Via Natura wil paardenhouders gaan helpen met aanpassingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Via Natura wil paardenhouders gaan helpen met aanpassingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-08 10:13

www.gelderlander.nl

"Paarden passen best mooi in het landschap"

Een labyrint van witte palen en balken zoals de Ponderosa-ranch in de tv-serie Bonanza. Dat past eigenlijk niet in het heuvellandschap van Groesbeek en de polders van Millingen en Ubbergen. Een paar oude, versleten lantaarnpalen rond een rijbak zijn ook niet zo'n fraai gezicht. Het kan mooier.

Dat is te zien in het rapport Paard in het groen dat deze week door Via Natura is gepresenteerd. Die stichting ontwikkelt landschapsprojecten in opdrachten van de drie MUG-gemeenten Millingen, Ubbergen en Groesbeek. Tiny Wigman van Via Natura noemt het rapport 'een inspiratieboek' voor paardenhouders die bouwkundige aanpassingen willen gaan doen.

" We willen laten zien hoe het mooi kan, terwijl het ook nog eens goed in het landschap past", legt Wigman uit. "Wat is bijvoorbeeld logisch in de polder als je een omheining om je land wil zetten? Een haag oogt daar mooier dan een hekwerk. In de heuvels kun je alleenstaande of groepjes bomen plaatsen, zodat de aandacht wordt afgeleid van de hekken. Het is ook beter om dat in gedekte kleuren te doen. Vaak zie je lelijke lantaarnpalen staan, terwijl je ook led-lichten in de omheining kunt aanbrengen."

Eerder deze week werd een informatieavond gehouden voor paardenhouders in het voormalige dorpshuis Ubburch in Ubbergen. Daar kwamen veertig geïnteresseerden op af. Zij kregen onder meer te horen dat het Gelders Genootschap graag adviseert als er een oude stal afgebroken moet worden en er een nieuwe voor in de plaats komt. Wigman: "Veel paardenliefhebbers willen gewoon een rijbak en een uitloop hebben en denken er dan niet bij na hoe dat het beste in het landschap past. Het genootschap kan aangeven dat het fraai is om een oprijlaan te handhaven en er zelfs ontbrekende bomen aan toe te voegen."

Het aantal maneges en paardenhouders – professioneel en hobbymatig – neemt al jaren explosief toe. In Nederland waren er in 2006 circa 400.000 paarden, het dubbele aantal in vergelijking met 1990. "Vaak komen er nieuwe mensen naar het buitengebied in voormalige boerderijen om er ook paarden te houden. Die mensen willen we graag helpen. Zonder dwang."

Woest

Re: Via Natura wil paardenhouders gaan helpen met aanpassingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:20

Rolleyes dat het soms mooier kan ok, maar je gaat toch geen nette afgewerkte witte palen vervangen in saaie ronde bruin met mos besmeurde balken omdat dat beter in de natuur past? ik vind het toch maar een raar verhaal. Ik vind persoonlijk als je natuur materiaal gebruikt (zoals hout bv) en je maakt het netjes past het ALTIJD in de natuur, als er dan een wandelaar voorbij komt en die ziet een mooi stukje afgemaakt padock met nette witte palen dan denk ik dat die zich beter voelt dan dat hij een paar rotte balken ongekleurd in de verte ziet? Moeten we verder ook verwachten dat ons paard braaf in zijn lapje grond blijft omdat de hagen nog moeten groeien voor enkele jaren? (dat van de lampen vind ik wel ok Lachen een spaarlampje is beter dan een gloeilamp (maar ik denk dat je met een spaarlamp ook niet veel zult zien)

maar goed we willen het wel allemaal veranderen; -> Zijn er dan ook subsiedies voor ? Clown Vork
Laatst bijgewerkt door Woest op 07-11-08 10:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Majo_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:22

Ik geloof wel dat het mooier kan, zeker met bomen en bijvoorbeeld een dichte haag als omheining. En die LED-verlichting vind ik ook wel een goeie, dat kan het best mooier maken denk ik.

sjnien1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:27

Een haag is wel een goed idee, dat hebben we om het land heen voor bij de weg, bij de rest niet. Alleen jammer dat we een aantal van die springers op stal hebben die het dan leuk vinden om over zo'n heg heen te springen Tong uitsteken En die is toch echt 1.50 hoog.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:34

Haag om het land is leuk als de betreffende waterschappen dat tolereren. Beplanting moet volgens mij op 6 meter, kan ook 3 zijn, van de slootkanten zodat die mensen hun werk kunnen doen.
Veel sloten in Nederland. Knipoog

Bovendien kost een lange haag veel onderhoud, dus om mensen daar nou mee op te zadelen...

