:40

wat een handig geheugensteuntje Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:45

Juliette86 schreef:
Wel tegenstrijdig. In het bovenste stukje zeggen ze dat een paadr tot -15 best goed kan hebben. Bij de richtlijnen spreken ze dit weer tegen door te zeggen dat een paard met een zware wintervacht al een deken nodig heeft vanaf +1. Daar doen we de teddy's bij ons op stal echt geen plezier mee. Die staan al te zweten als ze 's nachts in een buitenstal zonder deken staan.

Daar zat ik ook naar te kijken inderdaad.. Klopt niet echt volgens mij, ook niet zonder uitloopstal. Die van mij voelt zich juist heerlijk als het vriest zonder uitloopstal, hij staat altijd buiten te dutten of wat rond te lopen Lachen En die heeft niet eens zo'n superdikke vacht.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:46

Het is in NL nooit 20 dagen aaneengeloten hetzelfde weer. Ze kunnen dus nooit wennen en blijven het dan bij elke kou piek weer koud hebben. Lekker vriendelijk voor je paard.....
Ik leg persoonlijk een deken op als is zie dat een paard met hetzelfde rantsoen gewicht gaat verliezen of stijf wordt. Ik ben dan wel heel consequent in het nalezen van de weerberichten. Als het 3 dagen 2 graden is en daarna weer 12 dan wissel ik de deken of haal hem af.

SanneK

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:48

Een heel handig stuk dit!! Pling

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:51

Dit is idd al lang geen nieuwtje meer, maar veel mensen weten dit niet.

Ik had mijn paard voorheen altijd onder een deken staan omdat ze anders bezweet de wei weer op moest. Nu staat ze op stal en is lekker dekenloos. Lachen

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-08 11:53

Sizzle schreef:
Het is in NL nooit 20 dagen aaneengeloten hetzelfde weer. Ze kunnen dus nooit wennen en blijven het dan bij elke kou piek weer koud hebben. Lekker vriendelijk voor je paard.....
Ik leg persoonlijk een deken op als is zie dat een paard met hetzelfde rantsoen gewicht gaat verliezen of stijf wordt. Ik ben dan wel heel consequent in het nalezen van de weerberichten. Als het 3 dagen 2 graden is en daarna weer 12 dan wissel ik de deken of haal hem af.

Ik vind het ook altijd een gedoe met die dekens. Wanneer welke of helemaal geen..
Ben altijd weer blij als alles af kan..

Straks ga ik onze fokmerrie rijden, althans een poging doen tot (heb zelf 10 jaar niet meer ohz gereden Duivel )
Ze heeft nu nog geen deken op en heeft dus al wintervacht. Nu is deze niet zo heel dik omdat wij dus een warme stal hebben.
N.a.v. dit topic vraag ik me af of ik haar uberhaupt wel een deken op zou moeten doen.
Misschien even een fleecedeken voor het nadrogen (wij spoelen de paarden na het rijden altijd even af.)
Weet je, je bent het zo gewent om dekens te gebruiken dat je er helemaal niet over na denkt of het wel nodig is.