Opnieuw inbeslagname bij Limburgse paardenhouder

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Opnieuw inbeslagname bij Limburgse paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 12:25

www.blikopnieuws.nl

De Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming (LID) heeft samen met de politie Brunssum op 20 oktober zes verwaarloosde paarden in beslag genomen bij een paardenhouder in Voerendaal.

Bij dezelfde man werden op 1 september al twee paarden weggehaald. Proces-verbaal wordt opgemaakt vanwege 'het onthouden van de nodige verzorging aan de zes paarden'.

Nadat er bij de politie een aangifte was binnengekomen over verwaarloosde paarden voerde de LID samen met de politie Brunssum in september een inspectie uit. Tijdens deze inspectie bleek dat de eigenaar in totaal acht paarden had lopen die allemaal mager waren. Nadat twee dierenartsen ingeschakeld waren om de toestand van de dieren te beoordelen, werden twee paarden na overleg met Justitie Maastricht in beslag genomen. Voor de andere zes paarden stelde de LID voorwaarden voor de verzorging (huisvesting, voedsel en hoefverzorging).

Bij een hercontrole bleek dat de eigenaar de gestelde voorwaarden niet was nagekomen. Zo hadden de paarden om 10 uur in de ochtend nog geen voer en hadden enkele paarden geen water. De twee dierenartsen die in september al waren geconsulteerd werden opnieuw gevraagd de paarden te onderzoeken. Zij gaven allebei aan dat de voedingstoestand van de paarden vergeleken met 1 september minder was geworden en dat de paarden achteruit gingen. Beiden adviseerden de paarden weg te halen daar de dieren nu nog goed te helpen waren na en enige tijd zo doormodderen niet meer.

In overleg met justitie Maastricht werden de paarden dezelfde middag in beslag genomen en afgevoerd naar een aangewezen opslaghouder.

Verwant artikel:

[VN] Inspectiedienst neemt twee paarden in beslag in Limburg

passepartout

Re: Opnieuw inbeslagname bij Limburgse paardenhouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 12:56

Gelukkig dat die paarden daar weg zijn. Ik heb ze twee jaar geleden al mager gezien. Een paard is van mijn vriendin geweest en is oud en erg mager.
Het hele verhaal heeft met familie ruzies te maken en geeft NIEMAND het recht om zo met je dieren om te gaan en vroeger voor al die toestanden was dat ook niet zo.
Jammer dat onder de ruzies de dieren moeten lijden, mensen zouden beter moeten weten. Verkoop ze dan of geef ze weg als je er niet voor wilt of kunt zorgen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:09

Ik weet om welke paardenhouder het gaat en vind het jammer dat het zo heeft moeten lopen voor hem. Sneu voor hem en de paarden. Hopelijk knappen de paarden snel op! Ach gut

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:12

jesse_rulez schreef:
Ik weet om welke paardenhouder het gaat en vind het jammer dat het zo heeft moeten lopen voor hem. Sneu voor hem en de paarden. Hopelijk knappen de paarden snel op! Ach gut

sneu voor hem ?? dat meen je toch niet
hij heeft de kans gehad om te zorgen dat de dieren zienderoog
opknappen in plaats van achteruit gaan.

hopelijk krijgen die beestjes nu wel wat ze verdienen.
en die man een fikse boete met een ontzegging om nog dieren te houden.

als je er niet voor kan zorgen vraag je hulp of weet ik dat wat
maar niet zo Clown

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:14

Ik woon naast Voerendaal en heb geen idee om wie het gaat.
Alle paarden zijn daar nu weg begrijp ik?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:16

onley schreef:
jesse_rulez schreef:

maar niet zo Clown

Jazeker sneu. Als je wist hoe het daar vroeger was, hoe het daar nu is en ook zou weten waarom het nu zo is, dan zou je dat misschien begrijpen.
Echter, desalniettemin vind ik het niet meer dan terecht dat de paarden in beslag zijn genomen. Knipoog

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:17

jesse_rulez schreef:

Sneu voor hem???? Hoe kun je nu medenlijden hebben met iemand die zijn paarden verwaarloost?
Wat mij betreft mogen ze hem een flinke celstraf en boete geven, plus natuurlijk een levenslang verbod op houden van dieren. Ik walg van zulke mensen .

