Weststellingwerf is op zoek naar het gouden paard

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Weststellingwerf is op zoek naar het gouden paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 07:44

www.stellingwerf.nl

Weststellingwerf wil zich profileren als dé paardengemeente van ons land. Veel ingrediënten om dat doel te bereiken zijn aanwezig, maar hoe kook je daar een smakelijke maaltijd van en verdien je er ook nog aan? Het bruist van de ideeën. De hippische wereld werd dinsdagvond op het gemeentehuis warm gestookt voor de ambitieuze plannen. Speerpunten zijn een te bouwen kenniscentrum bij het drafcentrum en jaarlijks een grote paardenmanifestatie.

Er gaat veel geld om in de paardenwereld. Weststellingwerf pikt daar een flink graantje van mee. De gemeente telt naar schatting zo‘n 2500 paarden, verdeeld over 600 adressen. Willem Foorthuis, directeur van het Keuning Instituut en één van de deskundigen die gisteravond zijn zegje mocht doen over de het project ‘De paardenwereld van Weststellingwerf‘, rekende de aanwezigen voor dat er per paard 12.000 euro wordt geïnvesteerd. ‘Dat is hier 30 miljoen euro in deze sector‘, aldus Foorthuis, die stelde dat de paardenwereld een nieuwe economische drager is.
Toeval of niet; in de raadszaal was als decorstuk een gouden paard neergezet. ‘Het paardje glanst nog mooier dan je dacht‘, richtte Foorthuis zich tot wethouder Wim Plekkenpol, die aan het begin van de bijeenkomst het belang van het plan had toegelicht. Weststellingwerf telt een drafcentrum, tien professionele paardenfokkers of -handelaren, vier maneges, dertig rijinstructeurs en meer dan 20 paardensportclubs. De paarden leveren minstens vijftig arbeidsplaatsen op. En dat worden er gezien de trend alleen maar meer.

Piet Vellinga (oud-directeur van de Stichting DBF) gelooft in de plannen die de gemeente wil realiseren. Ook Jaap Werners (o.a. bestuurslid sectorraad paarden en voorzitter van indoor Meppel) zien wel iets in het oprichten van een kenniscentrum, dat voor het hele Noorden een taak kan vervullen. ‘Het Noorden verdient een initiatief als dit‘, aldus Werners.
De eerste barrage is nu genomen. Maar de uitvoering van de plannen is nog geen gelopen koers. De werkgroep van Henk Brouwer is weer van stal gehaald en gaat in de baan om de paardenmanifestatie van volgend jaar nader uit te werken. Mogelijk wordt die gekoppeld aan de succesvolle Frisian Ascot Day. Burgemeester Gerard van Klaveren zet binnenkort koers richting Leeuwarden om de provincie voor de plannen te winnen.

HelgaV

Re: Weststellingwerf is op zoek naar het gouden paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:43

Ik stem voor Bloos (als inwoonster van de gemeente westellingwerf Haha! )

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:04

Haha, jammer dat Generals Golden Boy daar niet meer staat, anders was het Gouden Paard snel gevonden! Haha!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 11:31

Ik stem ook voor! Haha! Vind het geweldig dat ze hier in Noord Nederland juist het hart van de paardenwereld willen vestigen. Haha!

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:58

ik ook ..kan het alleen maar toejuichen...ik bleer altijd wel dat hier het paardenmekka is..leuk dat het ook nog bevestigt wordt

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:01

ik stem ook voor natuurlijk(ben geboren westellingwerver)

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:03

knooopje schreef:

Oei, wat doe je dan in Hengelo? Bloos! Tong uitsteken

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:06

Ik ook!
Maar is hier idd heel veel paard in deze omgeving. Heerlijk vind ik zelf. Lachen

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:07

Overigens, dat van die paardenmanifestatie in combinatie met de Ascot day, ik hoop echt dat het doorgaat dit jaar. Mijn vader is voorzitter van onze ponyclub en praat en vergaderd dus ook veel met die hele groep over het hoe en wat van die dag. Erg jammer dat het vorig jaar ( met dank aan de gemeente.. Clown ) niet door kon gaan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:17

Muzefee schreef:
knooopje schreef:

Oei, wat doe je dan in Hengelo? Bloos! Tong uitsteken

haha uuh twente is ook beetje paardenland haha

Kitty1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:48

Ik stem ook voor, woon als rasechte rotterdammer nu in weststellingwerf en ga voor geen goud meer terug!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:54

waarom..... waarom deden ze dan zo moeilijk bij de vergunningen van "de Zuidstroom' in Vinkega.... heeft echt jaren geduurd met alleen al de vergunningen. Moest eerst achter de Boerderij van de Fam. van Veen en nu weer langs de Boswal aan de overkant.....
eerst alleen een rijhal, nu mogen ze van alles!( mooi werk) en komt het Fryske Gea nog een nieuwe ruiterroute aanleggen..... Terwijl we vroeguhh nog niet eens op veel zandpaden mochten komen.

nou, het positieve er maar van inzien, Better let dan net!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:56

Rosa_ schreef:
Overigens, dat van die paardenmanifestatie in combinatie met de Ascot day, ik hoop echt dat het doorgaat dit jaar. Mijn vader is voorzitter van onze ponyclub en praat en vergaderd dus ook veel met die hele groep over het hoe en wat van die dag. Erg jammer dat het vorig jaar ( met dank aan de gemeente.. Clown ) niet door kon gaan.

Dit is ook zo'n voorbeeld, er kon hier echt helemaal niks voor paarden.... en nu opeens??????

Snapt iemand het nog?????

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 21:16

Haha, nee. Want dat van die manifestatie, gemeente was super enthousiast enzo en ineens, op het laatste moment, kwamen ze aanzetten van dat er geen geld was. Clown

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:33

Als inwoner van Weststellingwerf kan ik het ook alleen maar toejuichen.. misschien meer ruiterpaden en dergelijke?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:36

Sorro schreef:
Als inwoner van Weststellingwerf kan ik het ook alleen maar toejuichen.. misschien meer ruiterpaden en dergelijke?

Precies en niks van de mooie gebieden meer bebouwen!