Brandweer bevrijdt onderkoelde merrie uit laag modder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brandweer bevrijdt onderkoelde merrie uit laag modder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-08 09:10

www.nieuwsblad.be

Paard Karina kan nog steeds niet staan.

De Tongerse brandweer heeft gistermiddag in de Kremersstraat in Nerem (Tongeren) een merrie uit de modder gehaald. Het dier lag zowat 40centimeter diep op haar zij. 'Hoed af voor de brandweer, want ze hebben het dier met de beste zorgen omringd', zegt eigenares Jeanine Jadoulle.

De eigenares is nog altijd onder de indruk van wat er met haar paard gebeurde. 'Ik heb Karina maandagavond eten gegeven in de stal. Daarna heb ik haar niet meer gezien. Toen ik opnieuw naar de stal ging, zag ik dat de merrie op haar zij buiten in de modder lag, zowat 40centimeter diep. Door de regen was het buiten erg drassig en is het paard gevallen. Ik weet niet hoe lang ze er al lag. Ik probeerde haar recht te trekken, maar dat lukte niet', zegt Jeanine.

Daarom werd de brandweer van Tongeren erbij gehaald. 'De manschappen hebben Karina met de beste zorgen omringd', gaat Jeanine door. 'Ze hielden haar hoofd de hele tijd vast en legden stro onder haar. Ze konden haar rechttrekken en in de stal leggen, waar ze herstelt. Het dier is door de kou onderkoeld geraakt. Ik stond echt aan de grond genageld toen ik mijn paard zo hulpeloos zag liggen. Een vriend van mij, Germain, had de poten van het paard vrij gelegd', zegt Jeanine.

'Mijn dieren zijn als kinderen voor mij', zegt Jeanine die al zes jaar weduwe is. 'Ik heb nog een andere merrie, Ketty, en ook nog ganzen, vissen en een Franse herdershond. Ik heb er heel veel plezier aan en toen ik Karina zo zag liggen, deed dat wel pijn in mijn hart.'

Het dier ligt nu goed ingeduffeld in stro in de stal. Een veearts heeft Karina een kalmeringsmiddel gegeven. 'Ze kon nog niet stappen of rechtstaan. Ik hoop dat ze het haalt, maar we moeten nog afwachten', besluit Jeanine Jadoulle.

Klik hier voor een foto.

tinkert

Re: Brandweer bevrijdt onderkoelde merrie uit laag modder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:14

Wat moet dat schrikken zijn geweest zeg, alle lof voor de brandweer en nu maar hopen dat het paardje weer helemaal hersteld. Sterkte!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:21

goed dat de brandweer zo goed heeft gehandeld OK dan!

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:25

3x hoera voor de brandweer............... Haha!
En nu maar duimen dat ze het haalt................... Bloos

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 09:26

Goed werk van de brandweer!

Cayenne schreef:
www.nieuwsblad.be

Paard Karina kan nog steeds niet staan.

De Tongerse brandweer heeft gistermiddag in de Kremersstraat in Nerem (Tongeren) een merrie uit de modder gehaald. Het dier lag zowat 40centimeter diep op haar zij. 'Hoed af voor de brandweer, want ze hebben het dier met de beste zorgen omringd', zegt eigenares Jeanine Jadoulle.

De eigenares is nog altijd onder de indruk van wat er met haar paard gebeurde. 'Ik heb Karina maandagavond eten gegeven in de stal. Daarna heb ik haar niet meer gezien. Toen ik opnieuw naar de stal ging, zag ik dat de merrie op haar zij buiten in de modder lag, zowat 40centimeter diep. Door de regen was het buiten erg drassig en is het paard gevallen. Ik weet niet hoe lang ze er al lag. Ik probeerde haar recht te trekken, maar dat lukte niet', zegt Jeanine.

Wat ik me alleen afvraag is waarom de mevrouw niet eerder is gaan kijken, want ze zegt dat ze het paard sinds de avond ervoor niet meer heeft gezien.
Weet niet wat het inhoudt, of ze de paarden aan huis heeft ja of nee en hoe zij er lichamelijk voor staat (leeftijd van mevrouw, mobiliteit).. Maar blijf dat stukje een beetje raar vinden

Duimen dat het paardje het haalt!

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:14

M_K schreef:
Goed werk van de brandweer!

Wat ik me alleen afvraag is waarom de mevrouw niet eerder is gaan kijken, want ze zegt dat ze het paard sinds de avond ervoor niet meer heeft gezien.
Weet niet wat het inhoudt, of ze de paarden aan huis heeft ja of nee en hoe zij er lichamelijk voor staat (leeftijd van mevrouw, mobiliteit).. Maar blijf dat stukje een beetje raar vinden

Duimen dat het paardje het haalt!

bedoelt ze met stal een schuilstal?
wij hebben ook een aantal jonge paarden 24/7 op een stuk land een eindje hiervandaan, daar kijken we ook niet elke ochtend, middag en avond. Dus kan me heel goed voorstellen dat ze maandagavond heeft gekeken en dinsdagmiddag weer.
Onze paarden waar op gereden wordt staan 's nachts binnen, daar kom je dus wel de ochtend, middag en avond mee in aanraking.