Hoop dat de paarden er goed doorkomen!!

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:34

onley schreef:
jesse_rulez schreef:

maar niet zo Clown

Jazeker sneu. Als je wist hoe het daar vroeger was, hoe het daar nu is en ook zou weten waarom het nu zo is, dan zou je dat misschien begrijpen.
Echter, desalniettemin vind ik het niet meer dan terecht dat de paarden in beslag zijn genomen. Knipoog

Dan mag die kerel wel een verdomd goeie reden hebben om z'n paarden zó te verwaarlozen..

Opsluiten en hem is laten verhongeren.. Gewoon straffen met wat hij zelf ook heeft gedaan!

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:10

Ik ken ze ook persoonlijk. Vroeger was er alles in orde.
Ze weten dat ze zo niet met dieren moeten omgaan.
Ik denk dat Jesse_Rulez bedoelt dat het heel triest is dat mensen zo ver kunnen zinken, niet meer in de gaten hebben dat het zo niet kan en nog verder afdrijven. Het was een heel close gezin, maar door omstandigheden is er een enorme ruzie ontstaan met dit als gevolg.
Het is triest voor beide partijen, maar mensen kunnen nog redeneren en zelf eten en drinken pakken paarden niet, die snappen er niets van waarom ze geen eten en drinken meer krijgen.
Ik vind het een goede zet van de db dat ze zijn opgehaald. Het had wat mij betreft eerder moeten gebeuren.
Weet iemand misschien waar deze paarden naar toe gaan, ik bedoel niet specifiek deze paarden, maar in het algemeen.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:14

+[/quote]

Echter, desalniettemin vind ik het niet meer dan terecht dat de paarden in beslag zijn genomen. Knipoog[/quote]

Inderdaad weten wij niet hoe het vroeger daar was.
Maar laat 1 ding voorop staan je verwaarloosd je paarden niet!!!
Dan had hij daar maar vroegtijdig op moeten inspelen en de paarden moeten verkopen!!
En niet eerst laten verwaarlozen.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 14:39

passepartout schreef:
Ik ken ze ook persoonlijk. Vroeger was er alles in orde.
Ze weten dat ze zo niet met dieren moeten omgaan.
Ik denk dat Jesse_Rulez bedoelt dat het heel triest is dat mensen zo ver kunnen zinken, niet meer in de gaten hebben dat het zo niet kan en nog verder afdrijven. Het was een heel close gezin, maar door omstandigheden is er een enorme ruzie ontstaan met dit als gevolg.
Het is triest voor beide partijen, maar mensen kunnen nog redeneren en zelf eten en drinken pakken paarden niet, die snappen er niets van waarom ze geen eten en drinken meer krijgen.
Ik vind het een goede zet van de db dat ze zijn opgehaald. Het had wat mij betreft eerder moeten gebeuren.

Je verwoordt precies wat ik bedoel. Ja

rejov schreef:
Dan had hij daar maar vroegtijdig op moeten inspelen en de paarden moeten verkopen!!

Laat ik voorop stellen dat ik het zeer zeker met je eens ben dat je paarden (of welke dieren dan ook die je bezit) niet hoort te verwaarlozen! Maar zoals Passepartout al zei speelt er zich een behoorlijk heftige familiruzie af, waardoor het niet zo makkelijk is om bepaalde paarden te verkopen.
Sommige Bokkers vatten mijn vorige posts schijnbaar op alsof ik er geen problemen mee heb dat paarden verwaarloosd worden. Het tegendeel is waar: ik ben juist tegen elke vorm van dierenleed, verwaarlozing, mishandeling etc etc. Ik weet alleen dat de situatie hier wat complexer is dan uit het artikel blijkt. En nee dat doet er niks aan af dat het terecht is dat de paarden in beslag zijn genomen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 15:41

Dat is idd vervelend dat er ruzie was en dan weet je idd hoe dat gaat, de ene zegt verkopen en de ander gooit de kont tegen de krib.
Toch begrijp ik het dan niet waarom ze niet gewoon gevoerd hebben, ieder volwassen mens weet toch dat zo'n dier water en voedsel nodig heeft.
Gooi zo'n grote baal in de wei en hou dat in de gaten voor zolang de stres nog zou duren.
Blij dat de dieren daar nu weg zijn.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:31

Goed dat ze zijn weg gehaald, nu kunnen ze toch nog een beter leven tegenmoet gaan.

