Jan Vayne maakt kur op muziek voor Femke Beljon

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Jan Vayne maakt kur op muziek voor Femke Beljon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-08 12:39

Nieuwsredactie

De Zwolse pianist Jan Vayne componeert de nieuwe kur op muziek voor dressuuramazone Femke Beljon, ook uit Zwolle. Begin december worden in theater Odeon in Zwolle de opnames gemaakt, de nieuwe kur wordt tijdens Zwolle International (2e week januari 2009) ten doop gehouden.

Jan Vayne is beroemd om zijn virtuoze improvisaties op de vleugel en zijn uiterlijke kenmerken, waarbij het thema 'vrijheid' centraal staat. Femke Beljon staat bekend om haar vriendelijke manier van rijden van toppaarden en draait met haar kleine bruine ruin Kasparov mee in de internationale dressuurtop bij de Young Riders. Ze kan vrijuit rijden, is niet verbonden aan een grote dressuurstal en heeft met succes een carriere bij de ponies doorgezet naar de paarden, met een en hetzelfde dier, Kasparov.

Hogere moeilijkheidsgraad
Beljon was toe aan een nieuwe kur: "Ik had een leuke kur op muziek, maar er worden op internationaal niveau andere eisen gesteld aan de uitvoering en compositie. Mijn oude kur was ingespeeld met een keyboard, dat was prima, maar dat kan nu niet meer. Ook heb ik de moeilijkheidsgraad steeds aangepast, maar het was tijd voor een hele nieuwe choreografie. Die heb ik samen met Maaike Lassche gemaakt. Nu de moeilijkheidsgraad hoger is kan ik meer punten scoren, als de uitvoering correct is natuurlijk. Ik ben heel benieuwd hoe het gaat worden. Ik heb wel thema's en stukjes muziek in gedachten, een sfeer die het moet uitstralen. Maar Jan Vayne improviseert, dus niet alles ligt van te voren vast. Studio Forte uit Zwolle heeft toegezegd de opnames en montage te willen verzorgen. Daar heb ik alle vertrouwen in, het wordt maatwerk. Soms hoor je op een wedstrijd bij verschillende combinaties dezelfde muziek.In elk geval heeft niemand anders dit".

Ook muziek voor Laurenzo
Eerder maakt Wibi Soerjadi de nieuwe kur op muziek voor Anky van Grunsven, Femke Beljon kan straks mee in deze trend. Tegelijkertijd met de kur voor Kasparov worden ook de opnames gemaakt voor het jonge paard van Femke Beljon. De 7- jarige Laurenzo (v. Lanciano) wordt door Beljon nu nog in de klasse Z2 uitgebracht. Ze is pas een paar maanden aan het trainen met dit paard, maar de combinatie is al wel geselecteerd voor het Rabobank Talentenplan 2009. De verwachting is dat in de loop van 2009 de combinatie Beljon en Laurenzo op nationaal niveau kan starten.

Ollie23

Re: Jan Vayne maakt kur op muziek voor Femke Beljon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:40

Wat leuk voor haar! Ik ben een fan van haar rijstijl.

cp112

Re: Jan Vayne maakt kur op muziek voor Femke Beljon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 10:29

en waarom staat dit niet op de VP? vind dit heel wat interessanter dan een paard dat vastzit, of een ruiter die gedottert wordt...