Nederlandse Vijfkampbond aangesloten bij de KNHS

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Nederlandse Vijfkampbond aangesloten bij de KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 19:20

knhs.nl

De Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie (KNHS) en de Vereniging Nederlandse Vijfkampbond (NVB) zijn een samenwerking aangegaan voor het onderdeel paardensport van de Olympische Moderne Vijfkamp. Fried van Stiphout is door de NVB aangetrokken als trainer.

De Olympische Moderne Vijfkamp is zoals de naam al zegt een Olympische sport. De Olympische Moderne Vijfkamp bestaat uit de onderdelen lopen, zwemmen, schieten, schermen en paardrijden waarbij 12 hindernissen van maximaal 120 cm genomen moeten worden op een geloot paard.
Deze sport heeft in Nederland lange tijd op een laag pitje gestaan, maar het huidige bestuur van de NVB is vast van plan deze sport naar een hoger plan te brengen. De NVB heeft hiervoor aansluiting gezocht met de daarvoor in aanmerking komende nationale sportbonden, namelijk de KNAU (Atletiekunie), KNZB (Koninklijke Nederlandse Zwembond), KNSA (Koninklijke Nederlandse Schutters Associatie), KNAS (Koninklijke Nederlandse Algemene Schermbond) en de KNHS.
De NVB heeft inmiddels 600 leden waarvan er 40 actief zijn in de moderne vijfkamp en 20 actief zijn als wedstrijddeelnemer.

Het onderdeel paardensport is voor de meeste deelnemers aan de Olympische Moderne Vijfkamp het onderdeel waarbij de prestaties achterblijven. Dit blijkt ook uit de resultaten van de deelnemers aan de Olympische Spelen 2008. De NVB wil nu ervaren KNHS-ruiters interesseren voor deze tak van sport. De kans op succes wordt hiermee vergroot omdat een foutloos springparcours een goede basis vormt voor een mooi eindresultaat.

De NVB heeft bovendien vijf trofeeën in het leven geroepen voor de beste deelnemer in elk van de onderdelen tijdens het nationale kampioenschap. Voor de paardensport is dit de Chris Tonnet Trofee. Chris Tonnet beoefende voor de Tweede Wereldoorlog de vijfkampsport en de military tot op Olympisch niveau en stond bekend als een uitstekend ruiter. Tonnet was drager van onder andere de Militaire Willemsorde.

Onlangs werd disciplinechef paardrijden van de Nederlandse Vijfkampbond Paul Bavelaar aangesteld als voorzitter van de Stichting Veilige Paardensport.

Lenneke_

Re: Nederlandse Vijfkampbond aangesloten bij de KNHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:50

Lijkt me een leuke sport om eens te proberen, alleen schermen en schieten zijn een probleem, dat heb ik nog nooit gedaan.

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 20:28

Nou,
ik heb het gezien tijdens de olympische spelen, maar kon wel janken bij het springparcours. De gemiddelde B ruiter in NL rijdt met meer gevoel (uitzonderingen daargelaten)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 21:02

Dat zegt iets over het niveau van de deelnemers, niet over de sport zelf.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 22:24

Jammer dat het alleen voor mannen is. Tenminste, ik heb nog nooit een vrouwen vijfkamp gezien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:06

Toevallig was ik vorige week bij Fried en daar was zo'n Olympische vijfkamper aan het trainen.
Die zei tegen mij het is gewoon M-niveau en ze zijn afhankelijk van paarden van anderen.

Het gaat om het totaal van 5 sporten en niet om professioneel een GP parcours te springen Clown .

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:48

Anne_GTI schreef:
Jammer dat het alleen voor mannen is. Tenminste, ik heb nog nooit een vrouwen vijfkamp gezien.

