Eigenaresse koopt haar gestolen paard weer terug

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eigenaresse koopt haar gestolen paard weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 08:29

www.hbvl.be

De 20-jarige Genkse amazone Tine Siodlak heeft haar gestolen paard Wiseguy terug. De ruin was op 20 januari gestolen op de manege Kattevenia.

Vorige week werd het paard, op aanwijzingen van een kandidaatkoper, door de politie van Lommel gevonden. Uiteindelijk heeft Tine haar paard moeten terugkopen van een handelaar. Die had niets fouts gedaan.

“Ik heb het dier alle dagen gemist”, zegt Tine Siodlak. Ze had boven haar bed een grote foto van haar paard hangen. “Ruim drie maanden na de verdwijning werden we door de verzekering uitbetaald. Later heb ik dan ook maar een nieuw paard gekocht. Ik had de hoop om Wiseguy nog ooit terug te zien, opgegeven. Maar dan kwam het verlossend telefoontje.”

Een kandidaat-koper had vorige week aan de alarmbel getrokken. De koper contacteerde de website paardenspeurder en zag daar dat het aangeboden paard eerder dit jaar gestolen was. De kandidaat-koper nam dadelijk contact op met Adrienne Hauquier, een dame uit Balen die de website runt. Via haar werd Tine verwittigd. De politiemensen van Genk en Lommel deden de rest. Uit onderzoek bleek dat de handelaar die het paard wilde verkopen, te goeder trouw had gehandeld.

Tine heeft Wiseguy moeten terugkopen. “De handelaar in kwestie was loyaal”, besluit Tine. “Ik heb hem alleen het bedrag moeten betalen dat hij er zelf voor gegeven heeft.”

Klik hier voor een foto.

Getup

Re: Eigenaresse koopt haar gestolen paard weer terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:37

Dat is dan nog een geluk bij een ongelukje, het paard is iig terug en de handelaar kon er inderdaad ook niets aan doen. Maar toch balen dat je dan weer geld mag gaan uitgeven om je eigen paard terug te krijgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:43

zou de verzekering zn uitkering nou terug willen hebben? ze had al een ander paard gekocht, nou heeft ze er ineens twee! je moet maar net het geld hebben liggen om nog een paard te kopen en een tweede te stallen..... ben benieuwd wat ze nou gaat doen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:44

AHHHH.
Naja, nu kan ze dat andere paard weer verkopen?

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:52

ja idd, nu heeft ze dr 2... Nagelbijten / Gniffelen
Wel fijn - en geluk - dat ze haar paard weer gevonden heeft

semenamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:53

Jeetje, lijkt me vreselijk als je zoiets overkomt!
Moet er niet aan denken!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:16

En hoe zit dat dan met het paspoort en de chip?
Waar waren die?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:23

neem aan bij de oude en nu weer nieuwe eigenaar... Lachen chip zit in het paard, maar vraag me inderdaad ook af hoe die handelaar dan het paard heeft kunnen (ver)kopen zonder paspoort.... Of zou hij nu 2 chips hebben en een nieuw paspoort?

NoaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:26

Ben ook benieuwed of de verzekering zijn geld terug wil. Zo niet en het dekt een beetje wat ze er nu voor heeft moeten betalen dan valt het qua geld gelukkig nog mee.

scoopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:30

Vind het vreemd dat ze hem heeft moeten terugkopen.

Een tijd geleden was er hier toch iemand die haar gestolen Tinker zo weer kon meenemen, ook al hadden de mensen bij wie hij stond hem te goeder trouw gekocht.
Dat was ook in Belgie. En nu moet dit meisje haar eigen paard terugkopen. Wat is dan de wet?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:35

ranna schreef:
Waar waren die?

Ja...dat is een goede vraag! Heeft dus ook al niet veel zin om je paard te laten chippen op deze manier. Je zou toch denken dat een handelaar tegenwoordig geen paard meer koopt zonder chip en dus paspoort. Aangezien ze niet vervoerd mogen zonder, moet er dan een belletje gaan rinkelen.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:44

Een chiplezertje is volgens mij niet zo duur. Je mag aannemen dat een beetje handelaar zo'n ding heeft. Hoewel bij mij de DA tot twee keuringen aan toe, vergat de chip te scannen...

JACKY_LOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:47

Fijn dat ze haar paardje terug heeft !

