Oogprothese geeft miniatuurpaard weer kans op showcarriere

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Oogprothese geeft miniatuurpaard weer kans op showcarriere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 07:00

www.abcnews.go.com

Een Amerikaans miniatuurpaard heeft een tweede kans op een carriere als showpaard gekregen dankzij een oogprothese. Het kleine paard, genaamd KBuck, werd op 1 juni 2008 geboren op de Lil Chums Miniature Horse Farm in Lawton (Verenigde Staten), en verloor zijn oog een paar dagen na zijn geboorte.

Eigenaresse Kelsey Chumbley heeft het vermoeden dat het jonge dier per ongeluk een trap heeft gekregen van zijn moeder. "We dachten dat hij zou eindigen als grasmaaier in iemands achtertuin in plaats van showdier, maar toen we er achter kwamen dat een oogprothese mogelijk zou zijn, werden we enorm enthousiast."

Veterinair Jeff Hammond probeerde in juni het oog van het paard te redden, maar toen duidelijk werd dat een operatie niet meer effectief zou zijn, werd gezocht naar een cosmetisch alternatief.

KBuck's prothese werd met de hand gemaakt door ontwerpers uit Oklahoma City. Zij maakten een mal van KBucks oogkas en hebben toen een prothese ontworpen van hard acrylplastic. Het werd met de hand beschilderd zodat het exact op het gezonde oog van KBuck lijkt. Zelfs de diepblauwe kleur en kleine rode adertjes zijn zichtbaar.

De oogprothese kost rond de 3000 dollar, maar volgens de eigenaresse zal deze investering zich ruimschoots afbetalen zodra zijn showcarriere begint. Volgens Chumbley zijn er namelijk geen regels voor het showen van een paard met een oogprothese, en juryleden zullen waarschijnlijk niet in staat zijn om te zien dat KBuck een nepoog met zich mee draagt.

Volgens Hammond zal het voor KBuck niet moeilijk zijn om met de prothese te leren leven, omdat hij nog erg jong was toen hij zijn echte oog verloor.

Klik hier voor een foto.

Eponastable

Re: Oogprothese geeft miniatuurpaard weer kans op showcarriere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:11

Vind ik een hele mooie oplossing voor dit showpaardje, hopelijk zal hij vele lintjes en bekers winnen Knipoog

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:15

Die hebben kennelijk geen last van de kredietcrisis Nors opkijken .....
Los daarvan, leuk dat hij een prothese heeft, maar of het leven van showpony nou te prefereren is boven dat van grasmaaier weet ik niet. Voor de pony heeft die prothese geen toegevoegde waarde lijkt me. De eigenaar daarentegen ziet zichzelf binnenlopen gezien de hoeveelheid prijzengeld die ze verwachten (in ieder geval meer dan 3000,- dollar). Echt een gevalletje van onbaatzuchtige dierenliefde Lips are sealed

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:18

ylva schreef:
Die hebben kennelijk geen last van de kredietcrisis Nors opkijken .....
Los daarvan, leuk dat hij een prothese heeft, maar of het leven van showpony nou te prefereren is boven dat van grasmaaier weet ik niet. Voor de pony heeft die prothese geen toegevoegde waarde lijkt me. De eigenaar daarentegen ziet zichzelf binnenlopen gezien de hoeveelheid prijzengeld die ze verwachten (in ieder geval meer dan 3000,- dollar). Echt een gevalletje van onbaatzuchtige dierenliefde Lips are sealed

Nou nou wat een jaloerse reactie weer. Ik zie liever dat dit beestje goed onderhouden wordt en er duidelijk om geven wordt en dat hij fijn kan werken, dan dat hij ergens in en tuinje dik loopt te worden van al het gras an de rest van zijn dagen daar moet rond wandelen.

