Friese hengst Adel 357 sluit zijn wedstrijdcarrière af

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Friese hengst Adel 357 sluit zijn wedstrijdcarrière af

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 14:21

http://www.fps-studbook.com/

Na de finaleproef van de Belgische Kampioenschappen in Herentals voor senioren, de Kür op muziek, nam de zestienjarige Adel (Ludse 305 x Tsjalling 235) definitief afscheid van de wedstrijdsport. Peter Spahn en Adel hadden net van te voren in de Grand Prix Freestyle een voor Friese paarden ongekende monsterscore van 69,150% behaald. ‘Ik ben bijzonder blij met dit resultaat’, zei Spahn na afloop. ‘Beter had Adel het niet kunnen afsluiten alhoewel ik het aan de andere kant spijtig vind dat hij Mechelen (de wereldbekerwedstrijd, red.) niet mee zal maken. In Mechelen is Adel op zijn best.’

Na de huldiging van de Belgische kampioenen werden Spahn en Adel apart in de bloemen gezet. In een kort commentaar voor het publiek benadrukte Spahn dat hij aan Adel veel, zo niet alles te danken heeft. Hij roemde de werkwilligheid en het stabiele karakter van de hengst en Friese paarden in het algemeen. Spahn heeft zo’n acht opvolgers klaar staan. Met name in één van de zonen van Adel, Fryso Huys Cas, ziet Spahn toekomst: ‘Cas is nog speels maar zijn Grand Prix-debuut in Polen bewijst dat hij voldoende in huis heeft om een topper te worden. Dat maakt het afscheid van de wedstrijdsport met Adel wat gemakkelijker.’ Adel gaat met Spahn terug naar Friesland waar hij van zijn oude dag mag genieten. ‘Ik blijf Adel rijden want daar doe ik de hengst een groot plezier mee’, aldus Spahn.

Anoniem

Re: Zestienjarige Friese hengst Adel 357 sluit wedstrijdcarrière

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:22

Nou, mooi einde van een wedstrijdcarriere. Tuurlijk is het altijd het mooist om op het hoogtepunt de handdoek in de ring te gooien.

Hartje

Re: Friese hengst Adel 357 sluit zijn wedstrijdcarrière af

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:40

Knap hoor om op het hoogtepunt van een paard te besluiten het paard niet meer uit te brengen. Het was altijd een prachtige combinatie om te zien !

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:18

suleilitha schreef:
Nou, mooi einde van een wedstrijdcarriere. Tuurlijk is het altijd het mooist om op het hoogtepunt de handdoek in de ring te gooien.

Ja, daar ben ik het mee eens. Zou erg jammer zijn als de carrière eerst helemaal afbreekt.
Wel wat vroeg om een paard nu al op pensioen te zetten.
Gaat hij nog dekken ofzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:29

Gezien het feit dat het om een goedgekeurde dekhengst gaat, ga ik er niet van uit, dat hij voortijdig uit de dekdienst zal worden gehaald, Steefjevos.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:41

Hij WAS goedgekeurd, dat stomme FPS heeft hem afgekeurd op afstammelingen...................... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:43

Dan waren de afstammelingen dus niet goed genoeg, Linky....

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:49

suleilitha schreef:

Dat lijkt me vrij logisch Haha!

Ik vind het jammer dat ze niet meer meedraaien, zeker als ze zulke scores kunnen halen. Maar goed, Peter is een ervaring rijker en zal daarom wellicht nog beter kunnen scoren met een paard als Cas. Die schijnt immers ook over veel talent te beschikken. Ben benieuwd!

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:07

Steefjevos schreef:
suleilitha schreef:

Ja, daar ben ik het mee eens. Zou erg jammer zijn als de carrière eerst helemaal afbreekt.

Adel is 19, dus zo vroeg is het niet è Lachen

__Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:29

Oooh, wat jammer!
Was echt fan die 2! Ja
En idd, in Mechelen was ie echt gewéldig! Lovers
We all love Adel!!! Lovers

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:29

Het was een mooi afscheid in herentals.
Ik zag ze heel graag rijden en had veel respect voor hen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:09

s0173957 schreef:
Steefjevos schreef:

Adel is geen 19, maar 16 jaar, hij is geboren in 1992.

Hij is idd afgekeurd voor het KFPS.

Hopelijk krijgen Peter en Adel nog een mooi afscheid bij het stamboek want Adel verdient het om als ambassadeur van het Friese paard als dressuurpaard in het zonnetje te worden gezet.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 20:16

linky schreef:
Hij WAS goedgekeurd, dat stomme FPS heeft hem afgekeurd op afstammelingen...................... Boos!

