Donderdag 23 oktober heeft Henk Hammers de tuigpaardhengst Wodka HBC (v.Roy M) afgeleverd bij Mieke van Tergouw in Beekbergen.
De hengst zal binnenkort worden gecastreerd en gaat een nieuwe toekomst als internationaal menpaard tegemoet. Het is de bedoeling dat Wodka HBC de eigen wedstrijdstal van Stal Riant gaat versterken. Enkele jaren geleden kocht Mieke van Tergouw ook al de tuigpaardhengst Talos (v.Manno) en vele tuigpaarden volgden.
‘Al tijden is er natuurlijk veel belangstelling vanuit de mensport voor goede tuigpaarden. Dat hebben wij in Beesd waar we een promotiestand hadden samen Stal Landzicht en Toon van Doorn. Wij hebben op de HBC Stal veel jonge aanwas, ook diverse interessante zonen van Wodka HBC waaronder Chandini H.B., de veulenkampioen van vorig jaar. Dan is het verstandig om ook goede paarden te verkopen. Paarden die reclame kunnen maken voor onze stal maar ook voor de tuigpaarden’, aldus Henk Hammers.
Wodka HBC is een 5-jarige zoon van de jong overleden Roy M en werd door J.G. Scholten uit het Deense Felding gefokt uit de stermerrie Okawalda (Jonker x Exponent x Allegro). Wodka HBC kent een volledige HBC-afstamming, met allemaal HBC-hengsten als Roy M (v.Larix), Jonker, Exponent en Allegro. Verder gaat de hengst terug op de befaamde concoursmerrie Nuwalda (v.Ziezo) van Jan Schep.
Wodka HBC dekte dit jaar ongeveer 35 merries en voor de fokkers die nog gebruik van hem willen maken is diepvriessperma beschikbaar.
Hoezo laat ze hem dan castereren? Dat snap ik even niet, als ik het stuk goed begrijp is het een aanwinst voor de tuigpaarden. Maar goed ik zal het wel verkeerd zien ofzo.
Het is een aanwinst voor de sport. En daarbij kan hij dan goede reclame maken voor de tuigpaarden, door te laten zien dat ook tuigers het heel goed kunnen doen in de mensport.
Ja, tegenwoordig zit er meer tuigpaardenbloed in de men(sport)paarden, Mieke zal zich in de kijker moeten rijden volgend jaar 2009 . Mieke heeft dit jaar weinig of niets van zich laten zien of horen. Er zullen volgend jaar bij de 2-span-menners veel goede kapers op kust zijn die naar de WK willen gaan.