Geen medailles voor Oranje op WK Studentenruiters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Geen medailles voor Oranje op WK Studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:20

knhs.nl

De studenten Harriette van der Heijden, Ans van Oort en Tess Bierhuizen namen afgelopen weekend deel aan het WK voor studentenruiters in het Algerijnse Algiers. Harriette van der Heijden eindigde als beste Nederlander op de zesde plaats in de dressuur, Tess Bierhuizen werd tiende voor Oranje in het springen. Ook in de landenwedstrijden viel het Nederlandse team buiten de medailles.

Het WK Studentenruiters wordt gereden via het knock-out systeem. Drie ruiters of amazones rijden een paard, dat ter plaatse ter beschikking wordt gesteld en degene die de beste prestatie met dit paard neerzet, is een ronde verder. Vervolgens staat er een nieuw paard klaar, worden er nieuwe tegenstanders geloot en voltrekt zich een strijd op een hoger niveau. De dressuur start met een landendrietal op het niveau L. Per ronde wordt het niveau steeds hoger om te eindigen met een finale op het niveau Prix St. Georges en een kür op muziek. Bij het springen wordt er gestart met een stijlproef op ongeveer één meter.
Tess Bierhuizen wist bij het springen door te dringen tot de derde ronde, maar zag met twee afgeworpen balken haar kans op een halve finaleplaats aan zich voorbij gaan.

Uitslagen Individueel
Dressuur:
1. Frankrijk
2. Duitsland
3. Polen
6. Nederland: Harriette van der Heijden

Springen:
1. Ierland
2. Engeland
3. Frankrijk
10. Nederland: Tess Bierhuizen

Totaal:
1. Frankrijk
2. Zwitserland
3. Canada

Uitslagen teams
Dressuur:
1. Zwitserland
2. Duitsland
3. Belgie

Springen:
1. Zwitserland
2. Canada
3. Frankrijk

Totaal:
1. Zwitserland
2. Frankrijk
3. Polen

Verwante artikelen

[VN] Studentenruiters maken zich op voor het WK in Algerije
[VN] WK Studentenruiters: 'dressuur viel tegen'
[VN] Harriëtte toch een ronde verder op WK Studentenruiters

silfie35

Re: Geen medailles voor Oranje op WK Studentenruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:54

Jammer... volgende keer beter....

Heb nog nooit gehoord van zo'n kampioenschap. wat moet ik me daarbij voorstellen? Gewoon op GP niveau of iets anders?

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:05

Jammer idd dat er geen medailles zijn gevallen, altijd lastig met een vreemd paard zo'n prestatie neer te zetten en ik vind dat onze dames het er nog erg goed vanaf hebben gebracht.

@silfie: bij de studentenwedstrijden maken we onderscheid tussen de binnenland wedstrijden en buiteland wedstrijden. Het systeem is bij beide nagenoeg hetzelfde, je hebt meerdere ronden waarin het niveau oploopt/paarden moeilijker worden en het aantal deelnemers kleiner wordt.

Bij buitenland wedstrijden begint je ongeveer op L niveau in de eerste ronde wat oploopt tot prix st. georges in de finale. Bij binnenland wedstrijden zijn de ruiters meer op niveau in groepen verdeeld en verschilt dit van B1 (wat we in de basissport tegenwoordig niet meer kennen) tot M.

Op de wiki staat meer hierover en je kan ook een bezoekje bregen aan de site in mijn onderschrift.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:20

Ik vind nog steeds dat ze het echt super gedaan hebben Ja

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:26

Falona schreef:
Jammer idd dat er geen medailles zijn gevallen, altijd lastig met een vreemd paard zo'n prestatie neer te zetten en ik vind dat onze dames het er nog erg goed vanaf hebben gebracht.

@silfie: bij de studentenwedstrijden maken we onderscheid tussen de binnenland wedstrijden en buiteland wedstrijden. Het systeem is bij beide nagenoeg hetzelfde, je hebt meerdere ronden waarin het niveau oploopt/paarden moeilijker worden en het aantal deelnemers kleiner wordt.

Bij buitenland wedstrijden begint je ongeveer op L niveau in de eerste ronde wat oploopt tot prix st. georges in de finale. Bij binnenland wedstrijden zijn de ruiters meer op niveau in groepen verdeeld en verschilt dit van B1 (wat we in de basissport tegenwoordig niet meer kennen) tot M.

Op de wiki staat meer hierover en je kan ook een bezoekje bregen aan de site in mijn onderschrift.

