Nieuwe welzijnswetten voor paarden in Zwitserland onder vuur

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nieuwe welzijnswetten voor paarden in Zwitserland onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 08:29

www.thehorse.com / Nieuwsredactie

Alhoewel de intentie van de vernieuwde Zwitsere dierenbeschermingswet zou zijn om paardeneigenaren te leren goed voor hun dieren te zorgen, gaat de wet volgens critici niet ver genoeg als het gaat om paarden te beschermen tegen mishandeling.

Men vraagt zich eveneens af of de regels zijn gebaseerd op wetenschappelijk bewijs, of dat er uberhaupt onderzoek is gedaan.

De wet is officieel in gebruik genomen sinds 1 september 2008, en neemt de volgende regels in acht:

* Stands worden verboden na 2013, alhoewel het vastbinden van een paard voor een beperkte tijd (voor het voeren, verzorgen, transport of voor een overnachting tijdens een trailrit) wel blijft toegestaan.
* Ieder paard moet visueel, auditief, en door middel van reuk in contact kunnen staan met een ander paard.
* Jonge paarden moeten in groepen worden gehouden, en individueel moeten een paard de mogelijkheid krijgen om zich terug te kunnen trekken van de groep.
* Eigenaren in bezit van meer dan vijf paarden moeten een certificaat van bekwaamheid behalen.
* Professionals met meer dan elf paarden moeten een cursus over paardenverzorging volgen met aansluitend een examen.
* De minimale afmetingen voor schuilstallen en droogplekken zijn vastgesteld. Schuilstallen moeten een goede en droge bodembedekking hebben. Dit moet eveneens schoon zijn en worden gehouden.
* Dagelijkse beweging van tenminste twee uur training of weidegang moet worden aangeboden.
* Er moet voldoende ruwvoer aanwezig zijn.
* De mogelijkheid tot grazen/weidegang moet eveneens aanwezig zijn.
* Regelmatige hoefverzorging is een vereiste en verzwarende hoefijzers zijn verboden.
* Het knippen van de tastharen is verboden.
* Een paard mag niet meer dan zes uren achter elkaar op transport staan.
* Prikkeldraad als omheining is verboden.

Een persoon die desondanks toch een paard mishandeld, verwaarloosd of achterlaat in Zwitserland, kan rekenen op een gevangenisstraf of een boete tot een bedrag van ongeveer 13.600 euro.

Dierenwelzijnsactivisten zijn blij met deze nieuwe wetten, zoals de zes uur limiet tijdens transporten, maar zijn minder blij met het uitstel van vijf jaar op het verbod van Stands.

"Veel van deze regels zijn niet gebaseerd op wetenschap maar op gedrag," aldus een gedragsdeskundige van de Universiteit in Texas. "Een voorbeeld: 2 uur weidegang en zes uur transport zijn uren waar mensen zich goed bij zouden voelen en zich naar kunnen verantwoorden. Er is nog veel ruimte rond hoe je dit zou kunnen interpreteren. Hoeveel bodembedekking van welk type is er bijvoorbeeld nodig?"

De algemene voorschriften dat een paard moet bewegen en dat het moet kunnen communiceren met andere paarden is goed," aldus Beaver. "Maar het probleem is dat het moeilijk is om alles na te leven wanneer je afhankelijk bent van je omgeving, de individuele behoeftes van je paard en zijn of haar gedrag."

pmarena

Re: Nieuwe welzijnswetten voor paarden in Zwitserland onder vuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:41

Nou , zo ver gaan de regeltjes niet , lijkt me dat IEDEREEN dit toch moet kunnen bieden aan zijn of haar paard.

Dus dat laatste regeltje vind ik een beetje onzin. Als je omgeving de juiste voorzieningen niet biedt , dan houdt dat dus in dat je je paard NIET alleen in de tuin van je rijtjeshuis kunt stallen , of in dat goedkope weitje omdat je niet meer kunt .\/ wilt betalen , of...enz. De wensen en mogelijkheden van de eigenaar moeten niet ten koste gaan van het welzijn van het paard. Kan de eigenaar aan deze zeer basic dingetjes niet tegemoet komen dan wordt het tijd voor een ander onderkomen voor het paard. De lol van de eigenaar is NIET belangrijker dan de meest basale behoeftes van het paard zoals deze die hier omschreven zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:47

hahaha Profs met meer dan 11 paarden moeten een examen afleggen Lachen Lachen

Ik zie hier echt wat bijzondere dingen tussenstaan........ en alles waarvan ik denk NAH, zit wat in.......... is eigenlijk al gebruikelijk Lachen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:55

