Schimmel de oorzaak van overmatig kwijlen bij paarden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Schimmel de oorzaak van overmatig kwijlen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 22:09

horses.nl

Dierenartsen ontvangen de laatste weken veel klachten over paarden die overmatig kwijlen, maar verder geen ziekteverschijnselen vertonen. Voedingsdeskundige Anneke Hallebeek verklaart dat het in de meeste gevallen om een redelijk onschuldige schimmelinfectie gaat, wel raadt ze aan om paarden die overmatig kwijlen uit de wei te halen.

Het overmatig speeksel produceren wordt veroorzaakt door een gifstof die gemaakt wordt door schimmels die op klaver en/of gras voorkomen. Deze gifstof, slaframine, zorgt voor stimulatie van de speekselklieren. ,,De schimmel gedijt goed in dit vochtige, wat koudere weer. Vorig jaar waren er rond deze tijd van het jaar ook veel klachten van paardeneigenaren”, verklaart Hallebeek. ,,Haal paarden die veel kwijlen uit de wei tot het weer omslaat. Als het koud en droog is verdwijnt de schimmel vanzelf.” Als het kwijlen ondanks het op stal zetten van het paard meerdere dagen aanhoudt, adviseert Hallebeek om contact op te nemen met de dierenarts.

Het is nog niet bekend of de grote speekselproductie op langer termijn schadelijke gevolgen kan hebben. Hallebeek zegt dat het weinig zin heeft om bij paarden met klachten de weide te laten onderzoeken. ,,Zelfs als je weet dat het om deze schimmel gaat, dan is de schimmel nog niet uit de wei verdwenen.”

___Tessa___

Re: Schimmel de oorzaak van overmatig kwijlen bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:43

goed dit te weten, stel dat het mijn paard overkomt Knipoog

danielle_ikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 10:27

mijn verzorgpaarden hebben dit gehad, we hebben ze idd van dat weiland afgehaald en is eigenlijk vanzelf weggegaan Knipoog

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 13:57

Kwijl heb ik misschien last van Nagelbijten / Gniffelen
hopelijk blijft het weg bij onze paarden

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:27

Mijn pony kwijlt op t moment wel veel, misschien is dit het wel.. Knipoog
Ik hoop dat t lukt.. hoopte eigenlijk dat het vanzelf wel even over zou gaan, dus ik keek t even aan.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 18:46

mijn merrie joy heeft dit ook gehad...
gewoon van het weiland halen en t probleem was opgelost.
wel hebben we de da gebeld omdat we toen nog niks wisten over deze schimmel.
er is weinig aan te doen helaas..
onze weide was zo goed als kaal dus maaien was geen optie.
paarden staan nu niet meer op de wei.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 21:39

Een meisje dat bij mij in de ponyclubles rijdt belde twee weken geleden af omdat haar haflinger zo ontzettend kwijlde. De dierenarts is er de volgende dag bijgehaald en die zei dat het een keelontsteking was. Maar ik denk dat het dus die schimmelinfectie is geweest nu ik dit zo lees.

heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 22:21

joy had ook een opgezetten keel dus zou makkelijk kunnen.....
tevens was het kwijl gewoon helder en schuimde niet!!!er kwamen liters uit Boos!

silly29

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 14:46

Ik heb er ook last van gehad bij mijn 2 shetlanders! Onze DA is dus totaal niet op de hoogte van deze schimmel. Hij dacht aan haken aan de kiezen, of een slokdarmverstopping. Het vreemde was alleen dat het steeds over ging als ze geen gras meer aten uit de wei. Ik vermoed dus ook dat het om een schimmel gaat.

Inmiddels hebben we een kudde schapen in de wei lopen die het gras even flink kort eten. Hopelijk zijn we na de winter van deze schimmel af.

Yvonne___

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:03

handige informatie, goed het te weten Haha!

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:58

Dit heb ik vorig jaar ook bij mijn paarden gehad. De da kon niks vinden destijds. Ik heb toen iemand ingeschakeld die verstand heeft van grassen hij gaf ook aan dat het door de zwarte vlekjes komt dat op het gras zit. Ik heb het gras toen allemaal afgemaaid en opgeruimd. De paarden zijn daarna enkel dagen alleen in de bak geweest met hooi. Toen het kwijlen over was zijn ze in een kale wei gegaan.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 09:59

silly29 schreef:
Ik heb er ook last van gehad bij mijn 2 shetlanders! Onze DA is dus totaal niet op de hoogte van deze schimmel. Hij dacht aan haken aan de kiezen, of een slokdarmverstopping. Het vreemde was alleen dat het steeds over ging als ze geen gras meer aten uit de wei. Ik vermoed dus ook dat het om een schimmel gaat.

Inmiddels hebben we een kudde schapen in de wei lopen die het gras even flink kort eten. Hopelijk zijn we na de winter van deze schimmel af.

Ik heb dit jaar weer schimmel op het (nieuw ingezaaide) gras zitten, dus vrees da het toch elk jaar kan terug komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 11:10

Dit is welliswaar een heel oud topic maar ik loop er nu tegenaan. Onze tinker kwijlt sinds anderhalve week gigantisch erg. Doorzichtig kwijl dat in slierten eruit loopt.nu is hij wel bekend met allergieen en luchtwegproblemen maar daar lijkt het niet mee samen te hangen. Gebit is een maand of drie geleden gecontroleerd dat zou goed moeten zijn nog.

Wie heeft er nu nog meer last van. Beest staat 24 uur per dag buiten met beperkt langer gras en hooi juist om eventuele atypische myopatie te voorkomen. Zijn jonge weimaatje heeft nergens last van.

Spaikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 21:03

karuna schreef:
Wie heeft er nu nog meer last van. Beest staat 24 uur per dag buiten met beperkt langer gras en hooi juist om eventuele atypische myopatie te voorkomen. Zijn jonge weimaatje heeft nergens last van.

Als er zwarte plekken op het langere gras zitten is dit mogelijk de oorzaak van het kwijlen. Destijds was dat ook de oorzaak van de kwijlende paarden bij mij.