Hopelijk komt het weer goed, lees dat ze nog steeds niet kan staan...

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:33

Gistermiddag en ze kan nu nog niet staan dan gaat ze dat wrs uit zichzelf ook niet meer kunnen, dat paard is ontzettend aan het doorliggen al die tijd plat. Ze zouden haar met een takel op haar benen moeten hijsen en dan nog een tijdje ondersteunen zodat alles weer kan gaan doorstromen

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 10:54

Jeetje, wij hebben ook wel eens wat blub in de paddocks of wei maar als ze op hun zij er 40 cm in weg kunnen zakken vind ik het wel heel extreem.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:13

M_K schreef:

Ze is maandagavond bij haar paard geweest en komt dan dinsdagmiddag weer. Dat vind ik persoonlijk vrij normaal. Als de weide wat afgelegen ligt kan ik me voorstellen dat het andere mensen ook niet opvalt dat de merrie daar ligt.

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:25

Weet iemand hoe het met het paard is gesteld nu ? Trouwens, een van de brandweermannen is een collega van mij (van het werk)

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:41

Goed van de brandweer:D

ik vind het vrij normaal dat ze maandagavond is wezen kijekn en dinsdag middag ook..
ik hoop voor beide dat z ehet halen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 11:48

arm dier...goed werk van de brandweer!!
gaat het hier om een wat ouder paard?wat misschien in niet z'on goede conditie verkeerd?.....onderkoeling krijg je niet zomaar goed,ik ben bang dat ze het misschien niet redt....ik hoop dat ik het fout heb.

anniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:20

Ik neem inderdaad aan dat het om een schuilstal gaat, hoe komt het paard anders vanuit zijn stal de wei in, dan zou daar wel wat over genoemd zijn (bv sporen van inbraak of vandalisme).
Ik neem aan dat het een greppel was ofzo, want nergens lijkt me dat het land nu al zo erg kan zijn dat een paard 40cm wegzakt en er niet meer uit kan komen?
Hopen dat ie het redt!

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:25

Mmm, als ik de tekst goed begrijp, lees ik dat het paard is uitgeschoven en niet meer recht geraakte. Dan wil dit toch zeggen dat het beestje zih ferm bezeerd heeft.
40cm diepe blubber kan mijns inziens wel gebeuren. Als de weide al modderig is, en het dier heeft er een paar uur gelegen, is rond zich heen beginnen te trappelen en wroeten om recht te kunnen geraken. Dat gecombineert met een paar regenbuien, kan waarschijnlijk snel in diepe modder resulteren.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 13:04

ik hoop niet dat het arme beest nu nog ligt, lijkt me niet erg bevordelijk voor het herstel...

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:16

Woow Bloos!
Heftig. Wel knap van de brandweer Ja

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:50

De foto ziet er naar uit Scheve mond Hopelijk komt het goed! Is er alweer wat meer bekend?

anneliesjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:13

ik zie dat het om een wat ouder paard gaat..
het zal waarscheinlijk langer duren voordat het helemaal hersteld is.

heel veel sterkte met het paardje!

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:28

Jeetje, dan schrik je je ook kapot!

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:30

Jeetje! Petje af voor de brandweer! Lachen
Arm paard, hopelijk komt alles goed,
en kan ze weer verder genieten! Haha!

M_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 22:33

Ir111 schreef:
M_K schreef:

Ze is maandagavond bij haar paard geweest en komt dan dinsdagmiddag weer. Dat vind ik persoonlijk vrij normaal. Als de weide wat afgelegen ligt kan ik me voorstellen dat het andere mensen ook niet opvalt dat de merrie daar ligt.

Daarom vroeg ik me ook af of ze de paarden aan huis heeft ja of nee.
Dit dacht ik namelijk, maar het staat nergens duidelijk beschreven. Als dat zo is had k het raar gevonden als het niet eerder zou zijn opgemerkt.
Maarja, wat er is gebeurd is gebeurd, hoop alleen erg dat het dier er weer bovenop komt

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 07:03

M_K schreef:

Zit jij de hele nacht voor je box dan? Doorgaans als je 's avonds bent wezen voeren en alles is okee dan ben je de volgende ochtend pas weer op stal lijkt me.

Hoop dat het beestje het haalt, ziet er op de foto niet uit als een van de jongsten.

Liesjeloef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-08 19:59

Hopen dat het paard beter wordt!

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-08 17:02

T arme beestje, ik hoop dat ze er snel weer bovenop komt.