Tweede oplichtingszaak met paarden in Oost-Vlaanderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Tweede oplichtingszaak met paarden in Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-08 07:51

www.belg.be

Een paar dagen terug sloeg de BLID alarm dat het op zoekertjessites krioelt van opvangcentra die oude of kreupele paarden een mooie oude dag beloven. “Vaak gaat het om pure zwendel en worden de paarden doorverkocht”, zegt Dirk Blanchart voorzitter van BLID. Hoe meer aandacht dat we aan het probleem schenken, hoe meer getuigenissen van mensen die zijn opgelicht, dat we in onze mailbox krijgen, zelf met nieuwe locaties. Eentje daarvan is de paardenopvang Los Vaqueros in het Oost-Vlaamse Lede, dat wordt gerund door een moeder en haar dochter. Uit de getuigenissen blijkt dat alle mooie verhalen die op het internet worden gepubliceerd, om slachtoffers te zoeken, niet worden nageleefd.

Een getuige maakte ons het volgende verhaal bekend:

“Ik had een Arabische volbloed merrie waarmee ik een hele weg afgelegd heb. Ze was een te moeilijk paard voor me en had serieus nog wat training nodig van een héél zeker iemand. Na maanden lessen volgen, hulp van andere mensen, etc....had ik mijn besluit genomen om een goede thuis voor haar te zoeken. Omdat ik dit dier erg graag zie wou ik in de eerste plaats een goede thuis voor haar. Een plaats waar ze constant weidegang heeft (niet opgesloten wordt in een stalletje) en gezelschap van andere paarden. En eventueel een plaats waar ik nog eens op bezoek kon om te zien hoe het met haar gaat. Hoewel ik voor mijn paard nog veel geld zou kunnen gekregen hebben, was dit voor mij niet het belangrijkste.

Ik nam contact op met Los Vaqueros. Er was onmiddellijk een plaats vrij voor een snelle beslisser. Mijn beslissing stond toen al vast dus ik ging op het aanbod in. Het eerste contact verliep via mail. De adoptie zou verlopen via een contract. Ik vroeg om het contract te kunnen doorlezen, maar dit werd steeds afgewimpeld (het was opgesteld door een advocaat en die had het op zijn computer staan, er stond niet veel in, ...). Ik vroeg haar me telefonisch te contacteren en ze belde me even later op. Het telefoonnummer verscheen als onbekend op mijn gsm. Ze klonk heel vriendelijk en begrijpend aan de telefoon. Ik mocht mijn paard steeds komen bezoeken, rijden (of op een ander paard), alleen stonden de paarden soms in de Ardennen... Ik was even min of meer gerustgesteld. Het vervoer gingen zij regelen en ik wou ook nog de hoefsmid betalen omdat haar hoefjes dringend terug bekapt moesten worden. Ik schreef het bedrag van 175 euro netjes over op hun rekening, zodat het zeker op hun rekening zou staan als ze haar een paar dagen later zouden komen ophalen.

Die nacht heb ik geen oog dicht gedaan...het voelde ergens niet echt ok. Ik zat steeds te denken aan het contract dat ik niet te zien kreeg. De andere dag begon ik op Internet te surfen naar mensen die hun paard ook naar deze opvang hadden afgestaan. Zo kwam ik terecht op een blog waar men waarschuwde voor een paardenopvang dat een verdoken handel bleek te zijn. Ik surfte naar haar site en kopieerde het adoptiecontract. Vervolgens stuurde ik haar een mail dat ik liever onder een adoptiecontract mijn paard afstond. Ze zei dat dit niet mogelijk was en plots was ze niet meer bereikbaar (telefonisch en via mail) van dinsdag tot de vrijdag avond (paard zou vrijdag opgehaald worden), omdat ze met de kinderen de tijd ging doorbrengen. Ik mailde onmiddellijk terug dat ik wou annuleren. Daarna heb ik haar 5 keer proberen te bellen...uiteindelijk belde ze me zelf terug. Ik heb toen gezegd dat ik wou annuleren omdat ik me niet 100 % goed voelde bij de opvang. Ik vroeg haar mijn geld (vervoer en hoefsmid) terug te storten. Dat bleek een probleem want de man van het vervoer werkte met contract. Ik zei dat ik bereid was om te betalen als ze me het contract doormailde en dat het uiteraard geen probleem was om de hoefsmid terug te betalen. Ze liet me weten dat ze geen scanner had. Ik heb gezegd dat ze dan maar een foto moest trekken van het document en dat ze, vermits er foto's op haar site staan, ze dat wel heeft.

