Eventingruiters moeten mogelijk extra "ruiterbewijs" halen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eventingruiters moeten mogelijk extra "ruiterbewijs" halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 15:45

www.dehoefslag.nl

Om de veiligheid van de eventingsport te verbeteren, zijn er plannen om ruiterbewijzen in te voeren voor top-eventingruiters. Dat meldt Horse and Hound. Op een bijeenkomst van het FEI Eventingcomité in Parijs begin deze maand, was de introductie van een ruiterbewijs op viersterrenniveau vanaf 2010, één van de maatregelen die ter discussie kwam met betrekking tot de veiligheid van de sport.

Binnenkort overlegt een werkgroep over de levensvatbaarheid van het idee. Eerst komt de FEI nog in overleg over deze kwestie in november. Volgend jaar wordt bovendien een systeem ingevoerd (internationaal) dat risicovolle ritten en vallen in beeld brengt. FEI Eventingchef Catrin Norinder: ‘Het belangrijkste nu is om momenten en veroordelingen van onverantwoord rijden in beeld te krijgen en die informatie te laten circuleren. Een voorbereidende stap richting het ruiter-rijbewijs.’

Waarschijnlijk moeten de bewijzen door middel van een waarneemsysteem een overzicht geven van gevaarlijk en onverantwoord rijden, net als overtredingen en medische gegevens. Eventingruiter en voorzitter van de ‘Event Riders Association’ Nick Gauntlett is voorstander van het idee. ‘Dit lijkt een doordacht idee voor de verbetering van de veiligheid in de sport.’

riannhuh

Re: Eventingruiters moeten mogelijk extra "ruiterbewijs" halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:30

ruiterbewijzen voor top-eventingruiters?
ik neem aan dat die wel weten hoe ze verantwoord kunnen rijden Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 16:37

als dat vergelijkbaar moet zijn met het niveau van "ons" ruiterbewijs ROFL ROFL ROFL

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:19

het lijkt me dat die eisen wel wat zwaarder zijn. Ter info, in 4 sterren wedstrijden rijd je een dressuurproef op Z2 niveau, een springparcours van 1.25 en een cross op dezelfde hoogte. Niet echt vergelijkbaar met het KNHS ruiterbewijs.

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:26

Opzich wel goed idee!

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:31

Wat een gekkenhuis, allemaal geldklopperij!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 17:48

Wangedrag tegenover het paard kan op wedstrijden nu ook al afgestraft worden door een bepaalde periode de ruiter uit te sluiten. Ik zie niet wat een papiertje extra daaraan veranderd. Dan ben je beter af met onmiddelijke uitsluiting voor x maanden bij wangedrag op het wedstrijdterrein.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:13

het lijkt mij in eerste instantie geldklopperij, maar het is ook wel een goed idee.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:25

riannhuh schreef:

tamary schreef:
Wangedrag tegenover het paard kan op wedstrijden nu ook al afgestraft worden door een bepaalde periode de ruiter uit te sluiten. Ik zie niet wat een papiertje extra daaraan veranderd. Dan ben je beter af met onmiddelijke uitsluiting voor x maanden bij wangedrag op het wedstrijdterrein.

Ben het eens met jullie berichten. Ik denk niet dat het op te lossen is met een 'ruiterbewijs', ruiters weten heel goed wat ze wel en niet kunnen maken en wat wel en niet verantwoordelijk is. Zou er een ruiter zijn die onkundig bezig is dan weet hij dat zelf ook prima en komt dat echt niet aan het licht tijdens een 'examen', beter zou idd zijn om meer controle uit te oefenen, zowel op inrijterrein als in de cross zelf en desnoods bij mensen thuis.
Dat vind ik overigens ook gelden voor dressuur en springconcoursen, soms sta je echt te kijken van wat er allemaal gebeurd op een losrijterrein.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:44

riannhuh schreef:

Volledig mee eens Ja

Ik snap het nut er niet helemaal van, om eerlijk te zijn

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:51

Als ik het zo lees heeft dit ruiterbewijs weinig met het nederlandse ruiterbewijs te maken en hoeven ze ook geen examen te doen. Het is gewoon een document waarin aantekeningen gemaakt worden over risicovol rijden, vallen die gemaakt zijn, sancties etc.

