KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 17:51

www.horses.nl

Johan Knaap, hoofdinspecteur van het KWPN, sprak op het Global Dressage Forum in Hooge Mierde over de fokkerijdoelen van het KWPN. Hij vertelde dat de organisatie bezig is met innovatie. Een van de onderdelen daarvan is een onderzoek naar de ideale persoonlijkheid van het sportpaard. ,,En als we dat weten, is het de vraag hoe we die persoonlijkheid kunnen vastleggen in ons KWPN-paard."

Het doel van het KWPN is het fokken van een Grand-Prixpaard met een goed karakter, een goede gezondheid, een correcte, functionele bouw en uitstraling. Knaap bepleit een strenge selectie van de paarden. ,,Alhoewel het echt niet leuk is om iemand te vertellen dat zijn paard niet goed genoeg is." Om het fokdoel te bereiken moet je volgens Knaap denken in generaties.

sarabande

Re: KWPN is op zoek naar ideale persoonlijkheid van sportpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:40

Knaap is geen hoofdinspecteur, hij is directeur van het KWPN.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:18

Sjonge jonge, zou eens tijd worden dat er op meer dan alleen bewegingen werd gelet.
95% van de paarden wordt gefokt voor 2% van de ruiters. Dat is vragen om moeilijkheden.

Maarrrr... beter laat dan nooit denk ik dan maar.
Over slechts 30 jaar heeft NL weer een ras waar iedereen plezier mee kan hebben.

Tot die tijd kies ik voor een ander ras.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:43

Citaat:
Over slechts 30 jaar heeft NL weer een ras waar iedereen plezier mee kan hebben
.

Tja.. dat hoop je dan maar..... want als de heren besluiten dat 'oververhit in de kop' de ideale persoonlijkheid is, dan vrees ik dat de gemiddelde ruiter daar niet blij mee is.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:55

ranna schreef:
Sjonge jonge, zou eens tijd worden dat er op meer dan alleen bewegingen werd gelet.
95% van de paarden wordt gefokt voor 2% van de ruiters. Dat is vragen om moeilijkheden.

Over slechts 30 jaar heeft NL weer een ras waar iedereen plezier mee kan hebben.

Waarom denk je dat de hengsten getest worden, merries de eptm test doen. Geen domme dingen roepen over een fokkerij (het is geen ras) waar je je kennelijk niet in verdiept hebt. Op mijn beide 3 jarige merries nog maar een paar maanden onder het zadel durft mijn vriendin, waar ze aangereden worden, haar dochter van 8 te zetten. De een heeft Jazz als grootvader.
Het zijn niet de paarden waar niet mee omgegaan kan worden maar de ruiters die denken dat ze met, vooral jonge, paarden kunnen omgaan.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 20:57

Jannepauli schreef:
Citaat:
Over slechts 30 jaar heeft NL weer een ras waar iedereen plezier mee kan hebben
.

Tja.. dat hoop je dan maar..... want als de heren besluiten dat 'oververhit in de kop' de ideale persoonlijkheid is, dan vrees ik dat de gemiddelde ruiter daar niet blij mee is.

Lol, je hebt gelijk. Maar als ik lees, 'goed karakter' neem ik aan dat ze niet 'oververhit in de kop bedoelen' Haha!

Trouwens ik zie mezelf over 30 jaar geen paard meer kopen maar das een ander verhaal.
Mss heeft de volgende generatie er dan plezier van.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 21:02

sarabande schreef:
Waarom denk je dat de hengsten getest worden, merries de eptm test doen. Geen domme dingen roepen over een fokkerij (het is geen ras) waar je je kennelijk niet in verdiept hebt. Op mijn beide 3 jarige merries nog maar een paar maanden onder het zadel durft mijn vriendin, waar ze aangereden worden, haar dochter van 8 te zetten. De een heeft Jazz als grootvader.
Het zijn niet de paarden waar niet mee omgegaan kan worden maar de ruiters die denken dat ze met, vooral jonge, paarden kunnen omgaan.

