Financiele crisis raakt ook sommige paardeneigenaren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Financiele crisis raakt ook sommige paardeneigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-08 18:12

http://www.dehoefslag.nl

Een grote paardenopvangsinstelling in Groot-Brittanië, ‘The Horse Trust’, heeft het de afgelopen maand wel heel druk gehad met aanvragen voor het huisvesten van paarden. De stijging in aanvragen is vooral gemerkt vanaf de wereldwijde financiele crisis.

Paardeneigenaren kunnen de opvang van hun paard niet meer betalen. Vooral de oudere paarden, die doorgaans hun oude dag bij de oorspronkelijke eigenaren konden doorbrengen, worden massaal aangemeld bij het opvangcentrum. De tijd speelt ook een grote rol: in de winter komen veel paarden terug op stal en moeten zij worden bijgevoerd. Dat betekent hogere kosten.

De meeste centra hebben hun maximale capaciteit al bereikt.
Voor sommige paarden zit er, volgens de marketingmanager van de organisatie, niets anders op dan euthanasie.

Anoniem

Re: Financiele crisis raakt ook sommige paardeneigenaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:27

Cayenne schreef:
Voor sommige paarden zit er, volgens de marketingmanager van de organisatie, niets anders op dan euthanasie.

Lekkere paardenopvanginstelling. Dan kan je het dier beter gelijk zelf naar de slager brengen, krijg je de slachtprijs tenminste zelf.

Typisch dat het vooral om oudere dieren gaat.
Ik zou eerder een jong paard verkopen als ik in de problemen zat, die krijgen sneller een goed tehuis dan een oud paard.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:46

[***] schreef:
Cayenne schreef:

Lekkere paardenopvanginstelling. Dan kan je het dier beter gelijk zelf naar de slager brengen, krijg je de slachtprijs tenminste zelf.

Ik zou eerder een jong paard verkopen als ik in de problemen zat, die krijgen sneller een goed tehuis dan een oud paard.

Stel je hebt 2 paarden.
Zou jij het paard waar je lekker op kunt rijden weg ipv de grasmaaier die je erbij hebt lopen? Met gevolg dat je niet meer kunt rijden ect?

Tis heel cru, maar ik snap ze wel. Een paard hebben waar je niks mee kunt, is voor veel mensen enkel van toepassing als ze geld en ruimte overhebben.
Ik hoop nooit die keus te hoeven maken. Maar het is natuurlijk wel sneu voor de oudjes.
Laatst bijgewerkt door Riddershow op 11-11-08 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:47

die instellingen doen al een goede daad op zichzelf.
HOeveel achtergelaten kittens neem jij mee naar huis ?

Mensen moeten weten als ze een paard hebben en er komt een chrisis , niet ineens hun dier achter te laten !

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:51

Als je het niet meer kunt betalen en je kunt het dier niet meer verkopen of kwijt bij iemand of een opvang. Tja dan maar naar de slacht, heel cru maar als je zelf al moeilijk rond kan komen waar moet je dan een paard van onderhouden?

Beter dat dan het dier laten verhongeren omdat je er geen afstand van kunt doen etc. Dat is gewoon pure mishandeling.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 18:53

[***] schreef:
Cayenne schreef:

Zou ik ook doen, helemaal met je eens.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:04

manishdra schreef:
Stel je hebt 2 paarden.
Zou jij het paard waar je lekker op kunt rijden weg ipv de grasmaaier die je erbij hebt lopen? Met gevolg dat je niet meer kunt rijden ect?

in mijn geval zou ik dat doen ja! ik heb een 30 jarige lopen die mijn leerpony was en ik zou het niet over me hart kunnen verkrijgen om haar te verkopen want dan weet ik toch wel waar ze beland...

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:05

Ik heb het gedaan!
In financiele problemen mijn allerliefste allessie verkocht en een ouder "afgedankt" paard bij me thuis laten staan.

Mensen die dit niet meegemaakt hebben kunnen niet oordelen over hoe verschrikkelijk moeilijk dat is.

Maar als ik een tweede keer die beslissing zou moeten maken.... mmmm dan weet ik het echt nog niet hoor!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:16

[***] schreef:
Cayenne schreef:

Hoe bedoel je? Je omschrijft het een beetje vaag.
Denk je soms dat de opvanginstellingen de paarden euthanaseren omdat ze plaatsgebrek hebben?
Dat denk ik dus niet dat ze dat hier bedoelen!

Volgens mij bedoelen ze dat ze zelf niet meer paarden kunnen opvangen en dat dus de paardeneigenaren hun paarden moeten laten inslapen. De opvanginstellingen hebben gewoonweg geen plaats. Wat is daar "lekker" aan, ze zijn gewoon reeel.

DiamondDaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 19:42

Zielig! Je hebt voor een paard gekozen en moet hem dan wel kunnen onderhouden! ik snap dat het lastig word met de crisis maar dat de opvanghuizen ze een spuitje moeten geven gaat toch wel een beetje ver!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:01

Grootste probleem is dat het slachten van paarden in de UK bij wet verboden is. Voor de oude paarden die door de eigenaren niet langer onderhouden kunnen worden resten maar een paar opties:
- loslaten tussen de halfwilde NF en welsh pony's -> hongerdood
- ergens op een goedkoop weilandje gooien -> grote kans op zware verwaarlozing
- aanmelden bij een opvangcentrum

Heel lullig voor de dieren maar die eigenaren kunnen dus echt geen kant meer op. Verkopen is ook geen optie, want die crisis geldt voor nagenoeg iedereen dus ook potentiële kopers.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:05

De financiele crisis raakt natuurlijk een hele grote mark mensen.
Er zijn veel bedrijven die al dan niet op aanraden van de bank personeelsleden moeten ontslaan omdat men de financiele middelen kleiner ziet worden wegens inkrimpende omzet.
Als je dan als werknemer je baan verliest is het logisch dat ook jouw financiel middelen kleiner worden. Luxe is een van de eerste dingen die wijken moeten, en helaas paarden kosten veel geld en zijn gewoon luxe.
Mischien is het niet leuk maar voor velen is het bittere noodzaak. Natuurlijk is een paard weg moeten doen voor beide partijen niet leuk, afgedankt aan de kant gezet is niet prettig maar soms is de realiteit zo dat het moet.

Als mensen al dan niet minder te besteden hebben of niet willen besteden zijn het altijd de luxe produkten die het eerst minder worden.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-08 20:12

Hoe paardwaardig wordt het bestaan van het paard als je het niet meer kan onderhouden? En waarom is afdanken en naar een opvangcentrum voor oude paarden brengen humaner en vriendelijker dan hem in laten slapen op een nette wijze?

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 07:52

Mee eens, Darodaco. Beter alles in eigen hand houden en inslapen, als er geen plek meer is in de opvangcentra wat ook een vorm van afdanken is. Ander alternatief is jezelf en je gezin 'uithongeren'... Ik denk dat de keuze dan toch voor je gezin is..

MirjamN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 10:41

wow, ik ben kennelijk het watje... ik heb mijn paard beloofd dat ie nooit meer weg gaat.... tenzij ik zelf geen eten meer heb misschien, maar dan zoek ik er tegen die tijd nog wel een extra baan bij...

Kredietcrisis ok, maar hoe lang duurt dat nou? Voor hetzelfde geld is het over twee maanden voorbij en heb je weer een baan, maar ben je wel je paard kwijt? En voor mij is mijn paard als voor een ander zijn kind... dus niet van; ik koop wel weer een andere...

Er zijn nog superveel dingen waar je tegen die tijd op kan bezuinigen en de kredietcrisis is nog maar net begonnen, dus wees creatief voordat je je paard bij een opvangcentrum zet of euthanaseert...

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:25

Wanneer je door de kredietcrisis je geen twee maar slechts nog een paard kan houden, dan gaat het gezonde paard de handel in. Logisch die heeft de meeste kans.
Wanneer je sport doet met een hond en die wordt te oud en je hebt nog een jonge hond, dan houd je ook de oude. Is er geen geld meer voor 2 paarden dan doe je de jonge weg.

Maar iedereen is verschillend, ik zou de zieke dieren houden en de gezonde wegdoen. Die hebben de meeste kansen.

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:44

MirjamN schreef:
Kredietcrisis ok, maar hoe lang duurt dat nou? Voor hetzelfde geld is het over twee maanden voorbij en heb je weer een baan, maar ben je wel je paard kwijt?...

Ik denk dat je dan niet het juiste beeld voor ogen hebt. In Engeland hebben ze het over recessie, je huis uit moeten, geen hypotheek meer kunnen betalen. Dat zit door het hele land, mensen raken hun banen kwijt omdat er geen werk meer is en dat is meestal niet opgelost met "even solliciteren bij een andere baas"

Citaat:
Wanneer je door de kredietcrisis je geen twee maar slechts nog een paard kan houden, dan gaat het gezonde paard de handel in. Logisch die heeft de meeste kans.

