Hippisch Centrum Ouddorp nog steeds in ban van paardenziekte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Hippisch Centrum Ouddorp nog steeds in ban van paardenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:42

www.ad.nl

In Ouddorp is een paardenziekte uitgebroken, waaraan twee dieren op hippisch centrum Ouddorp zijn overleden.
Nog een paard vertoont de ziekteverschijnselen, maar lijkt aan de beterende hand.

Geen enkel paard mag van het hippisch centrum aan de Hofdijksweg af. De eigenaren mogen hun dieren, vanwege het besmettingsgevaar, niet bezoeken. ,,Dat kan nog een paar weken duren, maar ook drie maanden,'' zegt eigenaar Peter Knape. Diergeneeskundig Centrum Zeeland adviseert paardeneigenaren in de gemeente Goedereede hun dieren voorlopig niet naar andere plaatsen te vervoeren.

De dieren op het hippisch centrum zijn getroffen door rhinopheumonie, veroorzaakt door het zogenoemde EHV-1 virus. Besmette dieren krijgen eerst vrij onschuldige aandoeningen aan de voorste luchtwegen, maar na zes tot acht dagen kunnen ze plotseling problemen krijgen met de coördinatie en ontstaan verlammingsverschijnselen.

Aan het voorkomen van de ziekte is niets te doen, zegt Knape. ,,Het waart over West-Europa. En na de zomer hebben paarden een iets mindere weerstand.'' Ook bij een manege op het buureiland Schouwen-Duiveland is rhinopheumonie geconstateerd.

Verwant artikel:

[VN] Hippisch Centrum Ouddorp mogelijk slachtoffer Rhinopneumonie

rowo

Re: Hippisch Centrum Ouddorp nog steeds in ban van paardenziekte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:54

Lijkt me verschrikkelijk als je je eigen paard niet mag bezoeken, terwijl er Rhino heerst. Ik zou me super veel zorgen gaan maken... sterkte voor de eigenaren!!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:56

Oh, dat is niet zo mooi!
sterkte iedereen!
Ik heb er ooit eens een strandrit gereden, leuke manege vond ik het.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:20

Op schouwen is de Rhino nog niet bevestigd.
En het lijk me echt een ramp niet naar me paardje toe te mogen gaan Huilen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:23

mardjai schreef:

Ik hoorde dat op een manege op het eiland er een aantal paarden met koorts waren...
Zal nog wel nagaan of dat klopt.

mardjai

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:52

Miss_Malfoy schreef:
mardjai schreef:

Ik hoorde dat op een manege op het eiland er een aantal paarden met koorts waren...
Zal nog wel nagaan of dat klopt.

Er zijn (gisteren teminste) 2 paarden verdacht op de manege, daar is bloed bij afgenomen, dus nog een paar daagjes afwachten

tomcat701

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:12

Oh wat erg zeg! Heel veel succes voor iedereen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:14

echt een drama als de boel zo afgesloten moet worden. natuurlijk noodzakelijk voor het voorkomen van verspreiding van de ziekte. maar jeetje, een paar weken tot 3 maanden is wel erg lang. wat doen ze dan met de gezonde paarden ondertussen die in quarantaine staan vraag ik me dan af...

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:15

Stel je voor: 3 maand je eigen paard niet zien Boos!

supertammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:23

Is verspreiding van het virus de reden dat de mensen kun eigen paard niet mogen bezoeken?

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:24

de gezonde paarden staan buiten in de wei.
ik rij er op het moment elke dag langs omdat we aan het hooien zijn op het land wat er vlak achter ligt.

ik ga expres ook niet met mijn paarden op buitenrit enzo.. ik laat ze lekker op het terrein.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:07

pfoe lange tijd dat je dan je paard niet mag zien zeg lijkt mij vreselijk..
gewoon je eigen helemaal zorgen moeten maken of alles goed gaat met je paard...

kwandor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:17

Mijn paard staat op Hippisch Centrum Ouddorp. Heb net de bedrijfsleider gesproken en wat er in dit artikel staat is niet waar. Op dit moment zijn alle paarden koortsvrij. Wat betreft de termijn van 3 maanden klopt ook niet. Als alles goed blijft gaan zal dit veel eerder zijn. Wanneer dit precies zal zijn is nog niet helemaal duidelijk, maar ik heb wel ongeveer te horen gekregen wanneer we er weer bij mogen.

