Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
AWvL
Berichten: 344
Geregistreerd: 13-11-03
Woonplaats: Liessel

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:35

Karl66 schreef:
Wat is er tegen op het gebruik van Gribaldi in de Gelderse fokkerij? Dat geeft weer mooi aansluiting op Amor, tenslotte zijn het allebei nakomelingen van de hengst Hyperion Haha! Haha!

Het gelderse paard dat de GPA zo graag een ras noemt is nou eenmaal een type en door met z'n allen heel hard te herhalen dat het een ras is maakt het nog geen ras.

Karl66 kun je je bewering beter onderbouwen dan met "is nou eenmaal een type". In het Zwartboek staat uitgelegd waarom het een uniek ras is. Graag de uitleg van jouw bewering.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:50

Wat ik dan niet begrijp is dat op KWPNstallion.com je kunt zoeken naar een paard in de categorie Gelders paard en de categorie Gelders type.

Natuurlijk is het Gelders paard geen ras maar een type, net als het huidige KWPN rijpaard ook geen ras is. De stamboeken zijn immers niet gesloten.

Wel denk ik dat het verstandig om de oude bloedlijnen te gebruiken en zover als mogelijk weg te blijven van de volbloeden. Volgens mij zit je dan al een heel eind in de goede richting. Of heb ik het mis?

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:37

AWvL schreef:
Karl66 kun je je bewering beter onderbouwen dan met "is nou eenmaal een type". In het Zwartboek staat uitgelegd waarom het een uniek ras is. Graag de uitleg van jouw bewering.


Ik heb het zwartboek niet gelezen en kan dus niet nagaan waarop jij baseert dat het een ras is. Maar voor een ras zal je toch echt een gesloten stamboek moeten hebben en het gelderse stamboek is altijd open geweest is en is continue beïnvloed door hengsten uit andere stamboeken. Hengsten die weliswaar in het op dat moment gevraagde type stonden, maar ook hengsten die continue andere genen in het paardenbestand brachten.

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 22:59

[***] schreef:
Hilden kan maar beter de notitie even lezen, daar staat de geschiedenis ook in uitgelegd.


Voordat we weer gaan blaten mag jezelf ook eens lezen mbt de geschiedenis van het Gelders paard. Veel succes
http://home.claranet.nl/users/lijssel/

hilden1971
Berichten: 674
Geregistreerd: 09-08-07

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:06

[***] schreef:
AWvL schreef:
Voor jou staat blijkbaar al vast wat er in staat als het een Zwartboek over het KWPN is. Ga je het Zwartboek door een eerlijke bril lezen?


Hoe kom je daar nou bij? Ik heb het toch nog niet gelezen?
Mail komt er aan. Je kan een hoop van mij zeggen, maar niet dat ik bevooroordeeld ben of een tunnelvisie heb.

Ik begreep in de eerste instantie de argumenten van de GPA wel, ik maak me ook zorgen om de bloedvoering en de instandhouding van het gelderse type. Maar de uitvoering van jullie 'plan' verdient geen schoonheidsprijs, ook omdat jullie dezelfde fouten begaan als degene die jullie zwart proberen te maken. Wat ik al zei, weg geloofwaardigheid. Jullie wekken bij veel mensen aversie terwijl het Gelders paard wel wat sympathie kan gebruiken.

Het Gelders paard zou gebaat zijn bij meer promotie en afzetmogelijkheden binnen een brede aanpak, dus in samenwerking met het KWPN en dan op een positieve manier. De keuringen, IBOP, FSP e.d. zijn goed bezocht en prima geregeld. Dat zie ik het GPA nog niet organiseren op zo'n professionele manier, jullie hebben zo ruzie onder elkaar, dat is al te zien aan de manier waarop jullie nu communiceren. Met zo'n club hoef ik niet in zee. We hebben er een prachtig voorbeeld van en dat is bij de Groningers het GrP, NeWP en IHW. Daar heeft niemand wat aan, en het Gelderse paard al zeker niet.

Dus ik zou zeggen, ophouden met wijzende vingertjes, handen in elkaar en met zijn allen voor het Gelders paard.


