Controles door AID tijdens paardenmarkt van Hedel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Controles door AID tijdens paardenmarkt van Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 07:02

www.brabantsdagblad.nl

De Algemene Inspectiedienst (AID) van het ministerie van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit, kondigt extra controles aan op 3 november tijdens de paardenmarkt in Hedel. De AID houdt het oog op het welzijn van de dieren, op weg naar de markt, tijdens het evenement en bij de afvoer van de paarden.

Ook wordt de naleving van het paardenpaspoort en het chippen gecontroleerd.

De welzijnseisen waaraan het vervoer van paarden moet voldoen, zijn vastgelegd in de Transportverordening. Zieke of gewonde paarden, ezels en pony's mogen niet vervoerd worden. Ook moeten vervoerders een vergunning en een vakbekwaamheidsdiploma hebben. Ook de aanhangwagens moeten aan bepaalde eisen voldoen, zodat de dieren veilig zijn en zich niet kunnen verwonden.

De AID gaat ook aan de grenzen controleren, omdat veel handelaren uit het buitenland komen.

www.aid.nl/paardenmarkten.htm

Izep

Re: Controles door AID tijdens paardenmarkt van Hedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:48

Kijk en hier kan ik nu echt laaiend om worden hè. Wat nu AANKONDIGEN??? Wat heeft het dan in gods naam voor zin. Gek hè dat de situatie nooit zal veranderen. Stoom uit je oren

Leonora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:55

Vind het juist wel heel slim; zo blijft een aantal zwakke/zieke
paarden al thuis en hoeft niet de hele tijd op de markt te staan.
Dit bericht staat namelijk niet alleen op Bokt, dus ook de handelaren weten het zo.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 08:59

idd een goede zaak,
wellicht hoeven er nu een hele hoop shetveulens niet eerst naar de markt, trailer op en af, stress..
ik vraag me wel af wat de AID dan letterlijk gaat doen, wanneer er 'zieke en gewonde' paarden worden aangetroffen.
mogen niet vervoerd worden?
en dan?

Izep

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:31

Het gaat erom dat de mensen die zich niet aan de regels houden zo vaak mogelijk en eens goed gepakt worden met alle consequenties van dien.

Op deze manier mogen de zwakkelingen idd "thuis" blijven en zal men zich deze ene keer aan de regels houden maar jullie mogen zelf invullen wat er bij de eerst volgende markt gebeurt.

Deze ene keer is er misschien wat ellende bespaard gebleven maar het zou pas echt werken als men of standaard controleert wat dus niet haalbaar is of onaangekondigd en dan zo vaak mogelijk. Moment dat ze gepakt worden minimaal een fikse boete... of (tijdelijk) verbod op de markt te staan. Wedden dat het aantal zielige gevallen drastisch zal afnemen?

Maar nu laten ze de beesten gewoon een keer thuis en vervolgens gaan ze weer verder hoe ze bezig waren en zal er nooit iets veranderen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:28

Dit soort markten mogen wat mij betreft afgeschaft worden....
Schandalig.... ik vind het echt middeleeuws.
Pas wanneer er ruime voorzieningen zijn, strenge controles, voldoende voedsel en drinken voor de dieren en ergens buiten een bebouwde kom... dan wil ik er nog wel eens over nadenken.

Tot die tijd: kappen met die handel!

Krisje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:48

Fijn dat ze dit aankondigen, het is niet anders dan andere jaren.
Ze houden elk jaar controles tijdens de markt. Niet alleen op de route naar de markt toe, maar ook op de markt zelf.
Ook al kondigen ze dit niet aan, de meeste handelaren weten wel dat ze dit kunnen verwachten hoor.
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het anders is dan voorgaande jaren.

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:50

Ken het al jaren
Kom er al jaren
En het blijft het zelfde
Soms wel triest

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:27

IZEP schreef:
Kijk en hier kan ik nu echt laaiend om worden hè. Wat nu AANKONDIGEN??? Wat heeft het dan in gods naam voor zin. Gek hè dat de situatie nooit zal veranderen. Stoom uit je oren

Ieder jaar controleert de Aid op Hedel en Zuid laren, iedere handelaar weet dit maar toch zijn er ieder jaar veel overtredingen, op deze manier proberen ze de overtredingen naar beneden te halen dus goede zaak.

berpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:30

Marigold schreef:
idd een goede zaak,
wellicht hoeven er nu een hele hoop shetveulens niet eerst naar de markt, trailer op en af, stress..
ik vraag me wel af wat de AID dan letterlijk gaat doen, wanneer er 'zieke en gewonde' paarden worden aangetroffen.
mogen niet vervoerd worden?
en dan?

en dan krijgen ze een boete, is het paard er zeer ernstig aan toe dan is de eigenaar verplicht het direct naar de kliniek toe te brengen.
Maar anders mag hij of zij het dier mee naar huis toe nemen, wel kun je een nacontrole verwachten maar in de praktijk gebeurt dit eigenlijk nooit, helaas.

ilovejuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 15:34

wat houd een vakbekwaamheidsdiploma in?