Onderscheid tussen hobby- en bedrijfsmatig diervervoer

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Onderscheid tussen hobby- en bedrijfsmatig diervervoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-08 08:44

www.agriholland.nl

Verburg maakt onderscheid tussen hobbyisten en bedrijfsmatig dierentransport.

Een strikte toepassing van de Europese transportverordening zou inhouden dat voor het vervoer van een veulen over een afstand van meer dan 65 kilometer ten behoeve van de verkoop van dit dier een vervoersvergunning nodig is. Minister Verburg van LNV vindt dat deze lasten niet in verhouding staan tot het risico voor het welzijn van het te vervoeren. Zij zal daarom de dieren die wel in het kader van een economische activiteit worden vervoerd, maar waarbij sprake is van vervoer door hobbyhouders onder het 'minst' zware regime van de transportverordening laten vallen. Dat schrijft de minister op 29 oktober aan de Tweede Kamer.

Verburg wil bij vervoer van hobbymatig gehouden dieren alleen de basiseisen van artikel 3 van de transportverordening handhaven. Dat artikel houdt in dat het verboden is wrakke dieren te vervoeren en dat er op gezette tijden water en voedsel moet worden verstrekt en rusttijden aangehouden moeten worden. Ook hebben vervoerders die dieren over grote afstand vervoeren een vergunning nodig waarbij een journaal moet worden bijgehouden, terwijl de chauffeur over een getuigschrift van vakbekwaamheid moet beschikken.

Om het onderscheid te maken tussen vervoer door hobbyhouders en bedrijfsmatig vervoer van hobbydieren zal de minister per diersoort uitgaan van een bepaald aantal. Deze aantallen worden momenteel in overleg met diverse organisaties voor hobbydierhouders bepaald. Ze kijkt daarbij wel naar de grenzen die in overige regelgeving zoals de milieu- en veterinaire regelgeving worden aangehouden voor bedrijfsmatige activiteiten.

VValar

Re: Onderscheid tussen hobby- en bedrijfsmatig diervervoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:46

Zo en we hebben er nog een nieuwe regel bij. Op pad met je paarden op concours in andere regio's, en je kunt dus eerst een aantal vergunningen aan gaan vragen?

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:49

Belachelijk Scheve mond

Insider

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 09:57

Oh oh oh weer echt iets voor Nederland nog maar een regeltje en een wetgeving. Straks snap niemand er nog wat van. Lijkt wel een soort wraakactie tegen die onnozele zielen die gepakt zijn op het onzorgvuldig vervoeren van dieren, alleen die mensen die dat doen die pak je niet met nog meer regeltjes die hebben daar toch maling aan. Wat beter controleren met duidelijkere straffen zou meer effect hebben.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:05

Nou zo moeilijk is het niet hoor voor de gemiddelde paardenhouder in NL verandert er niks alleen als jij dus bedrijfsmatig paarden gaat vervoeren wel, en dat lijkt mij een goed zaak.
Als chauffeur van chemische middelen moet je ook speciale papieren hebben dus waarom niet voor beroepsvervoer van paarden of andere dieren?
Dus je concours in een andere regio is geen probleem,het is niet beroepsmatig behalve als je Anky, Imke ofzo heet of dus in paarden handelt.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:09

Ik vraag me alleen af hoe en of ze dit gaan controleren; maar inderdaad weer een belachelijk regeltje erbij. Degenen die het willen ontduiken doen het toch wel en degenen die het altijd al netje deden worden hier dus weer mee gen**id.

Nederland= regeltjesland. Toch maar weer serieus na geen denken over emigreren!

Zouden we ook medelijden moeten krijgen met paarden in bijv. de VS, daar zijn de afstanden iets Knipoog groter en daar zullen toch regelmatig veulens naar shows etc. gaan.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:16

Tja dat krijg je als je partijen als Partij voor de dieren hun grote mond open doen. De belachelijkheid en oncontroleerbaarheid van dit soort regelgeving is weer echt iets voor super slechte bestuurders.

Wie doet het voor zijn beroep en zie doet het voor zijn hobby. Dat is toch niet te controleren Lees eerdere stukken van mij erop na ik wist dat het ging gebeuren en het wordt nog veel erger. Met dank aan alles wat zichzelf dier vriendelijk noemt maar bij god niets van dieren begrijpt en zich vereenzelvigd met dieren.

Mensen, dieren zijn dieren en horen ook zo behandeld te worden. dat wil dus zeggen goed zijn voor je dieren maar geen overdreven dingen. Paarden houden wordt straks nog veel duurder want de regelgevingpolitie is aan de gang en die stopt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:44

Weer typische bokt reacties . Iedereen roept moord en brand dat er eens regels moeten komen om het welzijn bij paarden te verbeteren (verplichte weidegang ed.) Nu is er een stap in de goede richting gemaakt om de wanpraktijken tijdens slachttransport (want daar gaat het om in essentie) aan te pakken; is het nog niet goed.

Deze regeling is helemaal niet nodig en heeft nauwelijks impact voor particuliere hobbyhouders, omdat de meesten toch al binnen de regels hun paarden vervoeren. Dus dat het nauwelijks controleerbaar is, is dus helemaal niet erg. Het gaat veel meer om het vervoer over lange afstanden, zoals slachttransport en die zijn juist wel heel goed te controlleren. Op deze manier hebben we eindelijk een wetgeving in handen op basis waarvan transporteurs vervolgd kunnen worden. Voorheen glipten ze elke keer door de mazen heen.