“Sinds BLID aandacht schenkt aan dit probleem is ook de blog van Los Vaqueros verdwenen van het Internet, alsook de oproepen op kapaza en nog andere sites waar men gratis gebruik kan van maken. Los Vaqueros is ook niet vergund als opvangcentra. BLID wil dat de FOD Dierenwelzijn iets onderneemt tegen de niet-vergunde opvangcentra, voordat er nog dieren worden gebruikt voor oplichting. Ook is het vijf voor twaalf, wat de gerechtelijke instanties betreft en vragen wij, dat zij ook een onderzoek starten naar de handelingen van Los Vaqueros. De getuigenissen die wij nu al in ons bezit hebben, willen we zeker overmaken aan hun diensten”, aldus Dirk Blanchart.

Verwant artikel:

[VN] Afgestaan paard stiekem doorverkocht

Myfairytale

Re: Tweede oplichtingszaak met paarden in Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:43

Verschrikkelijk dit soort zaken!
Dit is de nachtmnerrie van iedere paardenbezitter.
Ook jammer dat zo wel goed bedoelende mensen in een kwaad daglicht worden gesteld op deze manier!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 08:59

Ik ben 'blij' dat deze zaken aan het licht komen. Het is nu al de 2de zaak in korte tijd, hopelijk beseffen mensen nu dat ze moeten oppassen...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:26

Ja, dat sowieso.
De mensen die dit soort dingen doen moeten keihard aangepakt worden!
Alleen heb ik ook in het verleden paarden opgevangen (staan nog steeds bij mij hoor) en wil dit blijven doen.
Maar zo durf ik bijna niet meer, uit angst voor valse beschuldigingen. Gelukkig heb ik deze paarden ook echt overgekocht en staan ze op een plaats waar iedereen ze kan zien staan!

just2see

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:33

Ik vind ook dat zo'n mensen keihard moeten aangepakt worden. Hoe kunnen ze het ? Is snap het echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:44

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:52

En dus moet je altijd zelf gaan kijken waar en bij wie je paard terecht komt. Heb gelukkig zelf ruimte om alles thuis oud te laten worden!

Alizeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:54

Kendra schreef:
En dus moet je altijd zelf gaan kijken waar en bij wie je paard terecht komt. Heb gelukkig zelf ruimte om alles thuis oud te laten worden!

Alles kan er prima uitzien, degelijke stallen, weides, maar dit wil volgens mij nog niets zeggen. Genoeg mensen zijn al gaan kijken bij zulke dingen en trappen er toch nog in...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:28

Tja, als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook te goed om waar te zijn.

Wie overweegt zijn dier ergens een goede oude dag of opvang te bieden, zal moeten bedenken waarom:

-de nieuwe eigenaar kosteloos alle bijkomende kosten van een ouder dier op zich zou willen nemen (veterinair).

-de nieuwe eigenaar kosteloos veel tijd in zijn moeilijke of onhandelbare paard zou willen steken.

en ook:

- Waar deze eigenaar de benodigde middelen uit betaalt.
Zijn dat giften, subsidies, of is de eigenaar een rijke erfdochter die iets goed met haar leven wil.
Vraag bewijs van de middelen van bestaan van een stichting. Gaat dat niet, wegwezen!

Bovendien, altijd eerst gaan kijken, het internet afspeuren, instanties contacteren of ze ervaringen met de opvang of de persoon hebben, contracten op voorhand opvragen zodat je ze rustig kunt doorlezen en op locatie nog eens doorlezen (kan nog iets in veranderd worden!) en dan pas ondertekenen.

Vanwege alle oplichters hebben wij hier bijv. een jonge pony die niet meer fokgeschikt is, maar nooit meer weg gaat bij ons - zo loopt ze geen risico. Ik begrijp echter dat sommigen in een lastige situatie zitten, en zon dier een nieuw thuis moeten geven.

