Twee driejarige rensportlegenden met pensioen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Twee driejarige rensportlegenden met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 19:59

dehoefslag.nl

Van twee legendarische renpaarden is bekend gemaakt dat ze uit de sport worden teruggetrokken. Voor de hengst Big Brown is dit een noodgedwongen besluit. De driejarige winnaar van de Kentucky Derby en de Preakness Stakes heeft een stevige blessure opgelopen tijdens een training. Het gevolg is dat de confrontatie tegen ‘Paard van het Jaar’ Curlin tijdens de komende Breeders’ Cup Classic, waar heel ‘rensportminded’ Amerika naar uitkeek, van de baan is. In 2009 zal Big Brown beschikbaar worden voor fokkers.

Naast Big Brown zal ook de wondermerrie Zarkava niet meer op de baan verschijnen. De driejarige won pas geleden nog 2,25 miljoen euro door de Prix de l’Arc de Triomphe in Parijs te winnen en was ongeslagen in haar zeven starts. Eigenaar Aga Khan wil haar nu inzetten voor de fokkerij en zal haar komend jaar dekken met Dalakhani, de winnaar van de ‘Arc’ in 2003.

Verwant artikel

[VN] Big Brown raakt zwaar geblesseerd en beeindigt rencarriere

Anoniem

Re: Twee driejarige rensportlegenden met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:00

Met driejaar al met pensioen Nagelbijten / Gniffelen
Zonde zeg, waren 2 hele goede paarden!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:05

tja als je als merrie 2,25 miljoen wint,heb je je eten voor de rest van je leven wel verdient,kun je er ook net zo goed mee gaan fokken!zonde van big brown!gelukkig heeft hij nog een heel leven voor zich,denk niet dat ie dat leven erg vind Vingers aflikken

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:08

Stopt Zarkava??
een ongeslagen merrie, misschien doen haar veulens wel helemaal niets op de baan...

karin1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 21:17

Als ze nu stopt zal ze in elk geval ongeslagen blijven en (hopelijk) ook heel. Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe het ook kan.

Mistralleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:47

wat een voorbeeld van 2 uitersten: precies op dezelfde dag is er nog een artikel over een 37-jarige arabier die nog volop meedraait.. en deze zijn 3 en moeten al met pensioen

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:49

Misschien zegt dit wel iets over de belasting die deze sport meebrengt..
Hopelijk wordt het een lang en goed pensioen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 22:51

Ik vind het trieter dat ze al gewerkt hebben, als dat ze nu met pensioen gaan Nagelbijten / Gniffelen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 05:42

3 jaar en dan al met pensioen?
dat is wel extreem zeg......

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 06:30

Mistralleke schreef:
wat een voorbeeld van 2 uitersten: precies op dezelfde dag is er nog een artikel over een 37-jarige arabier die nog volop meedraait.. en deze zijn 3 en moeten al met pensioen

Tja maar deze paarden zijn dan ook heel wat meer waard dan de gemiddelde arabier Knipoog Big Brown zou sowieso al met pensioen gaan na de Breeders Cup Classic. Tja ik zelf denk dat die paarden het nog niet zo slecht hebben, ze hebben een jaartje hard moeten werken maar mogen nu de rest van hun leven genieten van hun rust. Heel veel succesvolle renpaarden gaan met hun 3/4de levens jaar al met pensioen, dan zijn ze gewoon beter inzetbaar voor de fokkerij en wordt het risico op blessures gewoon te groot.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:14

Renpaarden gaan al met 2 jaar de wedstrijdsport in. De hele goede paarden (degene die dus super veel geld winnen) gaan inderdaad op hun 3de/4de jaar met pensioen omdat ze dan inderdaad beter de fokkerij dienen.

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:23

Ik ken die tak van sport niet, maar krijg er niet zo'n lekker gevoel bij. de hele goede gaan dan lekker met 'pensioen' wat gebeurt er met de minder goede?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 10:12

ze gaan met pensioen omdat ze al zoveel geld hebben verdient,ze kunnen dan wel gaan door koersen,maar met zo een winsom!ze gaan niet met pensioen omdat ze al op zijn!het draaid om geld!en big brown heeft een blesure,had hij die niet gehad was hij ook voor de fokkerij ingezet,dus het gaat hier niet m pensioen,omdat ze kapot zijn,maar met pensioen omdat ze al zoveel geld hebben verdient.