Gelet op je voorgaande reactie`s schrijf je dat je het eens bent met de stelling van het KWPN, dus al met al heb je je mening uitgedragen en ja zonder het zwartboek dus daadwerkelijk gelezen te hebben heb je last van een tunnelvisie. Misschien nogmaals eens een keer wat meer in de geschiedenis duiken eer je naar mensen als AWvl schrijft, als je uberhaupt al weet wie die man is en wat die binnen de KWPN heeft betekend... Slapen ennuh wat betreft een bredere afzet mogelijkheid van het Gelders paard, zal nooit tot stand komen wanneer het KWPN bepaalt wat goed is voor hun eigen stamboek en niets meer of minder ten goede zal komen van het echte Gelderse bloed en stamboek.

Leonora
Berichten: 617
Geregistreerd: 02-05-05

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 23:45

als je tegenwoordig je paard netjes wil kunnen verkopen, moet je de koper iets bijzonders bieden,
dat betekent dat je in ieder geval al een mooi Gelders paard moet hebben, niemand trapt nog in een
onedel of lomp paard. De Gelderse paarden van heden ten dage zijn duidelijk nog verschillend van
een rijpaard maar niet meer zo grof als vroeger; so what Ach gut

de wereld is in beweging en daar moet je in mee of je wil of niet,
ik heb het idee dat het GPA daar juist heel veel moeite mee heeft

ik ben heel gek op een goed, Gelders paard en of dat paard een scheutje 'vreemd' bloed heeft,
daar lig ik niet van wakker. Bij mij voorop staat, dat het paard er duidelijk moet uitzien als een Gelders paard,
dat het extra kan bewegen en met name een expressieve draf heeft en natuurlijk een plezierig en eerlijk karakter Pling

Ik heb de GPA-paarden in Beesd ook gezien en dat was een aanfluiting: een paar afgekeurde tuigpaarden, een bonte Samber-zoon
en Samber is EV x Groninger, een paar bonte koetspaarden en Wilskracht, inderdaad een Argentinus. Toevallig en Maurits waren in
mijn ogen dan wel echte Geldersen om te zien, maar de eerste heb ik achter nooit goed genoeg gevonden en hij was in de sport heel ondeugend,
dus niks braaf Gelders paard. Maurits is een Walser en dat is een superfijn voltigepaard.

Ik kan het met namen van personen smijten en de stemmingmakerij van de GPA niet goed plaatsen.
De vergaderingen van de regio Gelders Paard van het KWPN zijn altijd openbaar, kom dan aub eens met echte goede
initiatieven om het GP veilig naar 2020 te loodsen Pling

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 07:27

Leonora schreef:
Ik heb de GPA-paarden in Beesd ook gezien en dat was een aanfluiting: een paar afgekeurde tuigpaarden, een bonte Samber-zoon
en Samber is EV x Groninger, een paar bonte koetspaarden en Wilskracht, inderdaad een Argentinus. Toevallig en Maurits waren in
mijn ogen dan wel echte Geldersen om te zien, maar de eerste heb ik achter nooit goed genoeg gevonden en hij was in de sport heel ondeugend,
dus niks braaf Gelders paard. Maurits is een Walser en dat is een superfijn voltigepaard.


Wilskracht is een Amsterdam Bloos

Ik ben ook naar Beesd afgereisd om te kijken wat het GPA dan bedoeld met een Gelders paard en ik kon niet anders concluderen dan dat als dit het Gelderse paard van 2020 moet worden, ik heel verdrietig ga worden.
Een stel zwarte afgekeurde tuigpaarden. Heel jammer want de rijtypische eigenschappen van het gelderse paard (Ras of type mij een bied....tis een type Tong uitsteken zijn toch net zo belangrijk als de men kwaliteiten. En zowel menner als ruiter zien liever een langgelijnder paard.

Maar op een hier eerder genoemde site worden wel meer paarden Gelders genoemd die het nooit never zijn. Zoals Nimmerdor... ergens in de verte zal er nog wel een drupje gelders inzitten...maar ook 25% XX. Meneer AWvL...Is dat dan geen genetische toverbal? Met ook nog een een scheutje arabisch bloed via Farn?

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 09:37

Karl66 schreef:
[***], het is helemaal niet flauw bedoeld. Maar het toont in mijn ogen de onzin aan van het ras Gelderse paard. Je kan toch moeilijk met droge ogen Amor als 100% gelders bestempelen en tegelijkertijd er schande van spreken dat er nieuw bloed toegevoerd wordt.


