Amsterdammer misbruikte paarden en wurgde bijna beheerder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Amsterdammer misbruikte paarden en wurgde bijna beheerder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 06:29

www.parool.nl

Na een gevangenisstraf van bijna twee jaar nog eens een behandeling in een kliniek van drie jaar: dat staat een 23-jarige man uit Amsterdam te wachten die twee jaar geleden in een stal in Doorwerth paarden seksueel misbruikte en - nadat hij was betrapt - de beheerder de keel dichtkneep.

De officier van justitie eiste gisteren een gevangenisstraf van bijna twee jaar plus een jaar voorwaardelijk. Die twee jaar heeft de verdachte al uitgezeten. Sinds twee maanden verblijft hij in een forensisch psychiatrische kliniek, waar de behandeling zeker drie jaar in beslag zal nemen. Reden voor de officier om een proeftijd van drie jaar te eisen bij de voorwaardelijke straf, om te zorgen dat de man de behandeling helemaal afmaakt.
Volgens de officier van justitie is sprake van poging tot doodslag. Het slachtoffer was al blauw aangelopen toen de eigenaar die nacht in november de stal binnenkwam, de verdachte met een zaklamp op zijn hoofd sloeg en zo de beheerder redde.

De Amsterdammer was een paar dagen voor zijn werk in Doorwerth. Hij verbleef in de jeugdherberg. Hij kon de psychische druk van het van huis zijn niet goed aan. Hij dronk en rookte joints. Hij liet zijn broek zakken op de openbare weg, stichtte een brandje in de jeugdherberg en drong op een nacht de paardenstal binnen en misbruikte de drie dieren daar. Hij was opgewonden geraakt, verklaarde hij op een eerdere zitting. De daaropvolgende nacht ging hij opnieuw naar de stal, maar deze keer betrapte de beheerder hem.
De verdachte was psychotisch toen hij werd aangehouden. Hij lijdt aan een autistische stoornis.

Verwante artikelen:

[VN] Amsterdammer gepakt voor misbruik paard
[VN] Verdachte misbruik paarden Doorwerth naar kliniek
[VN] Misbruiker paarden wordt onderzocht
[VN] Rechtszaak mogelijke misbruiker paard volgende maand
[VN] Rechtzaak tegen paardenverkrachter sleept zich voort
[VN] Paardenmisbruiker komt niet op vrije voeten
[VN] Paardenmisbruiker hoort celstraf van drie jaar eisen

___Tessa___

Re: Amsterdammer misbruikte paarden en wurgde bijna beheerder

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:13

Naja zeg, voor een poging tot doodslag en het sexueel misbruiken van dieren krijg je maar 2 jaar celstraf en dan nog 3 jaar, straks laten ze je over 10 jaar laten ze je gewoon lopen Boos!, het moet niet gekker worden Boos!

meart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:30

tessii1991 schreef:
Naja zeg, voor een poging tot doodslag en het sexueel misbruiken van dieren krijg je maar 2 jaar celstraf en dan nog 3 jaar, straks laten ze je over 10 jaar laten ze je gewoon lopen Boos!, het moet niet gekker worden Boos!

...als ik het goed begrijp loopt ie nu al weer vrij rond, als tbs'er? Correct me if i'm wrong...

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:01

Als deze jongen alleen autistisch is ben ik een broodplank. Clown
Waar is professionale begeleiding? Diagnostisering? Etc.. Het is afschuwelijk wat hij heeft gedaan maar niet minder dat hij totaal geen goede begeleiding krijgt kennelijk, althans, ik haal het nergens uit. Clown

Als ouders of belangenbehartigers preventief handelen was het misschien nooit zover gekomen.
Vind een gevangenisstraf totaal geen zin hebben in dit geval, vrees dat dat eerdr therapie ondermijnt dan ondersteunt. Koe

l8zzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:11

het moet niet gekker woorden.
ik zou hem levenslang geven misbruiken van dieren en moordpoging

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 10:59

Jammer dat iedereen zo hard oordeelt en totaal aan de psychische problematiek van deze jongen voorbij gaat..

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:09

Detour, tja dat is misschien omdat er slachtoffers zijn gevallen... En die jongen 'nergens' geen last van heeft. (behalve een grootte stoornis)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:28

GATVERDAMME!!! wat een walgelijk pesoon, ik begrijp daar niets van, maar het blijkt dat mishandeling van mensen en het vergrijpen aan dieren dichtbij elkaar liggen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:31

Cyruss_ schreef:
Detour, tja dat is misschien omdat er slachtoffers zijn gevallen... En die jongen 'nergens' geen last van heeft. (behalve een grootte stoornis)

Die jongen zal zich zijn hele leven misschien al klote en onbegrepen hebben gevoeld, dat weten we niet. Ik praat absoluut niet goed wat er is gebeurd, vind het echt schandalig.
Maar met voorbedachte rade of met gezond verstand? Nee. Dus oordeel niet te hard. Misschien voelt hij zich zijn hele leven al gestraft... Knipoog

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:56

Nu zijn het paarden maar straks kunnen het misschien kinderen zijn.
En dat deze jongen een stoornis heeft, maakt het alleen maar enger dat hij nog vrij rondloopt.
De hulpverlening zou hier toch beter op in moeten (kunnen)springen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:24

tessii1991 schreef:

Vind het nog meevallen hoor, tegenwoordig krijg je voor moord ook maar 3 of hooguit 4 jaar waarbij je dan bij goed gedrag na 2 jaar al weer losloopt.

