Belgische paardenkoers is (bijna) dood

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Belgische paardenkoers is (bijna) dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-08 09:53

www.nieuwsblad.be

Het faillissement van Tiercé Franco-Belge, de nummer twee van de Belgische sportweddenschappen, illustreert dat de paardenrennen door een immens dal galopperen. 'Gelukkig bestaat Waregem Koerse nog, al is dat niet de ideale promotie voor de paardensport', zegt expert Jaak Pijpen.

Geen enkele jockey zou vandaag een rit wagen op de renbaan van Groenendaal in Hoeilaart, ooit geroemd als de mooiste hippodroom van Europa. De hindernissenstruik - normaal 1,40 meter hoog - is nu dubbel zo hoog opgeschoten, het gras is in geen jaren gemaaid en het scorebord raakt stilaan verborgen achter het ontembare onkruid. Bovendien is er een verhoogd risico op valpartijen, nu konijnen lustig pijpen graven, zonder opgeschrikt te worden door het gedaver van paardenhoeven. 'Na een bezoek aan Groenendaal keer ik altijd depressief huiswaarts', zegt expert Jaak Pijpen (56).

Het verval van Groenendaal, in het Vlaams-Brabantse Hoeilaart, is illustratief voor de teloorgang van de paardenrennen in België. Deze week werd dat nog concreter toen het doek viel over de wedkantoren Tiercé Franco-Belge.

'Het is een vicieuze cirkel', zegt Pijpen. 'Er wordt minder gegokt op de paarden, zodat er minder prijzengeld is. Eigenaars van een behoorlijk paard trekken daarom liever naar het buitenland, en fokkers investeren niet meer zodat de kwaliteit van de paarden taant.' Pijpen schat dat de inkomsten uit de wedrennen tegenwoordig slechts een vijfde bedragen van die uit de glorieperiode.

Waar is het misgelopen? 'Vroeger waren de paardenrennen hét zondagse verzetje, tegenwoordig is er meer concurrentie op de entertainmentmarkt', zegt Pijpen. Daarnaast zijn de sportweddenschappen de komst van de lotto eind jaren zeventig nooit volledig te boven gekomen.

'In het buitenland hebben ze daarop wel adequaat gereageerd door een bezoek aan de renbaan te promoveren tot familie-uitstap. Voor de kinderen is er animatie en voor de mama's wordt een modeshow georganiseerd, terwijl de papa's een gokje wagen', vertelt Pijpen.

Het gokken op paarden is bij ons ook nooit helemaal van zijn groezelige imago afgeraakt. 'In Frankrijk gaan weddenschappen gepaard met gezelligheid: in de bar tabac kun je je tiercé invullen met een pint in de hand en met een blik op een race op tv. Hier zit je in een achterhoekje van een krantenwinkel. Zonder drank. Want de combinatie van alcohol en spelen is verboden.'

Halverwege de jaren tachtig flakkerde de interesse voor de paardenraces licht op dankzij de prognoses van Jaak Pijpen op televisie. 'Vijf uitzendingen per week, vlak voor het tv-journaal, pal in prime time: er was geen betere promotie voor de paardensport. Gokkers gaven weer geld uit.' Tot de voorzitters van de renmaatschappijen beslisten die uitzendingen niet langer te sponsoren. 'Vreemd, want die filmpjes van tweeëneenhalve minuut kostten slechts 250.000 frank per dag, terwijl VTM in die tijd 300.000 frank vroeg voor een reclamespot van een halve minuut. Door het verdwijnen van de tv-uitzendingen daalden de inkomsten van de gokkantoren met de helft.'

Niet alleen de wedkantoren, maar ook de renbanen kregen het moeilijk. Die van Groenendaal en Bosvoorde raakten in onbruik. Vreemd genoeg kwam er in het Waalse Ghlin, bij Bergen, een hippodroom bij. 'Maar die overleeft dankzij subsidies van de Waalse Gemeenschap', weet Pijpen. 'Ook de Vlaamse overheid kan de sector een reddingsboei toegooien. Niet door subsidies te geven, wel door de heffingen en het btw-percentage te verlagen. Bij ons wordt paardenrennen als luxeproduct belast met 21 procent, terwijl het in Frankrijk met 6 procent wordt belast, als onderdeel van de landbouw.'

Ondanks de sombere vooruitzichten blijft Jaak Pijpen gematigd optimistisch. 'Gelukkig bestaat Waregem Koerse nog, al vraag ik me af of dat wel promotie is voor paardenrennen. Driekwart van de toeschouwers ziet die dag geen paard. Voor hen tellen alleen de hoedenshow en de kans om zakenrelaties aan te scherpen.'

Ruga

Re: Belgische paardenkoers is (bijna) dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 11:45

Citaat:
'Vijf uitzendingen per week, vlak voor het tv-journaal, pal in prime time: er was geen betere promotie voor de paardensport. Gokkers gaven weer geld uit.'