Vooropgesteld: het Gelderse paard is geen onzin. Het heeft als type zeker bestaansrecht voor een grote groep liefhebbers.

Persoonlijk ben ik niet tegen het inbrengen van nieuw bloed, maar wel tegen het inbrengen van bloed wat niks gemeen heeft met het gelderse type zoals volbloed of teveel rijpaardbloed. Daar heeft AWvL wel een punt, er zou altijd een degelijke gelderse basis moeten blijven. Maar uitsluitend met klassiek gelders bloed fokken is onmogelijk (100 % klassiek bestaat niet) en qua bloedspreiding geen optie. Ik vind het ook vervelend dat er paarden met 50 % volbloed in Hengelo lopen, dat zou niet moeten mogen. Maar daar kan je beter binnen het KWPN over blijven praten.

Cayenne schreef:
In een reactie aan Levende Have meldt KWPN-woordvoerder Mathilde Brouwer “dat wij ons volledig distantiëren van de terminologie en beschrijvingen van de Gelderlander Paard Associatie”.


Door die toestanden in Beesd en de manier van communiceren van het GPA (zie titel) is die kans wel verkeken denk ik.

hilden1971 schreef:
Gelet op je voorgaande reactie`s schrijf je dat je het eens bent met de stelling van het KWPN, dus al met al heb je je mening uitgedragen en ja zonder het zwartboek dus daadwerkelijk gelezen te hebben heb je last van een tunnelvisie. Misschien nogmaals eens een keer wat meer in de geschiedenis duiken eer je naar mensen als AWvl schrijft, als je uberhaupt al weet wie die man is en wat die binnen de KWPN heeft betekend... Slapen ennuh wat betreft een bredere afzet mogelijkheid van het Gelders paard, zal nooit tot stand komen wanneer het KWPN bepaalt wat goed is voor hun eigen stamboek en niets meer of minder ten goede zal komen van het echte Gelderse bloed en stamboek.


Ik weet heel goed wie de TS is, en die weet ook heel goed wie ik ben.
Als jij in plaats van op de man spelen geen nuttige bijdrage aan dit topic of het gelderse paard heb, vraag ik me af waarom je reageerd.

Karl66

Berichten: 29753
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: Emmen

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:05

Janne, ik denk dat wij het behoorlijk eens zijn. Als type heeft het Gelderse paard zeker bestaansrecht. Alleen denk ik dat je het paard achter de wagen spant door het een ras te noemen en daarmee goed in het type staande hengsten uit te sluiten en daarmee de genenpoel te verkleinen.

Ik denk dat je de fokkers ook de verantwoordelijkheid moet durven geven om de hengsten te kiezen waarvan dat zij denken dat die geschikt zijn om het type in stand te houden. Om er dan via keuringen op toe te zien dat het type blijft bestaan.

Maar dan zal je wel van het idee af moeten stappen dat het een ras is.

Agnes75
Berichten: 2615
Geregistreerd: 10-11-04

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:37

[***] schreef:
Ik vind het ook vervelend dat er paarden met 50 % volbloed in Hengelo lopen, dat zou niet moeten mogen. Maar daar kan je beter binnen het KWPN over blijven praten.

Hier ben ik het mee eens. Dus het probleem is 1. dat die paarden toegelaten worden tot de keuring en 2. dat ze evt. nog goedgekeurd worden ook (een jury kan ze ook negeren!).
En dit soort zaken ligt zeker bij het KWPN, aangezien het KWPN zorgt voor de keurmeester/jury en de toelating van de paarden tot de keuring. Dus als er ergens over gepraat moet worden, dan moet dit ook meegenomen worden. Ik las ergens in een artikel hier op Bokt.nl dat er nu gedacht wordt over het terugschroeven van de bloedvoeringseis naar 50%. Over welk bloed gaat het dan? Daar ben ik zeer benieuwd naar! Want als dat Gelders bloed is, waar hebben we het dan over? Welke hengsten, welke bloedlijnen? Is dat alles waar Sgldt achter staat op het papier? Of is het alles zolang er maar niet meer dan 12,5% (of 25%) volbloed in zit? Wat vinden jullie?