Kunnen een aantal deskundigen en juristen niet ergens een sticky openen met info voor mensen die een dier ter adoptie willen afstaan?
Er is vast een forum hier op bokt dat daar geschikt voor is. En dit leeft bij vele mensen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:20

Alizeetje schreef:
Kendra schreef:

Alles kan er prima uitzien, degelijke stallen, weides, maar dit wil volgens mij nog niets zeggen. Genoeg mensen zijn al gaan kijken bij zulke dingen en trappen er toch nog in...

Daarom heb ik de dieren die ik opgevangen heb ook overgekocht EN een contract opgesteld dat ze bij mij aan hun einde zullen komen, op dierwaardige wijze!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:23

randalinpony schreef:
Tja, als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook te goed om waar te zijn.

Wie overweegt zijn dier ergens een goede oude dag of opvang te bieden, zal moeten bedenken waarom:

-de nieuwe eigenaar kosteloos alle bijkomende kosten van een ouder dier op zich zou willen nemen (veterinair).

-de nieuwe eigenaar kosteloos veel tijd in zijn moeilijke of onhandelbare paard zou willen steken.

en ook:

- Waar deze eigenaar de benodigde middelen uit betaalt.
Zijn dat giften, subsidies, of is de eigenaar een rijke erfdochter die iets goed met haar leven wil.
Vraag bewijs van de middelen van bestaan van een stichting. Gaat dat niet, wegwezen!

Bovendien, altijd eerst gaan kijken, het internet afspeuren, instanties contacteren of ze ervaringen met de opvang of de persoon hebben, contracten op voorhand opvragen zodat je ze rustig kunt doorlezen en op locatie nog eens doorlezen (kan nog iets in veranderd worden!) en dan pas ondertekenen.

Vanwege alle oplichters hebben wij hier bijv. een jonge pony die niet meer fokgeschikt is, maar nooit meer weg gaat bij ons - zo loopt ze geen risico. Ik begrijp echter dat sommigen in een lastige situatie zitten, en zon dier een nieuw thuis moeten geven.

Kunnen een aantal deskundigen en juristen niet ergens een sticky openen met info voor mensen die een dier ter adoptie willen afstaan?
Er is vast een forum hier op bokt dat daar geschikt voor is. En dit leeft bij vele mensen.

Wat betreft de eerste vragen kan ik je daar wel antwoord op geven;

Ik heb een dier als gezelschapsmaatje opgevangen voor mijn andere paarden
Ik vind het een enorme uitdaging om met een dier dat "onhandelbaar" is toch te proberen een band op te bouwen.
Bovendien wil ik oude, afgedankt paarden graag een waardig einde gunnen.

Maar dat zijn de redenen waarom ik het doe, ik vind het werkelijk verschrikkelijk wat sommige anderen doen met die dieren.
Ze moeten dat soort lui martelene wat mij betreft en dan zou ik graag meehelpen!! Knipoog

Aukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:28

Goede opvangcentra zijn er echt wel! Er zijn mensen met een groot hart die alles op alles zetten 'afgedankte' paarden een goed leven te geven. Daar ben ik van overtuigd.
En een slechte opvang is niet altijd goed te herkennen hoor! Ik was er ook van overtuigd dat Rafiq op een superplek terecht was gekomen. En reken maar dat ik kritisch was.
Helaas heb ik hem als een zak botjes weer terug gehaald....Maar ik denk nog altijd dat de reden geldtekort was en dat het kwam omdat Rafiq zich niet goed aan kon passen in de groep en aan de omstandigheden (24/7 buiten en het hele jaar).

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 13:43

wat verschrikkelijk zeg, probeer je het beste met je paardje voor tehebben krijg je dit.

er zijn gelukkig nog wel zat mensen die wel echt hard voor paarden hebben.

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:00

wat erg, zo iets doe je toch niet..
wel goed dat op deze manier aandacht wordt gevraagd..
zo kunnen anderen tenminste oppassen..

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:09

Schandalig zulke praktijken!!

