Niet alle ruiters juichend over cross van Boekelo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Niet alle ruiters juichend over cross van Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:21

http://www.paardenkrant.nl / www.horses.nl

Afbeelding
Foto door bokker Elessar

Niet iedereen is juichend over de cross in Boekelo. Volgens Madeleine Brugman zijn een aantal hindernissen dieronvriendelijk. "Ik vergelijk de cross vaak met een formule-1-race. Je kunt een bocht aansnijden, soms was gas terug nemen. Maar altijd kun je basistempo houden. Hier moet je op hindernis drie je paard al omtrekken, terug rijden en weer gas geven. Ook in het water moet je draaien en een dieronvriendelijke bocht maken."

Niet alleen met Lost for Words kreeg Brugman een weigering. Ook Sundancer weigerde. Dat was in het water. "Sunny ging verder geweldig. Dat gedraai is ook niet goed voor de gewrichten en pezen. Boekelo heeft een geweldige organisatie een super sfeer, maar met deze paarden kom ik hier niet meer", zegt ze zwaar teleurgesteld."

In totaal werden zes eventers uitgesloten vanwege een val. Bij vier daarvan ging het om een val van het paard en de andere twee viel alleen de ruiter. Een daarvan was de Britse Mary King op D'r op en d'r af.

De cross heeft twee keer een tijdje stil gelegen vanwege hindernisschade: Om deze reden is er een tijdje om de drie minuten gestart.

Verwant artikel:

[VN] Nederlanders in achterhoede tijdens Military van Boekelo

yorin

Re: Niet alle ruiters juichend over cross van Boekelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:40

ik ben het helemaal met madeleine eens! ik vond sommige hindernissen ook erg gevaarlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:44

Vier valpartijen van paarden vind ik wel pittig. Ik ben dit jaar niet geweest, heb wel wat dingen via internet gezien. Voor zover ik kon zien zaten er inderdaad een paar erg lastige (en niet geheel paardvriendelijke) stukken en hindernissen tussen.

Een military is al spectaculair genoeg zonder dat soort hindernissen, veiligheid van paard en ruiter zou op de eerste plaats moeten staan en daar twijfel ik wel eens aan.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:46

ik vond het weinig anders dan voorgaande jaren. Vond weinig hindernissen echt gevaarlijk.
En over die draai in het water, bij het alternatief (die amper langer was) hoefde dat niet. Al vond ik het ook jammer dat bij nr 20 niet de middelste route genomen mocht worden. dan was draaien niet nodig Lachen

P3TR4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:50

De Cross was inderdaad niet echt anders dan afgelopen jaren, hooguit de draai in het water en onderdeel 8B -> C (wat een hoge bult was met een dikke boomstam erop), daar was het laatste onderdeel van die combinatie een beetje vreemd.

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:58

Er moet dan toch ook iets beginnen binnen te dringen toch ?!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:01

Hindernissen waren niet veel anders vergeleken met vorig jaar. Of ben ik nou gek. Nagelbijten / Gniffelen

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:02

Ik ben geweest maar dat was eens maar nooit meer veel te druk niet normaal. Balen was dat de wedstrijd stil gelegd werd toen wij net in het parcour liepen dus ik heb tot hindernis 16 gezien toen kwam het stil te liggen en zijn we door gelopen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:20

Ik vond de lijn bij het water heel netjes en heb daar aardig wat ruiters fijn zien rijden daarbij was het alternatief nauwelijks langer.
Vind de reactie een beetje zuur overkomen moet ik eerlijk zeggen, misschien teleurgesteld in haar eigen prestatie?

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:21

4 vallende paarden is idd veel,
maar aan de andere kant, als de Nederlanders goed hadden gereden had je over de gevaarlijke hindernissen niks gehoord Knipoog

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:30

Beetje vreemde reactie van Madeleine...
Na hindernis 3 had ze die krappe wending niet hoeven rijden als ze gewoon het alternatief gepakt had, en dat smalle boompje genomen had.
Lijn bij het water vond ik ook goed te doen, mits je je paard gewoon goed onder controle had. Heb daar toch wel een aantal ruiters fijn door heen zien gaan.

Net als wat Katja zegt, lijkt het alsof ze wat teleurgesteld is in haar eigen prestatie en dat nu gaan afreageren op ''dieronvriendelijke hindernissen'' in de cross Verward

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:47

Elessar schreef:
Hindernissen waren niet veel anders vergeleken met vorig jaar. Of ben ik nou gek. Nagelbijten / Gniffelen

nee vodn het zelfs wat saai doordat het eigenlijk allemaal zo ongeveer het zelfde was (maar voor de ruiters was er waarschijnlijk wel verandering te merken als ik dat zo lees)
Vond het in iedergeval niet denderend vandaag...het was leuk en gezellig maar meer ook niet...

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:54

_Question schreef:
Er moet dan toch ook iets beginnen binnen te dringen toch ?!

En dat is? Dromen

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:57

Phylos schreef:
Elessar schreef:

nee vodn het zelfs wat saai doordat het eigenlijk allemaal zo ongeveer het zelfde was (maar voor de ruiters was er waarschijnlijk wel verandering te merken als ik dat zo lees)
Vond het in iedergeval niet denderend vandaag...het was leuk en gezellig maar meer ook niet...

