Paardenman Piet de Boer (1928-2008) overleden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Paardenman Piet de Boer (1928-2008) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 15:07

www.leeuwardercourant.nl

Op 79-jarige leeftijd is Piet de Boer uit Gytsjerk gisteren overleden. De oud-instructeur van de toenmalige Praktijkschool in Oentsjerk was een gerespecteerd paardenman en groot liefhebber van het Friese paard.

De Boer was een van de eerste instructeurs op de in 1962 opgerichte Praktijkschool. Directeur Anne Osinga nam hem in 1963 aan. Grote bekendheid verwierf De Boer met het mennen van langspannen. Trots was hij op zijn optreden in het Engelse Peterborough. Daar werd de paardenman in 1989 door het Britse koninklijk huis uitgenodigd om er tijdens de befaamde East of England Show met 23 paarden voor de koets een record te vestigen. Later slaagde hij er tijdens de ballonfeesten in Joure zijn eigen record te verbreken door veertig paarden in te spannen. Met de koninklijke stallen onderhield De Boer eveneens goede relaties. In 1992 mocht hij als palfrenier tijdens Prinsjesdag naast de gouden koets lopen.

Veertien jaar geleden nam De Boer afscheid van de Praktijkschool. Sindsdien hield hij lezingen, gaf meninstructie en nam tot eind vorig jaar examens af voor het behalen van het koetsiersdiploma. In 1997 werd hij benoemd tot ridder in de Orde van Oranje-Nassau.

Als jurylid en inspecteur van het Friesch Paarden Stamboek beoordeelde hij in binnen- en buitenland paarden. In 1999 nam De Boer afscheid als inspecteur. Voor zijn inzet als ambassadeur van het Friese paard is hij door het stamboek benoemd tot Lid van Verdienste.

Tijdens de ballonfeesten in Joure vestigde Piet de Boer met veertig paarden voor de koets in 1995 een wereldrecord.

ellepel

Re: Paardenman Piet de Boer (1928-2008) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 15:14

ach jee, Piet overleden?

ik heb vroeger op de praktijkschool in Oenkerk dus nog les van hem gehad.
hele aardige man was het

rebati

Re: Paardenman Piet de Boer (1928-2008) overleden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:55

Ik heb vandaag de rouwstoet langs zien komen met friese paarden,was echt super mooi!

ynid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:48

Wie heeft er een filmpje of een link naar een filmpje van het record met de 40 friiezen? De heer de Boer met zijn record heb ik destijds op tv gezien. Ik wilde het graag aan mijn dochters laten zien maar het is niet te vinden op internet. Destijds was ik heel erg onder de indruk van zijn prestatie.