Dank je wel voor de uitleg!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:28

dondeyne schreef:
Ik vind nog steeds dat ze het echt super gedaan hebben Ja

Zeker weten! Ze waren alle drie toch ook vrij nieuw met de buitenlandwedstrijden?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:04

Het verbaasd me eigenlijk niks dat er geen medailles zijn gevallen. Van wat ik heb meegemaakt toen ik ook nog een keer mee deed met een int. wedstrijd in Apeldoorn is dat de voorbereiding van het NL team belabberd te noemen was. Ik weet niet of deze voorbereiding voor een WK nu anders is, maar toen gingen de Canadezen/Amerikanen zelfs op trainingsweek voorafgaande aan de wedstrijd, inclusief coach en trainingsbegeleider. De Nederlanders moesten zelf maar een keertje thuis oefenen op een vreemd paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:02

VValar: dankje voor je positieve reactie Koe
Citaat:
De Nederlanders moesten zelf maar een keertje thuis oefenen op een vreemd paard...

En jij denkt dat we dat niet gedaan hebben? Alledrie rijden erg veel verschillende/vreemde paarden en voorafgaande aan de wedstrijd hebben we ook nog samen opelkaars paarden geoefend. Onze 'eigen' paarden starten we op nationaal niveau. Helaas ben je op zo'n wedstrijd altijd afhankelijk van de paarden die je aangeboden krijgt en of je daar een klik mee hebt. Zo lag de duitser die normaal gesproken bijna overal wint er al in de eerste ronde dressur uit omdat hij net wat teveel wilde laten zien en het paard daardoor in protest kwam.

Verder iedereen: bedankt!

Falona: Harriette en ik reden beide onze 3de wedstrijd, voor Ans was het de 2de keer. Dus nog een jong team inderdaad!

Ook het vermelden nog waard denk ik, met de teamdressuur hebben we nog een mooie 5de plaats behaald, en met springen waren we 7de.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:10

Ik vertel slechts mijn eigen ervaringen die nog geen twee jaar geleden plaats hebben gevonden. Dat jullie op eigen en elkaars paarden geoefend hebben betekent nog niet dat dit de beste voorbereiding is. Ik neem aan dat je zelf mee gedaan hebt, en dan lijkt het mij juist dat je een suggestie tot betere voorbereiding door o.a. de organisatie zelf wel zou kunnen waarderen.
Verder ligt de hele vorm van het studentenwedstrijden mij niet zo. Het geeft meer dan eens een zeer vertekend beeld. 5 minuten op een ander paard stappen en daarna een proef of parcours in gaan vind ik niet meer zo interessant. Maar goed, ieder z'n ding! En zoals je zelf aan al geeft, het feit dat jullie nationaal niveau rijden zegt op een studentenconcours helemaal niks.

Spijtig dat je mijn bijdrage niet zo positief vindt, maar mijn commentaar op het voorbereiden bevestig je toch. Ik suggereer dat julile de volgende keer nog beter voorbereiden en goed trainen zodat er niks anders dan lof over jullie geschreven kan worden! Knipoog

anssjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:30

Valar: Jammer dat jou ervaring anders was dan de onze. Wij hebben ons zeker goed voorbereid. Helaas was een training week niet mogelijk, ivm studie. We hebben extra spring en dressuur trainingen gehad. Zelfs 3tal geoefend voor de eerste ronde. Wij weten onder welke omstandigheden wij rijden. Ook heeft het factor geluk hier veel mee te maken. Wij kregen de dressuur proeven pas een aantal uur voor de wedstrijd. Dit omdat er fouten in de proeven zaten. Je moet je gewoon effe aanpassen. Wij hebben als team een super week gehad. Een ervaring om nooit te vergeten. Ik weet niet of jou ervaring over een binnenlandse wedstrijd ging of over een buitenlandse maar daar zit een wereld van verschil in.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 18:02

Meiden, nogmaals, jullie hebben het super gedaan en jullie zeker zo goed voorbereid als jullie konden!

@vvalar: ik denk dat in die korte tijd veel veranders is aangezien het complete bestuur en alle buitenlandruiters zo'n beetje weg zijn.. Verder denk ik dat er inderdaad andere landen zijn die het nog professioneler aanpakken maar dat is ook niet voor iedereen mogelijk.. En van een jong team als dit kun je ook niet verwachten dat ze eerste worden, ik vind het allang super dat ze nog zover gekomen zijn!!