Drie pony's voor de prijs van een hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Drie pony's voor de prijs van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 08:06

www.gelderlander.nl

Pas tien dagen oud en nu al met mams op de paardenmarkt. Het kleine shetlander-veulen krijgt een aai van Nina Braam uit Wijchen. " Lekker pluizig en zacht", zegt de negenjarige.

Ja, pluizig en zacht. Daar zijn genoeg exemplaren van te vinden op de Wijchense paarden- en ponymarkt die zaterdag werd gehouden. Zo'n 250 stuks.

En Nina houdt van paarden. Ze zou er heel graag eentje willen. Helaas, er is thuis geen plek, zegt pa.

Voor handelaar Theo Driessen uit Horst aan de Maas een bekende riedel. "Terwijl ze maar een klein stukkie grond nodig hebben." Hij staat samen met collega-handelaar Hennie Verstappen uit Neerkant op de Kasteellaan. Zes shetlanders hebben ze bij zich, waarvan er net twee zijn verkocht.

"Dat is niet veel. Het is erg rustig hier. Ik denk dat de mensen weinig euro's hebben", zegt Driessen. Thuis heeft hij zo'n tachtig pony's staan. Maar denk niet dat het een vetpot is, benadrukt de handelaar. "Voor de prijs van een beetje hond krijg je drie pony's." Hij wijst naar een bruin veulen, een hengstje. "Wordt voor zo'n vijftig euro verkocht."

Handelaar Hendrik Janssen uit Lobith heeft zojuist drie pony's gekocht. Het gebit is bepalend, weet de handelaar. "Ik zie vaak in een oogopslag of het een goed paardje is of niet. "

Hij komt graag naar de paardenmarkt in Wijchen. Voor de gezelligheid. "Mensen steken er veel tijd in. Die oude tractoren, dat is pure nostalgie. Mooi, want het verdwijnt steeds meer."

Prompt start Paul van Zuijlen uit Winssen zijn Landini uit 1955. Een roffelend geluid klinkt door de hoofdstraat. " Mooi geluid, hè", zegt Wijchenaar Toon van Heumen. De oud-timmerman geniet zichtbaar, net als de rest van de omstanders. "Met zo een kwamen ze vroeger altijd bij ons op de boerderij om te dorsen." Verhalen komen los; oude tijden herleven.

Ook bij de stand van Museum Tweestromenland uit Beneden-Leeuwen. Vooral de oude werktuigen trekken veel bekijks, weet Gonny Gremmen te vertellen. "En de boekverkoop gaat ook goed. Er is nu vooral vraag naar boeken over Wijchen."

En wijs je ze dan op een boekje over Alverna, dan krijg je toch op niet misverstane wijze te horen dat ze uit Wijchen komen, en niet uit Alverna, zegt Gremmen. "Tja, de rivaliteit tussen de dorpen."

kally

Re: Drie pony's voor de prijs van een hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:13

Ben misschien een zeikerd, maar persoonlijk had hij die merrie met veulen lekker op de
wei mogen laten staan......
Vindt dit geen toegevoegde waarde, maar helaas de realiteit omdat het zo schattig is en
misschien zo lekker verkoopt.......
Tien dagen en dan dit al, vindt ik persoonlijk erg jammer en sneu voor het diertje.....

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:16

Mag hopen dat het veulen met moeder verkocht werd..

En ik moet zeggen dat dit stukje wel zeer "geromantiseerd" is geschreven Tong uitsteken De waarheid op paardenmarkten ligt denk ik wel wat anders..

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:20

Tallie_Ho schreef:
Mag hopen dat het veulen met moeder verkocht werd..

En ik moet zeggen dat dit stukje wel zeer "geromantiseerd" is geschreven Tong uitsteken De waarheid op paardenmarkten ligt denk ik wel wat anders..

Zoals meestal ontzettend eens met Tallie Ho.

Een tien dagen (!) oud wollenbaaltjesveulentje zegt al genoeg.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:23

nuldertien schreef:
Zoals meestal ontzettend eens met Tallie Ho.

Een tien dagen (!) oud wollenbaaltjesveulentje zegt al genoeg.

Ik ken je (nog) niet, maar bedankt!! Lachen

Ik vind het echt te diep triest voor woorden, dat arme diertje is verdorie amper droog achter de oren en dan meteen meegesleept worden naar een paardenmarkt omdat het zo lekker nostalgisch is.. Daar zakt je broek echt van af..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:28

Een veulen van 10 dagen oud op de markt verkopen? Het moet niet gekker worden!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:30

Misschien moeten ze ook een verhaaltje maken over het einde van zo'n paardenmarkt.
Ik ben heel benieuwd of ze er dan ook nog zo'n romantisch tintje aan kunnen geven als er ik weet niet hoeveel shetlanders de veewagen in worden gepropt om naar de slager te gaan ( liefst in het buitenland, want dan heeft het dier tenminste nog iets gezien van de wereld)
Ongelovelijk dat er nog steeds zoveel shetlanders worden gefokt...voor 50 euro in de verkoop moet er dik geld bij.
Misschien dat daar eens een wed voor moet komen, dat je niet zomaar mag fokken??

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:34

Ik vind het ook heel apart dat zo'n handelaar dan ook zegt dat "ze maar een klein stukkie nodig hebben".. Volgens mij heeft een shet net zo veel ruimte nodig als een groter paard en daarnaast ook een vriendje erbij hebben om niet in zijn isolement te raken..

Punt is dat dit soort dingen blijven gebeuren, zo lang er mensen dit soort diertjes blijven kopen.. Die handelaar lijkt namenlijk gewoon te vermenigvuldigen ipv bewust te fokken, anders ging hij niet met een 10 dagen oud veulen op de markt staan..

Bah, ben er gewoon naar van en word steeds nijdiger naarmate ik er meer over nadenk, wat een misselijk stelletje..

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:42

Citaat:
Maar denk niet dat het een vetpot is, benadrukt de handelaar. "Voor de prijs van een beetje hond krijg je drie pony's." Hij wijst naar een bruin veulen, een hengstje. "Wordt voor zo'n vijftig euro verkocht."

*denkt bij zichzelf: had die vent maar een vak moeten leren als het allemaal zo weinig opbrengt*

Niet zo zielig zitten doen en roepen dat een klein stukkie grond voldoende is. Als mensen zeggen 'we hebben geen plaats' bedoelen die mensen in het algemeen 'we hebben een rijtjeshuis met een stukkie tuin erachter'. Ga mij nou niet vertellen dat dat toch echt genoeg is, meneer de handelaar.

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:58

Geloof maar wel dat mensen zich laten overtuigen door kreten als "een klein stukje is genoeg!". Nog niet zo lang geleden stond er een advertentie van een shetlandveulen op MP met foto's van het dier tussen de groene en grijze containers.....er stond letterlijk in de tekst "moet wegens omstandigheden verkocht worden, maar wij hielden hem gewoon in de tuin en dat ging prima"

Helaas laten mensen zich dus wel op dergelijke manier ompraten...triest...maar wel waar, zal mij ook weer benieuwen hoeveel veulen advertenties er in december op marktplaats komen met de kernwoorden "sober" en "weinig nodig"

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:01

Pff sorry zal ook wel een zeikerd zijn maar heb een hekel aan paardenmarkten. 1 keer geweest, nooit meer