Zeg wat je wilt, de doorsnee KWPNer is veel en veel te heet voor de doorsnee ruiter. Het is niet voor niets dat er steeds meer mensen voor andere rassen kiezen. Rassen waar ze wel mee kunnen rijden en plezier hebben.

Ik draai lang genoeg mee om te weten hoe het gaat in de fokkerij. Ja er wordt naar gedrag en karakter gekeken maar er wordt niet gekeken naar het feit of het paard ook geschikt zou zijn voor de middelmatige, ikdoevoordeloleenseenwedstrijdjemee-ruiter.
En dat is niet enkel mijn mening, die mening hoor ik in de fokkerij en op de concoursen ook.

Dat jij 2 lieve merries hebt is geweldig. Niet iedere KWPNer is te heet. Maar om daar een 8 jarig kind op te zetten? Ieder zijn ding, ik zou het niet doen.

Ik ben blij met de koersverandering van het KWPN maar het is rijkelijk laat. Maar wat ik al schreef; beter laat dan nooit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:00

ranna schreef:
Ik ben blij met de koersverandering van het KWPN maar het is rijkelijk laat. Maar wat ik al schreef; beter laat dan nooit.

Het is geen koersverandering het is een van de onderdelen van het fokken.

Maar ik heb hele goede jonge merries doorzichzelfoverschattende amazones naar de filistijnen zien gaan.
Het zijn de mensen die de paarden kopen en die zouden wat meer zelfkennis moeten hebben. Een schijterige basisruiter moet geen jong paard kopen maar een goed doorgereden paard, maar ja die zijn duurder he.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:03

Ik denk dat Knaap beter cursussen kan gaan geven over:

- Hoe om te gaan met een jong paard
- Hoe een jong paard te voeren
- Hoe rijd ik op een jong paard
- Waarom reageert mijn paard op het geknijp,gehang, gepluk van de ruiter

En waar zijn die oude instructeurs die paardrijden er nog in ramde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:10

ranna schreef:
[

Zeg wat je wilt, de doorsnee KWPNer is veel en veel te heet voor de doorsnee ruiter. Het is niet voor niets dat er steeds meer mensen voor andere rassen kiezen. Rassen waar ze wel mee kunnen rijden en plezier hebben.

.

Dat komt omdat die mensen veel te snel bij een manege verdwijnen om te leren paardrijden, enigzins door overschatting van eigen kunnen, anderzins vanwege lage kwaliteitsnivo van maneges. Dan kopen ze een paard en krijgen ze les van mensen die 1ste fase orun hebben afgerond, zelf misschien met 1 paard een keer wat wedstrijden hebben gehad en verder totaal geen verstand van een paard hebben. Als ie gaat bokken omdat de ruiter het dier in de weg zit, wordt er eerst een duur zadel aangeschaft, als ie het nog doet dan komt de osteopaat, kraker enz. Vervolgens komt er een holistisch iemand die zegt dat ie een trauma in zijn 5de leven heeft gehad en daarom raar doet.
Die mensen wordt van alles wijsgemaakt en zodra er iemand in de buurt komt die kritisch verteld hoe ze met hun paard om moeten gaan dan beginnen ze te steigeren want: Het ligt heus echt heus niet aan hun zelf. Om niet te vergeten, ze staan in kleine boxjes van 3 x 3, komen 1 a 2 uurtjes hun stal uit, maar staan wel op dik krachtvoer en 2 plakjes hooi op een dag. Paard gaat weg wegens onhandelbaar gedrag en er komt weer een nieuwe.

De hele basis is kwalitatief belabberd, en die arme paarden krijgen er de schuld van.