Koe stom? Hij is niet voor niets afgekeurd, hij gaf onderandere heeel veel wit door..

Jammer dat zijn wedstrijdcarriere gedaan is. Ik vind het ook vroeg hoor, maar denk dat dat vooral komt omdat zijn ruiter het erg druk krijgt, en nog andere friezen de kans wil geven hogerop te geraken.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:44

suleilitha schreef:

Juist wel!!!! Boos! Hij heeft weet ik hoeveel nakomelingen hoog in de dressuur sport zitten!!! En er komen er steeds meer bij Haha!
Hij is afgekeurd omdat hij wit door gaf!

Ik hoop dat er nog een afscheid in Nederland geeft! Ik wil hem nog 1x zien dansen!
Adel we gaan je missen jongen :'( Geniet van je pensioen je hebt het verdient!!!!!!!!!!!!

Gelukkig heb ik mijn eigen Adeltje nog in stal staan met wit!!! En dat maakt mij helemaal niet uit!

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:53

s0173957 schreef:
Steefjevos schreef:

"Na de finaleproef van de Belgische Kampioenschappen in Herentals voor senioren, de Kür op muziek, nam de zestienjarige Adel (Ludse 305 x Tsjalling 235) definitief afscheid van de wedstrijdsport"

Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:39

Annekee, wit is in de Friezenfokkerij niet gewenst.
Het is dus niet meer dan reglementair dat de hengst op de nafok is afgekeurd. Het Fries ras mag slechts een klein wit kolletje hebben, en een paard met meer van dat, bijvoorbeeld een witte voet, is niet stamboekwaardig, zo is het nu eenmaal. Voor de internationale handel is een Fries met wit geen grijpstuiver waard en er moeten nu eenmaal rasstandaards worden vastgesteld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 06:55

Annekeee schreef:
Juist wel!!!! Boos! Hij heeft weet ik hoeveel nakomelingen hoog in de dressuur sport zitten!!! En er komen er steeds meer bij Haha!
Hij is afgekeurd omdat hij wit door gaf!

Ik hoop dat er nog een afscheid in Nederland geeft! Ik wil hem nog 1x zien dansen!
Adel we gaan je missen jongen :'( Geniet van je pensioen je hebt het verdient!!!!!!!!!!!!

Gelukkig heb ik mijn eigen Adeltje nog in stal staan met wit!!! En dat maakt mij helemaal niet uit!

wit is niet goed voor de friezenfokkerij.. dus, hij is terecht afgekeurd vind ik.. als je fokt met een goedgekeurde dekhengst, mag je kwaliteit verwachten, en als hij veel wit doorfokt, dan komen zijn nakomelingen dus niet in het stamboek. en als fokker wil je dat wel het liefst..

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 13:54

Feitse gaf 20% nakomelingen met NIET-goedgekeurd wit (een kolletje mag nl. wel) en werd niet alleen niet afgekeurd, maar zelfs PREFERENT verklaard......................... Clown Verward Ziek Wow!
De nakomelingen van Adel zijn wel laat rijp, maar eigenlijk zijn de meeste Friezen dat. Wij zijn van de Friezen afgestapt vanwege de totaal onbegrijpelijke, willekeurige beslissingen van het Stamboekbestuur maar als er een mooie Adel langskomt ga ik waarschijnlijk twijfelen................. daar wil ik wel op rijden!

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:56

linky: ken er het fijne niet van over feitse, maar als dat zo is vind ik het idd niet echt correct. Maar dat veranderd niets aan het feit dat ADEL(waar het over gaat) terecht is afgekeurd.
Idd wel heeeel jammer dat hij zoveel wit doorgaf, want voor de rest is het echt een tophengst

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:41

Ben ik met je eens, regels zijn regels, maar dan wel voor alle hengsten.
De minimummaat voor 3-jarigen is 1.58; best. Maar waarom dan wel destijds Tamme goedkeuren, die 1.57 was, en het jaar daarop weer vrolijk een andere, ook 1 cm. te klein, niet nemen "omdat hij de maat niet haalt"?
En onze merrie, die als veulen een achterbeen brak, dat overleefde en waar we als 3-jarige mee voor stamboekopname kwamen, wilden ze eerst niet hebben omdat ze "niet toegestaan wit" had? Notabene bij het duidelijk zichtbare litteken waar de ijzeren plaat in haar pijpbeen gezeten had........... met verklaring van de dierenarts moesten ze haar wel nemen, maar het ging niet van harte. Verward
Zo kan ik nog bladzijden doorgaan, maar na ruim 25 jaar FPS hebben wij de moed opgegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:43

