Petitie voor hardere aanpak tegen doping in Nederland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Petitie voor hardere aanpak tegen doping in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-08 07:35

http://www.stegen.net

Minister Gerda Verburg moet het voortouw nemen om doping in de paardensport en de fokkerij harder dan nu het geval is te bestrijden. Met die oproep komt een groep verontruste paardenliefhebbers. Ze hebben een petitie opgesteld, waarin Verburg wordt opgeroepen om het Duitse voorbeeld te volgen en het toezicht op sportpaarden te verscherpen.

De petitie is onder andere ondertekend door prof. dr. Jacques van Rossum, bekend als dopingexpert in de zaak Guldenberg. De opstellers zeggen dat er bredere steun is, maar willen nog geen namen van ander ondertekenaars naar buiten brengen.

De initiatiefnemers haken met deze petitie in op de ontwikkelingen in Duitsland. Een groep van 27 evenementen vroeg daar onlangs om verbeterd toezicht en controle op doping, niet alleen tijdens wedstrijden, maar ook thuis op stal. Inmiddels is duidelijk dat de organisaties hun zin krijgen. Per 1 maart komt er in Duitsland een strengere aanpak. Wedstrijdpaarden kunnen dan onaangemeld thuis worden onderzocht. Duitsland wil hiermee internationaal het goede voorbeeld geven. De ondertekenaars van de petitie vinden dat dit ook in Nederland moet gaan gebeuren.

Ook wordt in de petitie gevraagd om de controles door een onafhankelijk instantie te laten uitvoeren, bij voorkeur de Wada, de world anti doping agency. Volgens de ondertekenaars dreigen er grote problemen voor de paardensector als er niet meer werk wordt gemaakt van het uitbannen van doping. Ze wijzen op de wielersector, waar weliswaar de nodige maatregelen zijn genomen, maar waar nu al de negatieve gevolgen van dopingschandalen te zien zijn.

Het is nog onduidelijk welke paarden in Duitsland onder het nieuwe controlesysteem gaan vallen. Bij onze Oosterburen worden naar schatting 83.000 paarden op wedstrijden uitgebracht. Het is ondoenlijk om die allemaal op gezette tijden te checken. Er gaan nu stemmen op om de controles vooral te richten op de paarden die op de hoogste niveau’s worden uitgebracht. Het zou dan om enkele duizenden dieren gaan.

De Duitse anti-doping organisatie Nada rekent er op dat de topruiters zich achter de opzet zullen scharen. ,,Dat zou in elk geval erg verstandig zijn", stelt voorzitter Armin Baumert van deze organisatie. Het is nog onduidelijk hoe wedstrijdorganisaties in Nederland reageren op hetgeen in de petitie staat.

Scepsis

Wel is duidelijk dat er bij ruiters grote scepsis heerst. ,,Ik ben er zeker geen voorstander van", zo zegt topamazone Angelique Hoorn. Volgens de Olympische amazone dreigt voor de ruiters een onwerkbare situatie te ontstaan. ,,We overleggen nu al zeer nauwgezet met de dierenarts als een paard voor iets behandeld moet worden. Ik ben bang dat we straks helemaal niets meer kunnen en bijvoorbeeld zaken als verkoudheid en mok niet meer kunnen behandelen. Volgens mij komt dan het welzijn van het paard in het geding", aldus Hoorn.

Tijdens de Olympische spelen in Hong Kong kwamen 218 paarden in actie. Daarvan zijn er 95 op vrijwillige basis gecontroleerd door de FEI. Bij 17 paarden pakte de dopingtest positief uit, dat is 18%. Bij de ’in competition’ controle werden nog eens 20 dressuurpaarden gecontroleerd, waarvan er eentje positief bleek. Bij de springpaarden werden 24 paarden aan onderzoek onderworpen en waren er vijf positief, dat is 21%.

Verwant artikel:

[VN] Anonieme springruiter praat over duistere kant van topsport

frisiangirl

Re: Petitie voor hardere aanpak tegen doping in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:40

Angelique heeft daar wel een punt.
Maar als een paard thuis getest wordt en positief blijkt, is de ruiter gewaarschuwd en kan hij ervoor zorgen dat de doping ten tijde van de wedstrijd weg (of verminderd is). Tevens kan hij een verklaring afgeven waardoor de DA op de wedstrijd weet waarom het paard de betreffende "doping" in het bloed heeft, mochten er nog resten te vinden zijn....
Maar een vooruitgang is het in elk geval...

