Paardensector moet gezamenlijke kennisagenda opstellen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardensector moet gezamenlijke kennisagenda opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-08 07:19

http://www.academybartels.nl

Kostprijs van het stallen van een manege- of pensionpaard ligt opvallend ver boven de vraagprijs.

Onderwijs, overheid, onderzoek en ondernemers in de paardensector moeten beter samenwerken om onderzoek en kennisuitwisseling te bevorderen. Het instrument hiervoor is een nationaal hippisch kenniscentrum (NHK). Vanuit het NHK is het opstellen van een kennisagenda voor de komende vijf jaar broodnodig. Dit waren de belangrijkste conclusies uit het seminar 'Hippisch onderzoek: broodnodig of overbodig?'. Stichting Hippische Innovatieve Projecten (HIP) organiseerde dit seminar vrijdag 24 oktober op de accommodatie van Academy Bartels te Hooge Mierde.

Uniek aan deze dag was de aanwezigheid van alle bovengenoemde partijen: René Wijlens,de nieuwe directeur van Helicon Opleidingen NHB Deurne nam plaats in het discussiepanel. Wilfred Franken van de FNRS en FNHO en Kees van Heesbeen van de ZLTO vertegenwoordigden de hippische ondernemers. Harm Smit gaf namens het ministerie van LNV de standpunten van de overheid weer. Daarnaast waren Kathalijne Visser van Wageningen UR, Wim Back en Marianne Sloet van Universiteit Utrecht de afgevaardigden van de wetenschap. Namens de sport waren de bondscoaches Tineke Bartels en Martin Lips aanwezig.

De verschillende partijen kwamen tot de conclusie dat er een kloof is tussen onderwijs en wetenschap enerzijds en bedrijfsleven anderzijds. De onderlinge communicatie is minimaal. Daarnaast is de informatievoorziening naar de maatschappij toe onvoldoende. Zo vond Martin Lips dat er heel veel kennis is in de paardensport, maar nog te weinig onderlinge uitwisseling. De praktijkmensen concludeerden dat ze nog veel van elkaar kunnen leren. "Ik ben wel een paardenman, maar ik kom steeds meer tot de ontdekking dat ik nog niet veel weet", aldus Lips.

Samenwerking en bewustwording waren de sleutelwoorden die telkens weer genoemd werden tijdens het seminar. Meerdere malen kwam het realiseren van een nationaal hippisch kenniscentrum ter sprake. Dit centrum heeft de functie van centraal informatiepunt, van waaruit kennisvraagstukken en onderzoek gecoördineerd worden. Een digitaal loket is een mogelijkheid voor de toekomst. Harm Smit riep de sector op om, net als de veehouderijsectoren, gezamenlijk een kennisagenda voor de toekomst op te stellen. Deze agenda biedt inzicht in de behoefte van de sector aan kennisuitwisseling, onderwijs, ondernemerschap en onderzoek.

De hoofdthema's van het seminar waren: interactie paard-ruiter, bedrijfsontwikkeling en kengetallen, prestatie en gezondheid en welzijn en bedrijfsinrichting. Het onderwerp prestatie en gezondheid werd gepresenteerd door dr. Wim Back van de Faculteit Diergeneeskunde uit Utrecht. Drs. Patricia de Cocq, die een promotieonderzoek doet bij Wageningen UR, presenteerde het onderwerp over interactie paard-ruiter. Dr. Kathalijne Visser gaf een lezing over de actuele onderzoeksprojecten met betrekking tot welzijn. Uit de hierop volgende discussie bleek dat er vanuit de hippische ondernemers behoefte is aan duidelijkheid omtrent normen voor boxafmetingen. De Sectorraad Paard heeft inmiddels, op verzoek van de minister, het concept plan van aanpak voor welzijn opgesteld. In het plan staan geen concrete richtlijnen voor minimale boxafmetingen. Volgens het plan hangt het welzijn van een paard namelijk niet alleen af van de afmetingen. Het gaat juist om de combinatie van verschillende indicatoren voor welzijn zoals weidegang, beweging en sociaal contact.

