Gelders paard is Ras van het Jaar 2009

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gelders paard is Ras van het Jaar 2009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-08 10:41

www.levendehave.nl

Het Gelders paard is in zijn voortbestaan bedreigd en daarom uitgeroepen tot ras van het jaar 2009. De Stichting Zeldzame Huisdierrassen (SZH) neemt het op zich om te bemiddelen in de jarenlange discussie over ‘’ras of type’’.

Deze discussie (zie ook GPA: KWPN is anti Gelders paard) heeft de twee partijen – het stamboek KWPN spreekt over type; de Gelderlander Paard Associatie spreekt over ras – alleen maar verder uit elkaar gedreven.

Motie
Minister Verburg is begin 2008 door de Tweede Kamer bij motie opgeroepen zich in te spannen voor het behoud van het Gelders paard. Verburg gaf KWPN de opdracht met een toekomstvisie te komen. Die visie is er nu en die stelt SZH-voorzitter Geert Boink niet gerust. ‘’Daar staat in dat een kruising, die voldoet aan het type, als volle Gelderse wordt erkend. Volgens ons moet een Gelders paard minimaal 75 procent en het liefst 87,5 procent Gelders bloed hebben. Als je de lijn van het KWPN volgt kun je onder de vijftig procent komen en dan raak je teveel kwijt.’’

Registratie
Boink wil trachten het KWPN met argumenten te overtuigen. ‘’Als je de afstamming ondergeschikt maakt aan het type, als je vindt dat het paard alleen maar hoeft te lijken op een Gelders paard, dan verkwansel je de genen’’, zegt hij. De SZH is voorstander van een goede registratie van afstammingsgegevens. Volgens Boink zijn die nog wel over een periode van veertig jaar te achterhalen. ‘’We willen waarschuwen en zijn bereid mee te denken. Het behoud van het Gelders paard zou binnen het KWPN mogelijk moeten zijn. De politiek moet zich daar ook voor sterk blijven maken.’’

Verwant artikel:

Cayenne @ [VN] 'Zwartboek' GPA: Het KWPN is anti-Gelders paard

Judje

Re: Gelders paard is Ras van het Jaar 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:14

Nog steeds geen eisen m.b.t. de afstamming?
Ik blijf het maar raar vinden.

Toen ik 2 jaar terug (volgens mij 2 jr.) bij de IBOP kwam van het Gelders paard hoorde ik één van de juryleden zeggen dat 'de merrie goed in het rechthoeksmodel stond'. Dat lijkt me juist niet zo positief, aangezien de type/rasbeschrijving meldt dat het een GP een paard in het vierkantsmodel is.

Ik ben benieuwd wat er verder uit komt, maarja, dat zal nog wel even duren denk ik...

Al snap ik ook niet waarom er totaal geen eis meer is met betrekking tot het percentage Gelders bloed.
Ook zie ik genoeg paarden die 'Gelders' zijn, zonder dat het er aan te zien is...

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 11:57

Wel grappig, volgens mij zijn ze er al uit. Het Gelders Paard is namelijk RAS van het jaar 2009 Knipoog . Heel goed dat de SZH zich er sterk voor maakt (die sponsor ik namelijk Tong uitsteken ). Volgens mij is er 1 oplossing: noem het een ras, maak er een apart stamboek van en zorg dat de financien geregeld zijn. Er worden geen knopen doorgehakt en dat nekt het ras/type uiteindelijk. De hele discussie lijkt wel een afleidingstactiek terwijl ondertussen het fokken gewoon doorgaat en je steeds meer inmenging van KWPN/volbloed en wat dan ook ziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:56

Agnes75 schreef:
Wel grappig, volgens mij zijn ze er al uit. Het Gelders Paard is namelijk RAS van het jaar 2009 Knipoog . Heel goed dat de SZH zich er sterk voor maakt (die sponsor ik namelijk Tong uitsteken ). Volgens mij is er 1 oplossing: noem het een ras, maak er een apart stamboek van en zorg dat de financien geregeld zijn. Er worden geen knopen doorgehakt en dat nekt het ras/type uiteindelijk. De hele discussie lijkt wel een afleidingstactiek terwijl ondertussen het fokken gewoon doorgaat en je steeds meer inmenging van KWPN/volbloed en wat dan ook ziet.

Toe maar, aan de slag dan jij.
Ik hoor wel als je het op poten hebt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:02

[***] schreef:
Agnes75 schreef:

Toe maar, aan de slag dan jij.
Ik hoor wel als je het op poten hebt.

Wat is jouw oplossing dan?