Nog meer regeltjes erbij maar wel ten goede van dierwelzijn, dus kom maar op met nog meer goede wetten. Mensen die al op een goede manier met paarden omgaan/houden zullen nergens last van hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:47

Insider schreef:
Oh oh oh weer echt iets voor Nederland nog maar een regeltje en een wetgeving.

ElCid schreef:
Nederland= regeltjesland.

Helaas was Nederland in deze niet de eerste Knipoog In Duitsland bestaat deze regel nl al langer.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 10:54

Tsja, zoals ik het lees wil minister Verburg, zelf "paardenmens", ons juist besparen voor de nieuwste uitwassen van de europese wetgeving door een onderscheid te maken tussen hobbymatig en beroepsmatig vervoer. Voor beroepsmatig vervoer van dieren (dus ook paarden) over grote afstanden moeten in mijn ogen heel strenge regels komen die het welzijn van de dieren garanderen. Dat kan alleen maar op europees niveau anders kan bij wijzen van spreken een italiaanse transporteur dingen uithalen die een nederlandse transporteur niet zou mogen. Zie ook het topic over slachtpaarden transporten elders op Bokt!. Het grote probleem met regelgeving is de slechte handhaving! Als er geen controle en sancties worden uitgeoefend verandert er niks, noppes nada.

Hobbymatig vervoer van paarden is iets heel anders. Uitzonderingen daargelaten (idioten blijven helaas altijd bestaan) zal de eigenaar van een paard (waar hij/zij gek op is) er alles aan doen om het zo voorzichtig mogelijk te vervoeren. Ik heb zelf een paar maal paarden over een langere afstand vervoerd (tot zo'n 700 km) maar dan stop ik heel regelmatig, check hoe het dier er bij staat en bied water aan (maar de meeste paarden wilden niet drinken onderweg) en appels (is ook vocht Knipoog ). Hooi hadden ze altijd in overvloed. Tevoren laat ik een veearts controleren (en een verklaring opmaken) dat het paard fit is om een dergelijke lange reis (langer dan zeg 200-250 km) te ondergaan. Lijkt me normaal, toch?

Oh ja ,en maak je over je Ankie's, Imkes, Ijsbrands en Jossen van deze paarden wereld maar geen zorgen. Die hebben het meest comfortabele vervoer en die weten heeel erg goed wat ze doen. Ze zouden wel gek zijn om hun paarden te laten lijden onder een verre reis.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:19

VValar schreef:
Zo en we hebben er nog een nieuwe regel bij. Op pad met je paarden op concours in andere regio's, en je kunt dus eerst een aantal vergunningen aan gaan vragen?

Wel lezen hè: er staat bij economische activiteiten. Ik neem niet aan dat je je paard/pony gaat verkopen als je op concours gaat.

Waarom meteen altijd zo negatief: er wordt juist voor hobbyvervoer een uitzondering gemaakt, maar alle slachttransporten zijn op deze manier beter controleerbaar. Dat willen we toch juist ?!

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 11:45

rina schreef:
Insider schreef:
Oh oh oh weer echt iets voor Nederland nog maar een regeltje en een wetgeving.

Helaas was Nederland in deze niet de eerste Knipoog In Duitsland bestaat deze regel nl al langer.

Klopt, ik heb voor 2 maand een cursus moeten bijwonen in Duitsland om mijn paarden als handelaar te mogen vervoeren. Hir kwamen allerlei dingen aan bod: hoe laad je een paard, wat zijn de eisen voor een vrachtauto, wat te doen met zieke dieren enz. Na afloop kreeg je een test, deze moest je alleen maken, maar uiteindelijk keek iedereen bij elkaar af en overlegde... Tong uitsteken Hierna krijg je een bewijs dat je deze paarden mag vervoeren. Voor slacht - en ver transport moet je een zwaardere cursus volgen.De cursus was nu nog vrij goedkoop, 40 euro, maar wordt vanaf volgend jaar duurder.Voor particulieren is dit niet nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 18:05

Krijgen al die kleine paardentaxibedrijfjes ook met deze regels te maken?

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 16:10

vraag me af hoe zoiets is als je in het buitenland woont en je komt in Nederland rijden op wedstrijden....

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 17:40

Tsja, dat hangt er van af hoe groot de afstand is. Iemand die in Emmerik woont en een wedstrijd in Arnhem wil rijden, legt zeker geen grotere afstand af dan een inwoner van zuid limburger die een wedstrijd in Groningen gaat rijden.

Je moet alleen wel rekening houden met regels die van land tot land kunnen verschillen. Het is één van de voordelen van een verenigd europa (jaja, er zijn enkele voordelen, hihi) dat die regels steeds meer en meer gelijk getrokken worden.

Bij een dergelijke langere reis moet je je denk ik afvragen of je paard die reis aankan (qua gezondheid, qua stress) en of je paard tijd nodige heeft om "bij te komen" van de reis of dattie direct uit de trailer de sterren van de hemel kan rijden.

Nogmaals: de inzet van Verburg was om te zorgen voor soepele regels voor niet-commerciele transporten

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:44

Mija schreef:
vraag me af hoe zoiets is als je in het buitenland woont en je komt in Nederland rijden op wedstrijden....

Ergens heb ik staan dat het mag, volgens mij moet je dan binnen 24 uur weer terug zijn...ik moet het even opzoeken, dan kom ik erop terug.....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-08 20:48

ik vind het een erg apparte regel Clown
ben benieuwd hoe die uiteindelijk toegepast gaat worden...