Senja_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 22:56

Knaap moet zich eens verdiepen in een paard. Ik vind het zo een gelul wat hier gezegd wordt. Negen van de tien paarden worden in hun opvoeding al verziekt. Knaap zou zich daar druk over moeten maken en niet over het karakter. Jazz nakomelingen zijn ook niet de makkelijkste paarden maar och wat willen ze graag pronken met dit paard. Het KWPN is zeer dubbel in zijn doen en laten en wat ze zeggen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 23:03

Senja_x schreef:
Knaap moet zich eens verdiepen in een paard.

Daar gaat dit topic over daar is hij dus mee bezig Scheve mond.
Het zou tegenover de fokkers die selektief een veulen fokken, dat netjes opvoeden ook eens heel fijn zijn als de kopers die jonge paarden met wat meer rust en respect zouden behandelen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:48

ranna schreef:

Het doel is een Grand Prixpaard, dus dat is nog geen 2% van de ruiters. Het KWPN wil dus helemaal geen brave paarden fokken die voor elke recreant geschikt zijn, maar een topsportpaard met bijpassend karakter. Ik verwacht dus niet dat er een ommekeer komt naar selecteren op brave karakters. Vroeger zei men al dat de lastigste (gevoeligste) paarden veelal de beste waren.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 08:55

Mooi gezegd allemaal, maar elke fokker wil graag een topper fokken en kiest daarbij de hengst die het beste beeld geeft als veulen.
Hoe het veulen rijpaard wordt is van latere zorg, niet elke fokker is in staat zijn fokproduct te houden zodat deze als 4/5 jarige de sport in gaat met een " topruiter".
Het grootste gros gaat naar mensen die het kunnen betalen en kwaliteit van de ruiter komt later.
Als er alleen maar "plaatjes"gefokt worden met mooie front, STERK achterbeen, VEEL uitstraling kan je er opwachten dat deze paarden voor de huisentuinenkeuken ruiter/amazone te moeilijk wordt. Want er is geen keuze straks meer voor een paard met een makkelijk karakter met een iets minder sterk front iets minder achterbeen en een iets mindere uitstraling.
Want we moeten toppers fokken voor de juryleden die een sterk bergop lopend paard met uitstraling bijna niet te rijden, boven een paard zetten die een sympatieke proef laten zien.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:28

macke schreef:
Mooi gezegd allemaal, maar elke fokker wil graag een topper fokken en kiest daarbij de hengst die het beste beeld geeft als veulen.

Van een veulen weet je nog niet of het een topper wordt, onzin dus
macke schreef:
Hoe het veulen rijpaard wordt is van latere zorg, niet elke fokker is in staat zijn fokproduct te houden zodat deze als 4/5 jarige de sport in gaat met een " topruiter".

Je hebt het over vermeerderaars niet over fokkers. Een topruiter gaat niet met een jong paard de sport in, dat kost teveel tijd

macke schreef:
Het grootste gros gaat naar mensen die het kunnen betalen en kwaliteit van de ruiter komt later.

Wat een onzinzin die ook weer druipt van het vooroordeel. Een talentvol paard heeft een slecht karakter, iemand die geld uitgeeft voor een goed paard kan niet rijden Ach gut
macke schreef:
Als er alleen maar "plaatjes"gefokt worden met mooie front, STERK achterbeen, VEEL uitstraling kan je er opwachten dat deze paarden voor de huisentuinenkeuken ruiter/amazone te moeilijk wordt. Want er is geen keuze straks meer voor een paard met een makkelijk karakter met een iets minder sterk front iets minder achterbeen en een iets mindere uitstraling.

Als is een verwachtingswaarde, waarom hebben goed gefokte paarden met een sterk achterbeen en veel front ook een slecht karakter, en dweilen een goed karakter, wederom onzin. Je bedoelt dat de huis tuin en keuken ruiter te weinig talent voor een goed paard heeft, dan moeten ze niet zon paard kopen, of een ouder paard waar ze van kunnen leren.

macke schreef:
Want we moeten toppers fokken voor de juryleden die een sterk bergop lopend paard met uitstraling bijna niet te rijden, boven een paard zetten die een sympatieke proef laten zien.