Sommige mensen hebben nou eenmaal meer geld om dit soort dingen ui te voeren. Zolang het pardje er geen last van heeft is toch fijner als hij van alle aandacht kan genieten op shows?>

ylva

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:25

Ja zeker, maar ik zou het nog fijner hebben gevonden als het met het oog op welzijn was gedaan. Want ik krijg hierbij toch meer het idee dat ze dit nooit voor hem over hadden gehad als de verwachting er niet was dat de investering zichzelf zou terugbetalen. Voor de pony heeft het oog geen toegevoegde waarde, hij ziet er evengoed niets mee.
Daarnaast hoeft een leven als grasmaaier niet per definitie aandachtloos en betekenisloos te zijn. Er zijn toch ook liefhebbende eigenaren die hun dier(en) graag van zorg, aandacht en werk/oefeningen/samenwerking voorzien zonder daar financieel iets voor terug te hoeven zien.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:26

zo vanaf de foto vind ik het oog er maar levenloos en uitdrukkingsloos uitzien eerlijk gezegd (zei zij hopende dat dat het prothese-oog is Tong uitsteken)

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:26

Tuurlijk hadden ze het niet gedaan als er geen showtoekomst inzat, want dan was het volslagen nutteloos. Dat geeft toch niets? Het diertje heeft er ook geen last van. Ik vind het een leuke oplossing Ja. Ik vind het goed gelukt trouwens

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:32

Nou wat die eigenaren ermee doen is hun zaak... het is tenslotte hun geld, misschien zit er ook meer een emotionele waarde aan voor hun dochtertje... misschien is het haar showpaardje en voor een Showpaardje moet het dier er perfect uitzien en dus niet komen aandraven met één oog...
Persoonlijk vind ik dit een goede oplossing, wie weet raakt een wereldkampioen ooit is zijn oog kwijt in een gevecht en wat dan? dat paard dat je 20.000€ betaald hebt (voorbeeld) kan je dan niet meer op een show uitbrengen... hiervoor vind ik dit wel een oplossing...
idd voor een grasmaaier heb je er misschien geen 3000 dollar voorover en naai je het gewoon toe.

Of het oog al dan niet een uitdrukking heeft dat kan je niet verwachten van een protese!

Ik ben alvast voorstander voor een showpaardje

hier nog een link met andere foto's:
http://www.newser.com/article/d93prbgg0 ... c-eye.html

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:45

Even de knuppel in het hoenderhok gooien.

Voor ONS moet er een kunstoog in, paardje functioneert ook prima zonder kunst oog.

En wie zegt dat ie graag showpaard wou zijn en geen grasmaaier?

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:47

paardje heeft er geen last van en functioneerd even goed met een kunstoog Bloos
Wie zegt dat jouw paardje niet liever een grasmaaier zou zijn ipv te werken??

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:48

Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen nu weer moeilijk moeten doen. Noem één reden waarom het voor het paardje vervelend is een oogprothese te hebben?

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:56

ik ga met yinari mee, zelfde vraag hier Lachen
ik vind het een prima oplossing en zo kan hij toch nog shows lopen Lachen

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:59

Doorgaans moet er ook onderhoud gepleegd worden aan het kunstoog.
(schoonmaken etc. erin en eruit, bij mensen althans, neem aan bij dier ook)
Tevens hard als je tegen acryl stoot zeer pijnlijk.

Bovendien ken ik paarden zat met maar 1 oog, wat absoluut niet storend is.
Die paarden doen met 1 oog ook prima hun werk.
Bovendien lijkt het me, dat dit de deur open zet voor vele cosmetisch "veranderingen"
aan een showdier.
Denk aan de rellen over sommige showarabieren.

Aan de andere kant is net de wetgeving in Nederland aangepast (oke, gaat aangep. worden)
met betrekking tot couperen staarten paarden.
Ergens wordt er gehinkt op 2 gedachten.

Misschien moeten we dan ook maar teflon balletjes implantereren na castratie van een hond
of paard. (gebeurt overigens al bij hond) Want dan ziet het er chiquer uit.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:03

Wie weet steken ze het er enkel in voor de show???
Je moet weten dat ze volgens mij in de show punten zullen verliezen door één oog...
Ieder doet wat hij wilt met zijn paard...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:04

Bij paarden gebeurt dat laatste in de USA al Knipoog.

Ja, ach...toch zie ik het niet zo hoor. Ten eerste vind ik dit geen cosmetische ingreep in het kader 'pure onzin'. Het diertje hád al wat, er is alles aan gedaan om het echte oog te redden en dat is niet gelukt. Dus omdat deze mensen er toch graag mee doorwillen een kunstoog. Dat is iets anders dan (ik noem maar wat Clown) een kaakverbreding of halsimplantaat omdat de bouw van het diertje niet goed genoeg is voor shows.

