Ongeval tijdens menwedstrijd in Winterswijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ongeval tijdens menwedstrijd in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-08 07:22

www.politie.nl

Op zondagmorgen 26 oktober is een 21-jarige man uit Winterswijk gewond geraakt tijdens een menwedstrijd in een weiland aan de Harkel Wassinkweg in Winterswijk. De man is met de ambulance overgebracht naar het ziekenhuis.

Rond 10:40 uur legde de 21-jarige menner met zijn aanspanning een vaardigheidsparcours af. De menner moest zo snel mogelijk zijn paard door de poortjes sturen. Bij het maken van een bocht sloeg zijn koets om.
De man kwam onder de koets terecht en is met rugklachten overgebracht naar het ziekenhuis.

frisiangirl

Re: Ongeval tijdens menwedstrijd in Winterswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:38

Ik moet eerlijk toegeven dat ik soms ook angsten uitsta als ik op de spider zit en mijn man door de kegels "vliegt"!
In duitsland krijgt men nu minder strafpunten bij een vallende bal. Commentaar van de FN: zo wordt het aantrekkelijker voor de toeschouwers...Nou vraag ik je!
Gaat het nu dan echt alleen maar om gas geven? Vaardigheid is toch eigenlijk een dressuur- vaardigheidsproef? Gas geven kun je in toch in de marathon?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:55

Frisiangirl, dat vraag ik me soms inderdaad ook af..Als ik vaardigheid moet rijden, dan rij ik ook wel redelijk door, maar nooit harder dan het punt waarop het onverantwoord word..Soms als ik de deelnemers voor/na me zie rijden, hou ik mijn hart vast omdat het soms echt maar nét goed ging...

Ondanks dat, wil ik de menner veel beterschap wensen! En hopelijk heeft hij niet al te ernstige verwondingen.!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:57

Ondanks dat ik zelf ook vaardigheid rij hou ik soms m'n hard vast. Ik heb kleine pony's dus kan krap draaien, basis parcours in een stevig drafje en barrage in een rustig galopje is snel zat om meestal aardig mee te kunnen komen.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 10:49

Bij 2 onderdelen wedstrijden is een vlotte draf vlug genoeg om binnen de tijd rond te komen. Bij een SMW moet dit al minimaal in een arbeidsgalopje of een uitzonderlijk snelle draf, dat is nog een behoorlijk verschil.

De vraag is of dit bericht om een écht vaardigheid gaat of om een marathon, wat uiteindelijk voor een vreemde ook als vaardighedentest kan worden gezien. Neemt niet weg dat het erg vervelend is dat de menner is omgeslagen met alle gevolgen van dien.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:52

Oef das dicht in de buurt... Hopelijk heeft die jongen geen blijvend letsel en knapt hij snel weer op.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:56

de naam zeg het al: V A A R D I G H E I D
en dat is iets anders dan zo snel mogelijk. Zo "vaardig mogelijk" is voor mij in een vlot tempo zonder fouten over de streep komen en niet in een zo snel mogelijke tijd en hopen dat er geen ballen vallen.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 13:57

Ik vind dat de max. tijd vaak erg krap staat. Dat je wel flink door moet rijden om geen tijdstrafpunten te krijgen.

Veel sterkte voor de menner.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:25

Ik heb ook liever een ruimere tijd en een technisch parcours als een simpel parcours met weinig tijd. Volgens mij is een technisch parcours ook voor de toeschouwers erg mooi om te zien...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:30

frisiangirl schreef:
Ik heb ook liever een ruimere tijd en een technisch parcours als een simpel parcours met weinig tijd. Volgens mij is een technisch parcours ook voor de toeschouwers erg mooi om te zien...

Daarom hebben we ook technische parcoursen met weinig tijd.

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 17:59

idd V A A R D I G H E I D dat is dressuur'
en marathon is gas geven;
zo zie je maar een ongeluk zit in een klein hoekje'
hopen dat het geen blijvend letsel is' Ach gut

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:38

Sjonniej schreef:
frisiangirl schreef:

Daarom hebben we ook technische parcoursen met weinig tijd.

Waardoor je ervoor zorgt dat mensen hun paarden op moeten jagen en het risico op ongelukken verhoogd wordt....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 09:42

klopt, maar het is zeker niet zo (zoals jij zei) dat het een simpel parcours met weinig tijd is.

frisiangirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 10:01

Dat was eigenlijk meer bedoeld om de tegenstellig duidelijk te maken. Feit is gewoon dat de tijden steeds scherper gezet worden en je gewoon moet jagen om binnen de tijd te blijven.
Zoals Yvonne zei, het is een onderdeel van dressuur en niet marathon.
De meeste dressuurkoetsen zijn ook niet gebouwd om vol gas door de bocht te gaan...

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 11:12

Vaardigheid staat los van dressuur en marathon, het is immers niet voor niets een apart onderdeel.
Het is een onderdeel vergelijkbaar met springen (waar we trouwens hetzelfde 'probleem' tegenkomen; snelle tijden, waardoor de techniek/stijl minder wordt), na de cross/marathon is het een onderdeel om te laten zien dat je paarden nog niet kapot zijn en dat je ze nog steeds goed beheerst. I.v.m. planning is het tegenwoordig handiger om de vaardigheid op de zaterdag erbij te doen, waardoor het eigenlijke doel ook vervalt.
Wat niet wegneemt dat ook ik het niet fijn vind dat de tijden zo snel staan. Al zorgt het ook weer voor een verhoogde moeilijkheidsgraad. De tijden staan absoluut niet gevaarlijk snel, in een normale handgalop zijn alle proeven gewoon binnen de tijd te rijden. Doordat mensen echter vaak een foutje maken en daardoor terug moeten in snelheid, zullen ze dat op andere stukken goed moeten maken met een snellere galop. Aan de menner de keus op welke plekken dit verstandig dan wel onverstandig is.