Die zijn er wel hoor, ik ben er 1 van. In 2006 deed er ook een behoorlijk aantal mee an de militaire kampioenchappen,

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:13

Met de Olympische spelen deden er ook vrouwen mee.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:17

Ik heb dit ook op de OS gezien en ik vond het echt bedroevend hoe die ruiters reden. Ik vond ze ook heel oneerlijk naar de paarden. Hun eigen onkunde werd met wat zweepslagen en geruk in de paardenmond afgereageerd.
Ben vooralsnog dus geen fan van deze sport

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:25

Scum schreef:
Ik heb dit ook op de OS gezien en ik vond het echt bedroevend hoe die ruiters reden. Ik vond ze ook heel oneerlijk naar de paarden. Hun eigen onkunde werd met wat zweepslagen en geruk in de paardenmond afgereageerd.
Ben vooralsnog dus geen fan van deze sport

Niveau wordt langzaam aan wel beter. Er komen steeds meer goede ruiters heb ik de afgelopen jaren gezien.

Helaas redden die het niet altijd tot hoge wedstrijdresultaten aangezien je uiteraard ook de andere disciplines goed moet beheersen... En de beste zwemmers zijn niet altijd de beste ruiters helaas... Bloos

Op zich is het best een leuke sport als je een beetje fatsoenlijk kunt rijden en houdt van een diversiteit aan sporten...

Maar helaas zijn er een hoop ruiters die "denken" dat ze goed kunnen rijden... En die zijn het gevaarlijkst...

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 07:59

Suelza: Hoe ben je begonnen met deze sport en heb je ook verschillende niveau's?

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 08:27

Suelza: ben ook wel geinteresseerd Ja Heb je meer info of een website waar meer info te vinden is? Vooral wb schermen Bloos, de rest is wel bekend Haha!

melmzs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 09:43

Lijkt me ook leuk om te doen, heeft iemand inderdaad mee info?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 12:33

Is het niet beter om de moderne vijfkampers een gedegen training paardrijden te geven van een van de bekendere springruiters of trainers? Denk dat dat meer resultaat gaat geven dan de betere ruiters scherm, loop, zwem en schiettraining te geven.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 16:55

Ibonn: Hier kun je meer informatie vinden http://www.nederlandsevijfkampbond.nl/ een tijdje terug was er een wedstrijd waar iedereen aan mee kon doen, om het eens te proberen, maar daar heb je nu niets meer aan... Bloos

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 18:16

ik heb het gezien op de olympische spelen en vond het rampzalig. De ruiters konden langs geen kanten rijden, maar de paarden werden er wel mee opgezadeld. De piste lag er overigens supernat en glad bij.
Zag superveel getrek en gesnok, de beestjes krijgen een onbekende ruiter op hun rug en kregen dan stampen enzo. Nee echt niet mijn ding zag er overigens een paar kreupel door het parcours hinken...

mywayzidane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 20:58

ohhh wat leuk. Ik had een klantje van de kapsalon, waar ik nog steeds elke maand een keer mee sms hoe hij er voor staat, en die doet aan moderne vijfkamp en rijd al een tijdje bij fried (levin hilgeholt). Hij had jammer genoeg een blessure voor de OS anders had hij hier waarschijnlijk naartoe gekunnen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 21:08

Het lijkt me echt leuk om eens te zien, maar dat schieten en schermen... Ik kan springen en heb ook een paard dat het kan, ik kan zwemmen en hardlopen (nu niet op goed niveau, maar daar kan ik zelf aan werken), maar dat schieten en schermen heb ik nog nooit gedaan en zou ook niet weten hoe daar aan te beginnen.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 22:31

petraaken schreef:
Is het niet beter om de moderne vijfkampers een gedegen training paardrijden te geven van een van de bekendere springruiters of trainers? Denk dat dat meer resultaat gaat geven dan de betere ruiters scherm, loop, zwem en schiettraining te geven.

Gebeurt ook wel hoor, alleen heeft helaas niet iedereen nt zoveel affiniteit met paarden zoals wij. En investeren die liever tijd in bijv. het schieten. Jammer...