NK Diepenheim: ponyruiters die tot het uiterste gaan

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

NK Diepenheim: ponyruiters die tot het uiterste gaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-08 17:49

http://www.knhs.nl

Afbeelding
Klasse L SGW te Westerbork, afgelopen voorjaar
Foto: www.yvonnetermeer.nl

'Boekelo' is een begrip in de paardensport. De military die er plaatsvindt trekt jaarlijks tienduizenden liefhebbers. In Diepenheim gaat het qua sport in het eerste weekend van november niet anders of zelfs nog spectaculairder.

De deelnemers zijn van een soortgelijk kaliber als die op de startlijst in Boekelo. Het zijn de beste van Nederland. Er is slechts één verschil, dat het zelfs nog leuker maakt: ditmaal draait het namelijk om pony's en die rijden er hun Nederlandse kampioenschap. Dat betekent enthousiaste kinderen en supersnelle pony's die met elkaar erg veel lol aan hun sport beleven. Maar het is niet alleen lol, want deze kleine toppers kunnen bloedfanatiek zijn als het gaat om de snelste tijd en het kiezen van de kortste routes door de hindernissen. De voorzitter van de Diepenheimse rijvereniging, Constant van de Riet, weet het zeker: "Dit zijn ruitertjes die alles uit de kast halen, die echt tot het uiterste willen gaan. En je ziet dat de pony's het leuk vinden. Zodra ze een hindernis naderen schieten de oortjes nieuwsgierig naar voren en gaan ze uit zichzelf al een tandje harder lopen. Je ziet het regelmatig dat het ruitertje iets fout doet en de pony dat corrigeert, het dus nog beter weet dan zijn berijder. Ze doen het samen. Dat maakt de sport zo geweldig om te zien."

De cross die de deelnemers rijden heeft een lengte van ruim 5 km en daarin komen ze 25 'natuurlijke' hindernissen met water, dikke boomstammen en bruggetjes tegen. Het publiek kan langs de hindernissen wandelen.

Military is een ouderwetse naam, officieel is het een eventingwedstrijd en die bestaat uit drie onderdelen: dressuur, springen en de cross. De ponyruiters die aan het Nederlands kampioenschap in Diepenheim meedoen werken al die drie onderdelen op één dag af, namelijk 1 november. Dat feit maakt de wedstrijd een echte aanrader voor iedereen die houdt van een dagje lekker wandelen in het buitengebied; als toeschouwer zie je overal op het terrein deelnemers aan het werk in drie verschillende onderdelen.

Op 2 november is het een 'open' wedstrijd en dat betekent dat er kinderen met pony's en volwassenen met paarden op drie niveaus meedoen.

Fliro_

Re: NK Diepenheim: ponyruiters die tot het uiterste gaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 19:22

Kan je je daar nog voor inschrijven ?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:23

Fliro_ schreef:
Kan je je daar nog voor inschrijven ?

Wou je meedoen dan? De startlijsten etc. zijn al klaar en bekend...
Ik rij paarden, dus weet niet of de regels bij pony's hetzelfde zijn maar ik neem aan dat er wel iets aan qualificatie zal moeten zijn met een minimaal aantal winstpunten in het L M of Z...

Een cross van ruim 5 km is aan de lange kant toch? Of zit dat bij pony's heel anders dan bij de paarden?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 20:56

De afstanden zijn bij de pony's korter dan bij de paarden, uiteraard. 5 km is flinke afstand voor een Z cross als ik het goed heb.

Bij de pony's moet je eerst je regiokampioenschappen rijden en als je daar bij de eerste 2 of 3 eindigt mag je door.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:32

Het kampioenschap is pas vanaf de klasse L en je moet minimaal 2 winstpunten in het L hebben. Klasse M en Z zijn vrije inschrijving.

Regiokampioenschappen zijn geen selecties voor het NK.

De wedstrijd op zondag zit al vol.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 22:50

yvonnepuntnl schreef:
Het kampioenschap is pas vanaf de klasse L en je moet minimaal 2 winstpunten in het L hebben. Klasse M en Z zijn vrije inschrijving.

Pardon?? 2 of 3 jaar terug mocht ik niet meedoen omdat ik niet bij de eerste 3 geeindigd was in de regio/provincie.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 05:55

anneliesdj schreef:
yvonnepuntnl schreef:

Pardon?? 2 of 3 jaar terug mocht ik niet meedoen omdat ik niet bij de eerste 3 geeindigd was in de regio/provincie.