Ir. Mireille Gijsberts van HAS Kennistransfer presenteerde de resultaten van het onderzoek naar kengetallen op 30 hippische ondernemingen. Opvallend was dat kostprijs voor het stallen van een manege- of pensionpaard ver boven de vraagprijs ligt. De kostprijs van een manegepaard is per stallingsplaats 368 euro en 318 euro voor een pensionpaard, terwijl de gemiddelde pensionprijs 280 euro is.

madamX

Re: Paardensector moet gezamenlijke kennisagenda opstellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 08:29

Wat een onzin: veel zaken zijn al vele jaren geleden voorgesteld maar vervolgens afgewezen. De huidige organisaties wíllen helemaal geen kennisuitwisseling, anders was dat allang gebeurd. Het feit dat ze nu roepen dat ze dat juist wél willen komt voort uit angst voor het ministerie LNV, die met maatregelen dreigt omdat ze dit gezwam al meer dan zat is. Allemaal bla bla door figuren die de paardensport nog steeds zien als 'status' en zich maar al te graag willen profileren als 'ondernemer' (wat ze duidelijk niet zijn, ondanks verkiezingen als hippisch ondernemer van het jaar): als ze wél ondernemer waren dan waren discussies over BTW allang opgelost, draaiden de stallen rendabel (98% van de maneges draaien niet rendabel) en komt er nu niet naar buiten dat de kostprijs hoger ligt dan de vraagprijs voor stalling. Dat laatste kan natuurlijk nooit als je een bedrijf runt, of er moet (zwart) geld van elders ingepompt worden. Dat laatste is vaak het geval, vandaar dat de fiscus en financiële instellingen de paardensector totaal niet serieus nemen, omdat de geldstromen vaak niet kloppen.....
Overigens is het voorstel voor een kennisbank ook allang achterhaald; die is er al geruime tijd. Dat weten zij maar willen zich van deze organisatie ver distantieren omdat betreffende organisatie de vloer aanveegt met bepaalde huidige 'organisaties'.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 10:56

Cayenne schreef:
Opvallend was dat kostprijs voor het stallen van een manege- of pensionpaard ver boven de vraagprijs ligt. De kostprijs van een manegepaard is per stallingsplaats 368 euro en 318 euro voor een pensionpaard, terwijl de gemiddelde pensionprijs 280 euro is.

Dit lijkt me wel heel sterk, dan zouden alle stallen toch een keer failliet gaan Verward

dg01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 11:35

Waarschijnlijk hebben de stallen met een stallingsprijs van € 280 dan ook nog andere inkomsten die het daardoor nog rendabel houden.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 13:46

Hmm dan moet ik ook maar eens gaan verhogen hier, onze stalling prijs ligt tussen de 170 en 190 euro. Dus honderd euro erop is normaal. Dan is het toch niet leuk meer dan kan menig een zijn paard weg doen.
mAar dan moet ik zeggen dat ht hier in het zuiden redelijk de zelfde prijzen zijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:55

madamX schreef:
Wat een onzin: veel zaken zijn al vele jaren geleden voorgesteld maar vervolgens afgewezen. De huidige organisaties wíllen helemaal geen kennisuitwisseling, anders was dat allang gebeurd. Het feit dat ze nu roepen dat ze dat juist wél willen komt voort uit angst voor het ministerie LNV, die met maatregelen dreigt omdat ze dit gezwam al meer dan zat is.

Vork
Nu er plannen zijn om de regels aan te scherpen, rennen ze ineens als gekken.

Citaat:
Allemaal bla bla door figuren die de paardensport nog steeds zien als 'status' en zich maar al te graag willen profileren als 'ondernemer' (wat ze duidelijk niet zijn, ondanks verkiezingen als hippisch ondernemer van het jaar): als ze wél ondernemer waren dan waren discussies over BTW allang opgelost, draaiden de stallen rendabel (98% van de maneges draaien niet rendabel) en komt er nu niet naar buiten dat de kostprijs hoger ligt dan de vraagprijs voor stalling. Dat laatste kan natuurlijk nooit als je een bedrijf runt, of er moet (zwart) geld van elders ingepompt worden. Dat laatste is vaak het geval, vandaar dat de fiscus en financiële instellingen de paardensector totaal niet serieus nemen, omdat de geldstromen vaak niet kloppen......

