Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Cayenne schreef:Opvallend was dat kostprijs voor het stallen van een manege- of pensionpaard ver boven de vraagprijs ligt. De kostprijs van een manegepaard is per stallingsplaats 368 euro en 318 euro voor een pensionpaard, terwijl de gemiddelde pensionprijs 280 euro is.
madamX schreef:Wat een onzin: veel zaken zijn al vele jaren geleden voorgesteld maar vervolgens afgewezen. De huidige organisaties wíllen helemaal geen kennisuitwisseling, anders was dat allang gebeurd. Het feit dat ze nu roepen dat ze dat juist wél willen komt voort uit angst voor het ministerie LNV, die met maatregelen dreigt omdat ze dit gezwam al meer dan zat is.
Citaat:Allemaal bla bla door figuren die de paardensport nog steeds zien als 'status' en zich maar al te graag willen profileren als 'ondernemer' (wat ze duidelijk niet zijn, ondanks verkiezingen als hippisch ondernemer van het jaar): als ze wél ondernemer waren dan waren discussies over BTW allang opgelost, draaiden de stallen rendabel (98% van de maneges draaien niet rendabel) en komt er nu niet naar buiten dat de kostprijs hoger ligt dan de vraagprijs voor stalling. Dat laatste kan natuurlijk nooit als je een bedrijf runt, of er moet (zwart) geld van elders ingepompt worden. Dat laatste is vaak het geval, vandaar dat de fiscus en financiële instellingen de paardensector totaal niet serieus nemen, omdat de geldstromen vaak niet kloppen......

En dat is kortzichtig en dom.Citaat:Dat manegehouders niet graag kenis uit wissellen komt voort uit de angst een ander in jouw keuken te laten kijken.
Nee, wordt niet vermeld maar ik ga ervanuit dat dit gebeurt is zoals het hoort: zoals een accountant dit bekijkt. Dat zij het bij het rechte eind heeft twijfel ik niet aan.Citaat:Wat niet vermeld wordt is hoe de onderzoekster de kostprijs van de paarden heeft berekend. Dus is het moeilijk om te zien of de onderzoekster het bij het rechte eind heeft.
Dat willen de 'organisaties' niet maar ze worden nu gedwongen.Citaat:Maar dat er in de toekomst meer behoeft zal zijn naar informatie overdracht is wel duidelijk.
Nee, de overheid en de fiscus willen dit: zij willen grip op de paardenhouderij;chip invoer was 1 van de maatregelen.Citaat:Dit komt door dat veel boeren over stappen naar de paardenhouderrij.
Het heeft zeker voordelen; de nadelen gelden eigenlijk alleen maar voor 'duistere' paarden'bedrijven'.Citaat:Of het een goede ontwikkeling is valt nog te bezien.
Gedeeltelijk waar; lang niet iedereen ging over naar varkens. En de oorzaak dat er veel over de kop zijn gegaan ligt niet zozeer aan de hoeveelheid 'concurrenten'. Dit lag in dit geval aan intensivering waardoor het uitvalpercentage hoger lag (slecht welzijn voor varkens) en slecht management.Citaat:In de jaren 70 en 80 zijn heel veel boeren zich gaan richten op de varkenshouderrij. Uitendelijk zijn er een hele boel over de kop gegaan. Stomweg omdat het er te veel waren.
En zo hoort het ook in de economie; er is geen sprake van concurrentie maar van conculega's. Iemand die failliet gaat doet toch iets verkeerd; meestal liggen de oorzaken in verkeerde voeding, huisvesting, verzorging en management.Citaat:Dit zal ook zo gaan gebeuren met de paardenhouderrij. Marktwerking noemt met dat.
madamX schreef:Nee, wordt niet vermeld maar ik ga ervanuit dat dit gebeurt is zoals het hoort: zoals een accountant dit bekijkt. Dat zij het bij het rechte eind heeft twijfel ik niet aan.Citaat:Wat niet vermeld wordt is hoe de onderzoekster de kostprijs van de paarden heeft berekend. Dus is het moeilijk om te zien of de onderzoekster het bij het rechte eind heeft.
Nee hoor. Ben er alleen voorstander van dat dubieuze 'bedrijven' verdwijnen.Citaat:Voor de rest heb je wel een zeer zwart beeld van de paardenhouderij.
Dat weet ik: ik ben er 1 van.Citaat:Niet iedereen doet alles zwart, er zijn ook veel bedrijven die zich aan de regels houden (of je het daar nou mee eens bent of niet) en die bedrijven zijn prima instaat hun brood te verdienen.
madamX schreef:Nee hoor. Ben er alleen voorstander van dat dubieuze 'bedrijven' verdwijnen.Voor de rest heb je wel een zeer zwart beeld van de paardenhouderij.
Citaat:

Ja, men probeert inderdaad een monopolie positie te verkrijgen, ook nu weer (bartels academie). Gelukkig is er van monopolie geen sprake omdat er meerdere partijen zijn die, met zelfs betere diensten, te vergelijken zijn met de FNRS.Citaat:Ik vind dat een monopolie positie erg verkeerd is. De FNRS bedoelt het vast goed. En qua idee zijn ze heel goed. De uitvoering is minder. Eigenlijk zou er op Bokt een besloten forum moeten zijn voor manegehouders en/of pensionhouders. Dan kunnen ze samen overleggen en de dingen objectief bespreken.