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:48

Eindelijk is hij terug!!!!
Ik denk dat er nog vele vragen voor ons onbeantwoord of een mysterie zullen blijven maar het belangrijkste is dat hij terug is!!!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:49

fijna dat ze de paardje weer trug heeft Haha!

wel mooi paardje ! Vingers aflikken

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 09:53

cissy schreef:
neem aan bij de oude en nu weer nieuwe eigenaar... Lachen chip zit in het paard, maar vraag me inderdaad ook af hoe die handelaar dan het paard heeft kunnen (ver)kopen zonder paspoort.... Of zou hij nu 2 chips hebben en een nieuw paspoort?

Met een chip reader lokaliseer je de plek van de chip. Men gaat hier met een hele sterke magneet een aantal malen over heen om te kijken of de chip nog afgelezen kan worden, zo ja herhalen zo nee even een nieuwe chip laten plaatsen. Chip nummer opsturen naar het KNHS of PVE en een paspoort aanvragen. Paard is ineens weer verhandelbaar zonder stamboekpapier. Zo de overheid en het rechtsysteem faalt alweer. Een kind

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:23

Super Tine we zijn allemaal superblij voor jou en Wiseguy.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:42

dat is geluk hebben dat ze haar gestolen paard terug vind,
denk niet dat de verzekering het geld terug wil, ze heeft hem toch terug moeten kopen

monzamonza

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:50

En van wie had die handelaar hem nou gekocht?De dief?
Is dat nog te achterhalen?

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:20

Pff wat een geluk dat ze m terug heeft! Tja, dat ze m terug heeft moeten kopen is opzich geen ramp. Ze heeft m terug dus. Daar zou ik al hartstikke blij mee zijn

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:30

aerdenhout1 schreef:
ranna schreef:
Waar waren die?

Ja...dat is een goede vraag! Heeft dus ook al niet veel zin om je paard te laten chippen op deze manier. Je zou toch denken dat een handelaar tegenwoordig geen paard meer koopt zonder chip en dus paspoort. Aangezien ze niet vervoerd mogen zonder, moet er dan een belletje gaan rinkelen.

klopt idd .

een paard van mijn vriendin is een jaar geleden onrechtmatig doorverkocht zonder paspoort . de man die haar dus verkocht had terwijl deze geen eigenaar was heeft het paard vab mijn vriendin aan iemand verkocht zonder paspoort dus de koper heeft aan heling gedaan .
nu heb ik het paard terrug gevonden en is er inmiddels zelfs een niew paspoort bij haar aangevraagt .
mijn vriendin is alle gangen nagegaan en is samen met politie en justitie nu aan het kijken hoe ze het paard terrug kunnen krijgen .zou mooi zijn zeg dat je 2 x voor hetzelfde paard moet betalen omdat iemand het van je gestolen heeft .
ik vind dat dan degene die het paard zonder papier gekocht heeft maar zijn portemonee moet trekken .
bedoel iedereen die in nederland met paarden werkt weet dat er een paspoort bij moet zitten dus zouden er allarmbelletjes moeten gaan rinkelen als je paard koopt zonder paspoort .

chippen heeft dus idd geen nut op deze manier

cowgirl74

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:36

werken ze in belgie wel met chip en paspoort? Uit het verhaal begrijp ik dat dit in belgie is gebeurt dus daar zullen de regeltjes wel een beetje anders zijn dan in ned. Wel mooi dat ze haar paard weer heeft.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:01

Vanaf 2007 is chippen verplicht in België dus moeten ze ook een paspoort hebben.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:36

wat een geluk dat ze haar paard terug heeft gevonden alhoewel het wel wrang is dat ze hem terug heeft moeten kopen...

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 12:38

cowgirl74 schreef:
werken ze in belgie wel met chip en paspoort? Uit het verhaal begrijp ik dat dit in belgie is gebeurt dus daar zullen de regeltjes wel een beetje anders zijn dan in ned. Wel mooi dat ze haar paard weer heeft.

De verantwoordelijke diensten zitten echter enorm achter waardoor nog niet alle paarden gechipt zijn en een paspoort hebben.
Iemand die echter een beetje thuis is in het wereldje zou echter moeten geweten hebben dat er iets niet klopte. BWP geeft al een tijdje paspoorten uit en tot en met de letter B werd er nog gebrandmerkt. Dit paard zou dus normaal gezien een brandmerk moeten hebben waardoor je dan toch als koper moet weten dat er papieren horen bij te zitten.