De paarden die in de wei staan zijn de manegepaarden. Die staan al heel de zomer op de wei. Alle andere paarden staan gewoon op stal en zijn nu sinds twee dagen in de stapmolen geweest.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:23

En op Grol, om die manege gaat het, is Rhino niet geconstateerd, er staat 1!!!! paard in quarantaine. Daarnaast is het betreffende paard nooit met andere paarden in contact geweest, buiten alleen manegepaarden, ze gaat nooit op wedstrijd, staat niet bij vreemde paarden in de wei, en komt het eiland niet eens af.
Er zijn wel een flink aantal paarden al geënt, waaronder die van ons, maar aangezien er geen vaccin voldoende was, konden helaas niet alle paarden geënt worden. Vrijdag is de uitslag bekend.

kwandor14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:39

Yavanna schreef:
En op Grol, om die manege gaat het, is Rhino niet geconstateerd, er staat 1!!!! paard in quarantaine. Daarnaast is het betreffende paard nooit met andere paarden in contact geweest, buiten alleen manegepaarden, ze gaat nooit op wedstrijd, staat niet bij vreemde paarden in de wei, en komt het eiland niet eens af.
Er zijn wel een flink aantal paarden al geënt, waaronder die van ons, maar aangezien er geen vaccin voldoende was, konden helaas niet alle paarden geënt worden. Vrijdag is de uitslag bekend.

Ik hoop voor jullie niet dat het om Rhino gaat, maar heb het nu bij ons op stal zelf meegemaakt en het virus gaat zo snel. Bij ons hebben ook niet alle paarden contact met elkaar gehad en toch hadden heel veel paarden koorts (gelukkig zijn ze nu koortsvrij) Het virus kan al overgedragen worden op kleding. Mijn paard heeft dus ook koorts gehad en staat altijd in de wei met een maatje waar hij ook naast op stal staat en die heeft weer helemaal niets gehad, dus je weet het toch niet. Als het betreffende paard op Grol contact heeft gehad met de andere manegepaarden kan het zijn dat het zich dus wel verspreid. Ben wel benieuwd naar de uitslag en maar hopen dat het geen Rhino is.

bokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:44

het is natuurlijk allemaal erg vervelend en voor ons komt het toch steeds dichter in de buurt. Reden tot paniek is er niet je moet alleen zorgen dat het zich nu niet verder gaat verspreiden en hiervoor maatregelen treffen.

@kwandor14: iedereen sterkte op Ouddorp hoop dat het snel voorbij is!

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:52

Yavanna schreef:

Oef, ik zie nu mijn fout erin staan, jammer dat je niet meer kan editten na ene tijdje, maar ze staat niet met manegepaarden in de wei, maar alleen met een merrie die ook nergens anderes komt. Je weet het niet hoe het kan, én of het überhaupt Rhino is... eerst de uitslag van de da afwachten maar.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:41

Yavanna schreef:

Het is toch zo dat het vaccin slechts tegen bepaalde vormen van Rhino werkt?
Werkt het vaccin wel tegen deze vorm van rhino dan?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:29

Geen idee, het is nog niet eens zeker of het rhino is, maar volgens de da dan wel, en daar vertrouwen we dan maar op.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:29

Is dit ook de abortusvorm? Hopelijk blijft het daar en worden er niet meer paarden ziek.

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:10

stipje

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:13

kwandor14 schreef:
Mijn paard staat op Hippisch Centrum Ouddorp. Heb net de bedrijfsleider gesproken en wat er in dit artikel staat is niet waar. Op dit moment zijn alle paarden koortsvrij. Wat betreft de termijn van 3 maanden klopt ook niet. Als alles goed blijft gaan zal dit veel eerder zijn. Wanneer dit precies zal zijn is nog niet helemaal duidelijk, maar ik heb wel ongeveer te horen gekregen wanneer we er weer bij mogen.

De paarden die in de wei staan zijn de manegepaarden. Die staan al heel de zomer op de wei. Alle andere paarden staan gewoon op stal en zijn nu sinds twee dagen in de stapmolen geweest.

Dat lijkt me al helemaal niks. Kan je én je paard niet zien voor wie weet hoe lang, en dan komen ze er ook nog maar zo weinig uit.
Erg vervelende situatie en ik hoop dat het snel over is, en niet verder over Nederland uitbreidt!

Buitenzorg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:20

Toevallig heb ik vanmiddag met DCZ gesproken. Ik (en mijn paardje) woon een eiland lager en mijn instructrice heeft alle lessen op lokatie afgeblazen omdat het zo'n enorme vlucht neemt. Als ik DCZ mag geloven "valt het wel mee" (buiten alle ellende voor de eigenaren van de gestorven en zieke paarden uiteraard!). Maar Ouddorp is idd koortsvrij volgens de DCZ en Grol is nog in onderzoek. Daar staat 1 "verdacht" paard. De uitlsga is vrijdag bekend...

Iedereen die hier direct / indirect mee te maken heeft heel veel sterkte!

solina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:56

verspreiding is toch alleen door accuut contact van een besmet paard .
je kunt er wel tegen vacc hoor,maar is wel pittig.ja is een erg rot virus,en hopen dat je paardje het niet krijgt en anders dat hij voldoende weerstand heeft om er door te komen
er zijn toch drie varianten van

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:08

Wat verschrikkelijk voor die eigenaren van hun paarden! Bloos!

Wat zijn de eerste sympthonen van Rhino?
Oud-dorp is hier wel een stukje vandaan maar ik wil toch een beetje voorbereid zijn, misschien dat ik eens een paar keer per week ga tempraturen, kan geen kwaad. Knipoog