Over smaak valt niet te twisten, en als het al over de kleur van een bakrand of draadje gaat, dan vraag ik me af waar we toch allemaal weer mee bezig zijn.

Klinkt meer als een paar heren die de eigenaar van een perceel nóg meer geld uit de zak weten te kloppen, voor er eens wat gebouwd mag worden.

En dáár zaten we in Nederland nou net op te wachten. Gestoord

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 10:51

Ik geloof idd wel dat het mooier kan, bij ons in de buurt zie je toch nog veel oude verotte schuren staan met een modderbaan als oprijlaan.
Ik denk ook dat dit meer bedoeld is voor die lappen grond dan voor de weilanden met nette witte balken. Als je naar de weilanden in Schotland en Engeland kijkt begrijp ik best dit initiatief. Daar zijn ze meestal met muren van keien afgezet, is super mooi en puur natuur, ze doen het al van oudsher met de keien die in de weilanden en akkers worden gevonden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:26

Oh ja, die mooie ouderwetse hagen van vroeger, de houtwallen en meidoornhagen.. dat vind ik ook mooi. Volgens mij kun je daar nog subsidie op krijgen ook!
Maar volgens mij moetsen met name de meidoornhagen destijds geruimd worden vanwege een plantenziekte ( bacterievuur) die met name kersenbomen (en verwante soorten) aantastte..

Ik wil best een meidoornhaagje rondom mijn land laten groeien hoor.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:36

En daar komt het volgende regeltje weer aan! Maar ik vind wit hekwerk wel mooi, en ben ook van plan om dat te ( blijven) gebruiken!
Ik kan me voorstellen dat in sommige gebieden hout of houtkleur mooier staat, maar op die rechte lange strakke ( vaak boomloze) landerijen die je hier in Nederland vaak ziet staat staat wit of lichte houtkleur net zo mooi ( vind ik) en strak.

Wij hebben zelf een deel haag rond ons erf en het is een enorm kl*tewerk om dat bij te houden, we hebben ook meidoorn en die laten we gewoon groeien. Als je dat wil bijhouden, met al die gemene stekels wordt je ook niet blij Knipoog , maar het staat wel mooi. Zeker met dat witte strakke hekwerk ervoor langs Cool

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:41

gelukkig passen al die flats,industrieterreinen en kilometers file iedere dag wel in het landschap....

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:47

geerke schreef:
gelukkig passen al die flats,industrieterreinen en kilometers file iedere dag wel in het landschap....

Misschien kunnen we daar dan ook haagjes omheen zetten en camouflagenetten overheen gooien Knipoog

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:51

Komen ze weer aan hoor, maar een nette houten omheining mag je hier niet eens neerzetten, want dat is een bouwwerk.
Ja dan laat je mensen weinig keus he, bij ons is het dus toch schrikdraad geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 11:56

ik ben blij dat ik in frankrijk woon,en dat daar(nog)niet van die regels zijn....ik heb ook geen buren die mij kunnen zien,misschien scheelt dat.
Ik zou het toch te gek vinden voor woorden dat een gemeente mij gaat vertellen wat voor afrastering ik moet hebben....

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:13

Hier is het al mooier bij mij in de pensionstal Lachen heel erg boers wat goed in het poldergebied past, maarwel goed materiaal en leuk.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:15

ik ben het er wel mee eens. De een vind een strak wit hek mooi, de ander iets anders;laten ze daar maar regels voor maken, van mij mogen er meer bossen etc omheen, het hoeft allemaal niet zo strak en netjes. Inderdaad zijn die industriegebieden en andere gebouwen al lelijk genoeg.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:27

Laat die bossen maar komen, maar dan moeten we eerst een heleboel boeren onteigenen en/ of overtuigen want die willen geen bomen naast of in hun lanbouwgrond.