Dressuurpaarden worden gekocht met zwart geld, ergens gestald en 'opgereden' tot een hoger niveau en dan weer verkocht. Et voila, witgewassen zwart geld Clown

Niet mijn woorden, maar de woorden van zo'n 'oprijder' die zich goed liet betalen voor het uitbrengen van die zwart geld paarden. Sigaar

amstdgaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 16:15

Dat manegehouders niet graag kenis uit wissellen komt voort uit de angst een ander in jouw keuken te laten kijken. Wat niet vermeld wordt is hoe de onderzoekster de kostprijs van de paarden heeft berekend. Dus is het moeilijk om te zien of de onderzoekster het bij het rechte eind heeft. Maar dat er in de toekomst meer behoeft zal zijn naar informatie overdracht is wel duidelijk. Dit komt door dat veel boeren over stappen naar de paardenhouderrij. De boeren zijn wel gewent om bij elkaar in de keuken te kijken. Of het een goede ontwikkeling is valt nog te bezien. In de jaren 70 en 80 zijn heel veel boeren zich gaan richten op de varkenshouderrij. Uitendelijk zijn er een hele boel over de kop gegaan. Stomweg omdat het er te veel waren. Dit zal ook zo gaan gebeuren met de paardenhouderrij. Marktwerking noemt met dat.
Weet iemand of de kostprijs berekening van de onderzoekster openbar is?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 18:17

Citaat:
Dat manegehouders niet graag kenis uit wissellen komt voort uit de angst een ander in jouw keuken te laten kijken.
En dat is kortzichtig en dom.
Citaat:
Wat niet vermeld wordt is hoe de onderzoekster de kostprijs van de paarden heeft berekend. Dus is het moeilijk om te zien of de onderzoekster het bij het rechte eind heeft.
Nee, wordt niet vermeld maar ik ga ervanuit dat dit gebeurt is zoals het hoort: zoals een accountant dit bekijkt. Dat zij het bij het rechte eind heeft twijfel ik niet aan.
Citaat:
Maar dat er in de toekomst meer behoeft zal zijn naar informatie overdracht is wel duidelijk.
Dat willen de 'organisaties' niet maar ze worden nu gedwongen.
Citaat:
Dit komt door dat veel boeren over stappen naar de paardenhouderrij.
Nee, de overheid en de fiscus willen dit: zij willen grip op de paardenhouderij;chip invoer was 1 van de maatregelen.
Citaat:
Of het een goede ontwikkeling is valt nog te bezien.
Het heeft zeker voordelen; de nadelen gelden eigenlijk alleen maar voor 'duistere' paarden'bedrijven'.
Citaat:
In de jaren 70 en 80 zijn heel veel boeren zich gaan richten op de varkenshouderrij. Uitendelijk zijn er een hele boel over de kop gegaan. Stomweg omdat het er te veel waren.
Gedeeltelijk waar; lang niet iedereen ging over naar varkens. En de oorzaak dat er veel over de kop zijn gegaan ligt niet zozeer aan de hoeveelheid 'concurrenten'. Dit lag in dit geval aan intensivering waardoor het uitvalpercentage hoger lag (slecht welzijn voor varkens) en slecht management.
Citaat:
Dit zal ook zo gaan gebeuren met de paardenhouderrij. Marktwerking noemt met dat.
En zo hoort het ook in de economie; er is geen sprake van concurrentie maar van conculega's. Iemand die failliet gaat doet toch iets verkeerd; meestal liggen de oorzaken in verkeerde voeding, huisvesting, verzorging en management.

@ Arabesk: je snapt het helemaal!

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 09:46

madamX schreef:
Citaat:
Wat niet vermeld wordt is hoe de onderzoekster de kostprijs van de paarden heeft berekend. Dus is het moeilijk om te zien of de onderzoekster het bij het rechte eind heeft.
Nee, wordt niet vermeld maar ik ga ervanuit dat dit gebeurt is zoals het hoort: zoals een accountant dit bekijkt. Dat zij het bij het rechte eind heeft twijfel ik niet aan.

