In Boekelo werd ze Nederlands kampioen eventing, in Bathmen voegde Alice Naber-Lozeman (Biddinghuizen) de KNHS-titel samengestelde wedstrijd voor paarden in de klasse Z aan haar erelijst toe. Met Coral Estate Mitok bleef ze de concurrentie ruim voor. Anouk van Gerven-Verwer (Chaam) won de M-titel met Prestige Z. Ook de L–kampioen komt uit West-Brabant: Margo van Nijnatten (Rijsbergen) met Watch Out.
In Bathmen werd het samengestelde wedstrijd- en eventingseizoen afgesloten met de KNHS-kampioenschappen SGW voor paarden. Onder de heerlijke herfstzon werd het een absolute topdag voor de samengestelde wedstrijdsport. Tijdens de prijsuitreiking zei KNHS-vertegenwoordigster Maria Henneman: ‘Het was een prachtige dag. We hebben het vaak over de happy athletes, vandaag heb ik heel veel happy athletes gezien. En fair play! De cross was eerlijk gebouwd en de paarden waren door de ruiters goed voorbereid. We moeten deze tak van sport koesteren en de sporters hebben hierbij een sleutelpositie.’
Trots
Parcoursontwerper Wim Denneboom schotelde de deelnemers aan de klasse Z, vergelijkbaar met de 1* internationaal, een pittige, technische cross voor. Enkele kanshebbers voor de titel gingen in de cross figuurlijk ten onder. Zo niet de ervaren amazone Alice Naber (37). Met de zevenjarige, Hongaars gefokte Coral Estate Mitok bleef ze op haar dressuurscore staan: ze behaalde in het springparcours en de cross geen enkel strafpunt meer. Dat was ruim voldoende voor de titel. Naber bleef de sterk rijdende junior Peter van Kemenade (16) met James Bond bijna dertien punten voor. Bronzen medaillewinnares Roxana Graman en Renske K verspeelden hun kansen op zilver in het springparcours: drie afgeworpen balken. De springproef bleek het grootste struikelblok voor de Z-combinaties: alleen de kampioene was foutloos. Naber: ‘Ik ben heel trots op Mitok. Ik was erg blij dat hij derde stond na dressuur. Hij is soms druk en afgeleid, maar hij liep zijn beste proef van het seizoen. Hij springt goed en is een echte krachtpatser. Ik had helemaal niet in de gaten dat er zoveel fouten gemaakt werden in het springparcours. Ik moest als eerste rijden en dan ben je toch bezig met je eigen ding. De cross ging fijn, Mitok liep eigenlijk makkelijk binnen de tijd. Het was een leuke, technische cross. Misschien dat voor sommige deelnemers de spanning van het kampioenschap meespeelden. Meer ervaren combinaties gaan vaak van wedstrijd naar wedstrijd, maar het is belangrijk te blijven trainen in het terrein. En eens een stapje terug te doen. De paarden moeten het zelfvertrouwen krijgen dat ze het makkelijk aan kunnen. Ik heb ook met Mitok woensdag nog een terreintraining op vreemd terrein gedaan.’
Amateur
Naber sloot haar succesvolle seizoen in stijl af. Met Coral Estate Vilart werd ze vierde in de klasse M, met Uniek tweede in de L. In de spannende strijd in de M trok Anouk van Gerven (35) aan het langste eind. Haar kampioenspaard Prestige Z, een zevenjarige vosmerrie, is een nieuwe troef voor de sympathieke amateur, die met Eye Catcher derde werd bij het NK eventing in Boekelo. ‘Prestige kan goed springen en fijn dressuur lopen, maar het is allemaal niet vanzelf gegaan. Dit seizoen heb ik niet zo heel veel met haar gedaan, omdat ik me concentreerde op Eye Catcher. Dit een mooie afsluiting van het seizoen. Ik was wel gebrand op een goede prestatie, want ik weet dat Prestige het in zich heeft. Maar ik weet als geen ander dat er maar dit hoeft te gebeuren en je bent weg. Ik vond het een mooie cross met massale, mooi afgewerkte hindernissen.’
Monique Hazeleger sloot haar sterke seizoen met de handige Ricardo af met de zilveren medaille. Een afgeworpen balk in het springparcours weerhield haar van goud. Nienke van Roekel, in juli nog deelneemster aan het EK Pony’s, won brons met Parcival.
Jong
De cross in de klasse L leverde de combinaties weinig problemen op. Margo van Nijnatten won de dressuur met haar aansprekende schimmel Watch Out. Ze stond de leidende positie niet meer af. Van Nijnatten bleef Naber met Uniek en de regerend juniorenkampioene Henrieke Boonzaaijer (15), hier rijdend met Vitall, nipt voor. De 23-jarige amazone uit Rijsbergen kreeg de zadelmakke Watch Out anderhalf jaar geleden onder het zadel. ‘Tijdens het verkennen leek de cross makkelijk, maar er zaten best moeilijke hindernissen in. Misschien kwam dat omdat ik nog een jong paard heb. Begin dit jaar heeft hij een paar B-crossen gelopen, daarna een paar keer L. Watch Out geeft met het gevoel dat hij meer aankan. Hij is ook al M2-dressuur en L-springen. Hij doet alles zo makkelijk. Nu krijgt hij weer een tijdje vakantie. Watch Out is mooi en dat weet hij ook. Hij wil altijd werken en is in heel lenig in zijn lijf. En dat kom je in alle disciplines tegen.’ Van Nijnatten rondde onlangs de HBO-studie management, economie en recht af, maar ze werkt voorlopig in een ruitersport- en dierenspeciaalzaak om zich meer te kunnen richten op haar sport.
Uitslagen:
- Code
Klasse Z:
1. Alice Naber (Biddinghuizen) Coral Estate Mitok 51,4
2. Peter van Kemenade (Steensel) James Bond 64,1
3. Roxana Graman (Almere) Renske K 65,9
Klasse M:
1. Anouk van Gerven (Chaam) Prestige Z 50,3
2. Monique Hazeleger (Otterlo) Ricardo 51,0
3. Nienke van Roekel (Ede) Parcival 53,5
Klasse L:
1. Margo van Nijnatten (Rijsbergen) Watch Out 45,0