knhs.nl
De internationale juryleden Wim Ernes en Jan Peeters en muziekman Charles Monterie verzorgden op 7 november een fantastisch rondje instructie kür op muziek op het KNHS-centrum in Ermelo. Ruim 320 bezoekers aanschouwde dit visuele en auditieve spektakel.
Het aanwezige publiek werd direct interactief betrokken bij dit rondje. Zeven combinaties verschenen in de baan waaronder twee pony's. De combinaties reden in stap, draf of galop waarbij respectievelijk muziek in stap-, draf- of galopritme werd gedraaid. Het publiek moest de combinatie vinden die het beste op het betreffende muziekfragment paste. Het werd ‘horen met je ogen’ bij alles wat werd voorgetoverd door ruiters van basisniveau tot Grand Prix. De ponyamazones Shanna Lust en Jasmijn Lindhorst leken wel op elk ritme te kunnen rijden. Zilveren junior Jarissa van Silfhout reed haar kür met Trappel, haar broer gouden young rider Diederik zijn winnende kür met Ruby. De verschillen in drafritme met muzikaal effect werden helder gedemonstreerd, waarbij de zusjes Merel en Emma Peper een rol speelden net als Lynne Maas. Het viertal van de Aa-ruiters liet een kür op muziek zien met een choreografie waarbij de juiste verhouding tussen carrouselmatig gereden oefeningen en een goede rijbaanverdeling met in spiegelbeeld lopende paarden werd getoond. Adelinde Cornelissen had de apotheose met een grandioos piafferende en passagerende Parzival.
Het belangrijkste praktische advies was wel dat voor een goede kür een ruiter zelf allereerst moet nadenken welke sterke punten van zijn paard of pony hij wil benadrukken. Daar gaat hij mee aan het werk in de choreografie van de proef. En daar borduurt een muziekdeskundige vervolgens op verder. Zoals de man die muzikaal al heeft bijgedragen aan veel medailles bij de dressuurjeugd Charles Monterie zei: “Ik kijk net zo lang naar een video van een proef tot ik er een gevoel bij krijg. Vrolijk, speels, modern, stoer, trance of klassiek, alles kan. Dat gevoel probeer ik dan te vangen in muziek. Als het dan goed wordt uitgevoerd door de ruiter of amazone, hoop je dat het gevoel dat ik had ook overkomt bij juryleden en publiek. Dat is voor mij de mooiste beloning.”