Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
.Citaat:Over slechts 30 jaar heeft NL weer een ras waar iedereen plezier mee kan hebben
ranna schreef:Sjonge jonge, zou eens tijd worden dat er op meer dan alleen bewegingen werd gelet.
95% van de paarden wordt gefokt voor 2% van de ruiters. Dat is vragen om moeilijkheden.
Maarrrr... beter laat dan nooit denk ik dan maar.
Over slechts 30 jaar heeft NL weer een ras waar iedereen plezier mee kan hebben.
Tot die tijd kies ik voor een ander ras.
Jannepauli schreef:.Citaat:Over slechts 30 jaar heeft NL weer een ras waar iedereen plezier mee kan hebben
Tja.. dat hoop je dan maar..... want als de heren besluiten dat 'oververhit in de kop' de ideale persoonlijkheid is, dan vrees ik dat de gemiddelde ruiter daar niet blij mee is.
sarabande schreef:Waarom denk je dat de hengsten getest worden, merries de eptm test doen. Geen domme dingen roepen over een fokkerij (het is geen ras) waar je je kennelijk niet in verdiept hebt. Op mijn beide 3 jarige merries nog maar een paar maanden onder het zadel durft mijn vriendin, waar ze aangereden worden, haar dochter van 8 te zetten. De een heeft Jazz als grootvader.
Het zijn niet de paarden waar niet mee omgegaan kan worden maar de ruiters die denken dat ze met, vooral jonge, paarden kunnen omgaan.
ranna schreef:Ik ben blij met de koersverandering van het KWPN maar het is rijkelijk laat. Maar wat ik al schreef; beter laat dan nooit.
ranna schreef:[
Zeg wat je wilt, de doorsnee KWPNer is veel en veel te heet voor de doorsnee ruiter. Het is niet voor niets dat er steeds meer mensen voor andere rassen kiezen. Rassen waar ze wel mee kunnen rijden en plezier hebben.
.
Senja_x schreef:Knaap moet zich eens verdiepen in een paard.
. ranna schreef:Sjonge jonge, zou eens tijd worden dat er op meer dan alleen bewegingen werd gelet.
95% van de paarden wordt gefokt voor 2% van de ruiters. Dat is vragen om moeilijkheden.
Maarrrr... beter laat dan nooit denk ik dan maar.
Over slechts 30 jaar heeft NL weer een ras waar iedereen plezier mee kan hebben.
Tot die tijd kies ik voor een ander ras.
macke schreef:Mooi gezegd allemaal, maar elke fokker wil graag een topper fokken en kiest daarbij de hengst die het beste beeld geeft als veulen.
macke schreef:Hoe het veulen rijpaard wordt is van latere zorg, niet elke fokker is in staat zijn fokproduct te houden zodat deze als 4/5 jarige de sport in gaat met een " topruiter".
macke schreef:Het grootste gros gaat naar mensen die het kunnen betalen en kwaliteit van de ruiter komt later.
macke schreef:Als er alleen maar "plaatjes"gefokt worden met mooie front, STERK achterbeen, VEEL uitstraling kan je er opwachten dat deze paarden voor de huisentuinenkeuken ruiter/amazone te moeilijk wordt. Want er is geen keuze straks meer voor een paard met een makkelijk karakter met een iets minder sterk front iets minder achterbeen en een iets mindere uitstraling.
macke schreef:Want we moeten toppers fokken voor de juryleden die een sterk bergop lopend paard met uitstraling bijna niet te rijden, boven een paard zetten die een sympatieke proef laten zien.
ranna schreef:Zeg wat je wilt, de doorsnee KWPNer is veel en veel te heet voor de doorsnee ruiter. Het is niet voor niets dat er steeds meer mensen voor andere rassen kiezen. Rassen waar ze wel mee kunnen rijden en plezier hebben.
Pipo schreef:Ik denk dat Knaap beter cursussen kan gaan geven over:
- Hoe om te gaan met een jong paard
- Hoe een jong paard te voeren
- Hoe rijd ik op een jong paard
- Waarom reageert mijn paard op het geknijp,gehang, gepluk van de ruiter
En waar zijn die oude instructeurs die paardrijden er nog in ramde.
Citaat:De hele basis is kwalitatief belabberd, en die arme paarden krijgen er de schuld van.
Sammyoo schreef:Een citaat uit de laatste Bit, pag. 41 '..Zo komt het welzijn volgens de minister in gevaar door een eenzijdig fokbeleid. Voor topsport gefokte paarden, waar het KWPN zo trots op is, lopen welzijnsschade op als het meerendeel niet goed genoeg blijkt voor de top en bij amateurs in handen komt. In tegenstelling tot het KWPN geeft de overheid niet de amateurs de schuld van deze welzijnsschade, maar krijgt de fokkerij een draai om de oren voor het niet-afzetmarktgericht fokken van te karaktervolle paarden.......'

Goddank gebeurd dat niet en de discussie zou hier ook niet over moeten gaan.Anya schreef:En er zal altijd een markt blijven voor relatief goedkope, gezonde paarden die niet de sterren van de hemel hoeven te lopen en die je nooit zelfs maar in de B-ring (of level 5 western) zult zien.
Zeker 80% van de paardeneigenaren bij mij op stal hebben een paard voor buitenritjes en zijn daar dolgelukkig mee. Hebben geen ambities en hebben geen les. De paarden zijn happy, de eigenaren ook en er is wel degelijk een markt voor. Dat is doorgaans de markt waar de penny-fokkers hun afzet vinden.