WK Endurance met gemengde gevoelens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

WK Endurance met gemengde gevoelens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 06:32

www.destentor.nl

Het wordt haar vierde WK, maar zo bijzonder als de mondiale strijd over ruim twee weken in Maleisië gaat worden, heeft Mechteld Gerding het nog nooit meegemaakt. "Bij dit WK heb ik gemengde gevoelens'', geeft de endurance-bondscoach uit Bant haar gedachten prijs.
Met een temperatuur van 35 graden en een luchtvochtigheid van 95 procent zullen de paarden gaan bepalen wie na de 160 kilometer lange rit wereldkampioen wordt.

Tijdens het WK in het Spaanse Jerez in 2002 was het warm en twee jaar geleden in Aken waren de omstandigheden gelijk aan Nederland. Maar de strijd over tweeënhalve week in Maleisië doet zelfs die van 2005, toen het WK in de woestijn van Dubai verreden werd, teniet. "In Dubai was het heet en onze paarden waren zulke omstandigheden absoluut niet gewend, maar in Maleisië is het niet alleen heet, maar is de luchtvochtigheid ook nog eens heel hoog, hoger dan op een warme, klamme dag in één van onze warmste zomers'', vergelijkt Mechteld Gerding.

De paarden zullen dan ook gaan bepalen wie Gerding 7 en 8 november opsteld in het Nederlandse team. "We hebben met Anita Lamsma en Yvonne van Veldhuizen twee zeer geroutineerde amazones. Anita rijdt al haar achtste kampioenschap. Die twee stel ik graag op. Maar het hangt af van de conditie van de paarden ter plekke of ik dat ook daadwerkelijk doe. En dat weet ik pas kort van te voren, want dan zie je hoe de paarden het oppakken, of ze tegen de omstandigheden daar kunnen'', aldus Gerding, die zich realiseert dat het allemaal ook flink mee kan vallen. "De meeste ruiters die op de Olympische Spelen Hong Kong hebben gereden, viel het ook mee hoe hun paarden reageerden op het weer. En ik weet nog dat we ons ook zorgen maakten voor het WK in Dubai omdat onze paarden natuurlijk nog nooit in een woestijn gelopen hadden. Maar Salomo Djinti, het Arabische paard van Anita Lamsma, voelde zich daar als een vis in het water.'' Naast de onvoorspelbare invloed van het klimaat, is ook het tijdstip waarop gereden wordt, een bijzondere factor in het geheel. "We rijden voornamelijk 's nachts. We gaan dus naar een WK en gaan dan in het donker rijden zodat niemand er iets van ziet. En het is er ook nog eens heel nat dus we gaan in het donker in de modder rijden.''

Feit is wel dat het een absolute uitdaging is om aan de andere kant van de wereld goed te presteren. "Wij rijden niet heel snel, maar ons sterke punt is, dat wij een wedstrijd altijd uitrijden. We zijn dus afhankelijk van de prestaties van de anderen. Als zij snel rijden en ze halen de finish, dan eindigen wij niet voorin. Maar als ze zich stuk rijden, hebben wij een goede kans hoog te eindigen.''

Verwante artikelen:

[VN] Nederlandse endurancepaarden zijn klaar voor vertrek
[ON] WK endurance: eerste deelnemers gearriveerd

MirjamN

Re: WK Endurance met gemengde gevoelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:53

Grappig gezegd; in het donker in de modder rijden. Maar bewondering, want dat is heftig zeg, 160km in het donker in de blub met zulke klimatologische omstandigheden! Succes!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:37

Yvonne van Veldhuizen? ROFL
Yvonne van der Velde heet ze!

En volgens mij wordt het een loodzware wedstrijd en geldt hier echt het motto To finish is to win!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:51

Haha, ik moest echt even na denken bij Yvonne, wie ze nou bedoelden, het kwartje wilde zeg maar niet vallen Bloos

Het wordt reuze spannend!
Ik weet dat Jannet Lam er alles aan gedaan heeft om goed voorbereid ten tonele te komen en dat het team er erg serieus aan getrokken heeft. Dus aan de voorbereiding kan het niet liggen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:36

Aha, ik begreep het ook al even niet Haha! Ben heel benieuwd naar de uitslag, het zal zeker zwaar worden...

Jazzit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:50

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:19

Gaat een heftige wedstrijd worden.
Hoeveel NL'ers mogen er aan de start verschijnen dan? Ik dacht dat ze allemaal mochten starten.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:31

ja wel allemaal starten, maar niet allemaal in het team (voor teamklassement)

Prinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 14:35

Ah dan begreep ik het toch goed Haha!

Karrimh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:40

vanuit Maleisië:

paarden zijn goed aangekomen en zien er super uit. het weer valt mee vinden we zelf, Lisette en ik. paarden zijn super fit en hebben vandaag voor het 1st erop gezeten. slechts alleen een stapritje gemaakt van een uur, maar toch. wat waren ze blij en stapten ze flink door.

voor meer info zie mijn site: http://www.freewebs.com/stalnorwind daar hou ik een dagboek bij en de blog van Lisette www.team-escapade.blogspot.com

gr vanuit een super mooi Maleisië