Kenners discussiëren over hippische vraagstukken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Kenners discussiëren over hippische vraagstukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-08 14:04

www.horses.nl

Vandaag discussieerden sporters en wetenschappers als drs. Patricia de Cocq, dr. Rene van Weeren en dr. Machteld van Dierendonck over de vraag of hippisch onderzoek nodig is. Tijdens het seminar georganiseerd door Stichting Hippische Innovatieve Projecten bleek dat veel vraagstukken nog altijd onbeantwoord zijn.

Daarnaast bleek dat wetenschappers, onderzoekers en mensen uit de sport beter moeten samenwerken om de sportprestaties en het welzijn van het paard te verbeteren. Op het moment dat de wetenschappers en de sporters hardop vragen gingen stellen over wat ze nog willen weten over paarden en vooral paardrijden, bleek dat er nog genoeg vraagstukken liggen. Er zijn nog vragen op het gebied van trainingsmethoden, manieren van houden en het effect van de ruiter en het harnachement op prestaties en welzijn.

Zo wil dierenarts en docente Patricia de Cocq graag weten wat een goede ruiter is. Dressuuramazone en -instructrice Tineke Bartels vraagt zich af in hoeverre het juiste harnachement door slijtage en verandering van het paard het juiste harnachement blijft. Gedragsdeskundige Machteld van Dierendonck wil graag weten wat het paard zelf vindt en Martin Lips wil graag weten hoe schadelijk trainingstechnieken zijn voor bijvoorbeeld gewrichten in de rug. Door samen te werken kunnen dergelijke vragen beter beantwoord worden.

Dana82

Re: Kenners discussiëren over hippische vraagstukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:13

Eerlijk? Ik hou mijn hart vast. Straks gaan ze dat allemaal in regeltjes gieten en krijgen ruiters opgelegd hoe ze moeten rijden, wat voor paard ze moeten rijden, wat voor materiaal ze moeten gebruiken, hoe ze paarden moeten houden etc... Iedereen weet dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Enkele richtlijnen kunnen welkom zijn, maar waar ligt de lijn met verplichten?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:32

De vijf vrijheden van een paard moet in elk geval aan voldaan worden.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:41

Arabesk schreef:
De vijf vrijheden van een paard moet in elk geval aan voldaan worden.

Daar volg ik je volledig in, maar het blijft discusieerbaar hoe je deze moet vervullen. Het gaat hier niet over hoe je met een auto moet rijden. Ieder paard heeft andere behoeften en verschillend karakter. Je kan dus niet in enkele regels opleggen hoe mensen met hun paarden moeten omgaan. Alleen al het verschil tussen recreatie- en sportpaarden. Voeding, huisvesting, harnachement en dan heb ik het nog niet over het opleren/trainen van paarden.

Zoals eerder verschenen in Bit: waar gaat dat heen, straks niet meer paardrijden?
Maar ach, zo'n vaart zal het wel niet lopen. En sommige mensen moeten idd hun ogen eens geopend worden over hoe ze met hun paard omgaan (of huisvesten enz). Maar als mensen hiervoor niet openstaan, dan sta je ook nergens.

Mim11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:20

Bolieke schreef:
Eerlijk? Ik hou mijn hart vast. Straks gaan ze dat allemaal in regeltjes gieten en krijgen ruiters opgelegd hoe ze moeten rijden, wat voor paard ze moeten rijden, wat voor materiaal ze moeten gebruiken, hoe ze paarden moeten houden etc... Iedereen weet dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Enkele richtlijnen kunnen welkom zijn, maar waar ligt de lijn met verplichten?

Het lijkt me zinnig om een gezonde mate van wetenschappelijke interesse te tonen in een door de maatschappij breed gedragen sport en recreatie. Dat hoeft helemaal niet te resulteren in 'regeltjes' die 'opgelegd worden'. Ik vind dit nogal zwartkijkerij en als ik heel eerlijk ben ook behoorlijk kortzichtig.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:41

Citaat:
Het lijkt me zinnig om een gezonde mate van wetenschappelijke interesse te tonen in een door de maatschappij breed gedragen sport en recreatie. Dat hoeft helemaal niet te resulteren in 'regeltjes' die 'opgelegd worden'. Ik vind dit nogal zwartkijkerij en als ik heel eerlijk ben ook behoorlijk kortzichtig.
Helemaal mee eens. Overigens hoef je niet veel te verwachten van dat klubje wat denkt 'innovatief' te zijn. Was weer een standaard bijeenkomst waar weer eens een hoop werd geblaat zonder inhoud Slapen . Ze moeten eens daadwerkelijk wetenschappelijke interesse tonen en daar ook eens iets mee doen. Vooralsnog loopt deze kudde schapen 20 jaar achter......

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:19

Cayenne schreef:
instructrice Tineke Bartels vraagt zich af in hoeverre het juiste harnachement door slijtage en verandering van het paard het juiste harnachement blijft.

ROFL Ze heeft er blijkbaar nog nooit aan gedacht dat als een paard veranderd het zadel misschien niet meer zou kunnen passen. Dat kan toch iedereen bedenken.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:24

Dat weet Tineke ook wel, ze heeft bijv ook met een flair zadel gereden. Ik kan me wel voorstellen dat een wetenschappelijke onderbouwing wel handig is.

Black_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 17:29

Het lijkt mij juist heel erg interessant en nuttig. Al die mensen die bij voorbaat al roep dat er regeltjes komen slaat nergens op. Vooruit denken en meer willen weten over het hoe en wat ik juist goed voor helderheid. Ze moeten het alleen wel groots en proffesioneel aanpakken.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 20:07

Dat punt van zadels en ontwikkelende paarden is vrij simpel te bewijzen Clown Men neme 100 drie-jarige met een goed passend zadel. Men gaat/laat deze trainen en kijkt na 1/2 jaar, 1 jaar (en evt 2 jaar) hoe goed het zadel nog past Clown

Drie keer raden wat eruit komt. Maar dan staat het wel zwart op wit *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 21:22

Black_White schreef:
Het lijkt mij juist heel erg interessant en nuttig. Al die mensen die bij voorbaat al roep dat er regeltjes komen slaat nergens op. Vooruit denken en meer willen weten over het hoe en wat ik juist goed voor helderheid. Ze moeten het alleen wel groots en proffesioneel aanpakken.

Mij ook, vind dit echt een heel goede zaak Ja