www.tctubantia.nl
De Military van Boekelo door de ogen van een opvallende deelnemer.
Even kort voorstellen. Naam: Lukasz Kazmierczak. Leeftijd: 28 jaar. Woonplaats: Bialy Bor in het noorden van Polen. Afgelopen maandag arriveerde hij na een reis van elf uur in Boekelo. Zijn paardentrailer is de enige met een Poolse kentekenplaat. Voor de eerste maal is Kazmierzcak neergestreken in het Enschedese zoutdorp om deel te nemen aan de military. Thuis in Polen waken zijn ouders over de stal, waar 24 paarden een onderdak hebben. Z'n beste en meest ervaren paard, de 12-jarige Ostler, heeft-ie meegenomen naar Twente, samen met één groom. Zijn 'business', het fokken en trainen van paarden, ligt even stil. Sterker nog, de trip naar Boekelo kost hem vooralsnog alleen maar geld. "Tenzij ik win", lacht hij. Het is kort na de veterinaire keuring op het hoofdterrein, waar ook voor de afgestudeerde econoom de military is begonnen. Met een paard als Ostler is het openingsstuk van het evenement geen vanzelfsprekendheid, zegt Kazmierzcak. "It's always tricky. Ostler is 's morgens vaak een beetje lui, komt moeilijk op gang. Ik heb al een paar keer tijdens de keuring een tweede maal moeten lopen, omdat de jury in eerste instantie niet overtuigd was. Ostler is graag op zichzelf gesteld. Vandaag ging het prima, Ostler houdt er wel van als het regent." Net als de andere 107 paarden doorstaat de viervoeter van Kazmierzcak de keuring. Polen is een land met een lange paardengeschiedenis. "Eventing (de officiële term voor deze discipline van de paardensport, red.) is 'big' in ons land, belangrijker dan de springconcoursen. In Peking deden twee Polen mee aan het onderdeel eventing." De olympische kwalificatie verliep voor Kazmierzcak teleurstellend. "Ik miste de Olympische Spelen op een paar puntjes", zucht hij. "Zo gaat het vaak tijdens grote kampioenschappen bij mij. Ik ben dan niet altijd even gelukkig, heb vaak pech." Dat hij als enige Poolse combinatie op het wedstrijdformulier staat is opmerkelijk. "Kwestie van keuzes. Ik weet dat een van de olympiagangers binnenkort naar een wedstrijd in Italië gaat. Ik wilde juist graag eens naar Boekelo, omdat dit een van de moeilijkste eventings is. Ik ben erg benieuwd."