Ik woon in Eys maar weet ook begod niet waar het is in voerendaal.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:01

Een familieruzie is imo helemaal geen verzachtende omstandigheid, dieren moet je deftig verzorgen oftewel zoek je er een nieuw en beter huisje voor. Daar is niks moeilijks of ingewikkeld aan.
Dat de paarden de dupe zijn van een ordinaire ruzie is maakt het zelfs nog erger. Hoe laag moet je vallen om door een ruzie je paarden (expres) te verwaarlozen?

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:07

Blij toe dat ze daar weg zijn gehaald! Ruzie of geen ruzie dat geeft geen reden om je dieren te verwaarlozen. Hopelijk krijgt hij een flinke straf!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:11

paarden mag je nooit de dupe laten worden van een ruzie
ze behoren gewoon netjes te eten en te drinken te krijgen

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:11

Bahbah, arme paarden.
Hopelijk knappen ze weer helemaal op en krijgen hun een verdiende 2e kans.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:40

Begrijp ik het nu goed en is het verplicht om paarden voor 10 uur te voeren, nou dan konden ze mij ook afvoeren hoor maar die van mij kwamen niks te kort.

Verder ben ik blij dat de paarden eindelijk weg zijn bij zon verschrikkelijk mens!

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:19

rejov schreef:

Laat ik voorop stellen dat ik het zeer zeker met je eens ben dat je paarden (of welke dieren dan ook die je bezit) niet hoort te verwaarlozen! Maar zoals Passepartout al zei speelt er zich een behoorlijk heftige familiruzie af, waardoor het niet zo makkelijk is om bepaalde paarden te verkopen.
Sommige Bokkers vatten mijn vorige posts schijnbaar op alsof ik er geen problemen mee heb dat paarden verwaarloosd worden. Het tegendeel is waar: ik ben juist tegen elke vorm van dierenleed, verwaarlozing, mishandeling etc etc. Ik weet alleen dat de situatie hier wat complexer is dan uit het artikel blijkt. En nee dat doet er niks aan af dat het terecht is dat de paarden in beslag zijn genomen.[/quote]

Ik veroordeel jou ook absoluut niet, begrijp me niet verkeerd, ik bedoel hiermee alleen maar te zeggen dat ik ondanks de heftige familie ruzie's niet snap dat je je paarden helemaal vergeet. Dat gaat er bij mij niet in!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:17

Zelfs bij een fixe familieruzie hoor je de dieren naar behoren te verzorgen.

Ook als de paarden van meerdere eigenaren zouden zijn en bijv. 1 vd eigenaren niet wil verkopen, maar ook bijv niks aan onderhoud meer betaald.
Je kunt dan toch niet zomaar de dieren laten verhongeren?
Ik weet niet of dit het is wat gespeeld heeft, maar ik kan me zoiets er wel bij voorstellen. Dat ze bij het ene familielid staan, die ze dus ook moet verzorgen, maar dus geen vergoeding meer ontvangt en dus de paarden niks meer voert.

Arme beestjes...weet iemand toevallig waar verwaarloosde paarden naar toe gaan? En waar je je kunt opgeven om als opvangadres te fungeren?

igranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:44

een dier van welk soort dan ook mag absoluut maar dan ook absoluut niet verwaarloosd worden wat er dan ook voor problemen zijn!!!!!!!!
hoop dat de boete hoog is en dat hij nooit meer dieren mag houden!!

het is de mens die voor de dieren moet op komen om ze te beschermen tegen dit soort beesten!!!

en daar is geen enkel excuus voor te vinden.