We moeten fokken, je bent dus fokker begrijp ik, dat lees ik in bovenstaande onzin helemaal niet anders zou je die niet zo neerzetten. Jij fokt dus voor de jury, een goede fokker fokt om zijn stam te verbeteren, om mooie functionele gezonde paarden met een fijn karakter te fokken, die wanneer ze zorgvuldig behandeld worden en door talentvolle ruiters gereden wellicht in staat zijn GP te worden, maar die over het algemeen helaas in het bezit komen van de overvloed aan talentloze ruiters.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:43

ranna schreef:

De meeste KWPNers zijn helemaal niet heet; de meeste vind ik werklustig, maar niet heet in de zin van lastig. De meeste mensen kiezen voor een ander ras, omdat ze veel te weing echte paardenkennis bezitten om met een werklustig paard om te gaan. Pipo omschrijft het al.

Pipo schreef:
Ik denk dat Knaap beter cursussen kan gaan geven over:

- Hoe om te gaan met een jong paard
- Hoe een jong paard te voeren
- Hoe rijd ik op een jong paard
- Waarom reageert mijn paard op het geknijp,gehang, gepluk van de ruiter

En waar zijn die oude instructeurs die paardrijden er nog in ramde.

Citaat:
De hele basis is kwalitatief belabberd, en die arme paarden krijgen er de schuld van.

Dit onderschrijf ik van harte! Al vind ik dat het niet aan Knaap, maar de opleidingsinstituten.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:07

Sorry ik ben een gebruiker van hete paarden met 100% vol bloed. Haha!
jammer sarabande dat je het allemaal niet goed leest.
Citaten trek je uit zijn verband.!!!
Wat is in jou ogen verbeteren? Er staat nergens dat een paard met een sterk achterbeen enz een slecht karakter heeft .
De wens is de vader van de gedachten!!!
Dat er in jou ogen heel veel slechte mensen zijn die een paard hebben hoeft dus ook niet waar te zijn, of behoor jij tot de 2%. Knipoog

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 20:30

Een citaat uit de laatste Bit, pag. 41 '..Zo komt het welzijn volgens de minister in gevaar door een eenzijdig fokbeleid. Voor topsport gefokte paarden, waar het KWPN zo trots op is, lopen welzijnsschade op als het meerendeel niet goed genoeg blijkt voor de top en bij amateurs in handen komt. In tegenstelling tot het KWPN geeft de overheid niet de amateurs de schuld van deze welzijnsschade, maar krijgt de fokkerij een draai om de oren voor het niet-afzetmarktgericht fokken van te karaktervolle paarden.......'

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:12

Ik vraag me wel af of het nou zo is dat de paarden zoveel heter zijn geworden of dat de ruiters zoveel slechter zijn geworden cq minder doorzettingsvermogen hebben gekregen? Ik kan me van vroeger herinneren dat bijv. Pion ook zogezegd lastige paarden gaf, maar dat was nooit een reden om zo'n paard te laten staan. Mijn eerste eigen paard van dik tien jaar terug voerde net zoveel bloed als die van nu, en ze zijn elk op hun eigen manier even moeilijk of even makkelijk geweest om te rijden. Van ruiters uit hoor ik ook steeds meer over elders zadelmak maken, paard naar correctiestallen brengen, paard een maand bij je instructeur zetten om hem klaar te stomen...
De waarheid zal wel ergens in het midden liggen waarschijnlijk.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:14

Sammyoo schreef:
Een citaat uit de laatste Bit, pag. 41 '..Zo komt het welzijn volgens de minister in gevaar door een eenzijdig fokbeleid. Voor topsport gefokte paarden, waar het KWPN zo trots op is, lopen welzijnsschade op als het meerendeel niet goed genoeg blijkt voor de top en bij amateurs in handen komt. In tegenstelling tot het KWPN geeft de overheid niet de amateurs de schuld van deze welzijnsschade, maar krijgt de fokkerij een draai om de oren voor het niet-afzetmarktgericht fokken van te karaktervolle paarden.......'