Ja dat is wel maf idd. om dat aan een bepaald aantal paarden te koppelen...juist die kneus die een paardje in de achtertuin zet voor de kinderen die er ook niks vanaf weten , daar moet je het eerder bij zoeken imo. Waarom pas bij 5 of 11 paarden eisen gaan stellen Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:05

Humor dat een prof een examen moet doen, het onheil zit meer bij "mensen met paarden" die maar wat aankl^%&*violen, dunkt me.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:20

Jeetje wat een aparte regels Scheve mond Op zich zijn meerdere regels niet mer dan logisch, maar hoe gaan ze het in vredesnaam controleren?
Bijv het knippen van tastharen... gaan ze alle paardeneigenaren langs om te kijken of ze het toevallig niet hebben gedaan??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:46

oehlala, die zes uren transport... dat is bagger voor de Zwitserse equipes dan!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:27

Die zijn zo 3 dagen onderweg naar concours dan Clown

En ik zou mijn paarden dan in Zwitserland ook niet meer mogen houden. Heb namelijk geen weidegang ter beschikking.
Vraag me af hoe strikt ze dat willen zien. Ik heb dan wel geen gras, maar ze lopen wel alle dagen minimaal 8 uur in een goed gedraineerde buitenbak met ruwvoer ter beschikking. Lijkt me fijner dan in de zomer paar maanden land en de winter de hele dag op het hok Clown

TessaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:47

Urielle schreef:
oehlala, die zes uren transport... dat is bagger voor de Zwitserse equipes dan!

Zwitserland ben je binnen 6 uur wel door, dan zit je in een ander land met andere regels. Knipoog

Tjeez, van een aantal van deze regels had ik gehoord. Regels voor welzijn vind ik prima. Goed zelfs. Maar werkelijk, maak regels die realiseerbaar zijn, en meet oa niet met 3 maten (minder dan 5 paarden, meer dan 5 paarden, meer dan 11 paarden).

Ben benieuwd wanneer we controle krijgen! Hihi, mijn bazin op cursus? Belachelijk!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 11:51

Hebben ze ook nagedacht over hoe het zit met transatlantische vluchten? Het lijkt me niet te doen om een paard op weg naar Amerika, onderweg even uit het vliegtuig te laten eh... stappen Haha!
Ik zie nog een probleem, en dat is die twee uur beweging/weidegang. Hoe moet dit met paarden die verplicht boxrust hebben om medische redenen? En dan het punt dat een paard niet alleen mag staan. Soms moet je wel, er zijn ook onder de paarden einzelgangers die bij andere paarden in de buurt levensgevaarlijk zijn.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:14

Denk dat deze "theoretische regels" en de praktijk nog wel eens flink zullen botsen cq gewoon niet uitvoerbaar zijn. Wat als je een (dek)hengst hebt, die de hele zooi afbreekt als ie hengstige merries kan ruiken? Wat als je een paard hebt, die gewoon niet door een groep geduld wordt of zichzelf niet kan gedragen bij anderen? Hoe controleer je of een paard min. 2 uur beweging heeft gehad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:24

De controle is wel moeilijk.

Maar dat elk paard andere paarden TENMINSTE moet kunnen zien , horen en ruiken , vind ik maar een hele minimale regel hoor ! Een goed opgevoede en netjes gehuisveste dekhengst hoeft echt de boel niet af te breken dan. En we hebben het niet over hengstige merries , maar gewoon andere paarden. Als baasje zou je sowieso al je ogen uit je kop moeten schamen als je een dier ergens inmetselt zonder soortgenoten binnen bereik....deze regel zou niet eens nodig moeten zijn

Heb je een paard die zo gestoord in z'n kop is dat hij daarvan al flipt , dan is het imo. sowieso tijd om daar eens kritisch naar te kijken wat voor mogelijkheden je hebt met dat dier....

Speciaal voor dat soort gevallen hebben ze namelijk "lichamelijk contact" al weggelaten , neem ik aan.