Sluit ik me helemaal bij aan.

Ook veels te druk trouwens. Übercommercieel gedoe aan het worden, groot bedrijven festijn, mensen die er niet zijn om de paarden Clown . Ben er lang genoeg geweest maar heb helaas nauwelijks een paard gezien. Wat een mensenmassa! Maar ja het is toch vermaak en gezellig, kon toch gratis dus ja misschien volgend jaar best weer.

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:05

De lijn bij het water was idd goed te doen. heb haar weigering bij het water gezien. denk dat het niet aan de hindernis lag maar aan het aanrijden ervan.

was mijn eerste boekelo en vond het er zeer vriendelijk uitzien. Hindernissen 8 en 11 waren pittig maar wel een mooie uitdaging. Vond de hindernissen absoluut niet dieronvriendelijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:10

Tsja, het blijft *** natuurlijk... Dan kun je mijns inziens ook niet verwachten dat de hindernissen makkelijk te rijden zijn.

shabbay schreef:
Ook veels te druk trouwens. Übercommercieel gedoe aan het worden, groot bedrijven festijn, mensen die er niet zijn om de paarden Clown . Ben er lang genoeg geweest maar heb helaas nauwelijks een paard gezien. Wat een mensenmassa! Maar ja het is toch vermaak en gezellig, kon toch gratis dus ja misschien volgend jaar best weer.

"Aan het worden"? Ik kom er al jáááren (sinds ik een heel klein meisje was) en ik kan 't me niet anders meer herinneren dan héél erg druk, héél erg commerciëel en met héél veel mensen die alleen voor de interessantdoenerij of het bier komen. Je kunt aan het uiterlijk van mensen al zien waar ze voor komen: voor het bier, voor de mensen of voor de paarden. En dat is al járen zo. Das echt niet iets van de laatste jaren.

Heb vandaag ook niet echt het idee gehad dat het drukker of commerciëler was dan voorgaande jaren.

Katja schreef:
Ik vond de lijn bij het water heel netjes en heb daar aardig wat ruiters fijn zien rijden daarbij was het alternatief nauwelijks langer.
Vind de reactie een beetje zuur overkomen moet ik eerlijk zeggen, misschien teleurgesteld in haar eigen prestatie?

Ook 't eerste wat ik dacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:12

Ik heb trouwens nog een foto van Mary King vlak voor ze viel (ik ben niet zo van het "door blijven schieten als een ruiter is gevallen in tegenstelling tot sommige andere fotografen... Ik wil gewoon weten of de ruiter ok is in plaats van "m'n spectaculaire plaatjes te schieten")... Zal zo eens kijken of ik 'um hier ff kan plaatsen.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:17

Tja, ik moet me ook bij enkelen aansluiten.
Ik stond bij het water toen ze erdoor reed en ik weet niet welke versnelling ze erop had, maar paard was absoluut niet voorwaarts.
Net alsof ze er geen zin in had of zwaar teleurgesteld was oid......

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:31

shabbay schreef:
Phylos schreef:

Sluit ik me helemaal bij aan.

Helemaal mee eens! Je kon echt onderscheid zien tussen de mensen die kwamen voor de paarden en de overige mensen...hier staat Boekelo wel om bekend, maar vond er niet veel aan vandaag!
Ik vond overigens ook dat het lijntje in het water goed te doen was...en zeker het alternatief!
De hele week ging het om Madeleine op radio oost, zij zou zo goed presteren...en dat heeft ze dus niet gedaan...misschien daarom dit commentaar?

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:39

Wat was er eigenlijk met mirella vrolijk gebeurd. Die hadden wij gemist

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:40

Is gediskwalificeerd na een aantal weigeringen dacht is.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:52

Ik ben het met Madeleine grotendeels eens...
sommige hindernissen waren erg krom gebouwd en zat geen logica in.
En bij de waterspong vond ik het gewoon vreemd, die wending in het water, waarom niet gewoon de middenlijn...
jan van beek naar op het water zelfs het Alternatief....

SGWuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:03

caroline78 schreef:
Wat was er eigenlijk met mirella vrolijk gebeurd. Die hadden wij gemist

Val op hindernis 2...

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:04

Mirelle Vrolijk was gevallen op hindernis 2 dacht ik.

Dela; Watercombinatie was idd moeilijk, maar het is dan ook een 3* Knipoog. Alternatief was ook goed te doen, met een fijnere lijn. Simone Deitermann(nr 78) ging echt super door de watercombinatie, zonder ook maar een kleine storing en met een goede controle.

Vind het ook maar kort door de bocht om dan gelijk te zeggen dat je met deze paarden nooit meer start in Boekelo...
Als ze vandaag wel goed gereden had, had ze dat, denk ik, nooit gezegd Haha!.

Dela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:05

als je zulke hoge verwachtingen hebt van een cross en er waren op de watersprong meerdere storingen...
dan kun je op de heets van de strijd zo'n uitspraak doen Knipoog