Twee verwaarloosde paarden blijven eenzaam achter

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Twee verwaarloosde paarden blijven eenzaam achter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 15:03

www.ad.nl

Slechts vijf van de zeven verwaarloosde en mishandelde Roemeense paarden die naar Nederland zouden komen, zijn in veewagens onderweg naar Rockanje.

Twee van in totaal vier paarden uit een dierentuin in het Roemeense Buhusi zijn er zo slecht aan toe dat ze niet vervoerd kunnen worden. ,,De gezondheidstoestand van de dieren is nog erger dan we van hieruit konden inschatten,’’ zegt dierenhulpverleenster Marja Keijzer uit Rockanje. ,,Eén van de paarden heeft zo’n ernstige beenwond dat het dier naar mensen uitviel van de pijn. We hebben ons noodgedwongen moeten concentreren op het transport van de andere vijf. Maar let wel: we laten ze absoluut niet stikken. We proberen ze ook zeker te helpen.’’

Samen met drie andere verwaarloosde en mishandelde Roemeense paarden worden de twee overgebleven dierentuindieren direct na aankomst naar hun nieuwe eigenaars gebracht elders in het land.

Het vijftal arriveert zaterdagochtend vroeg in Rockanje. De dierentuindieren maken deel uit van een groep achtergelaten beesten in een voor het publiek gesloten dierentuin. Omdat het park niet aan de Roemeense en Europese richtlijnen voldeed, moest het dicht. De directie liet de paarden, drie dingo’s, drie leeuwen, honden en katten in hokken achter. Zij worden in leven gehouden door vrijwilligers uit de buurt. Welzijnsinstanties uit het buitenland proberen de dieren te herplaatsen, maar dit lukt voor twee ernstig gehandicapte leeuwen niet. Een vijfde paard is verhongerd. De honden en katten zijn naar Engeland gebracht.

Mede door Europese wetgeving gaat het slecht met paarden in Roemenië. Het is nu verboden om met paard en wagen op hoofdwegen te rijden. Omdat ze nutteloos zijn geworden, worden paarden op grote schaal gedumpt. Er lopen zwervende veulens in drukke straten en paarden worden aangereden.

Verwant artikel:

[PP] mijn niewe aanwinst is onderweg vanuit roemenie .

Prinslover

Re: Twee verwaarloosde paarden blijven eenzaam achter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:05

Goede zaak, heel fijn dat er nog mensen zijn die zich hier voor inzetten!! Wat sneu trouwens voor de 2 achter blijvers... hoe kunnen mensen die dieren zo laten stikken en een ander het vuile werk laten opknappen

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:09

als ze nog iemand zoeken voor een paardje dan wil ik me ook wel opgeven,..

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:11

Slechts vijf van de zeven verwaarloosde en mishandelde Roemeense paarden die naar Nederland zouden komen, zijn in veewagens onderweg naar Rockanje.

Twee van in totaal vier paarden uit een dierentuin in het Roemeense Buhusi zijn er zo slecht aan toe dat ze niet vervoerd kunnen worden. ,,De gezondheidstoestand???

Dat snap ik even niet.. Maar kunnen ze die paardjes niet eventjes onder verdoving doen ofzo..?

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:12

Oh, bah
Is er een bepaalde stichting die hier achter zit? Zo ja; kunnen zij nog bepaalde hulp gebruiken?

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:14

4 dierentuin paardjes waarvan 2 niet mee kunnen.
3 andere roemeense paarden gaan ook mee dus opgetelt 5 Knipoog

Vind het een goeie zaak ! benieuwd of we nog foto's zien als ze in nederland zijn aangekomen.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:15

Ik snap niet dat ze die paarden niet laten inslapen. Ze zijn er blijkbaar zo slecht aantoe, dat ze niet eens vervoerd kunnen worden. Een dier dat mensen aanvalt omdat het zo'n pijn heeft, moet je laten gaan!

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:18

tvp

MJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:21

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:22

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:24

ania: TVP?

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:25

watdanhe schreef:

Twee van in totaal vier paarden uit een dierentuin in het Roemeense Buhusi zijn er zo slecht aan toe dat ze niet vervoerd kunnen worden. ,,De gezondheidstoestand???

Dat snap ik even niet.. Maar kunnen ze die paardjes niet eventjes onder verdoving doen ofzo..?