Tewrijl dat eigenlijk juist ook heel belangrijk is en elk paard zou MOETEN kunnen imo , met een ander paard spelen en kriebelen.

Maar juist voor die maffe gevallen hebben ze dat al weggelaten.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 12:28

pmarena schreef:
Maar dat elk paard andere paarden TENMINSTE moet kunnen zien , horen en ruiken , vind ik maar een hele minimale regel hoor !

Nou, er zijn heel wat paarden die elkaar op stal wel kunnen horen maar niet kunnen zien!
Op onze vorige stal waren er ook boxen met gesloten tussenwanden. Er stonden geen paarden tegenover, dus onze paarden konden elkaar ook niet zien. (ze liepen wel 8 uur per dag in de wei met elkaar).

Ik denk trouwens ook dat een paddock een aanvaardbaar alternatief voor een wei is. Zoals ik dat lees, zou dat dus niet mogen.

hilden1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:01

suleilitha schreef:
Hebben ze ook nagedacht over hoe het zit met transatlantische vluchten? Het lijkt me niet te doen om een paard op weg naar Amerika, onderweg even uit het vliegtuig te laten eh... stappen Haha!
Ik zie nog een probleem, en dat is die twee uur beweging/weidegang. Hoe moet dit met paarden die verplicht boxrust hebben om medische redenen? En dan het punt dat een paard niet alleen mag staan. Soms moet je wel, er zijn ook onder de paarden einzelgangers die bij andere paarden in de buurt levensgevaarlijk zijn.

De regels gelden op Zwitsers grondgebied en niet in de lucht

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:06

Mooi zo, nu Nederland nog Extreme duivel

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:27

weet niet zo goed wat ik ervan moet denken.
hoe willen ze dat gaan uitvoeren?? je hebt op elke regel wel uitzonderingen en hier kan ik er zat op bedenken.
ik dnek dat het idee goed is. maar dat ze te weinig ruimte overlaten voor de middenweg.
je hebt zoveel manieren om paarden te houden, en ook in zwitserland zullen niet alle mensen hun paarden niet 24 uur naar buiten kunne doen. je kunt niet alle paarden hetzelfde houden.
elk mense en paard is verschillend. en wat hebben we aan 2013? waarom dan pas.
ik dnek dat dit niet uit te voeren is... een ieder geval weet ik niet hoe.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:36

pmarena schreef:
Nou , zo ver gaan de regeltjes niet , lijkt me dat IEDEREEN dit toch moet kunnen bieden aan zijn of haar paard.

Dat zou moeten ja, maar er zijn nog ontzettend veel plaatsen waar dit niet zo is.

Inderdaad jammer dat ze het lichamelijk contact hebben weggelaten. Ook dekhengsten kunnen best samen met andere hengsten, of ruinen. Dat moet je wel een beetje slim managen, en misschien een tijdje zoeken naar een goede combi. Juist lastige hengsten kunnen er veel baat bij hebben om een keertje op hun nummer gezet te worden door een ander paard.
Het lijkt mij handiger als het lichamelijk contact wel verplicht wordt, maar dat mensen met een zwaar onmogelijk paard daar een ontheffing voor kunnen krijgen. Maar dat zal wel te polderig zijn voor Zwitserland. Clown

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:44

gekvanfleur schreef:
hoe willen ze dat gaan uitvoeren??

Net zoals de melk- en vleesindustrie gecontroleerd wordt denk ik.

gekvanfleur schreef:
je hebt zoveel manieren om paarden te houden,

Inderdaad, en van een aantal manieren hebben ze vastgesteld dat ze die niet meer willen, dus moeten die verdwijnen. Als je regels maakt waar alle manieren van paardenhouden nu al in passen, dan hoef je geen regels te maken. Ik vind het juist goed dat die vrijblijvendheid er eindelijk vanaf is. En er is nog ruimte zat voor verschillen.

gekvanfleur schreef:
en ook in zwitserland zullen niet alle mensen hun paarden niet 24 uur naar buiten kunne doen.

Er staat nergens dat dat moet.

gekvanfleur schreef:
en wat hebben we aan 2013? waarom dan pas.