Er is trouwens ook een bokker die een gekregen paard(die ze dus niet verder zou verkopen en hem een fijne oude dag zou geven, ivm niet meer geschikt voor de sport) doorverkocht heeft, vervolgens ook nog op bokt een oproepje plaatste opmdat ze baalde dat de nieuwe eigenaar haar paard had door verkocht en ze hem zoooooo miste en baalde dat de nieuwe eigenaar niet was zoals ze had gezegd dat ze was... Lips are sealed

Het gebeurd dus werkelijk overal... vandaar dat ik mijn paarden thuis hou, tot ze echt op zijn en afgemaakt worden.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:17

Sommige mensen hebben echt een slecht karakter Boos!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 15:34

Toch vind ik het jammer dat op deze manier een goede opvang ook meteen scheef bekeken wordt...Zelf zit ik in het bestuur van een vzw die oude manegepaarden probeert te herplaatsen, wij zijn een erkende vzw (verschenen in het staatsblad etc), met verzekering,... en onze financiën hangen af van sponsors en evenementen/activiteiten waar we aan deelnemen of zelf organiseren. Toch, als we ergens een bericht of advertentie plaatsen, krijgen we vaak overdreven kritische opmerkingen... Als je berichten als deze leest (over Los Vaqueros) snap ik deze negatieve houding wel, en natuurlijk moet je altijd op je hoede zijn (dat zijn wij immers ook als wij een oud manegepaard herplaatsen!) maar meteen "aangevallen" worden demotiveerd soms wel echt Lachen

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:05

Solleke_Noah schreef:
Toch vind ik het jammer dat op deze manier een goede opvang ook meteen scheef bekeken wordt...Zelf zit ik in het bestuur van een vzw die oude manegepaarden probeert te herplaatsen, wij zijn een erkende vzw (verschenen in het staatsblad etc), met verzekering,... en onze financiën hangen af van sponsors en evenementen/activiteiten waar we aan deelnemen of zelf organiseren. Toch, als we ergens een bericht of advertentie plaatsen, krijgen we vaak overdreven kritische opmerkingen... Als je berichten als deze leest (over Los Vaqueros) snap ik deze negatieve houding wel, en natuurlijk moet je altijd op je hoede zijn (dat zijn wij immers ook als wij een oud manegepaard herplaatsen!) maar meteen "aangevallen" worden demotiveerd soms wel echt Lachen

Maar dat vind ik wel een mooi initiatief!
Wisten jullie trouwens dat de manege Alberdienst te Antwerpen linkeroever eind december haar deuren sluit?
Er zijn al een hoop oude manègepaarden die door manègebezoekers zullen overgekocht worden... maar ik vrees dat er ook een deel gaan overblijven.
En zelf heb ik niet de financiële middelen om een tweede paardje te onderhouden.. anders wist ik wel voor welke ik zou gaan.
Misschien kunnen jullie ook hier een steentje bijdragen?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 22:09

Het is in elk geval een goede waarschuwing om eerst goed te kijken en je te laten informeren.
Er lopen er helaas meer rond die zich met dit soort praktijken bezighouden.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 22:00

Zij zetten nu op een franse verkoopsite's hun vraag naar paarden in het Nederlands.
De paardenopvang uit Oudenaarde zit nog altijd op Kapaza.
Pas aub op, ga eerst de kandidaten voor je paard op te vangen bezoeken, laat een adoptieovereenkomst tekenen, hou jullie ogen open. Dit vraag ik jullie uit naam van jullie paarden.

Adri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 12:07

Er zijn foto's naar ons team gemaild van personen die paarden gekocht hebben bij de paardenopvangadressen en nu op zoek zijn naar de vorige eigenaars (de personen die hun paarden daar afgestaan hebben) Paarden zijn verkocht aan deze personen, en zij moeten ook nog eens een adoptiekontrakt ondertekenen, (adoptiekontrakt is +/- hetzelfde als voorbeeld bij http://www.paardenspeurder.be - ter adoptie) Ons adoptiekontrakt is bestemd voor paarden gratis ter adoptie afgestaan door de eigenaar aan het opvanggezin. Als je een paard betaald, dan is het je eigendom indien de som kan vergeleken worden als een eerlijke betaling. Wat is een paard waard ?????? In geval van het kopen van een gestolen paard is het de Politie die kontakt zal opnemen met de bevoegde instanties.