Daarnaast zal er gerust wat onderhoud aan het oog gepleegd moeten worden, maar dat doet in principe geen pijn. Mijn zus is opticien en die heeft regelmatig met kunstogen te maken, ik heb het even nagevraagd net Haha!.

Couperen: daar hebben de paarden echt last van omdat ze geen vliegen meer kunnen verjagen, dus dat is ook totaal iets anders.

Sorry, ik kan het niet met je eens zijn Lachen

edit: was als reactie op Sjolvir

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:06

Eponastable schreef:
Wie weet steken ze het er enkel in voor de show???
Je moet weten dat ze volgens mij in de show punten zullen verliezen door één oog...
Ieder doet wat hij wilt met zijn paard...

Juist, waarom ook niet?
Als ik shows wilde lopen met mijn dier zou ik die mogelijkheid denk ik ook aangrijpen..

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:30

Als dit de voorwaarde zou moeten zijn om een show te kunnen lopen, het diertje er geen last van heeft, maakt het toch niets uit?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:48

Het opvallende wat ik hier steeds langs zie komen is: Het beestje heeft er geen last van. Hoe weet je dat?? Ik vraag het me namelijk ernstig af of dat echt zo is. Hulpmiddelen kostten bij mensen ontzettend veel tijd om te maken, simpelweg omdat ze constant aangepast moeten worden aan de gebruiker voordat ze zo perfect zitten dat ze geen irritatie opleveren. Dat is een kwestie van goed overleg met de gebruiker, die dan ook nog eens goed moet kunnen aangeven wat er wel en niet goed is.
Kan dit paardje dat??? Nee. Hoe weten wij dan dat hij er geen last van heeft? Zelden dat dit soort dingen bij mensen in een keer goed zijn, dus is er ook een grote kans aanwezig dat dit bij het diertje ook zo is. Dat het hem ergens toch irriteerd.

De kans is in elk geval heel erg groot dat hij meer last heeft van het kunstoog, dan van een leven met maar 1 oog. En in mijn ogen ben je dan dus verkeerd bezig.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:27

ik snap al niet dat je niet kan showen zonder oog, wat een onzin zeg. Het diertje wordt toch niet beoordeeld op zijn mooie blauwe ogen?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:59

wie zegt dat t oog er niet alleen in gaat met shows??
ik vind t een goeie oplossing hoor als ze t alleen gebruiken tijdens shows dan is er toch niks verkeerds aan?? t is beter dan zo'n gat zien...

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:38

Eponastable schreef:
paardje heeft er geen last van en functioneerd even goed met een kunstoog Bloos
Wie zegt dat jouw paardje niet liever een grasmaaier zou zijn ipv te werken??

Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen Nagelbijten / Gniffelen
Ik denk ook dat een kunstoog geen toegevoegde waarde heeft voor dit paardje maar eerder voor zijn eigenaar.
Zo kan er natuurlijk wel mooi geld verdiend worden voor de brok en alle andere kosten. AL vraag ik me wel af hoelang het duurt voordat de kosten van het oog terugverdiend zijn.

Yinari schreef:
Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen nu weer moeilijk moeten doen. Noem één reden waarom het voor het paardje vervelend is een oogprothese te hebben?

Misschien niet vervelend maar zoals ik hierboven ook al zei, het maakt voor het paard waarschijnlijk niet uit dat hij 1 oog mist.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:51

Die prothese zit er vast niet altijd in inderdaad, dan zal hij wel erg gauw beschadigen denk ik Lachen

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 18:53

En je kan ze verliezen... leuk voor de staldienst daar;
Hij is z'n oog verloren! *heel zoekteam in het weiland op zoek naar het oog*

ROFL

lekker baantje... Huilen van het lachen

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:01

Prffft Nagelbijten / Gniffelen

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:38

ponies dus ook shetlanders hebben toch een ovale pupil? dat heeft t kunstoog namelijk niet...en welke show ze ook gaan doen met dat beest t wordt zo breed uitgemeten hier en op de ABC site dat de mensjes van de keuring t ook wel weten straks Tong uitsteken