AWvL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 16:27

Dit blijkbaar (citaat uit het Zwartboek KWPN is anti-Gelders paard):

KWPN-fokbeleid
Het KWPN zegt in haar notitie onder De toekomst: "De eisen voor de bloedvoering worden omwille van de bloedspreiding gehandhaafd."
Dat houdt het volgende in:
In de petitie die in 2006 door de GPA aan de Tweede Kamer is gericht wordt vermeld:
"Dit jaar heeft de reserve-kampioene van de 3-jarige Gelderse paarden als afstamming Fabricius (Tuigpaard) x Aktion (Rijpaard) x Afrikaner (Engelse Volbloed). Zelfs wanneer deze genetische toverbal wordt bevrucht door de hengst Gribaldi (Trakehner) kan het veulen Gelderse afstammingspapieren krijgen."
In de KWPN-notitie staat echter: "Om inteelt te voorkomen is het toegestaan om in beperkte mate met andere dan Gelderse bloedlijnen te kruisen." Dat is dus onjuiste informatie en dit jaar heeft de oud-voorzitter van de KWPN-fokkerijraad Gelders paard, Teus Jansen, zelfs een dochter van de hengst Jazz op de keuring voorgebracht als Gelders veulen. Van het beroemde karakter en de bloedlijnen van het Gelders paard blijft door het tegenwoordige/toekomstige KWPN-fokbeleid niets over.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 20:21

Volgens mij heb je voor een ras een gesloten stamboek nodig en dat is wat het gelderse stamboek nooit geweest is. Het is altijd een type-fokkerij geweest, waarin in de loop der tijd het type ook nog eens regelmatig aangepast is aan de eisen van die tijd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 08:05

Judje schreef:
Nog steeds geen eisen m.b.t. de afstamming?
Ik blijf het maar raar vinden.

Toen ik 2 jaar terug (volgens mij 2 jr.) bij de IBOP kwam van het Gelders paard hoorde ik één van de juryleden zeggen dat 'de merrie goed in het rechthoeksmodel stond'. Dat lijkt me juist niet zo positief, aangezien de type/rasbeschrijving meldt dat het een GP een paard in het vierkantsmodel is.

Juist het vierkantsmodel is zeer ongewenst. Zowel voor het mennen als voor het rijden komt een paard dan gewoon te kort.
Nergens in het fokdoel staat dat het een vierkantspaard moet zijn. Wel dat het vierkante gangen moet hebben..maar dat is wat anders hoor.

En er zijn wel afstammingseisen hoor. De hengst moet KWPN geregistreerd zijn dan wel erkend en aan alle gezondheids en prestatieeissen van het KWPN voldoen. En alleen iemand die totaal geen verstand van fokken heeft zal, om een Gelderse te fokken, een hengst gebruiken die heel veel veredelingsbloed voert (XX,OX of Hackney). Zo'n paard zal meestal ook niet in het gewenste type staan.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:28

Het vierkantsmodel is anders wel een kenmerk van het Gelders paard.
Eisen m.b.t. de afstamming heb ik inderdaad verkeerd geschreven, want ik bedoel dat nog steeds de paarden zonder enig Gelders bloed tot Gelders paard kunnen worden omgedoopt en ook zo worden gefokt.
Dat is iets wat ik erg raar vindt. Daarnaast viel het mij op de dag van het Gelders paard op dat er erg veel Gelderse paarden zijn, die ook niet op een rijpaardkeuring zouden misstaan. Sommigen zijn zo slang, hoogbenig, fijn gebouwd, dat niemand zou zien dat het een Gelders paard betreft.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:44

Nee het vierkants type was ooit een kenmerk van het Gelderse type. Lees het paard in partjes maar.
Mijn paard is een Elegant x Zep Commandant. Maar heeft langere lijnen en een langer voorbeen dan haar moeder. Maar mijn merrie heeft nog klassieker bloed dan haar moeder. (Zep voert nog redelijk wat trakhener bloed. Maar ondanks dat Bella langere lijnen en een langer voorbeen heeft is ze qua type echt heel erg Gelders. Kijk maar in mijn profiel.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 11:48

Hmm, ok, raar weer.
Zover ik heb gelezen de afgelopen 2 jaar sinds ik mijn Gelderse heb is het een vierkantstype.
Dat het vierkantstype te kort komt in de sport ben ik het niet helemaal mee eens, maar dat ligt ook aan de discipline.
Juist voor de dressuur zoals deze bedoeld was is het vierkantspaard juist beter, omdat deze beter onder kan treden dan het grootramige dressuurpaard van tegenwoordig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:09

Een gelders paard is zeker niet vierkant. Dan heb je verkeerd gelezen Judje.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:42

Maar praten jullie nou over de huidige eisen van het KWPN?
Of hebben jullie het over het Gelders paard, zoals deze door het vroegere stamboek werd bepaald? (Gld st, of hoe is die afkorting ook alweer?)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 12:55

Sgldt vroeger en nu GP.
Het rechthoeksmodel is al heel lang de norm. Voor alle paarden binnen het KWPN.

Hier een intressante link over Gelderse paarden
http://library.wur.nl/artik/boerenvee/1874884.pdf
(de foto's zijn omgedraaid die met het veulen is Ninetty)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 15:30

In het hengstenkeuringsbesluit Gelders Paard 2008 staat in de keuringsstandaard vermeld dat het paard in het rechthoeksmodel moet staan. Maar goed, een paard is altijd de som der delen, dus als een paard meer in het vierkantsmodel staat dan in het rechthoeksmodel, kan ie alsnog goedgekeurd worden omdat het paard bv. goed voldoet aan andere exterieurkenmerken. Het rechthoeksmodel kun je koppelen aan de fokdoelen van exterieur en constitutie, maar ook paarden zonder het rechthoeksmodel kunnen wel net zo goed voldoen aan die fokdoelen. Dus daar heb je toch iets van het type te pakken denk ik.