Maar wie zegt dat het hier over het hebben van twee paarden gaat eigenlijk? En in het andere geval, wie zegt dat er dan geen twee weggaan? Verkopen gaat slecht gezien het feit dat er heel veel mensen geraakt worden door de crisis, aan wie zouden ze dan moeten verkopen?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 11:50

volgens mij krijg je je paard dan niet eens verkocht hoor..tijdens een kredietcrisis..iedereen let dan op de centjes...en als je je paard dan niet verkocht krijgt dan moet je misschien wel aan een andere oplossing denken...
kan het toch wel een beetje begrijpen..

Wantivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:21

manishdra schreef:
Stel je hebt 2 paarden.

Tis heel cru, maar ik snap ze wel. Een paard hebben waar je niks mee kunt, is voor veel mensen enkel van toepassing als ze geld en ruimte overhebben.
Ik hoop nooit die keus te hoeven maken. Maar het is natuurlijk wel sneu voor de oudjes.

Als je die grasmaaier al een groot deel van zijn leven hebt, dan gaat het rijpaard eruit. Paard heeft zolang voor jou gewerkt en op zijn oude dag zou ik hem dan niet in de steek laten. Al helemaal niet omdat ik dan een jonger paard kan houden.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 12:46

Juliette86 schreef:
Grootste probleem is dat het slachten van paarden in de UK bij wet verboden is. Voor de oude paarden die door de eigenaren niet langer onderhouden kunnen worden resten maar een paar opties:
- loslaten tussen de halfwilde NF en welsh pony's -> hongerdood
- ergens op een goedkoop weilandje gooien -> grote kans op zware verwaarlozing
- aanmelden bij een opvangcentrum

Heel banketstaaf voor de dieren maar die eigenaren kunnen dus echt geen kant meer op. Verkopen is ook geen optie, want die crisis geldt voor nagenoeg iedereen dus ook potentiële kopers.

mag laten inslapen door een dierenarts dan ook niet?

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:13

Wij hebben 10 paarden en pony's. Vijf van hen zijn jong : jaarlingen, tweejaar en veulens. Verder nog 1 pony van 20, een shetje van +/- 10 en nog een D'tje van 5 jaar...
Ik zou nooit of te nimmer een paard voor de slacht kunnen verkopen... Ik moet toegeven dat 10 een beetje van het goede teveel is maar ik zou nooit de oudjes kunnen afdanken. Echt niet ! Onze twee merries kan ik verhuren om te dekken maar daar heb ik het zelfs moeilijk mee.
In het verleden hebben wij ooit een faillissement gekend. Ons bedrijf ging op de fles doordat we heel veel geld (1 miljoen Euro) niet kregen en ik zat echt aan de grond; had niks meer; geen werk; geen geld maar wel nog onze hoeve met land en paarden.
Het had veel gemakkelijker geweest mocht ik een paar paarden verkocht hebben maar dat was het laatste waar ik aan dacht.
Omdat ik zo'n plichtsbesef heb, wil ik nu ook niet meer fokken want ik heb het zo moeilijk om er eentje te verkopen.
Ik zou liever een hele goeie verkopen dan een middelmaat want bij die weet je niet goed waar hij terechtkomt...

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:22

Ik was nog iets vergeten : ons oudste paard is 31 geworden en we hebben hem uiteindelijk moeten laten inslapen. Een andere merrie werd 24 en werd ook ingeslapen. Een andere merrie (15 j) werd tijdens een koliekoperatie ingeslapen. Ik vind het mijn verdomde plicht om een dier dat er altijd voor jou is geweest niet zomaar af te danken.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:27

En wie zegt dat die mensen in Engeland er geen moeite mee hadden dan? Misschien hebben die er wel heel lang en diep over nagedacht! Het is zo gemakkelijk om te oordelen vanaf een afstandje...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 13:42

wat denkt iedereen er weer makkelijk over zeg...

Idd makkelijk te oordelen van een afstandje..

Elke paardenliefhebber wil zijn paard niet kwijt of het beste voor zijn paard..dat begrijpen we allemaal.. maar als je een gezin hebt en je kan helemaal niets meer, geen eten kopen voor je kinderen, huis kan je niet meer betalen..en dan?... vertel het maar

Dacodaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-08 14:04

Citaat:
ik zat echt aan de grond; had niks meer; geen werk; geen geld maar wel nog onze hoeve met land en paarden.

En als je je hoeve met land had moeten verlaten, je grond kwijt was geraakt aan schuldeisers, wat had je dan voor een onderdak aan je paarden kunnen bieden? Ik denk dat wij allemaal niet goed beseffen wat er gaande is in Amerika en Engeland.