En dan? Die dieren hebben echt niets, maar dan ook niets om bij te zetten. Dus wakker worden kost al energie. Opstaan, vallen en nog eens opstaan kost veel energie. Nieuwe omgeving kost veel energie. Waarom zo'n dier dan willen verplaatsen? Dat overleven ze niet.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:27

stef schreef:
ania: TVP?

terug vind topic

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:28

ah Knipoog

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:28

wat ik dan weer raar vind is dat er tegen mij gezegd wordt dat de pony's te wild waren om te vangen, en ik hier lees dat hun gezondheidstoestand te slecht was..
Maar ik hoor het verhaal straks weer uit de 1e hand dus ik ben benieuwd

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 15:57

goed dat er mensen zijn die dit doen. Als ik de ruimte en het geld had gehad, had ik zo een plekje aangeboden....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:44

Erg fijn dat er mensen zijn die zich voor verwaarloosde dieren willen inzetten!
Maar als ik sommige paardjes zie op de foto's (via dat andere topic) vraag ik met écht heel erg af of ze niet beter afwaren met een spuitje i.p.v. een lange zware reis naar Rockanje.

Wanted2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:24

Volgens mij klopt het stuk uit het AD niet helemaal met het echte verhaal en het topic. Want de katten en honden komen volgens mij ook naar Nederland

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:37

watdanhe schreef:

Eventjes onder verdoving? We hebben het over Roemenië naar Nederland! Ga jij bijvoorbeeld met 'aanbeien' in de trein van Amsterdam naar Berlijn? Dan weet je ook niet hoe je het hebben moet.
Dit is geen aanval, maar ik zo niet als paard met pijn zo lang op een vrachtauto willen staan, eventjes is het niet.

Hoe prachtig dit initatief ook is, ik had liever gezien dat er een team was wat naar Roemenië was gegaan, de mensen daar helpen met voorlichting over hoe dieren te verzorgen etc. En de paarden daar behandelen.
Dan zijn ze in hun eigen omgeving

Ten eerste weet je niet of die dieren iets onder de leden hebben, de verzorging is daar niet te vergelijken met hier.
Ten tweede vind ik, dat hier ook genoeg paarden zijn die een betere verzorging nodig hebben.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:43

Wanted2003 schreef:
Volgens mij klopt het stuk uit het AD niet helemaal met het echte verhaal en het topic. Want de katten en honden komen volgens mij ook naar Nederland

Het stuk uit de AD klopt inderdaad niet helemaal.
Ik ben net terug gekomen uit Roemenie, hoor bij de groep die de dieren meenam en opvangt.

xElienx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:47

dit vind ik wel even interessant om te volgen

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:14

Het is dat ik het geld en de ruimte niet heb om nog wat op te vangen maar ik hoop van harte dat ze een goed plekje krijgen, zeker de jaarling!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:22

Alle paarden die nu naar Nederland komen krijgen een goede plek bij mensen die ze al hebben geadopteerd.

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:35

als de paarden in te slechte staat waren geweest dan waren ze zeker niet meegenomen gedurende een reis van 1700 km Lachen

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:48

watdanhe schreef:

Het is verboden om 'wrak vee' te vervoeren. Die regel is er niet voor niets. Dáár helpen of in laten slapen is dan de enige remedie.

Ben het trouwens met Lovely eens, er moet worden gezocht naar een oplossing voor het probleem, mensen daar ondersteunen, meedenken over hoe ze hun problemen kunnen oplossen. Hoe erg het ook is, ik begrijp er wel iets van: blijkbaar zijn de gebruiksmogelijkheden van paarden ingeperkt omdat ze niet meer overal over de weg mogen lopen. Als het economisch nut daarmee wordt gereduceerd (of wegvalt), en je bent zelf arm, dan is het toch wel enorm moeilijk om voor je paard te blijven zorgen terwijl je zelf al moeite hebt om de eindjes aan elkaar te knopen. De manier waarop wij over paarden denken komt voort uit onze luxe: we hebben zelf altijd genoeg te eten, altijd onderdak, (en de meesten hebben nog veel meer) - dan kun je je het permitteren om zo'n tijd en geldverslindend monster Haha! aan te houden. Door één of twee paarden daar vandaan te halen doe je zeker een goede daad (ook niks mis mee), maar je lost er absoluut niets mee op.