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:17

knooopje schreef:
ze gaan met pensioen omdat ze al zoveel geld hebben verdient,ze kunnen dan wel gaan door koersen,maar met zo een winsom!ze gaan niet met pensioen omdat ze al op zijn!het draaid om geld!en big brown heeft een blesure,had hij die niet gehad was hij ook voor de fokkerij ingezet,dus het gaat hier niet m pensioen,omdat ze kapot zijn,maar met pensioen omdat ze al zoveel geld hebben verdient.

Daar geloof ik dus eigenlijk niets van..

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:14

Sin schreef:
knooopje schreef:

haha weer 1 die een oordeel heeft,maar duidelijk niks van de rensport af weet!

jetluinstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:08

of je wel of niet veel van de rensport af weet, het is een feit dat paarden tot een jaar of 4-5 doorgroeien. Een paard van 2 is zeker nog niet uitgegroeid. Dit kan dus echt nooit gezond zijn. Zulke paarden zijn dus al vroeg op. De goede gaan naar de fokkerij, de slechte naar de slager.....

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:32

Verwarrend artikel zo Nagelbijten / Gniffelen

Ik weet ook niet goed wat ik er van moet denken...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:09

Sin schreef:
knooopje schreef:

Klopt wel hoor, ben het er mee eens dat twee jaar erg vroeg is, maar aan de andere kant is de belasting ook totaal anders dan van onze dressuur en springpaarden. Wat er met de paarden gebeurd verschil per situatie, Big Brown en Zarkava zijn succesvolle renpaarden en daar kan nog heel veel geld aan worden verdiend in de fokkerij. Het risico is gewoon te groot om ze door te laten rennen, voor het zelfde geld breken ze een been en kun je ze afvoeren terwijl ze nu waarschijnlijk nog jaren de fokkerij een dienst kunnen bewijzen.

Renpaarden als Man O' War, Secretariat, Gallant Fox etc, zijn allemaal terug getrokken op de leeftijd van 3. Man O' War overleed op 30 jarige leeftijd, Secretariat op 19 jarige leeftijd, Gallant Fox op 27 jarige leeftijd. Die paarden waren echt niet "op" toen ze 3 waren. De paarden worden alleen zo veel geld waard, dat de eigenaar uiteindelijk besluit voor het geld te gaan, en niet voor de sport. Opzich niet meer dan logisch vind ik. Lachen

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:12

Visconti schreef:
Klopt wel hoor, ben het er mee eens dat twee jaar erg vroeg is, maar aan de andere kant is de belasting ook totaal anders dan van onze dressuur en springpaarden. Wat er met de paarden gebeurd verschil per situatie, Big Brown en Zarkava zijn succesvolle renpaarden en daar kan nog heel veel geld aan worden verdiend in de fokkerij. Het risico is gewoon te groot om ze door te laten rennen, voor het zelfde geld breken ze een been en kun je ze afvoeren terwijl ze nu waarschijnlijk nog jaren de fokkerij een dienst kunnen bewijzen.

Renpaarden als Man O' War, Secretariat, Gallant Fox etc, zijn allemaal terug getrokken op de leeftijd van 3. Man O' War overleed op 30 jarige leeftijd, Secretariat op 19 jarige leeftijd, Gallant Fox op 27 jarige leeftijd. Die paarden waren echt niet "op" toen ze 3 waren. De paarden worden alleen zo veel geld waard, dat de eigenaar uiteindelijk besluit voor het geld te gaan, en niet voor de sport. Opzich niet meer dan logisch vind ik. Lachen

Ik had mijn mening al klaar bij het lezen van de titel, maar dit geeft wel een beetje een ander beeld.
Ik weet niet zoveel van de rensport, vandaar.............

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:15

Visconti schreef:
De paarden worden alleen zo veel geld waard, dat de eigenaar uiteindelijk besluit voor het geld te gaan, en niet voor de sport.

Dat lijkt me ook wel logisch, laat ze in de sport en ze lopen veel meer risico plus de kans dat ze minder gaan presteren. Nu stoppen als ze nog erg veelbelovend zijn zal ze best veel dekkingen opleveren

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:47

Snoevie schreef:
3 jaar en dan al met pensioen?
dat is wel extreem zeg......

valt wel mee kennis van mij heeft een renstal en
soms is het better zo kunnen ze iets betekenen
voor de toekomst als ze door blijven race
gaan de dieren het steeds meer willen en heb je
kans op dood lopers oftewel die niet stopt tot ie
er bij neer valt,

van big brown is het wel zonde ma mescien woorden
zijn nakamelingen goede veulens Cool

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 17:21

Had ook al op het aanverwante forum gepost, maar zonde zonde zonde, twee toppers weg uit de rensport :-( maar wel met een welverdiend pensioen.