Van slachthuis geredde pony naar De Paardenkamp Soest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Van slachthuis geredde pony naar De Paardenkamp Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:46

www.gooieneemlander.nl

Het had heel weinig gescheeld of het leven van de ernstig verwaarloosde Axel was geëindigd in het slachthuis. Maar dankzij ingrijpen van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming wacht de 25-jarige pony nog een mooie oude dag bij De Paardenkamp in Soest.

De inspecteur was getipt door een oplettende buurvrouw van de eigenaren van Axel. ,,Vanwege relationele problemen kwamen ze niet meer aan de verzorging van de pony toe. Ze wilden hem al naar het slachthuis brengen'', meldt woordvoerster Josine Boven van de Landelijke Dierenbescherming. Hoewel Axel versleten achterbenen en andere ouderdomskwaaltjes heeft, vond de inspecteur hem 'te goed' voor de slachtbank. De eigenaren zijn overgehaald afstand te doen van het dier. Boven: ,,Axel heeft mazzel gehad. En die oplettende buurvrouw verdient een pluim.''
Axel heeft een verleden als wedstrijdpony en stond te creperen in de provincie Utrecht. Waar, wil de dierenbescherming niet bekend maken, vanwege privacy van de eigenaren.
De magere pony wordt opgevangen bij De Paardenkamp aan de Soester Birkstraat. Hoewel het bejaardenhuis voor edele dieren een wachtlijst heeft, wordt voor noodgevallen als Axel een uitzondering gemaakt.

,,Hij gaat het redden'', verwacht beheerder Reinier van Valkenhoef. ,,Want hij is mager, maar niet zo graadmager als Gerard'', zegt ook Betty van Dijk van De Paardenkamp. Shetlander Gerard kwam in juni 2007 binnen. Het 'wandelende skeletje' woog nog maar 150 kilo. ,,Hij is onlangs overleden, maar heeft hier nog een mooie oude dag gehad.'' Nieuwe bewoner Axel wordt tijdens de open dag van De Paardendag, 25 oktober, aan het publiek voorgesteld.

Verwant artikel:

[VN] LID redt flink verwaarloosde pony van het slachthuis

Onali

Re: Van slachthuis geredde pony naar De Paardenkamp Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:05

Hmm ik vraag me af in hoeverre er van redden sprake is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 20:21

En een shet die "nog maar" 150 kg weegt... Bij mijn weten is dat helemaal niet zo'n idioot gewicht voor een shet.

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:02

fjordnina schreef:
En een shet die "nog maar" 150 kg weegt... Bij mijn weten is dat helemaal niet zo'n idioot gewicht voor een shet.

Nou toch wel... Mijn shetlander woog in 'wedstrijdconditie' 210 kilo.

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:06

Brenniej schreef:
fjordnina schreef:

Nou toch wel... Mijn shetlander woog in 'wedstrijdconditie' 210 kilo.

hangt heel erg van de grootte van de pony af..
mijn pony weegt in goede conditie waarschijnlijk nog géén 150kg als ik de DA moest geloven toen hij gecastreerd werd..

verder een mooie zaak dat deze pony niet bij het slachthuis eindigt..
helaas is hij in van de weinige die "gered" word.. zovele JONGE écht gezonde pony's (zonder gewrichtsklachten) wacht een minder mooi lot..

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:33

Hey wat grappig,
Happyness en Annemeik hebben dit beestje naar Soest gebracht Ja

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:19

Heerlijk voor Axel! Soest vind ik een erg lekker rusthuis, ben der een paar keer geweest! Lekker hoor dat ie zijn oude dagje nog op het land kan doorbrengen met paardgenootjes Nagelbijten / Gniffelen

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 23:52

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 00:38

Natuurlijk fijn dat de pony naar Soest kon, maar ik vraag me af welk paard er nu langer op zijn plekje moet wachten omdat Axel er tussendoor kwam...bij mijn weten hebben ze een wachtlijst in Soest?

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 06:48

maar die wachtlijst is voor beesten die thuis wel goed verzorgt worden, deze pony had direct hulp nodig, voor dat hij te veel aftakelde.

Ik ben juist blij dat ze op tijd ingrepen en niet pas als hij met overgroeide hoeven en schurft in een natte wei staat!

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 07:07

Super dat Axel nog van zijn oude dag kan genieten. Moet zeggen dat ik m er niet verschrikkelijk uit vind zien. Wij hebben verschillende paarden van een wisse dood gered die toch 3x zo mager waren, waarbij 1 het zelfs de vraag was of ze nog wel ging mesten (dit heeft uiteindelijk bijna 2 dagen geduurt).
Maar, super voor Axel.
word er alleen heel kwaad om dat vaak mensen zodra een dier wat ouder word er niet meer naar om kijken of ineens m op marktplaats zetten om er dan nog een goed tehuis voor zoeken, vaak is zo'n dier dan al eind 20, begin 30. Voor zulke gevallen denk ik dan wel eens, mensen neem je verantwoording, en dan is het ook soms weer zo: beter een goede dood, dan een slechte baas.
Je weet tenslotte maar nooit wat er dan weer allemaal met zo'n dier gebeurt.. kijk maar naar die arabische merrie in belgie die als dressuurpaard van 1.70 voor beginners werd aangeboden...
maar nogmaals, Axel heeft geluk;-)

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:03

@ImkeTarek: Dan wil ik wel is weten hoe groot jouw shetlander was..?

Pomski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:01

Mijn shetlander weegt 100 kilo, en die is echt niet mager!!!!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:02

nog te goed voor de slacht, en al die jonge dieren dan die ook bij de slacht eindigen door het vele fokken en geen baasjes kunnen vinden Scheve mond

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:08

Brenniej schreef:
@ImkeTarek: Dan wil ik wel is weten hoe groot jouw shetlander was..?

rond de 85cm..
hij heeft nooit op de weegschaal gestaan, dus ik weet niet met de volle 100% zekerheid dat ie onder de 150kg weegt, maar hij heeft iig voor onder dat gewicht narcose gehad voor de castratie..

en nee, hij was écht niet te dun, gewoon mooi op gewicht!
maar van die andere shet staat er niet bij hoe groot ie is.. als ie ruim boven de meter zit is 150kg idd wel licht!

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 20:31

Ja inderdaad mijn shet is 1.04 m

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:53

Gerard zoals de shet heet was een meter groot
Afbeelding

Brenniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:56

dan is het dus wel heel weinig..zoals je kunt zien..

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:40

Ai, dat ziet er niet eens meer uit als een shet... daar heb je toch wel een mooi rond beeld van.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:11

Deze Gerard van de foto ziet er intussen al heel veel beter uit! Ik ken hem van vroeger en zoek hem regelmatig op. De Paardenkamp heeft hem super opgeknapt.

Het is waar dat de Paardenkamp een wachtlijst heeft, sterker nog, de wachtlijst is al jaren gesloten..
Je kan nooit elk paard redden, maar ik vind het wel mooi dat de Paardenkamp voor echt urgente gevallen een plekje vrijmaakt. Vroeger stonden er oude werkpaarden op de Paardenkamp, van de schillenboer bijvoorbeeld, nu zijn het veel paarden van particulieren.

Oeps, bericht niet helemaal goed gelezen...Gerard is overleden..Ben ik even stil van..