Aan de andere kant mogen ze wel grote plaatststalen schuren bouwen waar duizenden kippen/ varkens etc in vetgemest worden en mooie, met autobanden afgedekte, kuilgras bergen creeéren. Als de arme dieren al buitenkomen worden hun weilanden afgezet met in het landschap passend prikkeldraad, afgewisseld met schrikdraad met diverse soorten prikpaaltjes gecombineerd met stalen, vaak uit het lood hangende poorten die ook hun bijdrage leveren aan het natuurschoon!
En niet te vergeten de zeer mooie betonnen drinkbakken die al jaren staan weg te rotten, maar door hun enorme gewicht niet te verplaatsen zijn.

Als we in datzelfde weiland een paard gaan zetten moet er opeens een haag omheen, rond de rijbak moet LED verlichting in de bakrand, waar je je scheel op kijkt, maar de meeste boeren mogen op hun erf wel grote lantaarnpalen hebben staan voor erfverlichting!

Hoe bedoel je; meten met 2 maten! Laat de mensen die dit soort dingen bedenken eens een hobby zoeken.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 12:54

heb je helemaal gelijk in. Het verschil is deenk ik dat het bij die boeren dus om bedrijven gaat. Een bedrijf mag van een overheid vaak meer dan een particulier.
Maar het idee op zich vind ik dus niet zo gek.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:14

Ik vind het geen slecht plan, de omgeving mooier maken, alleen denk ik dat er vaker een financiele maar aanzit...

Ik zou ook nog wel een prachtige rijbak aanleggen, maar helaas kost dat net teveel duiten. Of sponsorren zij ook ? Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 13:54

Zou best zo'n landschapsarchitect hier willen hebben voor een goed en betaalbaar advies en daarbij ook een makkelijker toegankelijk subsidiepotje (je kunt nl wel subsidie krijgen voor verschillende dingen als natuurbehoud/uitbreiding en passende beplanting schijnt, maar ik snap er niets van hoe ik dat aan kan vragen als simpele particulier)

Dus als ze vanuit gemeentes nou zo'n landschapsarchitect ter beschikking stellen met begeleiding voor aanvraag van subsidies erbij, ben ik de eerste die zich aanmeldt.

Geen problemen met alternatieve verlichting voor bakken of alternatieve omheinin of verbergen daarvan, als het maar veilig, mooi en praktisch is.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 16:49

Citaat:
Haag om het land is leuk als de betreffende waterschappen dat tolereren. Beplanting moet volgens mij op 6 meter, kan ook 3 zijn, van de slootkanten zodat die mensen hun werk kunnen doen.
Veel sloten in Nederland. Knipoog
Bovendien kost een lange haag veel onderhoud, dus om mensen daar nou mee op te zadelen...

Hahaha zeer goede opmerking!
en dat is precies het bewijs dat dergelijke uitlatingen afkomstig zijn van mensen die er zeer weinig vanaf weten (st Via Natura). Wat een lachertje.... Gelukkig zijn er wel degelijk goede oplossingen die ook nog eens in het landschap passen, maar die komen niet van dergelijke stichtingen af Slapen

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:00

Onze paarden zien zo'n haag wel zitten: yummie yummie! Maar of dat nou de bedoeling is?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 20:15

Citaat:
Zou best zo'n landschapsarchitect hier willen hebben voor een goed en betaalbaar advies en daarbij ook een makkelijker toegankelijk subsidiepotje (je kunt nl wel subsidie krijgen voor verschillende dingen als natuurbehoud/uitbreiding en passende beplanting schijnt, maar ik snap er niets van hoe ik dat aan kan vragen als simpele particulier)

Even navragen welke organisatie bij jouw in de buurt dat verzorgd, hier is een organisatie die de aanvraag voor je verzorgd, je perceel komt bekijken en in overleg en rekeninghoudend met je wensen bekijkt voor welke subsidie je in aanmerking komt.

Zo wordt onze toekomstige meidoornhaag, nootbomen voor schaduw, en wilde zeeuwse haag rond het perceel ook vergoed. Knipoog

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 21:45

Houd er wel rekening mee dat zo'n bedrijf niet gratis dit soort dingen uitzoekt...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 22:08

Is hier wel kosteloos, via een stichting - en nog heel deskundig ook. Lachen

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-08 11:07

Ik vindt het zeker geen slecht idee. Als ik zie wat een witte schrikdraadlinten hier in de omgeving hangen. Dat is beslist niet mooi. Waarom kan het niet in groen of bruin? Kost niets meer, paarden zien het net zo goed als wit lint, maar het past wel mooier in het landschap.

Ik denk dat je meer aan dat soort dingen moet gaan denken en dat ze paardeneigenaren daar bewust van willen maken.