Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird
Kendra schreef:En dus moet je altijd zelf gaan kijken waar en bij wie je paard terecht komt. Heb gelukkig zelf ruimte om alles thuis oud te laten worden!
Alizeetje schreef:Kendra schreef:En dus moet je altijd zelf gaan kijken waar en bij wie je paard terecht komt. Heb gelukkig zelf ruimte om alles thuis oud te laten worden!
Alles kan er prima uitzien, degelijke stallen, weides, maar dit wil volgens mij nog niets zeggen. Genoeg mensen zijn al gaan kijken bij zulke dingen en trappen er toch nog in...
randalinpony schreef:Tja, als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook te goed om waar te zijn.
Wie overweegt zijn dier ergens een goede oude dag of opvang te bieden, zal moeten bedenken waarom:
-de nieuwe eigenaar kosteloos alle bijkomende kosten van een ouder dier op zich zou willen nemen (veterinair).
-de nieuwe eigenaar kosteloos veel tijd in zijn moeilijke of onhandelbare paard zou willen steken.
en ook:
- Waar deze eigenaar de benodigde middelen uit betaalt.
Zijn dat giften, subsidies, of is de eigenaar een rijke erfdochter die iets goed met haar leven wil.
Vraag bewijs van de middelen van bestaan van een stichting. Gaat dat niet, wegwezen!
Bovendien, altijd eerst gaan kijken, het internet afspeuren, instanties contacteren of ze ervaringen met de opvang of de persoon hebben, contracten op voorhand opvragen zodat je ze rustig kunt doorlezen en op locatie nog eens doorlezen (kan nog iets in veranderd worden!) en dan pas ondertekenen.
Vanwege alle oplichters hebben wij hier bijv. een jonge pony die niet meer fokgeschikt is, maar nooit meer weg gaat bij ons - zo loopt ze geen risico. Ik begrijp echter dat sommigen in een lastige situatie zitten, en zon dier een nieuw thuis moeten geven.
Kunnen een aantal deskundigen en juristen niet ergens een sticky openen met info voor mensen die een dier ter adoptie willen afstaan?
Er is vast een forum hier op bokt dat daar geschikt voor is. En dit leeft bij vele mensen.

Solleke_Noah schreef:Toch vind ik het jammer dat op deze manier een goede opvang ook meteen scheef bekeken wordt...Zelf zit ik in het bestuur van een vzw die oude manegepaarden probeert te herplaatsen, wij zijn een erkende vzw (verschenen in het staatsblad etc), met verzekering,... en onze financiën hangen af van sponsors en evenementen/activiteiten waar we aan deelnemen of zelf organiseren. Toch, als we ergens een bericht of advertentie plaatsen, krijgen we vaak overdreven kritische opmerkingen... Als je berichten als deze leest (over Los Vaqueros) snap ik deze negatieve houding wel, en natuurlijk moet je altijd op je hoede zijn (dat zijn wij immers ook als wij een oud manegepaard herplaatsen!) maar meteen "aangevallen" worden demotiveerd soms wel echt