Weet je zeker dat dat niet langer geleden is?
In de SGW-wereld wordt al langer gewerkt met een selectiesysteem obv behaalde winstpunten. Sommige regio's hebben niet eens een kampioenschap....

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:05

Succes voor de deelnemeners Lachen

damour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 07:42

anneliesdj schreef:
yvonnepuntnl schreef:

De laatste 5 jaar gelden de bovengenoemde eisen al.Tenminste vanaf mijn 10e doe ik al mee en heb me nog nooit via de regio hoeven selecteren.Dit is wel zo voor dressuur en springen.

AnneMieKe_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:12

Anneliesdj: Deze regeling is er inderdaad al minstens een jaar of 5. Voor de M en Z moet je je trouwens minimaal 1 of 2 keer geklasseerd hebben dacht ik. Geen winst, maar wel rondgekomen. Zo was het in ieder geval eerder wel.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:27

MJ_ schreef:
Weet je zeker dat dat niet langer geleden is?
In de SGW-wereld wordt al langer gewerkt met een selectiesysteem obv behaalde winstpunten. Sommige regio's hebben niet eens een kampioenschap....

Nee, was hooguit 3 jaar geleden, heb in Hattem gereden en daar was de criteria dat je 2 winstpunten in je klasse moest hebben, heb daar goed gereden maar zat niet bij de eerste 3, heb nog gecheckt hoe het zat en kwam tot de conclusie dat ik niet mee zou mogen doen omdat ik niet hoog genoeg geeindigd was.
Wacht maar, I'l be back.

Als het zo is als jij het zegt, dan kun je dus je provinciale kampioenschappen compleet verprutsen en toch NL kampioen worden

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:29

ja hoor, je hoeft niet eens te starten op het provinciaal. In ieder geval zoals het nu is. En wat annemiek ook zei, in sommige klasses moet je een aantal winstpunten hebben, in andere alleen maar een cross te hebben uitgereden in die klasse.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:32

Dat is op zich wel vreemd, heb je dus meer kansen dan wanneer je simpel zou springen of dressuren.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:40

anneliesdj schreef:
Dat is op zich wel vreemd, heb je dus meer kansen dan wanneer je simpel zou springen of dressuren.

Dat is ook zo, maar dat is ook wel logisch want er zijn nou eenmaal minder mensen die deze sport beoefenen. Dus zeker in het M en Z zijn de eisen laag, zodat er wel een zo vol mogelijk deelnemersveld aan de start verschijnt.

Toch is het met springen hier in zuid holland ook makkelijk, daar is bijv. open inschrijving voor de provinciale, terwijl je je voor dressuur moet kwalificeren via kringkampioenschappen. Ligt toch aan het aantal deelnemers.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:42

JA het is wel logisch ja, maar bij het springen en dressuur heb je dan ook 2x per jaar de kans, bij sgw maar 1x.

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:03

Het komt vooral omdat niet iedere provincie een regiokampioenschap heeft voor SGW.

Bij de paarden is het in de L niet eens zo heel simpel om te kunnen starten op het NK. Je moet nl in één seizoen 8 winstpunten hebben gehaald in die klasse.

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 13:14

yvonnepuntnl schreef:
Bij de paarden is het in de L niet eens zo heel simpel om te kunnen starten op het NK. Je moet nl in één seizoen 8 winstpunten hebben gehaald in die klasse.

Dat is nu pas voor het 2e jaar dacht ik en volgens mij gaan er alweer stemmen op om die eis naar beneden bij te stellen. Want het is inderdaad een erg forse eis.

NicoleJamai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:25

ik dacht dat je je gewoon moest plaatsten voor het nk.
bij drenthe friesland groningen was een kampioenschap.
alleen de beste van die dag mogen naar het nk.
of is het anders ?

vera_pino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 08:55

Ik doe ook mee, het is inderdaad zoals hierboven vermeld een open NK. Dat is ook al zo sinds ik sgw rijd en dat is 3 jaar Tong uitsteken
In de L moet je 2 wp hebben en in de M en Z is het voor geklasseerde combinaties.

Ben benieuwd naar de wedstrijd voorgaande jaren was het altijd goed verzorgd.

JuliavanBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 17:48

Nee, je kan bij Diepenheim niet meer inschrijven, want de inschrijfdatum is 2 of 3 weken geleden verlopen, wij hadden namelijk ook nog geprobeerd om erin te komen maar ze hebben te veel mensen aan genomen dus de kans dat je erin komt ook al sta je op de reservelijst is dan nog heel klein :S

roncolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 16:09

Succes voor de mensen die meedoen.!