Ik vraag het me af... De boer waar ik sta heeft minimale kosten aan hooi (zelf hooien) alleen stro hakte er vorig jaar een beetje in maar toen heeft hij goedkoop vlas kunnen kopen. Verder zijn er nauwelijks faciliteiten te onderhouden en staan de paarden zo lang mogelijk en zo veel mogelijk buiten (minder stalvervuiling, minder hooi).

Maar als je op een stal staat met allerlei apparaten (stroomverbruik), warm en koud water en waar alles apart ingekocht moet worden en het krachtvoer inclusief is, dan kom je wel aan de 320 euro.

Maargoed, 'mijn' boer kan allang niet meer rondkomen van het boerenbedrijf dus doet hij daarnaast boerengolf en party's organiseren.

Verder zie ik deze ontwikkelingen allemaal met lede ogen aan, het zal zeker beter zijn voor de grote paardenfabrieken, maar misschien met allerlei vervelende regels erg moeilijk bij te benen voor een kleine boer zoals waar ik sta, terwijl de paarden het bij hem juist erg goed hebben en door de weinig faciliteiten ook erg betaalbaar.

amstdgaaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:37

@ madamX de FNRS geeft nog geen inzicht hoe de bereking tot stand is gekomen. Je gaat er vanuit dat de berekening goed is uit gevoerd, maar ik twijfel daar ernstig aan. Voor de rest heb je wel een zeer zwart beeld van de paardenhouderij. Niet iedereen doet alles zwart, er zijn ook veel bedrijven die zich aan de regels houden (of je het daar nou mee eens bent of niet) en die bedrijven zijn prima instaat hun brood te verdienen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:28

Citaat:
Voor de rest heb je wel een zeer zwart beeld van de paardenhouderij.
Nee hoor. Ben er alleen voorstander van dat dubieuze 'bedrijven' verdwijnen.
Citaat:
Niet iedereen doet alles zwart, er zijn ook veel bedrijven die zich aan de regels houden (of je het daar nou mee eens bent of niet) en die bedrijven zijn prima instaat hun brood te verdienen.
Dat weet ik: ik ben er 1 van.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 15:48

madamX schreef:
Voor de rest heb je wel een zeer zwart beeld van de paardenhouderij.
Nee hoor. Ben er alleen voorstander van dat dubieuze 'bedrijven' verdwijnen.
Citaat:

Zou je uit willen leggen wat je onder dubieuze bedrijven verstaat?
Bedoel je daarmee: dubieus wbt paardenwelzijn, of dubieus die alles wit doen?

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:22

Hoeveel het stallingsgeld kost heeft met veel factoren te maken. Ik geloof niet dat er een winkel in Nederland bestaat waar ze kleding oid verkopen voor kostprijs of iets daarboven. Cd's kosten ook maar iets van 1 euro maar we betalen er toch fiks meer voor.

Veel maneges staan op de rand van de afgrond. Nu is het stro weer goedkoper geworden dus dat scheelt wer iets.

Ik vind dat een monopolie positie erg verkeerd is. De FNRS bedoelt het vast goed. En qua idee zijn ze heel goed. De uitvoering is minder. Eigenlijk zou er op Bokt een besloten forum moeten zijn voor manegehouders en/of pensionhouders. Dan kunnen ze samen overleggen en de dingen objectief bespreken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 22:25

stro te duur? Overgaan op andere vormen van huisvesting waarbij je stro niet meer nodig hebt Sigaar

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 07:09

Citaat:
Ik vind dat een monopolie positie erg verkeerd is. De FNRS bedoelt het vast goed. En qua idee zijn ze heel goed. De uitvoering is minder. Eigenlijk zou er op Bokt een besloten forum moeten zijn voor manegehouders en/of pensionhouders. Dan kunnen ze samen overleggen en de dingen objectief bespreken.
Ja, men probeert inderdaad een monopolie positie te verkrijgen, ook nu weer (bartels academie). Gelukkig is er van monopolie geen sprake omdat er meerdere partijen zijn die, met zelfs betere diensten, te vergelijken zijn met de FNRS.
Overigens wil de FNRS via de overheid het verplicht stellen dat iedere paardenhouder lid moet worden van de FNRS: laten we dit met zn allen voorkomen, want dat zou een ramp zijn....