Vind het wel een goede zaak dat hij voor nederlandse maatstaven nog een redelijk zware straf heeft gekregen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:25

meart schreef:
tessii1991 schreef:

...als ik het goed begrijp loopt ie nu al weer vrij rond, als tbs'er? Correct me if i'm wrong...

Hij zit nu in een psychiatrische kliniek, loopt dus niet vrij rond maar heeft zijn 2 jaar idd al uitgezeten.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:30

Kanj wel merken dat de reacties niet van mensen komen uit de zorg of verpleegkunde, met alle respect.

Als deze jongen correcter en zorgvuldiger begeleid was, had men dit misschien kunnen voorkomen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:30

Natuurlijk moet deze vent opgesloten worden, maar vanmorgen in de krant stond..wegens verkrachten van paarden??
Moet ie wel een hele grote hebben wil een paard er last van hebben...ziek is het wel, en zo iemand stopt niet bij dieren ben ik bang.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:32

Da's maar de vraag...
Ik hoop ook dat de dieren er niks van hebben gemerkt. Zit me ineens serieus of te vragen of dieren meer schade oplopen dan mensen bji verkrachten, kan het me amper voorstellen (zowel fusiek als mentaal), zal wel de reden zijn dat het verbod voor sex met dieren pas net is doorgedrukt..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:38

detour schreef:
Da's maar de vraag...
Ik hoop ook dat de dieren er niks van hebben gemerkt. Zit me ineens serieus of te vragen of dieren meer schade oplopen dan mensen bji verkrachten, kan het me amper voorstellen (zowel fusiek als mentaal), zal wel de reden zijn dat het verbod voor sex met dieren pas net is doorgedrukt..

Nou ja, als je kijkt naar het verschil in penis van een mens en een paard lijkt me niet dat een paard veel voelt van zo'n mensenpikkie.
Ga me nu ook afvragen hoe die het geflikt heeft, waren het grote paarden? En had hij ervaring met paarden of heeft ie gewoon gegokt dat ie geen lel zou krijgen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:39

Tsja, wat gaat er door een psychotische autist heen?
Beetje flauw maar waar, maar autisten kunnen vaak erg goed omgaan met paarden, wie weet waren de dieren totaal niet opgefokt.
Alleen een psychoot kan enorme onrust uitstralen..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 15:46

Ja ik weet het maar evengoed kunnen ze ook heel fout reageren natuurlijk.

silll91

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:50

Ze moeten hem(de dader) misbruiken en verkrachten en dan nog eens wurgen..!!! Boos!
kan me zo boosmaken om dit soort dingen!!
Waar slaat dit nou op!!??
Hamer
Laatst bijgewerkt door silll91 op 22-10-08 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 16:51

Hallelujah, als bokkers het mochten regelen werd de doodstraf weer ingevoerd, ongeacht problematiek qua achtergrond etc.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:55

Ben het met jullie allemaal wel beetje eens, het is ziek dat zo iemand dit doet, maar ja, het is natuurlijk niet een mens van volle 100% (Niet lullig bedoelt hoor, maar kwa denken enz)... Heb medelijden met de beheerder, die is zich de pleures geschrokken!

2/3 jaar is idd wel erg kort voor zoiets... Poging tot moord!

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 19:58

Staat op poging tot moordslag niet een veel hogere straf? Kan er met mijn hoofd niet bij dat dit de totale straf is.. Of de rechter heeft er wel héél erg rekening mee gehouden dat het waarschijnlijk een daad uit angst was. Erg maf..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 22:29

detour schreef:
Hallelujah, als bokkers het mochten regelen werd de doodstraf weer ingevoerd, ongeacht problematiek qua achtergrond etc.

Ach ja, dat soort reactie's kun je verwachten. Maar ik ben het er wel mee eens dat er te licht gestraft wordt, voor moord met voorbedachte raden krijg je hier nu maar 3 jaar en ben je na 1,5 jaar vrij wegens goed gedrag, wat zijn dat nu voor straffen?

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 07:42

Da's waar, maar wordt er totaal niet gekeken dan naar de psychische problematiek van de dader?

Vind NL ook erg mild hoor, in die zin, begrijp me niet verkeerd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:56

Door de bokkers niet iig.
meart schreef:
tessii1991 schreef:

TBS-ers lopen niet vrij rond.

Dat is het hele punt van TBS..... ik geloof dat jullie het Amerikaanse systeem en het Nederlandse nogal door elkaar halen....
Ik zal eens wat opzoeken over TBS Lachen