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 13:10

Lees die notitite van het KWPN dan, daar staat het in, ook van veredelingsbloed.

Zwartboek is binnen. Ik ga eerst aan het werk en daarna even paardrijden op mijn Gelderse paard Vork . Dan zeg ik vanavond wat ik er van denk.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-08 09:29

NatasjavE schreef:
Maar op een hier eerder genoemde site worden wel meer paarden Gelders genoemd die het nooit never zijn. Zoals Nimmerdor... ergens in de verte zal er nog wel een drupje gelders inzitten...maar ook 25% XX. Meneer AWvL...Is dat dan geen genetische toverbal? Met ook nog een een scheutje arabisch bloed via Farn?


We zijn al weer een paar dagen verder maar het is toch heel jammer dat op het bovenstaande weer geen antwoord gegeven wordt.
Waarom antwoorden de voorstanders van het GPA nooit als je met dit soort vragen komt?
Waarom wordt in de stand van het GPA de hengst Wilskracht gepromoot?..Dat is een paard met slechts 50% orgineel Gelders bloed. Waarom worden daar de hengsten Elegant, Laurentz en Rubus niet gepromoot?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15925
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 14:45

[***] schreef:
Lees die notitite van het KWPN dan, daar staat het in, ook van veredelingsbloed.

Zwartboek is binnen. Ik ga eerst aan het werk en daarna even paardrijden op mijn Gelderse paard Vork . Dan zeg ik vanavond wat ik er van denk.


En? Wat denk je ervan?

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:05

Oja, dat is ook zo.
Ik heb het gelezen en was niet onder de indruk moet ik eerlijk zeggen, niks nieuws onder de zon. De titel beloofd meer dan er werkelijk instaat.
Vanavond quote ik het zwartboek wel even en leg ik uit waarom ik niet onder de indruk was.

Natasja: been there, done that. Laat maar.
Ik heb hetzelfde al eens voor Wolfgang gevraagd. Die staat voor 75 % gelders, terwijl hij toch echt 40 % volbloed (zoveel = ongewenst!)voert. Zijn zoon Oscar idem, die staat voor 62,5 % gelders, maar is 44 % volbloed en verder moet je het gelderse bloed ook met een vergrootglas zoeken. Als je dat met een gladgestreken gezicht gelders durft te noemen, en dan het KWPN van onjuistheden beschuldigd, zakt mijn broek daarvan af. Ik vind het overigens jammer, want ik vind het een leuke site verder. Heb er regelmatig een paard opgezocht.

Maar goed, ik ga eerst wat nuttigs doen, aan het werk ofzo.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:38

Ja vindt ik ook een leuke site maar niet alle jonge paarden staan erop. Ninetty staat erop met haar eerste dochter maar haar andere 3 kinderen staan er nog niet op. (Aninetty, BazinettyII en Clarinetty)

Anoniem

Re: Gelderlander paard Associatie: KWPN is anti-Gelders paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-08 15:42

Je moet ze zelf opgeven. Dusseh, nu jij Bella hebt moet je gewoon even een mailtje sturen Clown

Ik ben via die site oa de moeder van Tarana op het spoor gekomen.

kayakfan
Berichten: 1
Geregistreerd: 09-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:49

en er zijn nog vele gelderse hengsten, die door het KWPN niet goedgekeurd worden omdat ze niet aan het beoogde TYPE van het KWPN voldoen, waardoor we ook veel oud gelders bloed kwijt raken

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:45

kayakfan schreef:
en er zijn nog vele gelderse hengsten, die door het KWPN niet goedgekeurd worden omdat ze niet aan het beoogde TYPE van het KWPN voldoen, waardoor we ook veel oud gelders bloed kwijt raken


A: zeer oud topic
En B: KWPN keurt niet af op type maar op gebrek aan kwaliteit.

Ja er worden door het KWPN wel eens voor mij moeilijk te verklaren keuzes gemaakt.
Maar de hengsten die dan door de andere stamboeken wel goed gekeurd worden zijn dan nou net de hengsten waar ik omwille van een gebrek aan kwaliteit ook niet zou dekken.

En wat is oud Gelders bloed? Geloof me...dat is een vagere gebied dan wat vele hier op bokt denken.