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 08:54

Ik vind dan wel dat de "nul-optie" die voor wedstrijden geldt voor in de training/thuis niet haalbaar is... Want medicijnen die in wedstrijd niet mogen, maar wel noodzakelijk zijn bij bepaalde blessures of kwaaltjes moeten wel gewoon gegeven kunnen worden. Denk dat ze dan nog stricter zouden moeten zijn met registratie van medicijnen en supplementen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:02

Ik vind het echt gel*l. Het overgrote deel van de middelen op de dopinglijst zijn bestanddelen van middelen voor medicinaal gebruik. Ik zie het probleem echt niet om een hoestend paard te behandelen, zolang die stof op wedstrijd niet aanwezig is.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 10:55

Bull shit. Je moet een paard gewoon vrij (of met DA) moeten kunnen behandelen als het ergens aan lijd. Ik ben het er wel mee eens dat je geen hormonen troep moet gebruiken om een paard te krijgen naar je idealen. Maar gezondheid van het dier gaat voor zo'n regel vind ik.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 12:12

Tuurlijk gaat gezondheid voor. Maar zorg dan dat je middelen gebruikt die geoorloofd zijn!
Aan de andere kant moet er dan ook heel duidelijk gemaakt worden wat wel en wat niet mag. want volgens mij ligt daar u het probleem....

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 16:22

Alleen op doping controleren?? Bloos
Waarom ook niet gelijk op mishandeling tijdens de training?? Knipoog
Ze zijn dan toch daar................ Tong uitsteken

Ik heb niet zoveel verstand van welke middelen er allemaal op de dopinglijst staan,
maar zijn er dan geen middelen die men ten alle tijden mag geven, die de kwaal ook oplossen??
Of, als er niks anders voor beschikbaar is, een verklaring van de DA waarvoor hij dat middel gegeven heeft............. Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 17:48

frisiangirl schreef:
Tuurlijk gaat gezondheid voor. Maar zorg dan dat je middelen gebruikt die geoorloofd zijn!

Heb je enig idee hoe streng die dopinglijst is? Je kunt vrijwel niets geven hoor, heeft niet eens iets te maken met prestatieverbeterend oid Knipoog
Nou vind ik dat enerzijds op wedstrijden nog niet zo'n probleem want in feite heeft een hoestend paard, of een paard met stijve rugspieren oid niks te zoeken op wedstrijd. Maar als je dat soort dingen thuis al niet meer mag verhelpen wordt het wel heel erg. Dat vind ik dieronvriendelijk!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 18:03

Het lijkt mij ondoenlijk om net als in de wielersport de paarden out of competition te controleren.
dat betekent namelijk ook dat je per ieder wedstrijdpaard per dag moet bijhouden waar hij zich bevindt. Thuis of op wedstrijd of op trainingsstal. Wielrenners moeten ook wekelijks opgeven waar ze zullen zijn, om te voorkomen dat ze er niet zijn als de dopingcontroleurs langs komen (vluchten als de dopingcontroleur er is).

Strengere dopingcontrole op wedstrijden ben ik voor. Maar out of competition is niet haalbaar. En door de nul optie zou een wedstrijdpaard dan ook niet behandeld kunnen worden tegen kwalen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:03

een simpele hoestdrank kan al een positieve dopingcontrole opleveren, net als een mokzalf met corticosteroïden.
Een verdoving voor het scheren of bij bezoek dierenarts, inspuitingen of medicijnen met ontstekingremmers, koliekmedicijnen... etc.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 14:27

Misschien is het goed eerst eens de lijst met verboden middelen te presenteren en duidelijk te maken. Zo weten DA precies wat er gebruikt mag worden en wat niet.
Misschien zou je ook de betreffende DA een tijdelijk verbod op moeten leggen? Tenslotte zijn dit de mensen die de medicijnen voorschrijven. En reken maar dat die oppassen als het om hun eigen hachje gaat!