De wet treedt in december 2008 al in werking. Alleen de regel van de stands geldt pas in 2013. Lijkt mij logisch, want je moet mensen wel de kans geven om hun stal te verbouwen.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 25-10-08 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:47

Citaat:
* Eigenaren in bezit van meer dan vijf paarden moeten een certificaat van bekwaamheid behalen.
* Professionals met meer dan elf paarden moeten een cursus over paardenverzorging volgen met aansluitend een examen.

Met name dit vind ik eerlijk gezegd nergens op slaan.
Ze kunnen beter die mensen aanpakken die ergens achteraf één paard hebben staan en totaal niet weten hoe ze er mee om moeten gaan en wat de behoeften zijn voor het die, ook bijvoorbeeld kwa voeding.
En professionals op cursus met aan het eind een examen? Hoe bedenken ze het, en wie mag dat examen afnemen? Haha!

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:40

suleilitha schreef:
Citaat:

Met name dit vind ik eerlijk gezegd nergens op slaan.
Ze kunnen beter die mensen aanpakken die ergens achteraf één paard hebben staan en totaal niet weten hoe ze er mee om moeten gaan en wat de behoeften zijn voor het die, ook bijvoorbeeld kwa voeding.
En professionals op cursus met aan het eind een examen? Hoe bedenken ze het, en wie mag dat examen afnemen? Haha!

Vind dit ook heel vreemd, of iedereen of niemand. M.i. zijn het juist degenen die maar 1 paardje houden, die er meestal weinig vanaf weten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:55

degene die het examen moeten afnemen zijn de profs............. euh, euh...... de ...... euh

slik ik hou mijn mond maar Lachen

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:32

Ben elke dag minimaal twee uur bezig met mijn paarden, ze staan overdag altijd in een droge wei, s'avonds lekker op stal, regelmatig rij ik met ze, verzorg en poets ze. Als ze ziek zijn komt de dierenarts. Ze krijgen brok naar behoefte en hooi meer dan ruimschoots. Elke dag worden mijn stallen uitgemest en ze ruiken fris en schoon.. zoals het hoort..

Echter niet iedereen heeft dat voor zijn/haar paard over..en dan is het goed dat er zulke regels worden opgesteld, en nageleefd.
Als je paarden neemt, heb je de verantwoording om je hierin te verdiepen en ervoor te zorgen dat de omstandigheden voor je paarden zo gecreeerd worden dat ze tevreden en happy zijn.

Anders moet je er niet aan beginnen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:08

Dagelijkse beweging van tenminste twee uur training of weidegang moet worden aangeboden.

Dit vind ik ook een rare. Dus een paard dat 1 1/2 uur traint en een half uur aan de stapmolen staat, hoeft voor de rest niet meer naar buiten?

henkb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 19:39

Nou mede mensen, het gaat nog een stukje verder wat mijn Zwitserse vrienden in Bern willen.

Ich dacht eerst een grapje te lezen (ik woon hier in Zwitserland en lees het meeste nieuws wat voorbij komt). Ik ben even op de officiele webpagina's gaan grasduinen:
http://www.bvet.admin.ch/tsp/02414/0241 ... ml?lang=de

Het wordt nog leuker: even een korte kopie over de bewegingsduur per dag:
Citaat:
Führende Stuten und ihre Fohlen sowie Jungpferde oder andere, nicht genutzte Pferde, müssen täglich während mindestens 2 Stunden Auslauf haben. Genutzte Pferde müssen zudem an mindestens zwei Tagen pro Woche mindestens je zwei Stunden Auslauf erhalten.

Auslauf und Weiden müssen durch einen gut sichtbaren, ausbruchssicheren Zaun begrenzt werden. Die Pferde dürfen sich daran nicht verletzen können - so darf Stacheldraht für Pferdezäune und -gehege nicht verwendet werden.

Der Auslauf der Pferde muss in einem Journal eingetragen werden.

Ik moet dus de dagelijkse beweging protokolleren, we kunnen de paarden beter een gps zender implanteren Clown

Het is weer een keer een door bureaun e u k e r s opgestelde wet. Er zitten goede ideeen in, maar wat een drama.
Laatst bijgewerkt door henkb op 25-10-08 19:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-08 19:39

en hoe gaan ze controleren of het klopt wat jij opschrijft? Haha!
Wordt een beetje moeilijk om het aan het paard te vragen of hij wel genoeg buiten is geweest.