Tamme is er destijds ingemeten, dat klopt. Maar die ene centimeter die hij te kort schoot, maakte hij op andere fronten wel waar en de nafok was ook niet mis.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 22:18

linky schreef:
Feitse gaf 20% nakomelingen met NIET-goedgekeurd wit (een kolletje mag nl. wel) en werd niet alleen niet afgekeurd, maar zelfs PREFERENT verklaard......................... Clown Verward Ziek Wow!
De nakomelingen van Adel zijn wel laat rijp, maar eigenlijk zijn de meeste Friezen dat. Wij zijn van de Friezen afgestapt vanwege de totaal onbegrijpelijke, willekeurige beslissingen van het Stamboekbestuur maar als er een mooie Adel langskomt ga ik waarschijnlijk twijfelen................. daar wil ik wel op rijden!

Beste Linky, ik weet niet waar jij deze informatie vandaan haalt maar het klopt voor geen meter.Op Feitse zijn levenstotaal is 10.1 % nakomelingen met wit waarvan maar 2.6 % ongeoorloofd wit, dat is bijna 10 X zo weinig als wat jij hier zit te verkondigen.

Adel is niet puur en alleen op ongeoorloofd wit afgekeurd maar ook op het lage sterpercentage én de lage cijfers van zijn nakomelingen in de ABFP testen. Kort gezegd: hij werkte dus niet verbeterend op de gemiddelde Friese merrie. Dat hij wel een aantal zeer goed presterende nakomelingen in de dressuur heeft gegeven is waar en misschien komt daar in de toekomst nog wel weer een dekhengst uit voort. Maar ook al zou dat niet zo zijn, dan nog heeft hij een groot aantal nakomelingen achtergelaten die nu weer zorgen voor het verspreiden van zijn dressuurgenen in de volgende generatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 12:10

Als we jou toch niet hadden Horseyfries............
Ik had gisteren laat inderdaad ook nog iets gelezen over het lage sterpercentage en de scores in de ABFP. Dat alleen al, zonder wit doorgeven is meer dan genoeg reden tot afkeuring. Men wil verbetering, geen stilstand of zelfs achteruitgang. Logisch, lijkt me.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 21:06

suleilitha schreef:
Als we jou toch niet hadden Horseyfries............
Ik had gisteren laat inderdaad ook nog iets gelezen over het lage sterpercentage en de scores in de ABFP. Dat alleen al, zonder wit doorgeven is meer dan genoeg reden tot afkeuring. Men wil verbetering, geen stilstand of zelfs achteruitgang. Logisch, lijkt me.

Adel is een fantastisch paard die veel gepresteerd heeft op het gebied van de dressuur. Hij heeft de pech gehad om als dekhengst in België veel niet goed fokkende merries te dekken en zelf niet een dusdanige "stempelhengst" op het gebied van fokkerij te zijn dat hij dan toch nog kon verbeteren.
Het is erg geweest voor de hengstenhouder dat hij afgekeurd werd, maar realistisch gezien heeft hij zo'n 1000 nakomelingen rondlopen, meer dan menige wel goedgekeurde dekhengst, dus zijn genen zijn verzekerd voor de toekomst!
Ik denk dat hij best goede punten heeft nagelaten ook zoals zijn dressuuraanleg, karakter en droog beenwerk, en gelukkig zal dat door die nakomelingen niet verloren gaan.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 18:05

Adel zijn kinderen zijn nou eenmaal laat rijp, en bij de ABFP-testen zijn ze bijna altijd 3, soms nog niet eens; eigenlijk veel te jong dus. Dat ze daar laag scoren zegt niks; Olympic Treffer werd tijdens het verrichtingsonderzoek van het KWPN naar huis gestuurd wegens het ontbreken van springaanelg. Toen hij de wereldtop bij het springen haalde, werd hij alsnog goedgekeurd. Ook een laatrijp typje dus.
Je zult de Feitse's die niet geregistreerd zijn (met wit) de kost moeten geven; dan komen ze niet voor in de stamboekregistratie maar ze zijn (of waren) er wel degelijk. Daar is hij niet de enige in hoor, er worden wel van meerdere hengsten de veulens met wit opgekocht en afgevoerd om de percentage's laag te houden. Maar ik heb liever een goed paard met een bles of sok dan een slechte effen zwarte. Clown