Volgens die notitie mogen we er niet eens meer op zitten, mevrouw Dierendonck is aardig doorgeschoten in haar studie, maar ja dat is iemand die voor haar promomotie naar Mongolie moest om daar vast te stellen dat paarden kuddedieren zijn en niet alleen kunnen zijn. Iemand die de fokkers de schuld geeft van het niet met paarden om kunnen gaan van de gebruikers heeft weinig zin voor de werkelijkheid.

Aan macke: als je mijn profiel ziet zie je dat ik a fokker ben en b veel met bloed fok. Ik ruk geen citaten uit hun verband, ik weerleg domme vooroordelen die je zelf poneert.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:29

Om te beginnen vind ik het uitgangspunt al stompzinnig. De "ideale persoonlijkheid". Zucht. Wat is dat?
Is er een soort grootste gemene deler waarmee iedere ruiter blij zou zijn?

Geloof ik niks van. Ik hou van slim, lui, cool en stikeigenwijs. Een goede vriendin van mij houdt van voorwaarts en behoorlijk gezellig en meegaand. Een ander bij mij op stal rijdt op liefste op slimme paarden die wat heftig in de reactie zijn maar zich daarna ook als ze de boel vertrouwen super laten rijden.

Dat zijn zomaar drie ruiters die drie heel andere beelden hebben van 'ideale persoonlijkheid'. En dan heb ik het inderdaad nog niet over aspecten van opvoeding of de bewegingsaspecten.

Iedereen, of het nu een recreatieruiter is, een basissportruiter of een topsporter zit het liefst op een lekker zittend paard met fijne bewegingen en een soepele rug. En iedereen heeft graag een goed opgevoed paard. Als basis dus. Dat maakt ze (de paarden) nog geen topsporter, daar moeten ze meer voor in huis hebben. En dat maakt de ruiters nog geen goede inrijders/opvoeders. Was dat maar zo. Dan liepen er heel wat minder mensen met hun paard met de hand op de schouder te drukken om ze uit het eigen spoor te houden Knipoog

En ik kan me voorstellen dat de voorkeuren voor verschillende karakters ook bij topsporters een rol zal spelen; wat de ene fijn vindt rijden, is nog niet het ideaal van de ander.

Kortom DE ideale persoonlijkheid. Wat een kul.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:15

Oh, helemaal kul vind ik ook weer niet; al heb je wel een punt Anya.

In basis willen we allemaal een bereidwillig paard, één die net nederig genoeg kan zijn om het werk te snappen, één die met een rustige, doch nieuwsgierige blik de wereld observeert, één die kan wachten als het moet en één die doorgaat als het kan...

Een paard die meteen in de aanval gaat met de oren plat en een woeste blik, nou nee... laat maar zitten. Maar heden ten dagen weet je nooit zeker of zo'n paard zo geboren is of zo gemaakt.

Het laatste is maar al te vaak waar en alle mensen met paarden tegenwoordig weten het allemaal zo goed te vertellen over de Jazzen, Belisars en de Gribs etc etc; dat in het geschreeuw over pokkebeesten en k u t karakters, de echte paardenmensen en fokkers bijna in de verleiding komen om brave amateur sukkels te gaan fokken. Nors opkijken Goddank gebeurd dat niet en de discussie zou hier ook niet over moeten gaan.

Het lijkt nu net of er iets mis is met het fokbeleid en met de fokkers. Wat er mis is (i.m.o) dat er teveel vermeerderd wordt en en de controle op zgn. pennyfokkers maar es aangehaald moet worden. Laatst stond er hier op bokt iemand die een keurmerrie van Ferro uit de mooiste bloedlijnen van NL. wilde laten dekken door een tinker!! En van dat soort zaken word ik dus heel beroerd en op lange termijn zo schadelijk voor onze mooie fokkerij (die internationaal gezien niet voor niets huizenhoog genoteerd staat).

