Pessoa gaat in beroep tegen schorsing van vier maanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Pessoa gaat in beroep tegen schorsing van vier maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 12:59

www.dehoefslag.nl

Rodrigo Pessoa grijpt de mogelijkheid aan om bij het hoogste sporttribunaal CAS in beroep te gaan tegen zijn opgelegde schorsing van 135 dagen. Dit alles naar aanleiding van de positieve test van zijn paard Rufus op het middel Novinamide tijdens de Olympische Spelen. De Zwitserse advocaat van Pessoa laat weten dat hij en zijn cliënt moeite hebben met de door de FEI bedreven willekeur. Het tribunaal van de wereldpaardensportbond heeft aangegeven dat de bij Rufus gevonden stof niet als doping wordt beschouwd, maar dat deze onder de minder zware Medicatieklasse A valt. Hetzelfde werd eerder door de FEI vastgesteld bij de zaak van Courtney King, wiens paard Mythilus positief getest had op Felbinac, een niet-hormonale ontstekingsremmer. In tegenstelling tot Pessoa kreeg King slechts een maand schorsing, die zij met terugwerkende kracht al achter de rug had bij de uitspraak. Pessoa moet nu nog ruim drie maanden vanaf de kant toekijken en mist daardoor zijn thuisconcours, de Audi Equestrian Masters in Brussel eind november.

Verwante topics:
[VN] Rodrigo Pessoa nu officieel beschuldigd voor dopinggebruik
[VN] Ook B-staal paard van Rodrigo Pessoa positief
[VN] Ruim vier maanden schorsing voor Rodrigo Pessoa

Eponastable

Re: Pessoa gaat in beroep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:27

Nu twijfelt men of het een doping product is of niet... minder zware medicatie?
Als het echt medicatie schijnt te zijn, waarom met een ''ongezond of gekwetst'' paard naar de OS trekken??
Tjonge Pessoa toch, je was zo'n voorbeeld...

Sandra_v_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:53

Je weer niet wat voor medicijn het is...

Het kan (bij wijze van spreken) ook een anti muggen middel zijn... het hoeft niet direct zo te zijn dat het paard ongezond/geblesseerd is...

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:58

we zullen hopelijk wel een verklaring krijgen zeker? Knipoog

Ze hadden toch ook iemand gevonden met die zalfjes die ze op het paard zijn rug smeerden voor de massage of droom ik dat?

Ik weet zelf niet voor wat het wordt gebruikt dat bij Pessoa gevonden is, misschien iemand hier op bokt?

Angela

Re: Pessoa gaat in beroep tegen schorsing van vier maanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 15:28

Ik heb de vorige artikelen over Pessoa ook toegevoegd aan het bericht.

In het oudste artikel is het volgende te lezen:
Het zou gaan om de verboden substantie Nonivamide. Nonivamide is verboden omdat het een overgevoelig effect veroorzaakt. Het kan er als het ware voor zorgen dat het paard nog gevoeliger gaat reageren op het aanraken van balken tijdens het springen. Hierdoor wil het dier zijn benen nog beter optillen.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:35

Ja dat is een mogelijkheid, hebben ze dit dan op de benen gevonden van het paard?

Ik heb ooit is zo'n controle gezien bij ons op de jumping, voor ze binnenkomen, voorste beenbeschermers af en is ruiken enz...

Natuurlijk wel in de zware proeven.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 15:40

Angela schreef:
Ik heb de vorige artikelen over Pessoa ook toegevoegd aan het bericht.

In het oudste artikel is het volgende te lezen:
Het zou gaan om de verboden substantie Nonivamide. Nonivamide is verboden omdat het een overgevoelig effect veroorzaakt. Het kan er als het ware voor zorgen dat het paard nog gevoeliger gaat reageren op het aanraken van balken tijdens het springen. Hierdoor wil het dier zijn benen nog beter optillen.

Klopt...ik ben even aan het speuren geweest. Nonivamide is een capsaicinoide heb ik gevonden. En
capsaicinoide is de verzamelnaam voor prikkelde stoffen die ook in bijv. rode pepers zit...
En ook in pepperspray...
Dus echt een onschuldig goedje lijkt het gezien deze informatie niet te zijn.
Daarnaast vond ik ook iets waarbij het als voedingssupplement gebruikt werd....maar dat stuk was in het Italiaans...dus echt inhoudelijk kan ik het niet navertellen. Kan wel een beetje Italiaans, maar niet zo goed, dat ik exact kan vertellen wat daar in stond.