Nu is er geen overzicht of een risicovolle situatie een eenmalige gebeurtenis is of het gevolg van de stijl van rijden. Straks is dat door dit bewijs te volgen en kan je als organisatie gemakkelijker wat doen aan een ruiter die altijd net op het randje (wat risico's betreft) rijdt.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 19:41

Ah zo, dat verandert de zaak Knipoog
vorig jaar geloof ik zag ik op tv een paard wat tijdens de laatste paar hindernissen zich verstapte of iets dergelijks en ineens erg kreupel was. Ruiter is doorgesprongen, paard kon worden afgemaakt. Zoiets vind ik niet kunnen, zou wel goed zijn als zulk soort zaken ergens op komen te staan ja Lachen

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:38

Ohh okee. Dan snap ik het ook weer Lachen
Gewoon een soort rapport Lachen
das wel handig

Muntok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 21:22

Dit lijkt mij een erg nuttig besluit.
Mijn dochters rijden zelf SGW en elke keer bij een wedstrijd of een training is het toc weer spannend of er niks mis gaat.
Nu rijden zij niet op oog niveau, maar voor hoger niveau lijkt enig vereiste me prima.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 23:07

Nu snap ik het dus ook Haha!
Dat lijkt me idd een beter idee, als er dan langere tijd rapporten zijn gemaakt kunnen ze mensen die in het 'profiel' van de 'risicogroep' vallen ook waarschuwen of uitsluiten.
In dat geval lijkt het me wel een goede zaak.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 07:54

misschien is dit wel een hele domme opmerking, cq. vraag........ Bloos , maar een eventingruiter begint toch ook niet in die hoge klasse, die is toch ook gewoon begonnen in de B, L, M enz. Door het halen van winstpunten in een bepaalde klasse bewijs je voldoende in huis te hebben voor die klasse, en na het halen van voldoende winstpunten promoveer je naar een volgende klasse. Het halen van voldoende winstpunten is dan toch ook een selectie?
Is een "extra bewijs van bekwaamheid" dan niet dubbelop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 09:33

Ze zijn niet voor niets zo hoog gekomen of wel?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:45

Ik weet niet precies hoe het bij eventing werkt, maar bij de dressuur zijn er genoeg landen waar je zelf gewoon kan kiezen in welke klasse je start. Wil je gewoon gelijk je eerste wedstrijd op GP-niveau starten, dan kan dat daar gewoon. De vraag is dan hoe gemakkelijk zijn die ruiters op dat niveau gekomen?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 17:49

in de eventing moet je iig voor de internationale wedstrijden zogenoemde qualifying results halen.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 20:03

Wat een vreemd idee Verward

Dat ze dit zouden invoeren op niveau van Beginnelingen, zou ik nog ergens kunnen aannemen. Maar de ruiters die op dat niveau gekomen zijn, zijn daar niet geraakt door toeval alleen Nagelbijten / Gniffelen

Een ongeluk vermijden kunnen ze niet. Dat heeft echt niet altijd met (on)kunde te maken van de ruiter. Er worden ook inschattingsfouten gemaakt, sommige ongelukken in de cross zijn zelfs gebeurd tussen hindernissen in.
Dan kan je evengoed omvallen met paard en al als je op buitenrit gaat...

MaiMai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 22:17

Ik vind het idee op zich niet zo gek, maar ik ben zelf ook meer voor het verhogen van toezicht tijdens wedstrijden. Zo'n papiertje geeft nog geen garanties...

Wat me wel opviel tijdens Boekelo trouwens, was dat sommige eventingruiters niet op de hoogte waren van de nieuwe regels. In dat geval zou zoiets dus misschien een idee zijn, al hing mijn mond echt open van verbazing toen ik hoorde dat iemand doorreed na een val, omdat ze niet wist dat de regels waren veranderd...

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:53

Ik vind het idee heel goed. Alleen in een veel te hoge klasse.
Je mag aannemen dat een ruiter op 3 of 4* niveau weet wat hij/zij moet doen. Strengere controle en sneller sancties opleggen mag van mij dan weer wel.
Een ruiterbewijs vind ik meer iets voor starten op B of L niveau.
Als ik alleen al zie hoe mensen in de lagere klasse bv met veel te lange beugels of als een gek over de hindernissen gaat.
Veiligheid in de eventingsport begint bij de Basis!!!!!!!