Genant, die man zijn ideeën over paardensport. Ik denk niet dat ik ga treuren om de teloorgang van 'de paardenkoers'. Spaart vast een hoop mensen -en paardenelende.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:29

Cayenne schreef:
'In het buitenland hebben ze daarop wel adequaat gereageerd door een bezoek aan de renbaan te promoveren tot familie-uitstap. Voor de kinderen is er animatie en voor de mama's wordt een modeshow georganiseerd, terwijl de papa's een gokje wagen', vertelt Pijpen.

Ondanks de sombere vooruitzichten blijft Jaak Pijpen gematigd optimistisch. 'Gelukkig bestaat Waregem Koerse nog, al vraag ik me af of dat wel promotie is voor paardenrennen. Driekwart van de toeschouwers ziet die dag geen paard. Voor hen tellen alleen de hoedenshow en de kans om zakenrelaties aan te scherpen.'

Die vent spreekt zichzelf wel tegen hoor, eerst moeten er wel modeshows worden georganiseerd, en dan zijn de toeschouwers slecht bezig omdat ze lkijken naar een modeshow? Tuurlijk...

Voor mij geldt: Hoe minder hoe beter. Liever vandaag afgeschaft dan morgen.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:30

Ik heb onlangs de renbaan van Groenendaal in Hoeilaart bezocht.. dat gaf mij toch ook een treurig gevoel.
Waarom kan enkel voetbal in dit stomme belgenlandje zo verdomd populair zijn?
En verdwijnen andere sporten zoals paardenkoersen volledig uit beeld, terwijl het ooit zo populair was?

Er hangt toch altijd een geschiedenis aan zulke plaatsen (zoals Groenendaal) vast, en die zie ik niet graag verkommeren. Boos!

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 13:58

Jammer dat die sport niet meer zo leeft in belgie.

giotto

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:32

En wat te denken van Sterrebeek??
Ook één van de mooiste renbanen in dit land...door een hoop gefoefel van hoge pieten verkocht voor een prikje en nu is het een golfterrein...
10 jaar geleden kon je daar zowel woensdagavond als in het weekend over de koppen lopen...
Veel volk,ambiance,paarden,koersen,...
En het was perfect gelegen voor iedereen ,n het centrum van het land.
Nu moet je naar Wallonië of West-Vlaanderen rijden...niet echt achter de hoek als je van Antwerpen of zo bent...

Ik vind het allesinds een heel spijtige zaak en al die uitleg van " minder paardenellende als er geen koersen meer zijn " en "liever vandaag afgeschaft dan morgen " Boos! Ik ga gewoon doen alsof ik dat niet gelezen heb...of dit word weer een andere discussie...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 17:35

giotto schreef:
En wat te denken van Sterrebeek??
Ook één van de mooiste renbanen in dit land...door een hoop gefoefel van hoge pieten verkocht voor een prikje en nu is het een golfterrein...
10 jaar geleden kon je daar zowel woensdagavond als in het weekend over de koppen lopen...
Veel volk,ambiance,paarden,koersen,...
En het was perfect gelegen voor iedereen ,n het centrum van het land.
Nu moet je naar Wallonië of West-Vlaanderen rijden...niet echt achter de hoek als je van Antwerpen of zo bent...

Ik vind het allesinds een heel spijtige zaak en al die uitleg van " minder paardenellende als er geen koersen meer zijn " en "liever vandaag afgeschaft dan morgen " Boos! Ik ga gewoon doen alsof ik dat niet gelezen heb...of dit word weer een andere discussie...

Als dat laatste op mijn bericht slaat, ik wil best discusieren hoor (per pb?). Ken opzich niet zoveel van rensporten maar ik zie er momenteel niet 1 positief element aan. Dusja, ik zie het liever afgeschaft.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 19:00

Ja idd, rare reacties hier.
De rensport is nog steeds de meest natuurlijke vorm van paardensport. Met zn allen op de loop, net als ze in de wei doen.
Net als in alle paardensport zijn er mensen die te weinig aan het welzijn van de paarden doen. Maar als de rensport afgeschaft zou moeten worden, omdat de sport op zich dierenkwelling zou zijn, dan zouden eerst alle andere vormen van paardensport afgeschaft moeten worden.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 21:16

oneiltje79 ben het helemaal met je eens!!!!!!!!!
Of dressuur springen en lange afstandsritten zo leuk zijn?!
Ieder zijn sport, maar als men de draf en rensport afkraakt terwijl men niet eens weet hoe dat gaat wordt ik ook grrrrr.
Als er bij 1 sport je flink gestraft wordt als je een klap te veel geeft is dat wel in deze sport!!! Misschien ook wel eens goed voor dressuur en spring en endurance en andere takken van de paardensport.

SaintAissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 20:35

Meneer Pijpen loopt wel enigszins achter met zijn verhaal...

Ik hoorde uit betrouwbare bron afgelopen vrijdag dat per 2010 zou de renbaan van Groenendael weer open gaat voor de rensport.. Dat is nog eens nieuws!!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 12:38

Sorry, maar er wordt vaak zoveel gezegd. Boos!
Al wil ik je graag geloven.