Tegen zoveel onkunde kan geen fokkerijbeleid op en ben ik blij met fokkers als Sarabande (en nog een paar meer hier op bokt) die vasthoudt aan weloverwogen beslissingen, uit wil gaan van het fokken van een gezond sportpaard, inclusief de ideale persoonlijkheid.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:23

Ja daar heb je ook weer een punt.
Maar aan de andere kant, ik heb er weer helemaal geen probleem mee als iemand haar eigen paard wil laten dekken door een tinker als dat een paard voor eigen gebruik is en ze er een duidelijk doel mee voor ogen heeft.

Als voorbeeld. Ik ben zo'n gek die western rijdt op twee behoorlijke KWPN-kastelen. Gaat best heel prima, maar er zijn onderdelen waaraan ik niet kán meedoen. Niet omdat ze niet wendbaar genoeg zijn, maar omdat trail-hindernissen voor mijn paarden op ponymaat liggen.

Koop dan een quarter hoor ik onmiddellijk zeggen. Maar ik vind quarters helemaal niet zo leuk. Ik probeer liever zo goed mogelijk te rijden in de rijstijl die mij bevalt met paarden die me bevallen. Maar iets kleiner en toch dezelfde bewegingen... kan ik me wel iets bij voorstellen.. dus ik kan me ook wel iets voorstellen bij die tinker.

Haffies doen het in sommige onderdelen van de westernsport ook ontzettend goed.

En er zal altijd een markt blijven voor relatief goedkope, gezonde paarden die niet de sterren van de hemel hoeven te lopen en die je nooit zelfs maar in de B-ring (of level 5 western) zult zien.

Zeker 80% van de paardeneigenaren bij mij op stal hebben een paard voor buitenritjes en zijn daar dolgelukkig mee. Hebben geen ambities en hebben geen les. De paarden zijn happy, de eigenaren ook en er is wel degelijk een markt voor. Dat is doorgaans de markt waar de penny-fokkers hun afzet vinden.

bambam99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 23:48

Anya schreef:
En er zal altijd een markt blijven voor relatief goedkope, gezonde paarden die niet de sterren van de hemel hoeven te lopen en die je nooit zelfs maar in de B-ring (of level 5 western) zult zien.
Zeker 80% van de paardeneigenaren bij mij op stal hebben een paard voor buitenritjes en zijn daar dolgelukkig mee. Hebben geen ambities en hebben geen les. De paarden zijn happy, de eigenaren ook en er is wel degelijk een markt voor. Dat is doorgaans de markt waar de penny-fokkers hun afzet vinden.

Voor die markt zal er ook altijd aanbod blijven, vanuit de KWPN fokkerij zeker (het is immers de grootste). Op zich is er niets mis met die markt die jij nu noemt. Veelal is dat de markt die wel weet waar hun ambitie en bovengrens ligt. Die groep hoor je niet over de fokkerij.

Het is de groep van meelopers, na-apers en Anky-wannabees met setjes en dure trailers en 'ambitieuze' ouders die het allemaal zo goed weten, omdat ze er zoveel geld tegenaan gooien en met die mooie, dure zwarte met een enigszins delicaat karakter thuiskomen, nooit willen horen (of het van de jonge instructrice/teur niet te horen krijgen, omdat die het zelf amper snapt) dat je alleen een succesvol ruiter/amazone kunt worden, als je de bereidheid hebt een succesvol paardenmens te willen worden.

En zo wordt die mooie zwarte de soep in gereden, paard deugde niet ivm z'n afstamming, instructie haakt af, kind verdrietig en boos en pa trekt de knip weer, handel weer blij en de volgende staat alweer klaar om opnieuw de soep in gereden te worden.

Daar kan geen fokker of stamboek tegenop....

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 07:46

ja daar zijn we het wel eens Ja